Citat:
Ursprungligen postat av
peckahuve
Då är det ju inte ondska, då är det ju bara dumhet! Och jag räknar ju med att snubben inte är dum, alltså kan jag lätt motivera det med utilitarismens poängsystem.
Va? Jag måste bara säga att Poe's law gäller på dig.
Visst är det så att det inte finns något entydigt sätt att skilja på en god och en ond handling med hjälp av utilitarianism. Det är ju inte bara det att det finns många olika grenar av den. Även om man skulle enas vid en speciell gren av den finns det ingen objektiv definition på hur man mäter lycka eller lidande. När man ser på extremfall blir det dock väldigt svårt att på ett intellektuellt ärligt sätt försvara att utilitarianism skulle ge ett tvetydigt svar. T.ex: Jag försöker skapa ett medel som jag sprider över hela jorden som kommer att ge alla levande varelser och dess avkomma ett outhärdligt lidande.
Med Gud blir det ännu svårare. Om vi nu antar att Gud finns så är ondska antingen helt oberoende av Gud eller godtyckligt. I praktiken så hänvisar också meningsmotståndare inom många områden såsom abort, homosexualitet och Irak-kriget till Gud eller helig skrift kommer av Gud för att visa att man har rätten på sin sida.