2013-11-13, 12:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ok...då kan vi vara överens om att bibelns gud är ond som beordrar etnisk rensning! Då är ju frågan om gud är ond, har han rätt att döma någon annan för ondska?
Då är frågan om du tror på Gud i första hand, sen kan vi avgöra om han är ond eller inte.
Citera
2013-11-13, 12:15
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Haha behöver du ens ställa frågan? Bota nio barn från pollenallergi och döda ett. Låter inte som en bra deal direkt....
Det var bara ett litet exempel och du behöver inte komplicera det för mycket. Jag tror att du har redan förstått min poäng så här långt. Ondska är alltså en ond handling där nackdelarna överväger fördelarna. Du fick exempelet med läkemedelsföretaget som botar och samtidgt dödar patienter. I och med att de botar fler än de dödar så är de inte ansvariga. Så fungerar vårt samhälle. Vi gör övervägningar mellan fördelar och nackdelar. Så gör även Gud. Om Gud anser att någon måste dö för att andra ska få överleva så gör han det. Och detta anses inte vara något ont.
Citera
2013-11-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det var bara ett litet exempel och du behöver inte komplicera det för mycket. Jag tror att du har redan förstått min poäng så här långt. Ondska är alltså en ond handling där nackdelarna överväger fördelarna. Du fick exempelet med läkemedelsföretaget som botar och samtidgt dödar patienter. I och med att de botar fler än de dödar så är de inte ansvariga. Så fungerar vårt samhälle. Vi gör övervägningar mellan fördelar och nackdelar. Så gör även Gud. Om Gud anser att någon måste dö för att andra ska få överleva så gör han det. Och detta anses inte vara något ont.

??? ???
Citera
2013-11-13, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Låt mig få starta en centralstyrd regering med mig som allsmäktig ledare så ska jag leda er andra till era potentiellt lyckliga och hälsosamma nya liv med tvång för ert eget bästa.

Du tror folket blir lyckligare av att inte få göra det dom vill utan tvingas till ett levene som du definierar? Enda jag tror skulle vara lyckligare i detta senario är ditt egna maktgalna ego.
Citera
2013-11-13, 12:22
Bannlyst
Citat:
Även OM personen njöt för fulla muggar, hur skulle en persons lycka kunna överväga 6 miljarders miserabla olycka? Det faller på sin egen orimlighet.

Vilken sorts utilitarism pratar du om egentligen?

Jag har redan angett att detta skulle pågå tills mänskligheten upphört att existera, det brukar bli så om man mördar alla barn som föds.
Då är det ju inte ondska, då är det ju bara dumhet! Och jag räknar ju med att snubben inte är dum, alltså kan jag lätt motivera det med utilitarismens poängsystem.
Citera
2013-11-13, 12:24
Bannlyst
Citat:
No true scotsman.
Tycker du verkligen att den analogin passade här? Jag skrev ju klart och tydligt att jag menade ateister som tänkt till, eller hur?
Citera
2013-11-13, 12:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
??? ???
Du blev förvånad ser jag. Något du funderar över?
Citera
2013-11-13, 12:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jaha, vad har du för argument för din fascistiska hållning att vägra låta människor utöva sina friheter till självbestämmande över de egna liven och de egna kropparna?

Citat:
Ja, jag tycker att folk i allmänhet inte vet sitt eget bästa alls. De super och knarkar ihjäl sig till döds. Skaffar fler barn än de klarar av att fostra och försörja. Skadar sina själar med reklam-TV och sina kroppar med cheeseburgare.

Låt mig få starta en centralstyrd regering med mig som allsmäktig ledare så ska jag leda er andra till era potentiellt lyckliga och hälsosamma nya liv med tvång för ert eget bästa.

Jag förmodar du tillsiktar nån form av humor med denna inkonsekvens. Och det kunne ha varit roligt, om inte den pådyvlare-teistiska 'argumentationen' frikostigt blir inkonsekvent på allvar i sina försök på att scora debatt-poäng.

Nu blir det bara ofrivilligt komisk.
Citera
2013-11-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Då är det ju inte ondska, då är det ju bara dumhet! Och jag räknar ju med att snubben inte är dum, alltså kan jag lätt motivera det med utilitarismens poängsystem.

Va? Jag måste bara säga att Poe's law gäller på dig.

Visst är det så att det inte finns något entydigt sätt att skilja på en god och en ond handling med hjälp av utilitarianism. Det är ju inte bara det att det finns många olika grenar av den. Även om man skulle enas vid en speciell gren av den finns det ingen objektiv definition på hur man mäter lycka eller lidande. När man ser på extremfall blir det dock väldigt svårt att på ett intellektuellt ärligt sätt försvara att utilitarianism skulle ge ett tvetydigt svar. T.ex: Jag försöker skapa ett medel som jag sprider över hela jorden som kommer att ge alla levande varelser och dess avkomma ett outhärdligt lidande.

Med Gud blir det ännu svårare. Om vi nu antar att Gud finns så är ondska antingen helt oberoende av Gud eller godtyckligt. I praktiken så hänvisar också meningsmotståndare inom många områden såsom abort, homosexualitet och Irak-kriget till Gud eller helig skrift kommer av Gud för att visa att man har rätten på sin sida.
Citera
2013-11-13, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Va? Jag måste bara säga att Poe's law gäller på dig.

Visst är det så att det inte finns något entydigt sätt att skilja på en god och en ond handling med hjälp av utilitarianism. Det är ju inte bara det att det finns många olika grenar av den. Även om man skulle enas vid en speciell gren av den finns det ingen objektiv definition på hur man mäter lycka eller lidande. När man ser på extremfall blir det dock väldigt svårt att på ett intellektuellt ärligt sätt försvara att utilitarianism skulle ge ett tvetydigt svar. T.ex: Jag försöker skapa ett medel som jag sprider över hela jorden som kommer att ge alla levande varelser och dess avkomma ett outhärdligt lidande.

Med Gud blir det ännu svårare. Om vi nu antar att Gud finns så är ondska antingen helt oberoende av Gud eller godtyckligt. I praktiken så hänvisar också meningsmotståndare inom många områden såsom abort, homosexualitet och Irak-kriget till Gud eller helig skrift kommer av Gud för att visa att man har rätten på sin sida.
Om man ser på allt lidande som pågår på jorden så kan man mycket väl motivera utrotning med hjälp av utilitarism.
Citera
2013-11-13, 12:40
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, detta bevisar Guds existens.
Är det en medveten taktig du har att inte svara på frågor?
https://www.flashback.org/sp46119133
Citera
2013-11-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Om man ser på allt lidande som pågår på jorden så kan man mycket väl motivera utrotning med hjälp av utilitarism.

(Ok, jag kommer också svara med oneliners som inte tillför något)
Om man ser på allt lidande som pågår på jorden så kan man mycket väl motivera att Gud är ondskan själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in