2013-11-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Om familjer fick bestämma själva hur de gör skulle nog mycket få frysa ut sina närmaste då det går mot allt vad familjen innebär.
En familj som frivilligt väljer att ta avstånd finns det ju ingen större anledning att sakna.

Men vi vet båda hur direktiven från ledningen ser ut.
Kolla i boken "Bevara er själv i Guds kärlek" på sid. 207.

"Är det verkligen nödvändigt att undvika all kontakt med uteslutna personer? Ja, av flera orsaker. För det första är det en fråga om lojalitet mot Gud och hans ord. Vi lyder Jehova inte bara när det är lätt att göra det utan också när det är svårt. Kärleken till Gud får oss att lyda alla hans bud, eftersom vi inser att han är rättvis och kärleksfull och att han har utformat sina lagar så att de är till vårt bästa. (Jesaja 48:17; 1*Johannes 5:3) För det andra skyddas vi och resten av församlingen mot att bli besmittade andligen och moraliskt, och dessutom upprätthålls församlingens goda rykte. (1*Korinthierna 5:6, 7) För det tredje kan det också vara till hjälp för den uteslutne att vi håller fast vid Bibelns principer. Att vi understöder den dömande kommitténs beslut kan påverka hjärtat hos den som handlat orätt och som hittills inte har reagerat positivt på de äldstes försök att hjälpa honom. Att han förlorar den dyrbara gemenskapen med familj och vänner kan hjälpa honom att ”komma till besinning”, att se det allvarliga i det han gjort och göra vad som behövs för att vända tillbaka till Jehova."

och på nästa sida står det

"Det kan också hända att den uteslutna familjemedlemmen bor utanför hemmet. Även om man behöver ha viss begränsad kontakt vid enstaka tillfällen för att sköta nödvändiga familjeangelägenheter, bör varje sådan kontakt begränsas till ett minimum. Lojala kristna familjemedlemmar söker inte efter förevändningar att kunna träffa en sådan utesluten familjemedlem. Lojalitet mot Jehova och hans organisation får dem att respektera Bibelns anordning med uteslutning. Deras lojala handlingssätt är till nytta för den som handlat orätt och kan hjälpa honom att ta till sig den tuktan han fått."

JV lägger sig i så mycket att de t.o.m. vill bestämma vem du får mejla till.

"Det bästa du kan göra för din älskade familjemedlem är att visa att du beslutsamt sätter Jehova före allt annat, till och med före familjebanden. Vad kan du göra för att hantera den här situationen? Ta hand om din egen andlighet. Isolera dig inte från dina trogna kristna bröder och systrar. (Ords. 18:1) Utgjut dina känslor för Jehova i bön. (Ps. 62:7, 8) Försök inte hitta ursäkter för att umgås med den uteslutne familjemedlemmen, kanske genom att mejla honom eller henne. (1 Kor. 5:11) Fortsätt att vara helt upptagen i andliga aktiviteter." - Vakttornet 15/1 2013 sid.16

Det är så otroligt uppenbart att Jv-ledningen jämställer sig med Jesus och t o m Jehova i sina pamfletter. Om man är illojal mot ledningen så är man illojal mot gud och Jesus det står ju svart på vitt...att Jv här på tråden förnekar det som ledningen påstår är ju både oärligt och dubiöst.
Citera
2013-11-13, 10:59
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det är så otroligt uppenbart att Jv-ledningen jämställer sig med Jesus och t o m Jehova i sina pamfletter. Om man är illojal mot ledningen så är man illojal mot gud och Jesus det står ju svart på vitt...att Jv här på tråden förnekar det som ledningen påstår är ju både oärligt och dubiöst.

Det är väl inget konstigt egentligen. JV gör samma sak som alla andra religiösa blådårar, höjer sig själv till skyarna och nervärderar allt och alla andra. "Vi har sanningen" mantrat för lättlurade, godtrogna stackare som inte ens kan runka utan att få slagsida.
Citera
2013-11-13, 13:04
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det är väl inget konstigt egentligen. JV gör samma sak som alla andra religiösa blådårar, höjer sig själv till skyarna och nervärderar allt och alla andra. "Vi har sanningen" mantrat för lättlurade, godtrogna stackare som inte ens kan runka utan att få slagsida.
Apropå njutning och glädje, minns väldigt tydligt hur vissa jehovas under 70-talet stod helt vettskrämda inför redan en sådan sak som att leka med rockring, det eftersom höfterna rullade.. och så minns jag hur man stod helt förskrämd inför det faktum att rock och disco kom på banan, det fnystes rejält åt höfternas gymnasticeranden, man var vad jag vill minnas extremt upphängd på sex, dvs sexualneurotiskt närmast fixerad.

Att bnngöra kroppens naturliga behov och skelettets behov av smörjning och att tillgodose blodförsörjningens flow.. det är något som jehovas vittnen, dvs deras insikter i de rent anatomiska och fysiologiska behoven, hade och kanske ännu, har noll susning om. Enormt komiskt. Man kan inte annat än ofrivilligt se det som jag vet inte.. men ett jehovas vittne, är som en slags frystorkad eternell, sett till vad de sitter och påstår sig "studera"

Det är så uppenbart att om man förhåller sig till livet utifrån en bok att "grundligen" "studera" : att det säger i princip ALLT, om hur det är fatt med diskrtimineringskonsten, som verkar frodas inom jv, något mer än hos många andra trossamfund. De hade iaf dans, som ett syndens signum .. komik på hög nivå!
Citera
2013-11-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Apropå njutning och glädje, minns väldigt tydligt hur vissa jehovas under 70-talet stod helt vettskrämda inför redan en sådan sak som att leka med rockring, det eftersom höfterna rullade.. och så minns jag hur man stod helt förskrämd inför det faktum att rock och disco kom på banan, det fnystes rejält åt höfternas gymnasticeranden, man var vad jag vill minnas extremt upphängd på sex, dvs sexualneurotiskt närmast fixerad.

Att bnngöra kroppens naturliga behov och skelettets behov av smörjning och att tillgodose blodförsörjningens flow.. det är något som jehovas vittnen, dvs deras insikter i de rent anatomiska och fysiologiska behoven, hade och kanske ännu, har noll susning om. Enormt komiskt. Man kan inte annat än ofrivilligt se det som jag vet inte.. men ett jehovas vittne, är som en slags frystorkad eternell, sett till vad de sitter och påstår sig "studera"

Det är så uppenbart att om man förhåller sig till livet utifrån en bok att "grundligen" "studera" : att det säger i princip ALLT, om hur det är fatt med diskrtimineringskonsten, som verkar frodas inom jv, något mer än hos många andra trossamfund. De hade iaf dans, som ett syndens signum .. komik på hög nivå!

Det viktigaste som Jv är att inte tappa fokus på ledningens vilja och att leva efter deras regler. Och reglerna har man för att fjärma medlemmarna från allt roligt i livet så de kan fylla sin uppgift att värva nya Jv och i förlängningen mera pengar till Brooklyn.
Citera
2013-11-13, 14:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Det viktigaste som Jv är att inte tappa fokus på ledningens vilja och att leva efter deras regler. Och reglerna har man för att fjärma medlemmarna från allt roligt i livet så de kan fylla sin uppgift att värva nya Jv och i förlängningen mera pengar till Brooklyn.
Men visst är det väl lite märkligt att de så grovhugget förbiser bl.a synen på människan som fysisk anatomisk biologisk varelse, att de gör det så infernaliskt konsekvent, iaf gjorde... att de ens vågat tolka så fruktansvärt emot sans och vett och direkt ser det som "enligt med jesus egen andemening" det är ju närmast konvulsivt att så kallt ens försöka få människan till en mestadels "andlig" varelse och försöka få de fysiska premisserna till sekundära, om ens det - de har ju direkt förnekat blodomloppets faktum och cellulär biologi som något att enbart fnysa åt. Extremt udda hur som helst.

Menjag vet inte hur de "samfällt agerar" idag.. vad gäller t.ex blodtransfusion, jo förresten.. de har ett särskilt vårdkort, vad jag minns sist jag hade med en tant att göra, som undanbad sig en rad behandlingar, inget fel att undanbe sig, men grunden el. andledningen till det, vad var som kan få en att höja smått på ögonbrynen. I övrigt var hopn hur go som helst, hennes make som också var en "djupt religiös individ" var stram och korrekt, men ändå väldigt rar, det ska tilläggas.. men så låg hon också och trodde sig vara nära döden, det blir lite mer andedräktigare i sådana lägen, särskilt om man inte ens förstår att man får livsgnistan tillbaka med väldigt enkla medel. Ja ja... en udda sekt som diskriminerar alltför mycket av väldigt elementär natur.

Å andra sidan är det inte ovanligt att vara rädd för blodtransfusioner, då rutiner inte alltigenom hållt kvlaitetssäkringens måsten, men man behöver inte banna fysiologisk verklighet rakt av - nu tar de sig den rätten, eller tog...

Hart man inom jv luckrat upp nackstyvheten vad gäller elementärkunskaper idag?
Citera
2013-11-13, 22:01
Medlem
Inte helt problemfritt med blodtransfusioner.

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2013/April/Vasterbotten-tvingas-lamna-ut-uppgifter-fran-blodbank/
Citera
2013-11-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

Jag känner inte igen något av detta.
Syrran hade rockring i början på 70 talet, har aldrig hört detta.
Däremot var ju disco en ny grej däremot var det inte rörelserna som var problemet utan att den skulle vara suggestiv.
Citera
2013-11-13, 22:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Inte helt problemfritt med blodtransfusioner.

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2013/April/Vasterbotten-tvingas-lamna-ut-uppgifter-fran-blodbank/

Och? Gör det att det helt plötsligt är rätt att låta barn dö pga religiösa skäl?
Citera
2013-11-13, 22:24
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Citat:
1, Jag noterade att du inte angav en enda anledning till att vi faktiskt har fri vilja annat än att "bibeln säger det"
Fri vilja är att kunna bestämma att gå antingen till höger eller vänster.
Om någon redan bestämt att du måste gå åt ett håll genom att programera dig har du inte en fri vilja. Anser du att människan har en fri vilja?

Citat:
2. Som jag sagt så många gånger förr: Finns det fri vilja i "nästa jordfas"? (eller vad man nu ska kalla jv:s efterliv)
Ja
Citat:
3. Varför skulle det finnas vishet i att göra guds vilja och underordna sig honom?
För att vi är skapade för att tillbe honom och underordna sig honom. Med andra ord kan inte människan klara sig framgångsrikt utan gud. T ex så dör vi efter 70-80 är för att människan tappat den andliga kontakten med sin skapare.

Citat:
4. Om du redan nu gör gällande att vi inte har fullständig fri vilja pga att gud har satt stopp för det så har du redan från start visat att vi inte har fri vilja. Fri vilja betyder inte "fri vilja ibland" eller "fri vilja så länge det är ok med chefen".
Jo men vi är begränsad som människa när det gäller vår fria vilja. Du kan inte flyga även om du vill för du har inte fått den fysiska möjligheten (nu pratar jag inte med hjälpmedel)

Citat:
5. Flera gånger i bibeln så ger gud blanka fasen i människors fria vilja (tex syndafloden, sodom/Gomorra, farao). Är du säker på att vår fria vilja verkligen är så viktig för honom?
Ja men det du inte har förstått att det finns en större fråga i detta.
Det du räknar upp är en del i "schack spelet" mellan Gud och satan, Allt detta skedde för att satan manövrerade saker för att det inte skulle bli möjligt att frälsaren (Jesus) skulle kunna födas och på det sättet rädda mänskligheten undan den död vi alla står inför.
Citera
2013-11-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och? Gör det att det helt plötsligt är rätt att låta barn dö pga religiösa skäl?

Har någon sagt det?

När jag skriver att det inte är problemfritt med blodtransfusioner så är de väl det jag pratar om.
Citera
2013-11-13, 22:27
Medlem
Tror inte folk är emot deras sätt att tro, utan att de är allmänt jobbiga..
Citera
2013-11-13, 22:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Har någon sagt det?

Du har uppenbarligen en agenda i frågan.

Men för all del: ÄR det rätt att låta barn (eller någon annan) dö pga religiösa skäl?

Citat:
När jag skriver att det inte är problemfritt med blodtransfusioner så är de väl det jag pratar om.

Då vänder vi på det: Har någon sagt att det är problemfritt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in