2013-11-12, 11:02
Medlem
Inga nya "miljonprogram" enligt bostadsministern i Svt Forum.
Annars hade det väl vart dessa som påverkat marknadspriset på andra bostäder så lite som möjligt.
Citera
2013-11-12, 11:14
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Om de stora bolagen som härskar i Stockholm, Göteborg och Malmö, tex SB, MKB, Familjebostäder, Poseidon mfl., gör såhär: de skriver bara nya kontrakt med folk som har arbete eller ålderspension. I vissa områden studenter, ej SFI eller Komvux. En bra början i alla fall.
Citera
2013-11-12, 11:21
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Om de stora bolagen som härskar i Stockholm, Göteborg och Malmö, tex SB, MKB, Familjebostäder, Poseidon mfl., gör såhär: de skriver bara nya kontrakt med folk som har arbete eller ålderspension. I vissa områden studenter, ej SFI eller Komvux. En bra början i alla fall.

Finns redan i liten skala: "I denna lägenhet prioriterar vi sökande med inkomst av arbete pension eller studier" (källa)
Citera
2013-11-12, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Det ironiska i hela den diskussionen där är ju att de som oftast gapar mest om billiga hyresrätter (MP och V) är de som ställer sig mot diverse byggen för att "bevara grönområden".

Precis och det är alltid någon annan som ska betala, åtminstone i vänsterns värld.
Citera
2013-11-12, 17:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Vilken marknad? Byggmarknaden för bostäder är troligtvis en av de hårdast reglerade marknader vi har i Sverige. Det är regler på i princip allt från handikappanpassning av allting som byggs till parkeringsnormer. Sen har vi alla överklaganden och remissinstanser samt att du i slutändan inte får ta ut en marknadsmässig hyra. Så jag skulle knappast skylla på "marknaden" utan snarare regelverket.
Alliansen förlitar sig på marknadskrafterna när det gäller att bygga bostäder. Det fungerar inte, de privata byggföretagen bygger bara när de kan tjäna tillräckligt med pengar på det. Det är samhällets uppgift att se till att folk har någonstans att bo. Så det är bara att ge Allmännyttan direktiv: sätt igång och bygg, kosta vad det kosta vill.
När marknaden inte klarar av sin uppgift får staten ta över, svårare är det inte.
Citera
2013-11-12, 17:51
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis och det är alltid någon annan som ska betala, åtminstone i vänsterns värld.
Inte nån annan, utan Vi. Vi ska alla vara med och betala, för det ligger i allas vårt intresse att det finns bostäder.
Citera
2013-11-12, 18:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Sverige där det råder stor bostadsbrist, ja men tacka fan för det när folk flyttar hit så fort de kan. Det borde var gott om lediga hyddor i Somalia.
Ja, håller med dig. Det är ju den viktigaste variabeln i ekvationen. Med de extrema och fluktuerande invandringsnivåer som Sverige har och har haft är det naturligtvis omöjligt att bedriva en vettigt planerad bostadspolitik. Och att i längden finansiera den. Men det är ingen som vågar säga det.

Den havererade bostadspolitiken är bara ännu ett exempel på hur misskött Sverige håller på att bli pga etablissemangets tanke och diskussionsförbud kring asyl och invandringspolitiken.
Citera
2013-11-12, 18:37
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alliansen förlitar sig på marknadskrafterna när det gäller att bygga bostäder. Det fungerar inte, de privata byggföretagen bygger bara när de kan tjäna tillräckligt med pengar på det. Det är samhällets uppgift att se till att folk har någonstans att bo. Så det är bara att ge Allmännyttan direktiv: sätt igång och bygg, kosta vad det kosta vill.
När marknaden inte klarar av sin uppgift får staten ta över, svårare är det inte.

Du verkar ha svårt med läsförståelsen. Det jag skrev är att marknadskrafterna är ur spel pga alla regleringar som finns. Tycker du att exempelvis parkeringsnormen är vettig? Eller att alla lägenheter som byggs i Sverige måste ha en toalett där en rullstol kan göra en 360 graders sväng. Det innebär att små lägenheter för studenter på exempelvis 20kvm blir per automatik ca 10% dyrare att bygga då 2kvm går åt. Var jag tillräckligt tydlig nu så att du förstår?

"Kosta vad det kosta vill". Tror du statskassan är outtömlig?
Citera
2013-11-12, 18:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Du verkar ha svårt med läsförståelsen. Det jag skrev är att marknadskrafterna är ur spel pga alla regleringar som finns. Tycker du att exempelvis parkeringsnormen är vettig? Eller att alla lägenheter som byggs i Sverige måste ha en toalett där en rullstol kan göra en 360 graders sväng. Det innebär att små lägenheter för studenter på exempelvis 20kvm blir per automatik ca 10% dyrare att bygga då 2kvm går åt. Var jag tillräckligt tydlig nu så att du förstår?
Marknadskrafterna är inte ur spel, de fungerar bara inte. Jag har förklarat i en annan debatt hur det hänger ihop, här är en artikel som beskriver problemet:

http://www.dn.se/ekonomi/hoga-krav-pa-vinst-en-orsak-till-bostadsbristen/

Man kan inte överlåta åt opålitliga marknadskrafter att sköta viktiga samhällsfunktioner. Vinstintresse har aldrig varit bra på att skapa trygghet och stabilitet.

Håller med om att det är tramsiga byggregler, men det kan ju inte vara orsaken till att det inte byggs tillräckligt.
Citera
2013-11-12, 18:56
Medlem
RobinNilsens avatar
Vad gör livsmedel mindre samhällsviktiga än bostäder? Staten kontrollerar inte livsmedelspriserna. Jag förstår inte varför just bostäder skulle vara ett magiskt undantag där marknadsmekanismer inte fungerar.
Citera
2013-11-12, 19:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Vad gör livsmedel mindre samhällsviktiga än bostäder? Staten kontrollerar inte livsmedelspriserna. Jag förstår inte varför just bostäder skulle vara ett magiskt undantag där marknadsmekanismer inte fungerar.
Lite dåligt exempel, då livsmedelsproduktionen är ett paradexempel på en subventionerad och reglerad industri...
Citera
2013-11-12, 19:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Jag vet inte hur marknaden för mat fungerar, men man kan ju gissa: mat produceras över hela världen, det finns massor av billig mat att importera. Så fungerar inte bostadsmarknaden, det är några få inhemska byggbolag som dominerar.

Tänk om lokaltrafiken i Stockholms skulle fungerat på samma sätt som med bostadsbyggandet, att man sätter sina förhoppningar till privata entreprenörer. Hur många tunnelbanelinjer skulle byggts i privat regi? Bara några få, garanterat lönsamma innerstadslinjer antagligen. Många passagerare och kunder som kan betala rejält. Ytterområdena hade blivit utan.
Så fungerar bostadsbyggandet, man bygger bara dyra bostäder i attraktiva områden där man kan ta rejält betalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in