2013-11-11, 14:19
  #889
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Bostadsbristen fortsätter att kosta pengar i Stockholm. Den politiska kortsiktigheten är ju som vanligt skrattretande. Omvandlingarna till bostadsrätter + uppfyllandet av allmännyttan av arbetslösa invandrare, har nu lett till att Stockholms tillväxt är allvarligt skadat för oöverskådlig tid framöver. Det är lättare att riva ner än att bygga upp.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/kvavd-tillvaxt-av-bobristen_8711702.svd

Problemet kan snart komma att bli en nationell katastrof, eftersom den största tillväxten idag sker i de större städerna. Kan man inte hitta arbetskraft blir det ingen tillväxt och landet får ekonomiska problem.
Citera
2013-11-11, 15:48
  #890
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Toligtvis ä det så. Har läst flertalet artiklar där det verkar solklart för politiker att bubblan snart kommer att spricka. Stackars alla bolånetorskar då. Folk förlorar sina hem, som i Spanien.

Ja..Vi kommer ju aldrig bli bra förberedda heller..Det är ju mycket psykologi i detta mest. Inte så mycket logik. Finansfolk med banker i spetsen och politiker har ju inget intresse i att varna folk...tvärtom, dom kommer att försöka hålla liv i optimismen så länge det går. Den som oroar folk för mycket (trots att det är befogat) är hängd karriärsmässigt.

Det man ska göra är att tänka själv. Inte lyssna på dessa människor med egenintressen att hålla liv i bubblor.

Dagens regering har ju i mångt och mycket levt på den bubblar, och eldat på den med skattesänkningar osv. Dom kommer kämpa för att skjuta fram allt efter valet.
Citera
2013-11-11, 17:53
  #891
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Det verkar inte bättre..För ingen verkar ju vilja ta tag i det på allvar. Man kan inte förlita sig på marknaden i detta fallet. Egentligen borde staten göra som förr och bygga miljonprogram igen.

ELLER....Ge fan i att ta emot en massa invandrare på ett tag...Sverige har gjort mer än vad man kan begära på det området. Nu är det upp till andra länder.

Vilken marknad? Byggmarknaden för bostäder är troligtvis en av de hårdast reglerade marknader vi har i Sverige. Det är regler på i princip allt från handikappanpassning av allting som byggs till parkeringsnormer. Sen har vi alla överklaganden och remissinstanser samt att du i slutändan inte får ta ut en marknadsmässig hyra. Så jag skulle knappast skylla på "marknaden" utan snarare regelverket.
Citera
2013-11-11, 18:49
  #892
Medlem
RobinNilsens avatar
Ja, boven här är just bostads"marknadens" överreglering. Dessutom har vi ett system där lokalpolitiker helt godtyckligt kan neka bygglov...
Citera
2013-11-11, 18:57
  #893
Medlem
Sverige där det råder stor bostadsbrist, ja men tacka fan för det när folk flyttar hit så fort de kan. Det borde var gott om lediga hyddor i Somalia.
Citera
2013-11-11, 21:01
  #894
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Problemet kan snart komma att bli en nationell katastrof, eftersom den största tillväxten idag sker i de större städerna. Kan man inte hitta arbetskraft blir det ingen tillväxt och landet får ekonomiska problem.
Katastrof vet jag inte - förmodligen bara att vi fortsätter att halka ner i alla internationella undersökningar, så att vi snart är på en sydeuropisk nivå i fråga om ekonomi och välfärd.
Citera
2013-11-11, 21:13
  #895
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Vilken marknad? Byggmarknaden för bostäder är troligtvis en av de hårdast reglerade marknader vi har i Sverige. Det är regler på i princip allt från handikappanpassning av allting som byggs till parkeringsnormer. Sen har vi alla överklaganden och remissinstanser samt att du i slutändan inte får ta ut en marknadsmässig hyra. Så jag skulle knappast skylla på "marknaden" utan snarare regelverket.

Exakt. Det är helt enkelt inte tillräckligt lönsamt att bygga bostäder i Sverige. Annars hade det här varit ett ickeproblem.
Citera
2013-11-12, 02:32
  #896
Medlem
Copterss avatar
Jag förstår inte varför man inte kan ta initiativ till att underlätta byggande av hyresrätter. Om man verkligen hade velat så skulle ett sådant arbete kunna starta väldigt snabbt. Det är enbart politisk illvilja som är problemet.
Citera
2013-11-12, 08:49
  #897
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Vilken marknad? Byggmarknaden för bostäder är troligtvis en av de hårdast reglerade marknader vi har i Sverige. Det är regler på i princip allt från handikappanpassning av allting som byggs till parkeringsnormer. Sen har vi alla överklaganden och remissinstanser samt att du i slutändan inte får ta ut en marknadsmässig hyra. Så jag skulle knappast skylla på "marknaden" utan snarare regelverket.
Jag håller med, antalet handikappade har kommuner och stat bra koll på, att bygga så att alla kan bo överallt leder till för stora kostnader och för lågt byggande.
Lätt på normerna gällande buller, storlek och minska regleringen av hyrorna.
Citera
2013-11-12, 08:51
  #898
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Exakt. Det är helt enkelt inte tillräckligt lönsamt att bygga bostäder i Sverige. Annars hade det här varit ett ickeproblem.
Sen är det svårt få marktilldelning och får man den så är det alltid någon som vill ha sin skogsglänta obebyggd !
Citera
2013-11-12, 08:58
  #899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Jag förstår inte varför man inte kan ta initiativ till att underlätta byggande av hyresrätter. Om man verkligen hade velat så skulle ett sådant arbete kunna starta väldigt snabbt. Det är enbart politisk illvilja som är problemet.


Inte många knegare som betalar själv har råd med de nya hyrorna. Och kommunerna vill inte fylla upp sina nya bostadsområden med kostsamma bidragstagare. Hur svårt kan det vara att förstå orsakssambanden. Men det finns massor av bostäder som redan är byggda och som är uppfyllda av tärande parasiter.

Flytta ut 100-000 tals bidragstagare från Rinkeby, Tensta, Husby, Akkalla, Hässelby, Gård, Vårby Skärholmen Bagarmossen ja snart sagt i alla förorter där de är i majoritet. Bygg baracker åt dem där det är billigt att bygga. Någonstans ska de som aldrig kommer att var till nytta på arbetsmarknaden, förvaras.
Citera
2013-11-12, 09:24
  #900
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Sen är det svårt få marktilldelning och får man den så är det alltid någon som vill ha sin skogsglänta obebyggd !

Det ironiska i hela den diskussionen där är ju att de som oftast gapar mest om billiga hyresrätter (MP och V) är de som ställer sig mot diverse byggen för att "bevara grönområden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in