2013-11-07, 21:46
  #133
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Livingstone
Jag tänkte att jag skriver ned vad mina två kärl står och myser med för tillfället. Mest för min egna skull så att jag kan hitta tillbaka till denna tråd nästa år.

Mr.Livingstones DunderGlögg 2012
* 10 liter svagdricka
* 2* 50 g torrjäst för söta degar
* 5 kg socker
* 2 påse kardemummakärnor
* 2 bit färsk ingefära (ca 5 cm) (skalade och skivade)
* 2,5 påse hel kryddnejlika
* 1000 g russin
* 1 påse kanelstänger
* 10 skalade och skivade råa potatisar
* 1 påse pomeransskal (4 bitar)
* 2 vaniljstänger (snittade på mitten och delade i mindre bitar)

Mr.Livingstones DunderGlögg 2012 Special edition
* 10 liter svagdricka
* 2* 50 g torrjäst för söta degar
* 5 kg socker
* 2 påse kardemummakärnor
* 2 bit färsk ingefära (ca 5 cm) (skalade och skivade)
* 2,5 påse hel kryddnejlika
* 1000 g russin
* 1 påse kanelstänger
* 10 skalade och skivade råa potatisar
* 1 påse pomeransskal (4 bitar)
* 2 vaniljstänger (snittade på mitten och delade i mindre bitar)
* 3 paket med frysta björnbär (225 gram stycket) upptinade såklart.
* 3 paket med frysta hallon (225 gram stycket) upptinade såklart.

Resultatet? GOTT?
Citera
2013-11-07, 22:27
  #134
Medlem
Hur länge ska det bubbla? Min har stått i en hink med plastfolie (med lite hål i) i ca 1,5 vecka och i början var det massa aktivitet, men nu är allt "skum" borta och den verkar helt stilla. Har nåt gått snett tro eller har den bara lugnat sig?
Citera
2013-11-08, 23:05
  #135
Medlem
IngetNicks avatar
Låt stå bara.

Allt är lugnt.
Citera
2013-11-12, 07:49
  #136
Medlem
motorhuvud89s avatar
Idag blir det att tappa om årets glögg, hoppas på bra resultat fast den har stått på vinden! Fjolårets blev god med tanke på misstaget jag gjorde, smakade dock lite lite jäst..

Nästa år blir det inte kronjäst utan vinjäst!
Citera
2013-11-12, 13:31
  #137
Medlem
Pangon90s avatar
Varför i helvete ska det vara så svårt att hitta svagdricka??!!

Bor ändå i Sveriges sjätte största stad (Örebro).....
Citera
2013-11-12, 13:37
  #138
Medlem
motorhuvud89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Varför i helvete ska det vara så svårt att hitta svagdricka??!!

Bor ändå i Sveriges sjätte största stad (Örebro).....

Dom har på Ica maxi, 1,5 liters flaskor, såg inte priset, men lär inte var asdyrt!
Citera
2013-11-12, 14:00
  #139
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Varför i helvete ska det vara så svårt att hitta svagdricka??!!

Bor ändå i Sveriges sjätte största stad (Örebro).....
Dunkarna brukar ofta hamna i mejerikylen, har du tittat där?
Kanske de inte har introducerat svagdrickan än hos er.
Citera
2013-11-12, 17:21
  #140
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorhuvud89
Dom har på Ica maxi, 1,5 liters flaskor, såg inte priset, men lär inte var asdyrt!

Jaha vid eurostop eller? får kika där!
Citera
2013-11-12, 17:22
  #141
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dunkarna brukar ofta hamna i mejerikylen, har du tittat där?
Kanske de inte har introducerat svagdrickan än hos er.

Nej där har jag faktiskt inte tittat, nyhet för mig! Har glidit runt bland läsk/öl/vatten-hyllorna
Citera
2013-11-12, 17:34
  #142
Medlem
motorhuvud89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Jaha vid eurostop eller? får kika där!


ja precis, vid drickorna, det va bruna PET-flaskor med en beige etikett på
Citera
2013-11-12, 17:38
  #143
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Nej där har jag faktiskt inte tittat, nyhet för mig! Har glidit runt bland läsk/öl/vatten-hyllorna
Jag antar de hamnar där pga de har kylkrav på sig.
Om du hittar så kanske du kan kolla på dunken och se om det står nått där.
Så vi får oss en förklaring.
Citera
2013-11-12, 19:44
  #144
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag antar de hamnar där pga de har kylkrav på sig.
Om du hittar så kanske du kan kolla på dunken och se om det står nått där.
Så vi får oss en förklaring.

Hittade flaskor på 1,5 liter på Hemköp, de stod dock inte i kyl! Kanske skiljer sig märken emellan. Tror det var Kopparbergs.


Har blandat ihop min Batch nu frågan är hur mycket jästen spelar in? Tänker på mängd. Fick en förpackning vinjäst med när jag köpte mina jäshinkar etc men vet inte hur mycket det är. Körde ner allt i en kopp vatten och vidare ner i hinken när det blandats någorlunda. Läste någonstans att jästen förökar sig så det inte spelar jättemycket roll?

Vidare körde såklart flickvännen ner sin skitiga hand i blandningen. Kommer det gå åt helvete nu eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in