2012-11-06, 14:23
  #37
Medlem
Mr.Livingstones avatar
Update:
Dubblerade receptet och jäser i en 25-litersdunk med jäsrör. Det puttrar på fin-fint

(Ursäktar dubbelposten men man verkar ej få lov att redigera ett inlägg som postats för mer än ett halvt dygn sedan.)
Citera
2012-11-06, 19:45
  #38
Medlem
Roll8ors avatar
Tänkte dra igång en liten spann glögg framåt helgen.

Frågan är dock: Kan man slänga i lite mörk choklad tror ni? Eller tar kryddorna över smaken / blir det äckligt?
Citera
2012-11-06, 20:02
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Tänkte dra igång en liten spann glögg framåt helgen.

Frågan är dock: Kan man slänga i lite mörk choklad tror ni? Eller tar kryddorna över smaken / blir det äckligt?

Jag har testat med kakao, blev beskt som... Tänker inte testa fler gånger, men någon lyckas säkert bättre!
Citera
2012-11-06, 20:10
  #40
Medlem
Roll8ors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikku
Jag har testat med kakao, blev beskt som... Tänker inte testa fler gånger, men någon lyckas säkert bättre!

Jo, fast kakao är ju beskt av naturen. Tänkte mig mer att mala ner en chokladkaka modell mörk för att få till en mysig(are) doft
Citera
2012-11-06, 21:07
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Jo, fast kakao är ju beskt av naturen. Tänkte mig mer att mala ner en chokladkaka modell mörk för att få till en mysig(are) doft

Välj en kvalitetschoklad och ta lite lagom, så du slipper slå ut allt om det skulle skita sig. Återkom gärna med resultat, alltid kul med nya tips!
Citera
2012-11-07, 00:26
  #42
Medlem
Mr.Livingstones avatar
Jag tänkte att jag skriver ned vad mina två kärl står och myser med för tillfället. Mest för min egna skull så att jag kan hitta tillbaka till denna tråd nästa år.

Mr.Livingstones DunderGlögg 2012
* 10 liter svagdricka
* 2* 50 g torrjäst för söta degar
* 5 kg socker
* 2 påse kardemummakärnor
* 2 bit färsk ingefära (ca 5 cm) (skalade och skivade)
* 2,5 påse hel kryddnejlika
* 1000 g russin
* 1 påse kanelstänger
* 10 skalade och skivade råa potatisar
* 1 påse pomeransskal (4 bitar)
* 2 vaniljstänger (snittade på mitten och delade i mindre bitar)

Mr.Livingstones DunderGlögg 2012 Special edition
* 10 liter svagdricka
* 2* 50 g torrjäst för söta degar
* 5 kg socker
* 2 påse kardemummakärnor
* 2 bit färsk ingefära (ca 5 cm) (skalade och skivade)
* 2,5 påse hel kryddnejlika
* 1000 g russin
* 1 påse kanelstänger
* 10 skalade och skivade råa potatisar
* 1 påse pomeransskal (4 bitar)
* 2 vaniljstänger (snittade på mitten och delade i mindre bitar)
* 3 paket med frysta björnbär (225 gram stycket) upptinade såklart.
* 3 paket med frysta hallon (225 gram stycket) upptinade såklart.
Citera
2012-11-07, 15:35
  #43
Medlem
Bor för tillfället i London och vill inte missa på att göra min dunderglögg! Dock har jag problem med att hitta svagdricka, någon som vet huruvida det går att hitta i London eller om det finns något substitut jag skulle kunna använda?
Citera
2012-11-07, 17:57
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Livingstone
Jag tänkte att jag skriver ned vad mina två kärl står och myser med för tillfället. Mest för min egna skull så att jag kan hitta tillbaka till denna tråd nästa år.

Mr.Livingstones DunderGlögg 2012 Special edition
* 10 liter svagdricka
* 2* 50 g torrjäst för söta degar
* 5 kg socker
* 2 påse kardemummakärnor
* 2 bit färsk ingefära (ca 5 cm) (skalade och skivade)
* 2,5 påse hel kryddnejlika
* 1000 g russin
* 1 påse kanelstänger
* 10 skalade och skivade råa potatisar
* 1 påse pomeransskal (4 bitar)
* 2 vaniljstänger (snittade på mitten och delade i mindre bitar)
* 3 paket med frysta björnbär (225 gram stycket) upptinade såklart.
* 3 paket med frysta hallon (225 gram stycket) upptinade såklart.

Påminner myckey om min. Bytte dock ut vaniljen mot röda vinbär. I fjol hade jag lingon och blåbär är, helt klart drickbart!
Citera
2012-11-09, 11:41
  #45
Medlem
Mr.Livingstones avatar
Bör man röra om i glöggen efter en veckas tid? Jäsningen i det ena kärlet har avtagit kraftigt, den puttrar ytterst lite jämfört med kompisen bredvid :O
Citera
2012-11-09, 17:06
  #46
Medlem
Jag rörde om efter en, två och (tror jag) tre veckor förra året. Jag vet inte om det gjorde från eller till.
Citera
2012-11-09, 20:01
  #47
Medlem
jag gjorde min glögg för två veckor sen. några timmar efter att jag hade gjort klart den så spydde jag i kräksjuka.

går det att dricka min glögg eller är den kontaminerad?
Citera
2012-11-10, 00:02
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harviekrumpet
jag gjorde min glögg för två veckor sen. några timmar efter att jag hade gjort klart den så spydde jag i kräksjuka.

går det att dricka min glögg eller är den kontaminerad?

Testa på svärmor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in