2013-11-12, 16:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
http://img109.imageshack.us/img109/2205/bur.pdf

Tack för detta.

Misstänks lida av allvarlig psykisk störning både vid gärningen och vid undersökningen.

Det dräller med folk med hans diagonser på fängelsena, så är verkligen dessa diagnoser skäl för rättspsykiatrisk vård eller lider han utöver dessa av andra mer allvarliga psykiska störningar, tro?

Kan en undersökning leda till fängelseförbud, jag trodde att den stora undersökningen, RPU, var en rekommendation framför ett utförande av fängelseförbud och att det är upp till rätten att ta ställning till om den åtalade ska dömas till fängelse eller vård, någon som vet?
Citera
2013-11-12, 16:48
Bannlyst
Det här med att KJ ställde in för honom ett viktigt air-soft spel med sina polare efter 4 maj är en besvärande grej för försvaret och att dessutom polarna försökt nå honom på mobilen men inte fått tag i honom.

Det här åtalet håller.
Citera
2013-11-12, 16:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att MB inte har någon chans att vinna tilteln som Årets Norrbottniske Gentleman 2013 är uppenbart. Men jag tycker att du fäster för lite vikt vid att VB:s särpräglade personlighet gjorde henne till Alla Häftplåsters Moder. Vi snackar om nån som kunde skicka hundra SMS om dan till MB. Jag kan i någon mån förstå att han rev sig i huvudet angående hur han på bästa sätt skulle ta sig från henne.

Skulle vilja säga att hans vittnesmål styrker larmet 112 eftersom hon sms:ade att han eller hon är knäpp. Svara då svara, svara.
Hon va väl i trängt läge och KJ flippade väl ur.

Däremot pratar MB om flashback och det framkommer att han läst här och är utpekad som mördare.
Frågan är om försvaret begår ett brott typ falsk tillvitelse. Nåväl KJ ligger illa till nu.

Och jag vet inte om sängens försvinnande fick någon klarhet i dag? Däremot framgår det att ett potentiellt mordvapen kan finnas så som ett stämjärn.

Vill gärna påpeka att man vill ta bort sekretessen på hans sjukjournaler för att visa att han är kapabel till ett styckmord. Så vad står det i journalerna egentligen?
Citera
2013-11-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att MB inte har någon chans att vinna tilteln som Årets Norrbottniske Gentleman 2013 är uppenbart. Men jag tycker att du fäster för lite vikt vid att VB:s särpräglade personlighet gjorde henne till Alla Häftplåsters Moder. Vi snackar om nån som kunde skicka hundra SMS om dan till MB. Jag kan i någon mån förstå att han rev sig i huvudet angående hur han på bästa sätt skulle ta sig från henne.

Det finns ett effektivt sätt att göra sig av med ett häftplåster som VB. Göra avslut och sedan vara konsekvent! Men gör han det? Inte alls, han fortsätter med SMS/Facebook, tränar henne och skjutsar/hämtar henne ända in till slutet ...

Jag undrar vad han gjorde i Lakaträsk den 4/5 (vilket var en ny uppgift), månne han slog på elementen? Så det skulle vara varmt till den utlovade söndagsutflykten?
Citera
2013-11-12, 16:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tack för detta.

Misstänks lida av allvarlig psykisk störning både vid gärningen och vid undersökningen.

Det dräller med folk med hans diagonser på fängelsena, så är verkligen dessa diagnoser skäl för rättspsykiatrisk vård eller lider han utöver dessa av andra mer allvarliga psykiska störningar, tro?

Kan en undersökning leda till fängelseförbud, jag trodde att den stora undersökningen, RPU, var en rekommendation framför ett utförande av fängelseförbud och att det är upp till rätten att ta ställning till om den åtalade ska dömas till fängelse eller vård, någon som vet?
Den här P7:an säger ju bara att allvarlig psykisk störning kan misstänkas, dvs det blir en riktig RPU om domstolen bestämmer sig för att KJ är skyldig.
Citera
2013-11-12, 16:53
Medlem
MrsMagoos avatar
S: När blev du varse om 22-åringen?
- Det var när allt det här uppdagades. Jag tror att det var när han blev gripen.
US: Hur fick du reda på hans namn?
- Jag tror att jag läste det på Flashback (en Internetsida, reds anm). Det stod rätt mycket om mig där. Att jag skulle ha varit gärningsmannen.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7094714
Citera
2013-11-12, 16:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Fattar inte varför du, och andra som är 100% säkra på att KJ är skyldig, är så himmla upptagna angående den infon jag hittat i FUP som avsevärt kan försvaga "tejprullen med VBs blod beviset"
om ni är så säkra på att det är BullS..., ni kan ju bara förbigå det i stillhet, tiga ihjäl det, men nej ni plåstrar till tråden med inlägg omkring det.
Väldigt konstigt!

Och förresten så är den infon ju liksom inte nånting jag har hittat på, utan det är info som står där svart på vitt i FUP, jag hittade det bara, inget märkvärdigt med det.

Men när ska du förstå att även om det dyker upp tio vittnen som svär eden att VB hade med sig just denna rulle på träningar och tejpade sina blodiga karateskador med så gör det lite eller ingenting för styrkan i åtalet. Den är ett bevis som talar mot KJ och har därför åberopats i åtalet. Den är inget huvudbevis dock.

Kan du istället förklara för oss på vilken grund, utifrån värdering av bevisfakta i målet som du är så säker på att KJ inte är skyldig och vem eller vilka du istället tror på som GM och vad det är för starkare bevis du har mot dem än mot KJ. Det är säkert fler än jag som är nyfikna på att få titta in lite i din hjärna
Citera
2013-11-12, 16:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns ett effektivt sätt att göra sig av med ett häftplåster som VB. Göra avslut och sedan vara konsekvent! Men gör han det? Inte alls, han fortsätter med SMS/Facebook, tränar henne och skjutsar/hämtar henne ända in till slutet ...

Jag undrar vad han gjorde i Lakaträsk den 4/5 (vilket var en ny uppgift), månne han slog på elementen? Så det skulle vara varmt till den utlovade söndagsutflykten?

Du yrar, han kanske aldrig fick möjligheten att vara konsekvent, hon bombarderade honom med 100 tals sms och det förekom hot. Han hade nog fullt sjå att hålla henne lugn genom att ge henne viss respons så hon inte flippade helt.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Skulle vilja säga att hans vittnesmål styrker larmet 112 eftersom hon sms:ade att han eller hon är knäpp. Svara då svara, svara.
Hon va väl i trängt läge och KJ flippade väl ur.

Däremot pratar MB om flashback och det framkommer att han läst här och är utpekad som mördare.
Frågan är om försvaret begår ett brott typ falsk tillvitelse. Nåväl KJ ligger illa till nu.

Och jag vet inte om sängens försvinnande fick någon klarhet i dag? Däremot framgår det att ett potentiellt mordvapen kan finnas så som ett stämjärn.

Vill gärna påpeka att man vill ta bort sekretessen på hans sjukjournaler för att visa att han är kapabel till ett styckmord. Så vad står det i journalerna egentligen?

Varför skulle VB messa MB om hennes liv stod i fara, en som dröjer med svar? Och tydligen ha båda händerna fria. Varför inte ringa 112 istället, en gång till? Ringa mamma? Styvpappa?
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det klart att som man få henne efter sig i en otrohetsaffär inte kan vara en höjdare. FH frågade MB om han upplevde henne som ett stressmoment och på detta svarade MB: - Ja.
Samtidigt ska vi komma ihåg att MB var gammal nog att vara far till henne och skulle därmed agerat bättre och konsekvent. Om han hade velat avsluta förhållandet vill säga. VB var som en imbecill tonåring som då och då fick en pinne i brasan av MB, som därmed höll glöden vid liv. Tolka som ni vill.

Och förutom stora bekymmer ang att frun AN skulle få reda på att han låg i med en tjej, till och med SÅ ung som VB var, så var han nog ochså ganska orolig angående vad folk i byn skulle säga och tycka om att han låg i med en av sina elever på 19/20 år, och att detta i sin tur skulle kunna skada hans äffärer sushi resaurangen och karate klubben. Möjligt motiv? JEPP!
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det räcker att jag konstaterar att den som står åtalad för det här extremt grymma mordet
inte är någon av dem du för på tal, misstänkliggör, utan det är en 21-årig kille med initialerna KJ
och att det förhåller sig på det viset beror väl på att man har ett ganska gediget
åtalsunderlag. Annars hade man nog avstått från att driva ett åtal. Tror du inte det?

Vad du än har att säga om människorna ovan så pekar ingen teknisk bevisning mot någondera.
Vi får rätta oss efter såna grejer som handfasta bevis, tror jag bestämt.
Eller ska vi kanske dra ett varv till med det fantastiskt stimulerande planteringsscenariot...?

Visst händer det nån gång emellanåt att oskyldiga stackare råkar bli dömda, men risken
att någonting sånt ska behöva ske här bedömer jag som nära på obefintlig.

Tror du det ? Jag har en bestämd känsla av att dessa återkommande omhäktningar var en indikation på att man inte har tillräckligt på fötterna för en fällande dom och att man på åkagarsidan är medveten om detta men fallit för trycket att åtala ändå i hopp om att något nytt ska framkomma under resans gång som rättfärdigar åtal, dvs man åtalar i nån sorts förhoppning. Oträngt mål ..
Citera
2013-11-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Därmed så känner han ju även till KJ samt att KJ är den andre misstänkte i fallet samt div annan info om KJ.

Så vill man slippa straff planterar väl en smart GM sitt bevismaterial hos den andre misstänkte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in