2013-11-12, 11:27
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag är uppriktigt trött på det ständiga argumentet om att en person har sett ett lag mer än en annan. Det behöver inte betyda ett smack. Jag har sett Hamad i runt 20 matcher i olika sammanhang, och har en jätteklar bild av hur han är som spelare.

Fast du har själv erkänt att du inte följer Allsvenskan så väl så hur ska man kunna lita på din åsikt och bild av en Allsvensk spelare. Om du har sett Hamad ett 20-tal matcher så tycker jag att du även bör ha koll på Filip Helander, som du tyckte kändes medioker, och Oskar Lewicki som du knappt hade sett alls i Allsvenskan. Jag litar inte alls på din uppfattning av Allsvenska spelare. Ställer mig högst tveksam till den faktiskt efter vad du har sagt i andra sammanhang. Och din besserwissra attityd tar dig inte någonstans alls i diskussionen.

Citat:
Alla har egenskaper man kan förbättra. Men det finns inga måsten, och fotboll är mer komplext än att vissa spelare måste ha vissa typer av egenskaper. Durmaz är inte i närheten av att vara lika spelbegåvad som Hamad, måste han då förbättra det för att klara sig internationellt? Givetvis inte. Man har olika egenskaper, men just när de kommer till spelare som saknar lite snabbhet så ska det jämt påpekas, och vara till en enorm last för spelaren i fråga. Förmodligen så är det så just för att det är enkelt att se. Det krävs lite mer att ifrågasätta en spelares taktiska men även tekniska färdigheter.

Du missuppfattar mig tror jag. Jag tycker Hamad är en fantastisk spelare som har en spännande framtid, men han är inte mogen för landslagsspel än. Han måste vara snabbare och spela snabbare. Han måste lämna från sig bollen snabbare och klara att spela med mindre marginaler. Allt han gör idag måste han göra i högre tempo, det är fortsatt på för låg nivå, för att han ska lyckas och kunna konkurrera. Han måste också bli snabbare med bollen, ofta han har blivit upphunnen och sedan slarvat bort läget. Han måste lära sig att jonglera med fyra bollar för att tala metaforiskt.

Citat:
Jaha. Det kanske du väljer. Men då väljer jag att ha Hamad när man har ett etablerat anfallsspel på motståndarens planhalva. Du förstår kanske att din poäng är tämligen meningslös. Att Durmaz har samma nivå i färdigheter när det gäller det speltekniska och speltaktiska bitarna är du nog rätt ensam om att tycka. Och kära du, vad har elakhet med det här att göra?

Fotbollen är inte bara att ha etablerat anfallsspel på motståndarens planhalva. I den moderna fotbollen måste man ta vara på omställningarna och det måste gå snabbt från straffområde till straffområde. Där väljer jag hellre Durmaz. Durmaz är också mycket bra i spelet runt motståndarens straffområdet. Under hans sista halvår i Allsvenskan, förra våren, var han bra mycket bättre än Hamad och i mitt tycke Allsvenskans bästa mittfältare. Jag tyckte redan då att han borde varit med i EM-truppen före Bajrami. Durmaz är en alldeles utmärkt spelare på att hitta passningskombinationer på små ytor med ytterbacken, närmaste innemittfältare och en anfallare som möter upp från mitten.

Ska vi få portugiserna ur balans så är nog Durmaz den helt perfekte spelaren. Jag kan inte komma på någon bättre än han och Ibrahimovic på det i Sverige. Durmaz är en suverän filmare och kan sätta tjuvknepen briljant utan att domaren ser, och han kommer alltid undan med det. Jag tror inte han blev utvisad en gång i MFF.
Senast redigerad av mishima 2013-11-12 kl. 11:32.
Citera
2013-11-12, 12:00
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Elmander kan reta upp Pepe lite och fixa ut honom
Hahah, ja Pepe vs Elmander battlet kan komma att bli ganska underhållande. Elmander känns dock lite mer som den kontrollerande spelaren som kan få Pepes humör ur balands. Men även Elmander har ju ett jävla temperament. Till exempel här: http://www.youtube.com/watch?v=hiRDVPJcLlU
Citera
2013-11-12, 13:59
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Fast du har själv erkänt att du inte följer Allsvenskan så väl så hur ska man kunna lita på din åsikt och bild av en Allsvensk spelare. Om du har sett Hamad ett 20-tal matcher så tycker jag att du även bör ha koll på Filip Helander, som du tyckte kändes medioker, och Oskar Lewicki som du knappt hade sett alls i Allsvenskan. Jag litar inte alls på din uppfattning av Allsvenska spelare. Ställer mig högst tveksam till den faktiskt efter vad du har sagt i andra sammanhang. Och din besserwissra attityd tar dig inte någonstans alls i diskussionen.

Du missuppfattar mig tror jag. Jag tycker Hamad är en fantastisk spelare som har en spännande framtid, men han är inte mogen för landslagsspel än. Han måste vara snabbare och spela snabbare. Han måste lämna från sig bollen snabbare och klara att spela med mindre marginaler. Allt han gör idag måste han göra i högre tempo, det är fortsatt på för låg nivå, för att han ska lyckas och kunna konkurrera. Han måste också bli snabbare med bollen, ofta han har blivit upphunnen och sedan slarvat bort läget. Han måste lära sig att jonglera med fyra bollar för att tala metaforiskt.

Fotbollen är inte bara att ha etablerat anfallsspel på motståndarens planhalva. I den moderna fotbollen måste man ta vara på omställningarna och det måste gå snabbt från straffområde till straffområde. Där väljer jag hellre Durmaz. Durmaz är också mycket bra i spelet runt motståndarens straffområdet. Under hans sista halvår i Allsvenskan, förra våren, var han bra mycket bättre än Hamad och i mitt tycke Allsvenskans bästa mittfältare. Jag tyckte redan då att han borde varit med i EM-truppen före Bajrami. Durmaz är en alldeles utmärkt spelare på att hitta passningskombinationer på små ytor med ytterbacken, närmaste innemittfältare och en anfallare som möter upp från mitten.

Ska vi få portugiserna ur balans så är nog Durmaz den helt perfekte spelaren. Jag kan inte komma på någon bättre än han och Ibrahimovic på det i Sverige. Durmaz är en suverän filmare och kan sätta tjuvknepen briljant utan att domaren ser, och han kommer alltid undan med det. Jag tror inte han blev utvisad en gång i MFF.

Jag skrev att jag sett Hamad i olika sammanhang. Lite i AS, lite i u21, lite i Europa. Helander och Lewicki har inte gjort lika många framträdanden varken i Europaspel eller i U21. Sedan äe de nyare på den svenska scenen, därav har jag sett dem mindre. Så det är inte särskilt konstigt. Och de handfull matcher jag sett med Helander så står jag fast vid att han ännu är en aning för orörlig och stabbig för att hyllas så mycket. Lewicki kommer inte nå särskilt långt med sina intetsägande egenskaper.

Nej. Jag missuppfattar inte dig. Du sätter som många andra ett för stort värde i snabbhet. Vi har både yttrar och centrala spelare som är ganska slöa, och då upplever jag Hamad som snabbare än flera av dem. Hamads andra egenskaper väger upp hans brist på snabbhet mer än väl.

Alla ser nog Hamad som mer spelintelligent än Durmaz. Och du fattar inte vad jag menar. Du nämner att Durmaz är bättre i en typ av spel, jag i en annan.
Citera
2013-11-12, 14:13
Medlem
pedrinos avatar
Citat:
Alla ser nog Hamad som mer spelintelligent än Durmaz. Och du fattar inte vad jag menar. Du nämner att Durmaz är bättre i en typ av spel, jag i en annan.

Vad är det som är bra med Hamad? Jag ser inte hans storhet. Emil Forsberg på vänsterkanten är ju bra mycket bättre än vad Hamad någonsin har varit.

Han har ingen bollkänsla, ingen speed (vilket är väldigt viktigt när man spelar som ytter), inget skott, nada.

Malmö är ett bättre lag utan Hamad på plan. Han platsar definitivt inte i landslaget!

Som jag sagt innan: Plocka in Molins. Han har speed, teknik, bollkänsla och bra skott.
Citera
2013-11-12, 14:42
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Jag skrev att jag sett Hamad i olika sammanhang. Lite i AS, lite i u21, lite i Europa. Helander och Lewicki har inte gjort lika många framträdanden varken i Europaspel eller i U21. Sedan äe de nyare på den svenska scenen, därav har jag sett dem mindre. Så det är inte särskilt konstigt. Och de handfull matcher jag sett med Helander så står jag fast vid att han ännu är en aning för orörlig och stabbig för att hyllas så mycket. Lewicki kommer inte nå särskilt långt med sina intetsägande egenskaper.

Nej. Jag missuppfattar inte dig. Du sätter som många andra ett för stort värde i snabbhet. Vi har både yttrar och centrala spelare som är ganska slöa, och då upplever jag Hamad som snabbare än flera av dem. Hamads andra egenskaper väger upp hans brist på snabbhet mer än väl.

Jag ser faktiskt inte dig som någon auktoritet på området. Du följer Allsvenskan med vänsterhanden och uttalar dig självsäkert om spelares egenskaper och kunskaper. Det är uppenbart att du inte har sett Hamad vs. Durmaz i samma situationer, till exempel under vårsäsongen förra året då Durmaz faktiskt var mycket bättre och viktigare för MFF:s spel än vad Hamad var. Det var uppenbart att Durmaz klarar att spela i ett högre tempo än vad Hamad att gör. Han flyttar boll snabbare, snabbare passningar, släpper bollen tidigare och jagar boll snabbare. Notera hur hårt Durmaz jobbar tillbaka varje gång han tappar bollen.

Sedan är Durmaz en tuffare och hårdare spelare än Hamad. Det är mer vinnarskalle hos Durmaz. Han har kanske mjuknat lite, men jag minns när han, Hamad och Molins konkurrerade om två platser i MFF. Den var som mest besviken och arg när han ställdes utanför eller blev utbytt var alltid Durmaz. Durmaz är typen spelare man älskar att ha i sitt lag men avskyr när han spelar i ett annat. Hur många motståndarsupportrar i Allsvenskan retade inte Durmaz upp?
Senast redigerad av mishima 2013-11-12 kl. 14:47.
Citera
2013-11-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedrino
Vad är det som är bra med Hamad? Jag ser inte hans storhet. Emil Forsberg på vänsterkanten är ju bra mycket bättre än vad Hamad någonsin har varit.

Han har ingen bollkänsla, ingen speed (vilket är väldigt viktigt när man spelar som ytter), inget skott, nada.

Malmö är ett bättre lag utan Hamad på plan. Han platsar definitivt inte i landslaget!

Som jag sagt innan: Plocka in Molins. Han har speed, teknik, bollkänsla och bra skott.

Jo, det har han. Och varför är det skrivet i sten att Hamad ska vara ytter? Kolla på hans egenskaper och tänk sedan vart på planen han skulle få ut mest av sitt register.
Och det är antingen i en nummer 10 roll eller i en indragen roll ute till vänster. Inte som någon jävla högerytter. Talangvåldtäkt.

Nåväl, jag hoppas han kan utvecklas ännu mer nu. Han har väl egentligen stannat lite för länge i Allsvenskan.

----

Angående hans bolltempo så är det då inget jag någonsin har tänkt på.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-11-12 kl. 15:33.
Citera
2013-11-12, 15:34
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag ser faktiskt inte dig som någon auktoritet på området. Du följer Allsvenskan med vänsterhanden och uttalar dig självsäkert om spelares egenskaper och kunskaper. Det är uppenbart att du inte har sett Hamad vs. Durmaz i samma situationer, till exempel under vårsäsongen förra året då Durmaz faktiskt var mycket bättre och viktigare för MFF:s spel än vad Hamad var. Det var uppenbart att Durmaz klarar att spela i ett högre tempo än vad Hamad att gör. Han flyttar boll snabbare, snabbare passningar, släpper bollen tidigare och jagar boll snabbare. Notera hur hårt Durmaz jobbar tillbaka varje gång han tappar bollen.

Sedan är Durmaz en tuffare och hårdare spelare än Hamad. Det är mer vinnarskalle hos Durmaz. Han har kanske mjuknat lite, men jag minns när han, Hamad och Molins konkurrerade om två platser i MFF. Den var som mest besviken och arg när han ställdes utanför eller blev utbytt var alltid Durmaz. Durmaz är typen spelare man älskar att ha i sitt lag men avskyr när han spelar i ett annat. Hur många motståndarsupportrar i Allsvenskan retade inte Durmaz upp?
Intressant kommentar.

Personligen har jag alltid sett Hamad som en klart bättre fotbollsspelare än Durmaz, men ser MFF relativt sällan och saknar all insidekunskap. Tycker han helt enkelt vårdar bollen bättre och har en blick för spelet som få andra allsvenskar. Men saknar han vinnarskalle, spel i högt tempo och vilja att jobba bakåt, som du beskriver, kommer killen att få det knepigt i Hoffenheim.

Däremot är det inte poppis i Bundesliga med spelare som illvilligt och tydligt retar upp sina motståndare, sådana kapas med fotknölarna där liksom i Premier League. Durmaz skulle med en sådan "förmåga" aldrig kunna värvats dit.

För lite märkligt är det om dessa två spelare har sådan kvalitetsskillnad som du beskriver, att den ene hamnar i en obskyr turkklubb och den andre i en europeisk toppliga där få svenskar lyckats. Även om klubben Hoffenheim är ett byalag.
Citera
2013-11-12, 15:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Intressant kommentar.

Personligen har jag alltid sett Hamad som en klart bättre fotbollsspelare än Durmaz, men ser MFF relativt sällan och saknar all insidekunskap. Tycker han helt enkelt vårdar bollen bättre och har en blick för spelet som få andra allsvenskar. Men saknar han vinnarskalle, spel i högt tempo och vilja att jobba bakåt, som du beskriver, kommer killen att få det knepigt i Hoffenheim.

Däremot är det inte poppis i Bundesliga med spelare som illvilligt och tydligt retar upp sina motståndare, sådana kapas med fotknölarna där liksom i Premier League. Durmaz skulle med en sådan "förmåga" aldrig kunna värvats dit.

För lite märkligt är det om dessa två spelare har sådan kvalitetsskillnad som du beskriver, att den ene hamnar i en obskyr turkklubb och den andre i en europeisk toppliga där få svenskar lyckats. Även om klubben Hoffenheim är ett byalag.

Durmaz hade kunnat komma till en bättre klubb om han hade haft lite tålamod. Hamad var däremot lite kall och väntade lite. Durmaz tog Genclerbirligi för att de var snabba ute med att ge ett kontrakt helt enkelt och han vågade inte vänta på något bättre. Han skrev på för dem så fort det var möjligt. Därför tror jag att det kommer att gå bättre för Hamad på sikt, han vårdar sin karriär bättre. Tydligen hade Hamad ett jättebud från Rubin Kazan att ta ställning till men valde ändå Hoffenheim för han kände bättre förtroende för deras ledning.

Sedan var ju en viss Hassan Cetinkaya involverad i Durmaz övergång...tror inte han är bra för fotbollsspelares karriärer.
Senast redigerad av mishima 2013-11-12 kl. 15:59.
Citera
2013-11-12, 16:23
Bannlyst
börjar bli mer optimistisk än jag varit tidigare, såg detta som omöjligt förut, men fan Portugal verkar inte få det att klicka till 100% och är lite skadedrabbade, att deras målvakt tydligen inte ska va något att hänga i granen är också skönt, föressten följer inte holländska ligan så undrar om det är någon som har koll på Hiljemark, om hur han eventuellt fungerat som yttre mittfält?
Citera
2013-11-12, 20:06
Medlem
Mellbergans avatar
Enligt dagens träning kommer startelvan se ut såhär(ganska väntad):

------------------A.Isaksson------------------
------------------------------------------------
M.Lustig--P.Nilsson--M.Antonsson--M.Olsson
-------------------------------------------------
--------------Taco---------Kongo--------------
--------------------------------------------------
--S.Larsson----Z.Ibrahimovic----A.Kacaniclic--
---------------------------------------------------
------------Mannen med åtta lungor------------

Förövrigt, hur ska folket se matchen nu på fredag?

Försökte själv först att få tag i biljetter men det gick inte så bra. Så nu blir det istället 10-15 vänner istället som ska komma hem till mig. Lär ju bli en bra stämning det med!
Citera
2013-11-12, 20:08
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hoppas det blir många vackra djupledsbollar till Zlatan från Anders och Kim om det blir dem. Dubbelt upp.
Hoppas de klarar defensiven också och jakten efter bollen. Förhoppningsvis skall vi hålla mycket i den också med dem två närvarande. Även om Portugal lär ha den lite mer.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-11-12 kl. 20:34.
Citera
2013-11-12, 21:50
Medlem
freeriderXIIs avatar
Ni som skall till Friends glöm inte att sjunga Markoolios medryckande ramsa in med bollen i mål när Sverige har bollen t.ex. vid hörnor. För att motivera dem ännu mera. När jag var i Portugal 2004 sjöng läktarna den vid en hörna och Zlatan slog då sitt berömda eleganta klackmål.

Här kan ni höra läktarna sjunga den vid tillfället.

https://www.youtube.com/watch?v=mDXi2Oo9m-g
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in