Citat:
Fast du har själv erkänt att du inte följer Allsvenskan så väl så hur ska man kunna lita på din åsikt och bild av en Allsvensk spelare. Om du har sett Hamad ett 20-tal matcher så tycker jag att du även bör ha koll på Filip Helander, som du tyckte kändes medioker, och Oskar Lewicki som du knappt hade sett alls i Allsvenskan. Jag litar inte alls på din uppfattning av Allsvenska spelare. Ställer mig högst tveksam till den faktiskt efter vad du har sagt i andra sammanhang. Och din besserwissra attityd tar dig inte någonstans alls i diskussionen.
Citat:
Alla har egenskaper man kan förbättra. Men det finns inga måsten, och fotboll är mer komplext än att vissa spelare måste ha vissa typer av egenskaper. Durmaz är inte i närheten av att vara lika spelbegåvad som Hamad, måste han då förbättra det för att klara sig internationellt? Givetvis inte. Man har olika egenskaper, men just när de kommer till spelare som saknar lite snabbhet så ska det jämt påpekas, och vara till en enorm last för spelaren i fråga. Förmodligen så är det så just för att det är enkelt att se. Det krävs lite mer att ifrågasätta en spelares taktiska men även tekniska färdigheter.
Du missuppfattar mig tror jag. Jag tycker Hamad är en fantastisk spelare som har en spännande framtid, men han är inte mogen för landslagsspel än. Han måste vara snabbare och spela snabbare. Han måste lämna från sig bollen snabbare och klara att spela med mindre marginaler. Allt han gör idag måste han göra i högre tempo, det är fortsatt på för låg nivå, för att han ska lyckas och kunna konkurrera. Han måste också bli snabbare med bollen, ofta han har blivit upphunnen och sedan slarvat bort läget. Han måste lära sig att jonglera med fyra bollar för att tala metaforiskt.
Citat:
Jaha. Det kanske du väljer. Men då väljer jag att ha Hamad när man har ett etablerat anfallsspel på motståndarens planhalva. Du förstår kanske att din poäng är tämligen meningslös. Att Durmaz har samma nivå i färdigheter när det gäller det speltekniska och speltaktiska bitarna är du nog rätt ensam om att tycka. Och kära du, vad har elakhet med det här att göra?
Fotbollen är inte bara att ha etablerat anfallsspel på motståndarens planhalva. I den moderna fotbollen måste man ta vara på omställningarna och det måste gå snabbt från straffområde till straffområde. Där väljer jag hellre Durmaz. Durmaz är också mycket bra i spelet runt motståndarens straffområdet. Under hans sista halvår i Allsvenskan, förra våren, var han bra mycket bättre än Hamad och i mitt tycke Allsvenskans bästa mittfältare. Jag tyckte redan då att han borde varit med i EM-truppen före Bajrami. Durmaz är en alldeles utmärkt spelare på att hitta passningskombinationer på små ytor med ytterbacken, närmaste innemittfältare och en anfallare som möter upp från mitten.
Ska vi få portugiserna ur balans så är nog Durmaz den helt perfekte spelaren. Jag kan inte komma på någon bättre än han och Ibrahimovic på det i Sverige. Durmaz är en suverän filmare och kan sätta tjuvknepen briljant utan att domaren ser, och han kommer alltid undan med det. Jag tror inte han blev utvisad en gång i MFF.
Senast redigerad av mishima 2013-11-12 kl. 11:32.
Senast redigerad av mishima 2013-11-12 kl. 11:32.