2013-11-11, 22:08
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _pogo_
Ah, tack för svar. Så är det ju, jag har 2 adresser, det är riktigt.
Jag förstod aldrig att det är en adress per nyckel. Det innebär i praktiken att man kan sprida ut sina pengar på väldigt många olika nycklar/adresser. Jag har inte testat men jag kan förmodligen skicka och ta emot till mig själv då. Smart!
Jag förstår tanken bakom att ge ut flera adresser, det gör det ju väldigt smidigt. Jag har sålt grejer på tradera förr och det är alltid svårt att hålla reda på vem pengarna kommer ifrån. Med en unik adress per pryl blir det en lätt sak.

5S och nx var bara slutet på nyklarna, jag maskerade med massa xxxxxx i mitten av nykeln bara.
Det går bra att skicka till sig själv.

Bra att veta är också att när du spenderar bitcoins från en adress så tömmer man alltid hela adressen. Då skapas en ny växeladress som tar emot det du vill ha kvar. Så om du spenderar 0,5 BTC från en adress med 2 BTC i sig, så skickas 0,5 BTC till mottagaren och 1,5 BTC till en ny adress i din plånbok. Detta hanteras lite olika i olika klienter.

Det kan vara viktigt att veta hur just den klienten du använder hanterar växeladresser, då folk p.g.a. missförstånd har förlorat bitcoins då de trott att de haft back-up på alla sina adresser, och inte vetat om att det genererats nya adresser i bakgrunden när de skickade coins.

Multibit genererar dock aldrig nya adresser för växel, men deras lösning är ändå lite snurrig. Växel kommer alltid tillbaka till den andra adressen i plånboken vad jag har förstått. Kan inte svara på exakt varför, men det verkar vara en temporär lösning som funkar i alla fall.
Citera
2013-11-11, 22:18
Medlem
Ok. Tack för det. Då ska jag försöka få över allt till En adress, blir lättare att hålla reda på.

Tack!
Citera
2013-11-11, 22:29
Medlem
Är det värt att köpa från https://localbitcoins.com/ ?

Det finns svenska säljare som tar 2500kr per coin där men jag hittar typ inga bättre snabba alternativ just nu.
Citera
2013-11-11, 22:36
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ok. Tack för det. Då ska jag försöka få över allt till En adress, blir lättare att hålla reda på.

Tack!
En enkel lösning för säker backup i Multibit är att generera exempelvis 100 adresser i förväg och sedan ta en backup. Då har du en backup som räcker 100 transaktioner i framtiden, så är det bara att använda en adress i taget nedåt i listan. Du kan köra ännu fler än 100 adresser såklart. Det var bara ett exempel.

Den bästa lösningen som de flesta verkar vara överens om ska bli standard i framtiden är deterministisk generering av adresser. Då slumpas den första adressen fram, men sedan skapas alla efterföljande nycklar och adresser på ett deterministiskt sätt från den första nyckeln. Då behöver man bara ta backup på den första nyckeln, och ändå har man en backup på alla framtida adresser, oavsett hur många nya man skapar.

Åtminstone Elektrum kör med detta i dagsläget.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-11-11 kl. 22:46.
Citera
2013-11-11, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Mtgox.com är död. Vi får se om det blir långvarigt. Tror inte det, bör funka igen snart.

tyckte också det såg lite dött ut, kursen har gått upp från 290 till 370 och stannat där.
Citera
2013-11-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIGITALLY-IMPORTED
tyckte också det såg lite dött ut, kursen har gått upp från 290 till 370 och stannat där.

Nä, asså man kommer inte in i sidan, det står 403 forbidden. Kanske bara jag?
Citera
2013-11-12, 12:35
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Vad fan händer med Kapiton? Jag vet att de har stängt den här veckan, men jag förde över 1800:- förra veckan som inte har kommit in, trots att det stod i deras nyhet att insättningar som gjordes förra veckan fortfarande ska behandlas. Jag har skickat ett mail, men de svarar inte.

Börjar fan tro att de tänkt springa iväg med allas pengar.
Citera
2013-11-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
En enkel lösning för säker backup i Multibit är att generera exempelvis 100 adresser i förväg och sedan ta en backup. Då har du en backup som räcker 100 transaktioner i framtiden, så är det bara att använda en adress i taget nedåt i listan. Du kan köra ännu fler än 100 adresser såklart. Det var bara ett exempel.

Den bästa lösningen som de flesta verkar vara överens om ska bli standard i framtiden är deterministisk generering av adresser. Då slumpas den första adressen fram, men sedan skapas alla efterföljande nycklar och adresser på ett deterministiskt sätt från den första nyckeln. Då behöver man bara ta backup på den första nyckeln, och ändå har man en backup på alla framtida adresser, oavsett hur många nya man skapar.

Åtminstone Elektrum kör med detta i dagsläget.
Tack för ännu ett tips, så ska jag göra.
Men jag är lite fundersam till hur MultiBit hanterar mina pengar, jag tycker ju att man borde kunna se hur mycket pengar det ligger på varje adress men uppenbarligen slås ju alla pengar fördelade på alla adresser samman.
Som du skrev i första svaret så skapar andra plånböcker temporära adresser när pengar skickas, men så fungerar det inte i MultiBit.
Jag testade nu att skicka lite pengar till en ny adress som jag skapade i MultiBit och det enda som syns under transaktioner är -0,0002 BTC trots att jag skickade 3 BTC. Programmet förstår att jag skickar till mig själv så den visar endast transaktionskostnaden.

Hur säker är MultiBits kryptering egentligen? Förutsatt att mitt lösenord är BRA ska väl ingen komma åt det? Nu sitter jag inte på miljoner... än... men jag vill ju känna mig trygg ändå! multibit.wallet sparar jag på dropbox för att inte den ska försvinna.
Citera
2013-11-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Vad fan händer med Kapiton? Jag vet att de har stängt den här veckan, men jag förde över 1800:- förra veckan som inte har kommit in, trots att det stod i deras nyhet att insättningar som gjordes förra veckan fortfarande ska behandlas. Jag har skickat ett mail, men de svarar inte.

Sama här! Så driver man fan inte en seriös butik. Jag har börjat köra localbitcoins.com mer å mer, och tänker sakteligen gå över helt dit.
Citera
2013-11-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derp321
Är det värt att köpa från https://localbitcoins.com/ ?

Det finns svenska säljare som tar 2500kr per coin där men jag hittar typ inga bättre snabba alternativ just nu.

Du behöver ju inte köpa av svenska säljare. Om du inte har rå-bråttom finns ju säljare i hela världen att köpa av och ett flertal betalningsalternativ. Paypal, moneygram, westernunion, SEPA osv.
Citera
2013-11-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli

Förde över 20k till dem i torsdags och änsålänge syns de inte på mitt saldo.
Jag oroar mig inte direkt och jag förstår att han har mycket att göra, men det hade ju varit trevligt med ett svar på min support-ticket i alla fall. Nåja, de kommer väl när de kommer.
Citera
2013-11-12, 17:56
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Tack för ännu ett tips, så ska jag göra.
Men jag är lite fundersam till hur MultiBit hanterar mina pengar, jag tycker ju att man borde kunna se hur mycket pengar det ligger på varje adress men uppenbarligen slås ju alla pengar fördelade på alla adresser samman.
Som du skrev i första svaret så skapar andra plånböcker temporära adresser när pengar skickas, men så fungerar det inte i MultiBit.
Jag testade nu att skicka lite pengar till en ny adress som jag skapade i MultiBit och det enda som syns under transaktioner är -0,0002 BTC trots att jag skickade 3 BTC. Programmet förstår att jag skickar till mig själv så den visar endast transaktionskostnaden.

Hur säker är MultiBits kryptering egentligen? Förutsatt att mitt lösenord är BRA ska väl ingen komma åt det? Nu sitter jag inte på miljoner... än... men jag vill ju känna mig trygg ändå! multibit.wallet sparar jag på dropbox för att inte den ska försvinna.
Om man skickar till sig själv i Bitcoin-QT så ser man det i alla fall som två transaktioner i historiken, en utågende och en inkommande. Jag har aldrig gjort det i Multibit, men du kan ju söka på transaktionen på blockchain.info och se exakt vad som hände om du är nyfiken.

Krypteringen ska vara bra. Vet inte exakt hur Multibit krypterar, men det är trots allt open source och granskat av väldigt många säkerhetsmedvetna personer inom bitcoin-communityn, så om den inte höll hög standard så skulle det kommit fram. Men givetvis kan jag inte garantera att det inte finns någon oupptäckt svaghet som ingen vet om än.

Tänk dock på att kryptering inte är något automatiskt 100%-igt skydd. Om någon har tillräcklig åtkomst i din dator för att komma åt din plånboksfil, så behöver de bara lyckas installera en key-logger och vänta tills du dekrypterar plånboken nästa gång du ska skicka coins så har de ditt lösenord också. Om de däremot bara kommer in i ditt dropbox-konto så är krypteringen ett mycket bra skydd. Många använder därför 2 plånböcker, en för vardagligt bruk, och en för sparande med mycket säkrare rutiner kring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in