Citat:
Det går bra att skicka till sig själv. Ah, tack för svar. Så är det ju, jag har 2 adresser, det är riktigt.
Jag förstod aldrig att det är en adress per nyckel. Det innebär i praktiken att man kan sprida ut sina pengar på väldigt många olika nycklar/adresser. Jag har inte testat men jag kan förmodligen skicka och ta emot till mig själv då. Smart!
Jag förstår tanken bakom att ge ut flera adresser, det gör det ju väldigt smidigt. Jag har sålt grejer på tradera förr och det är alltid svårt att hålla reda på vem pengarna kommer ifrån. Med en unik adress per pryl blir det en lätt sak.
5S och nx var bara slutet på nyklarna, jag maskerade med massa xxxxxx i mitten av nykeln bara.
Jag förstod aldrig att det är en adress per nyckel. Det innebär i praktiken att man kan sprida ut sina pengar på väldigt många olika nycklar/adresser. Jag har inte testat men jag kan förmodligen skicka och ta emot till mig själv då. Smart!
Jag förstår tanken bakom att ge ut flera adresser, det gör det ju väldigt smidigt. Jag har sålt grejer på tradera förr och det är alltid svårt att hålla reda på vem pengarna kommer ifrån. Med en unik adress per pryl blir det en lätt sak.
5S och nx var bara slutet på nyklarna, jag maskerade med massa xxxxxx i mitten av nykeln bara.

Bra att veta är också att när du spenderar bitcoins från en adress så tömmer man alltid hela adressen. Då skapas en ny växeladress som tar emot det du vill ha kvar. Så om du spenderar 0,5 BTC från en adress med 2 BTC i sig, så skickas 0,5 BTC till mottagaren och 1,5 BTC till en ny adress i din plånbok. Detta hanteras lite olika i olika klienter.
Det kan vara viktigt att veta hur just den klienten du använder hanterar växeladresser, då folk p.g.a. missförstånd har förlorat bitcoins då de trott att de haft back-up på alla sina adresser, och inte vetat om att det genererats nya adresser i bakgrunden när de skickade coins.
Multibit genererar dock aldrig nya adresser för växel, men deras lösning är ändå lite snurrig. Växel kommer alltid tillbaka till den andra adressen i plånboken vad jag har förstått. Kan inte svara på exakt varför, men det verkar vara en temporär lösning som funkar i alla fall.