Citat:
Ursprungligen postat av
FruPimpinett
Det protesteras pga faktumet att det alltid går åt helvete för prostituerade kvinnor eller kvinnor som på ett eller annat sätt är i sex-branschen, exempelvis strip-tease, porr etc. Ge mig 10 exempel på lyckade kvinnor i denna bransch? Kvinnor som mår bra och respekteras i samhället? Som skulle kunna fungera som bra förebilder för våra unga svenska flickor? Så att fler vill arbeta i de här yrkena, så att sverige i framtiden inte behöver importera strippor och sex-säljare från Baltikum, Asien och Afrika.
.
Det är något av ett långskott att jämföra porr och strippklubbar på den fronten. Många vill ju ha den här stämpeln på över huvud taget alla tjejer som jobbar inom sexbranschen, de ska vara utlänningar, gärna ha något knarkberoende och vara lite Lilja 4-ever. Sanningen är att på städade klubbar i Sverige är majoriteten av dansarna vanliga svenska tjejer som bara dansar på deltid och kanske pluggar eller har ett annat vanligare svenssonjobb utöver det. Senast när jag och min pojkvän köpte en dans så fick vi vänta lite på ett ledigt bås och språkade då med dansösen på 20-25 år (likt mig själv) som minsann pluggade international business.
Det är klart att det finns dansare som för en extra 1,5 lax utför hand eller oralt på sin gäst, men det får stå för dem. Sånt likställer jag med att idka sexuellt umgänge med sin chef eller liknande för högre lön/befodran. Vilket kan ske på så många olika hederliga arbetsmarknader.
.
[/quote]Fast du håller väl ändå med om att stripp-klubbar bidrar till objektifiering av kvinnor? Om samhället accepterar stripp-klubbar så blir det en allmänt vedertagen uppfattning att kvinnor kan ha som jobb att tillfredställa mäns sexuella behov. Det känns inte särskilt mycket 2013 i min bok. Det är dessutom inte konsekvent att tillåta strip-tease samtidigt som vi har en sex-köpslag för att förhindra just att kvinnors kroppar nyttjas som sexuella redskap.[/quote]
.
Fast tanken med stripp-klubbar är inte att i praktisk mening tillfredsställa mäns (och absolut inte bara män!) sexuella behov. Det är förbjudet enligt lag att utföra sexuella tjänster under en stripp-tease. Teas, teas, TEAS tjejer! Alltså, majoriteten av folk går inte på strippklubb så fort dom känner sig kåta. Om så var fallet vore det ju helt värdelöst med strippklubbar med tanke på att inget annat än din utsikt ska stimuleras. Vad som inte känns särskilt mycket 2013 i min bok är snarare att det finns ganska liten variation på dansare och estetik. Det är faktiskt en myt som är sann, att de flesta tjejer har långt oftast blonderat hår och har förmodligen gjort något ingrepp i ansiktet. Sånt vill man ju inte bara se, det påminner för mycket om porr som helt är till för killar. Detta beror på att sexbranschen inte direkt har anpassat sig efter sina kvinnliga kunder, den är precis som nöjesbranschen väldigt manlig. Jag vill se en utökad sexbransch för tjejer, som kunder! Och säg inte att det inte finns någon marknad för det, hmm... bara halva befolkningen. Kvinnor ser t.ex. på lika mycket porr som män
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinnor-ser-mer-pa-porr-an-man_99648.svd