Citat:
Ursprungligen postat av
Arne Persson
Jag är helt förbluffad! Tills nu har den endast sackat sig -5 sekunder totalt sedan i måndags då jag ställde den exakt efter fröken ur. Det är mindre än -1 sekund/dygn! Dom japanska urmakarna imponerar sannerligen! Inte en min Zenith har varit i närheten, som bäst +2-3 sek/dygn.

Seiko kan. Jag fick ett Seiko-ur i min barndom och sedan dess har det blivit ett par till. Den jag har nu är ett kvartsur från början av 90-talet, dykarur som aldrig protesterar. När det är hårda tag åker den på.
Jag kan dock konstatera att jag synkroniserade min Zenith El Primero Espada (automatic, 36.000 VpH, alltså "hi-beat") på sekunden med officiell tid för en vecka sen och den har på den tiden glidit ifrån med 7 s, det är bra; men då har jag använt den minst 12 timmar dagligen och inte dragit upp den. Min IWC Portuguese Automatic med 7 dgr gångreserv har glidit ifrån ca 30 s på samma tid, men då har den bara legat under den tiden och man får förstå att avtagande spänning utan exklusiv constant force-mekanik har den effekten. Jag ska göra om experimentet när det är kallare väder och då använda IWC:ns självuppdragning.