Citat:
Är på jakt efter en 18-årsklocka. Egentligen helt insnöad på en 114060, men vet inte om jag motiverar det hela rätt. Det som är viktigt för mig är:
Med tanke på mina krav känns 114060 som ett bra val. Älskar dock vintage och hade gärna kört på en matt 5513 men det känns i sammanhanget inte rätt. Däremot kan väl 114060 nästan ses som en modern mer robust 5513, med riktigt nice features som cerachrom & maxi dial. Gillar även no date då det känns maximum heritage (och minimum billigare hehe). Vad säger ni? Bara att köra eller? Inga andra förslag?
Mvh
Finaste seikon! Bilder? Synd att den är 44 mm bara...
- Ny klocka, vill inte ta över någon annans historia (hade inte varit ett krav om det inte varit 18-årsklocka).
- Tidlös design. Söker ju en kompanjon för livet, den ska åldras med värdighet.
- Stryktålig, bra kvalitet. Vi ska ju fucka upp en massa saker tillsammans!
Med tanke på mina krav känns 114060 som ett bra val. Älskar dock vintage och hade gärna kört på en matt 5513 men det känns i sammanhanget inte rätt. Däremot kan väl 114060 nästan ses som en modern mer robust 5513, med riktigt nice features som cerachrom & maxi dial. Gillar även no date då det känns maximum heritage (och minimum billigare hehe). Vad säger ni? Bara att köra eller? Inga andra förslag?
Mvh
Finaste seikon! Bilder? Synd att den är 44 mm bara...
Om du tror att du kommer kunna smälla klockan i backen eller ha med den i ett slagsmål utan att den behöver ett besök hos urmakaren efteråt så tror du fel. Inga dyra ingrepp, men lever man aktivt så kan det kanske bli lite tröttsamt att springa till urmakaren stup i kvarten.
Är det en 114060 du vill ha så är det den du ska ha. Vad den tål märker du allt eftersom. I värsta fall får den stanna hemma de dagarna du vet att det kommer gå riktigt vilt till.
Tudor blackbay och pelagos kan vara värda att kika på. Eta verk och några tio tusen under din budget, men fina klockor är det. Speciellt blackbay.
Samma era som Rolexs sub om jag inte misstar mig? 
Då kommer du säkert under 40k, jämfört med de 55(?) den skulle kosta här. Tajmar man dessutom flyget så går det väl på knappa tusenlappen.