2013-11-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Någon som har erfarenhet av att ha börjat läsa juridik direkt efter gymnasiet? Är det värt att vänta något år för att bättre komma in i gruppen?
Jag är ny i Uppsala och kommer direkt från gymnasiet, innan jag började tänkte jag i liknande banor som du gör nu men det finns ingen anledning till oro. Ärligt talat så märks det ingen skillnad på de som kommer direkt från gymnasiet och de som jobbat eller pluggat något annat ett tag.
Citera
2013-11-10, 21:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Hur behandlades den domen hos er i relevant undervisning? Jag vill minnas att den togs upp med ett skadeglatt fniss under någon av våra diskrimineringsföreläsningar. Är den känslig hos de ansvariga för idéen?
Kan inte direkt dra mig till minnes att domen har berörts. Nu var det dock en tid sedan (typ två år) vi studerade DiskL, så jag kan ha glömt om den nämndes. Men vi studenter har haft mycket roligt åt att universitetet bröt mot lagen, speciellt när det rörde juristprogrammet.
Citera
2013-11-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooler85
Bor och läser rättsvetenskap i Jönköping just nu men mycket tyder på att det blir juristprogrammet i Örebro för mig nästa höst. Överväger däremot att flytta redan nu till våren och läsa lite fristående kurser inför höstterminens antagning, har ni förslag på vad som vore nyttigt att läsa till sig innan?

Vart är schysst att bo i Örebro som en 20 åring, jag är 21 för att vara precis. Gillar att träna, spänna på tjejer och plugga.

Företagsekonomi (och då menar jag sifferdelarna). Ger tingspoäng och det är dessutom närmast ett funktionshinder för en jurist att inte ha koll på bokförings- och redovisningsfrågor på en klart högre nivå än vad som ges på utbildningen. Detta gäller oavsett om man tänker kränga företag, processa om kapitalskyddsregler eller försvara den lokale entreprenadförmågan som har gett sin bokföring och skatteredovisning en något styvmoderlig omsorg.....
Citera
2013-11-11, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooler85
Bor och läser rättsvetenskap i Jönköping just nu men mycket tyder på att det blir juristprogrammet i Örebro för mig nästa höst. Överväger däremot att flytta redan nu till våren och läsa lite fristående kurser inför höstterminens antagning, har ni förslag på vad som vore nyttigt att läsa till sig innan?

Vart är schysst att bo i Örebro som en 20 åring, jag är 21 för att vara precis. Gillar att träna, spänna på tjejer och plugga.

Jag själv läser FEK utöver juristprogrammet och kan rekommendera det! Men, ansökningstiden för nästa termin har ju gått ut? Då blir det sen anmälan och det kan vara svårt att komma in så.

En vän bor i Örebro och så länge du bor inom stadsbussnätet så spelar det mindre roll. Cykelavstånd till allt i stort sett, det är ju en väldigt liten stad. Vivalla bör undvikas dock.
Citera
2013-11-11, 11:14
Medlem
TexasTigers avatar
1. Kan någon som finns med i belastningsregistret nekas en plats på juristprogrammet av den anledningen?

2. Finns det en gräns för vilka typer av brott man kan ha begått och ändå beviljas en plats på juristprogrammet? Till exempel fortkörning kontra grov misshandel.

3. Om det finns en sådan reglering (vilket jag antar att det gör), tas beslutet av lärosätet (med hjälp av sin policy) till vilket man ansökt eller finns det en lagstiftning?

4. Kan man bli avstängd ifrån sin utbildning om man begår ett brott som inte har så grova påföljder? Jag tänker främst på narkotikabrott som är såpass ringa att påföljden blir böter. Som att ha rökt en joint till exempel, vilket enligt mina fördomar inte är jätteovanligt på universiteten.

Citera
2013-11-11, 11:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasTiger
1. Kan någon som finns med i belastningsregistret nekas en plats på juristprogrammet av den anledningen?

2. Finns det en gräns för vilka typer av brott man kan ha begått och ändå beviljas en plats på juristprogrammet? Till exempel fortkörning kontra grov misshandel.

3. Om det finns en sådan reglering (vilket jag antar att det gör), tas beslutet av lärosätet (med hjälp av sin policy) till vilket man ansökt eller finns det en lagstiftning?

4. Kan man bli avstängd ifrån sin utbildning om man begår ett brott som inte har så grova påföljder? Jag tänker främst på narkotikabrott som är såpass ringa att påföljden blir böter. Som att ha rökt en joint till exempel, vilket enligt mina fördomar inte är jätteovanligt på universiteten.

Nej.
Citera
2013-11-11, 15:53
Medlem
Icecrypt08s avatar
Jiken på SU

Betyg Procentuell fördelning
AB 32.77 procent
BA 29.83 procent
B 32.35 procent
U 5.042 procent

Kan nämna att förra jiken var ab 66 % och i princip ingen fick B eller U för den delen. Intressant utveckling..
Citera
2013-11-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Jiken på SU

Betyg Procentuell fördelning
AB 32.77 procent
BA 29.83 procent
B 32.35 procent
U 5.042 procent

Kan nämna att förra jiken var ab 66 % och i princip ingen fick B eller U för den delen. Intressant utveckling..

Äntligen lite mer normala nivåer...
Citera
2013-11-11, 16:41
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Äntligen lite mer normala nivåer...

Personligen tycker jag att 32 % b på jiken som ska vara "enkel" är lite oroväckande. Hoppas det inte utvecklas till att bli en ny göteborg.
Citera
2013-11-11, 16:50
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag att 32 % b på jiken som ska vara "enkel" är lite oroväckande. Hoppas det inte utvecklas till att bli en ny göteborg.

Hehe bitter göteborgare som man är hoppas jag på det Skämt åsido, så kanske det är bra för t2 om jiken görs svårare? Enligt min mening var vår GJM i takt med Civilrätt 1 vilket gjorde att den inte alls blev så farlig och AB % därefter.
Citera
2013-11-11, 17:44
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Hehe bitter göteborgare som man är hoppas jag på det Skämt åsido, så kanske det är bra för t2 om jiken görs svårare? Enligt min mening var vår GJM i takt med Civilrätt 1 vilket gjorde att den inte alls blev så farlig och AB % därefter.

Saken är ju den att alla förväntade sig att provet skulle vara generöst rättad och alla lärare sa att vi skulle ta det lugnt och det är bara intro. I min mening väldigt missvissande och jag förstår vissa i min kurs som inte är glada.
Citera
2013-11-11, 17:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Saken är ju den att alla förväntade sig att provet skulle vara generöst rättad och alla lärare sa att vi skulle ta det lugnt och det är bara intro. I min mening väldigt missvissande och jag förstår vissa i min kurs som inte är glada.

Det där är knappast ogeneröst. brukar vara runt 40% AB; knappast en skillnad att sura över. Standardavvikelse osv. 259,5 HP kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in