2013-11-11, 15:55
Medlem
Är det en rättegång om hunden eller om kj?
Citera
2013-11-11, 15:56
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra vittnesutfrågning från advokaten Holmbergs sida just nu. Hon sätter fingret precis på ett av de centrala problemen inom minnespsykologin: Vår benägenhet att omedvetet lägga till detaljer med tiden till våra minnen. Det är ett bra sätt att misskreditera ett vittne, men problemet är att man med tekniken kan misskreditera nästan alla vittnen som förhörs om upplevelser som ligger en bit tillbaka i tiden.

Egentligen kan man tycka att det är en lite märklig rest från en tid med lägre kunskaper om detta att vittnen ska förhöras på detta sätt i domstolen. Det vore bättre att som bas utgå från de uppgifter de lämnade vid första förhöret och sen kan vittnet vid behov svara på kompletterande frågor. Att istället fråga hur de just nu idag på rättegången minns det de upplevde för X månader sen är en dålig idé från flera synvinklar.
Det är kombinationen av muntlighetsprincipen och omedelbarhetsprincipen som gör att domstolarna primärt ska höra en muntlig utsaga fritt från vittnet och sen ska frågor ställas. Det är som ex inte tillåtet att läsa ur förhör med någon som inte ska höras inför rätten.

Skälen för detta är nog flera, men ett viktigt skäl är givetvis att det är lättare att sitta och ljuga i polisförhör än inför sittande rätt. Det är dessutom straffbart att ljuga under ed i domstol, men det är inte straffbart att ljuga i polisförhör.

Sen är det ju helt korrekt att vi har en tendens att efterskapa minnesbilder och då måste försvaret givetvis kontrollera hur det faktiskt förhåller sig med den verkliga minnesbilden.
Citera
2013-11-11, 16:00
Medlem
Popcorn76s avatar
Även om KJ har svårt att komma ihåg detaljer och tider så borde han väl komma ihåg hur vad han gjorde av sin döda hund? Det är ju en jäkla skillnad mellan älven och en grav på djurkyrkogården? Jag tror inte han har några större problem med att ljuga.

"Den 27 april besökte Krille Oskar i Öjebyn på dennes födelsedagsfest. På festen fanns ett drygt 20-tal inbjudna gäster. På födelsedagsfesten hos Oskar visade Krille en bild i sin mobiltelefon som han tagit på en gravsten. Krille sa att han hade begravt sin hund på en djurkyrkogård. Exakt var sade han inte. Hunden skulle ha bitit i en strömkabel i lägenheten när han varit borta."
Citera
2013-11-11, 16:02
Medlem
Jag tycker åklagaren rör till bilden ytterligare genom att lyfta in det vaga sängspåret.
I praktiken menar man då att mordet ska ha skett i lägenheten, men det ska samtidigt inte alls skett i lägenheten.

Känns mycket bräckligt.
Citera
2013-11-11, 16:05
Medlem
Quarrels avatar
Grannen bredvid hörde röster, men inga skrik. Han hade TV:n på, oklart vad. Det kanske kom skrik från hans TV samtidigt som det kom skrik från KJ:s lägenhet.
Citera
2013-11-11, 16:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är kombinationen av muntlighetsprincipen och omedelbarhetsprincipen som gör att domstolarna primärt ska höra en muntlig utsaga fritt från vittnet och sen ska frågor ställas. Det är som ex inte tillåtet att läsa ur förhör med någon som inte ska höras inför rätten.

Skälen för detta är nog flera, men ett viktigt skäl är givetvis att det är lättare att sitta och ljuga i polisförhör än inför sittande rätt. Det är dessutom straffbart att ljuga under ed i domstol, men det är inte straffbart att ljuga i polisförhör.

Sen är det ju helt korrekt att vi har en tendens att efterskapa minnesbilder och då måste försvaret givetvis kontrollera hur det faktiskt förhåller sig med den verkliga minnesbilden.

Ja självklart är det som du säger. Det är ju bara det att de här principerna är formulerade i en tid då vi inte hade på långt när samma kunskaper i hur minnet fungerar och de kommer nu på tvärs med detta på ett ganska svårartat vis. Särskilt illa är det om rätten i kritiska vittnesmål öht inte förebringas omständigheterna kring hur vittnena från början uttalade sig om saken. Jag tänker här givetvis bl.a. på det famösa vittnesmålet från "fotohandlaren" i daCosta-målet som ju när Per Lindeberg gick tillbaks till de ursprungliga förhören visade sig vila på i stort sett ingenting och vara ett resultat av gravt otillbörlig påverkan från en polisman och suggestion från vittnets sida (I rätten var hon tvärsäker på sitt utpekande).

Det vittnesmål vi diskuterar här är ju av mer sekundärt intresse i utredningen, men ändå...
Citera
2013-11-11, 16:10
Medlem
Jag undrar hur man får plats med
en säng i KJ bagage?
För det har väl inte kommit fram om
de hade en släpvagn?
Citera
2013-11-11, 16:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Jag undrar hur man får plats med
en säng i KJ bagage?
För det har väl inte kommit fram om
de hade en släpvagn?

hans familj hade väl en? Någon har framfört en teori om att ljud som hördes från KJ:s lägenhet någon av de följande nätterna kan ha varit sängen som sågades upp för att kunna transporteras i bilens baklucka. Men visst, det finns många frågetecken åt båda hållen om sängen och trots mitt personliga intresse i saken som medupptäckare av "spåret" har jag aldrig sagt något annat än att det mycket väl kan vara en dead end utan relevans för utredningen.
Citera
2013-11-11, 16:15
Medlem
MrFolds avatar
haha - Nils Johansson använder t.o.m. min halvt skämtsamma benämning "sängspåret" som jag skrev i mitt mail till tidningen i liverapporteringen.
Citera
2013-11-11, 16:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Apropå minnen, här har vi nu en psykolog, utan tillgång till journalerna, som ska minnas hur han upplevde KJ. Sista gången han träffade KJ var för 10 år sedan, då var KJ 12 år.

Jag tror inte detta vittnesmål får så stor betydelse.
Citera
2013-11-11, 16:22
Medlem
Varför har de en psykolog som inte träffat KJ på 10 år????
Med de svårigheter han har och då han har blivit beviljad boendestöd via LSS så borde han rimligtvis ha ngn slags kontakt med psykiatrin!
Det är väl viktigt att ngn som känner KJ idag vittnar! Mkt har hänt på tio år.
Citera
2013-11-11, 16:23
Medlem
MrFolds avatar
Smart val såvitt jag kan bedöma av åklagaren att inte ställa några frågor till psykologen. Det blir en slags markering för rätten tror jag att hon inte finner anledning att bry sig ett dugg om hans utsagor som handlade om hur den åtalade var som 12-åring, parat med en massa generella reflektioner om personer med hans diagnos som egentligen inte sa ett dugg åt något håll. Har väldigt svårt att förstå vad försvaret kunde se för gagn med detta vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in