2013-11-10, 23:03
Medlem
Gahlsters avatar
Ekasnah,

Du får gärna gå tillbaka och replikera detta inlägg:

https://www.flashback.org/sp46059212
Citera
2013-11-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag var för ung på den här tiden men har frågat en del som var med då.
Visst nämndes året 1975 för det hade då gått 6000 år sedan Adams skapelse.
Men det verkar som att detta var till viss del beroende på vilken församling man var i, vissa äldstebröder framförde detta som ett bevis på att slutet skulle komma och tydligen en del av de som kallas resande tillsyningsmän.
Men i andra församlingar var inte detta någon stor sak och om jag har förstått det hela rätt så sa inte JV att slutet skulle komma 1975 även om det antydes att det kunde betyda något speciellt.
Nu kommer säkert vissa att hugga på detta och det får de gärna göra och hänvisa vad som sades om 1975 så slipper jag leta fram det

Som jag sa så sägs det numera vår nuvarande förståelse är... men vi tror att på det stora hela så har vi förstått bibeln och dess budskap på rätt sätt.

Jvs litteratur var solklar. Inte bara 6000 år av mänsklig historia skulle utlöpa 1975 utan också 6000 år av den sjunde skapelsedagen. Därmed fanns det inget alternativ för gräsrötterna att förstå saken annorlunda. Eftersom de sista bokstavliga 1000 åren av den sjunde dagens 7000 år skulle få plats inom den sjunde dagen, måste de lojala gräsrötterna dra slutsatsen att Harmageddon skulle komma senast 1975, då de första 6000 åren av den sjunde dagen skulle gå ut. Och de gjorde de också. Vid denna tid gällde fortfarande läran om 7000-åriga skapelsedagar. Ansvaret för de felslagna förväntningarna ligger alltså inte hos gräsrötterna utan hos ledningen som vilseledde gräsrötterna. Jag minns hysterin hos mina släktingar och har därför byggt upp en hel mapp om 1975. Så jag kan bevisa vad jag skrivit här och mer därtill.

Det står aldrig i Jvs litteratur att de uppfattningar som förs fram bara är "vår nuvarande förståelse" som kan visa sig vara felaktig. Det är "sanningar" som litteraturen lär ut, t ex om 1914. Det sägs aldrig att läran om 1914 är en relativ för närvarande-lära som ev. behöver ändras i framtiden. Att gå ut med ett sådant budskap skulle falla på sin egen orimlighet.
Citera
2013-11-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Jag tycker du verkar ha en vettig inställning, och jag förstår att individer inom organisationen inte kan ställas till svars, för vad andra gjort. Det är ju ofta en hel grupp får fördomar på sig, efter några andras misstag. Det har ju funnits en hel del rötägg som dragit skam över organisationen.

Ja det finns ju rötägg i alla organisationer, varför skulle Jehovas vittnen vara ett undantag? Det är ju inte så att alla som blir Jehovas vittnen blir som Jesus, fullkomliga och utan brister, det skulle t.o.m. enligt bibeln vara så att finns vargar bland fåren, som inte har dom godaste avsikterna. Och det sägs i bibeln att Satan går omkring som ett rytande lejon bland Guds tjänare, redo att sluka upp någon.

Citat:
Uttrycket, att man har "sanningen" menas alltså mer överlag, än att ni är helt övertygade om att allt som sägs av den styrande kretsen är den TOTALA sanningen så att säga?

Precis. Sanningen har inget med den styrande kretsen att göra, och allt med bibeln att göra. Det finns saker i bibeln som gör att man förstår att detta måste vara sanningen.

Men detta kan vara olika för olika personer, för vissa kan det vara att Gud har ett namn, för andra kan det vara någon profetia, för mig var det flera saker, men främst hur människor är mot varandra i svenska samhället i kontrast till hur man som kristen ska behandla andra. Jag hade under hela min uppväxt känt som att jag bor i ett främmande land där ingen förstår mig och jag förstår ingen annan, men när jag läste dom kristna skrifterna så fick jag bekräftelse på det som jag hade kommit fram till utan påverkan från andra. Mina föräldrar var icke troende, jag hade kompisar och vänner som inte var troende, så det fanns ingen sådan påverkan i mitt liv.

När jag läste bibeln så var det som att komma hem, bibeln har sådan kraft:

Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar. (Hebreerna 4:12 Bibel2000)

Nu vill jag också påpeka att det inte var Jehovas vittnens översättning som jag läste, utan "Levande Bibeln" som egentligen är en katastroföversättning. Den fick jag av en grupp karismatiska kristna som jag kom i kontakt med genom en barndomsvän.

Citat:
Min släkting, sa angående ett program (Uppdrag granskning) om en pedofil inom Jehovas vittnen, att detta kanske var Guds vilja att det här skulle komma fram, hon förstod heller inte hur församlingen (äldstebröderna) kunde agera så fruktansvärt dåligt. Man försökte ju hålla det inom församlingen, och ville inte att polisen skulle göra en utredning, utan tog besluten själva om att detta inte behövdes.

Kan du själv se faran med detta beteende av äldste? Vad tycker du personligen är negativt inom organisationen? Vad skulle du vilja ändra på helt enkelt.

Det här har människor gjort en höna av en fjäder. Det finns många aspekter kring det här, men jag kan t.ex. berätta att det är en självklarhet för Jehovas vittnen att polisanmäla om brott har begåtts, det har aldrig funnits en policy att man inte ska polisanmäla brott, Jehovas vittnen ska följa samhällets lagar samvetsgrant.

När jag läser om föräldrar som säger att äldste inte polisanmälde övergreppet på deras barn så kan jag undra varför dom inte polisanmälde det själva. Varför påstå att äldste vill dölja när det är fritt för var och en att polisanmäla.

Sedan finns det självklart liknande problem som i samhället i övrigt att man inte gärna polisanmäler fader eller bror eller någon man känner, även detta blåstes upp som att man skyddar pedofiler bland Jehovas vittnen, när nu exakt samma problem finns i samhället, och även det att det överhuvudtaget existerar pedofiler i organisationen.

Och en massa annat som man bara blir trött av att försöka försvara när det förvrängs så det står härliga till.

Dessa falska anklagelser drevs från början av avfällingar, sedan kopierade Janne Josefsson helt enkelt ena sidans anklagelser och pressade med dessa uppgifter utan att motsatta sidan fick i lugn och ro förklara sig och försvara sig.
Sedan visar man i TV bara dom upprörda scenerna där personen har fått nog av Jannes "in your face" journalistik som inte objektivt tar reda på om det finns en annan sida av det hela. Och Jehovas vittnen är ju också ett tacksamt objekt för journalister, det är bara att spä på fördomarna för ingen annan journalist kommer att våga sätta sig emot och ifrågasätta uppgifterna och tillvägagångssättet. Lars Adaktusson försökte ifrågasätta just Jannes sätt att bedriva journalistik, men oj vad han trycktes ner av både Janne och andra som kommenterade.

Citat:
Hur pass kritisk får man vara? Pratar man med andra bröder/systrar om detta, eller håller man det helst för sig själv?

Man kan prata med andra om det, vi har en stor frihet, men det handlar om att respektera andras tro och övertygelse. Om någon blir upprörd så skulle jag säga att man har gått över gränsen, detta gäller även t.ex. vilken musik man lyssnar på, på vilket sätt man är med världens människor o.s.v.

Detta skriftställe kanske ger dig en bild av vad det handlar om:

Ni är ju kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv. Men om ni biter och sliter i varandra är det fara värt att ni gör slut på varandra.

Nej, säger jag, låt er ande leda er, så ger ni aldrig efter för köttets begär. Köttet är fiende till anden och anden till köttet. De två ligger i strid så att ni inte kan göra det ni vill. Men om anden får styra er står ni inte längre under lagen.

Vad köttet ger är lätt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Än en gång varnar jag er: de som gör sig skyldiga till sådant skall inte få del i Guds rike.

Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med alla dess lidelser och begär. Om vi har andligt liv, låt oss då följa en andlig väg. Låt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra.
(Galaterna 5:13-26 Bibel2000)

Citat:
Jag ser både positiva och negativa saker med organisationen. Eftersom jag känner mina släktingar, och ser de goda sidorna lika väl som de negativa. Jag tycker många åsikter är sunda, men tyvärr drar alla religioner till sig "nut-cases" som verkligen kan ge fel intryck från utomstående.

Det finns många slags Jehovas vittnen med all slags varierande bakgrund. Jag skulle vilja påstå att Jehovas vittnen är dom som har människor med dom mest varierande bakgrunder, det finns f.d. Katoliker, protestanter, judar, fängelsekunder som kommer från alla slags länder, kulturer och samhällsklasser. Så varför skulle inte även "nut-cases" kunna bli Jehovas vittnen? (Beroende på lite hur du menar).

Citat:
Jag har själv varit intresserad av att bli ett Jehovas vittne, men känner att jag inte skulle kunna klara av de förändringar i mitt liv som krävs.

Nej då ska du inte bli det om du känner att du inte klarar av det. Jag hade inget större problem att anamma Jehovas vittnens tro eftersom jag som sagt hade kommit fram till massor med saker själv. Den enda frågan som jag fick fundera på lite längre var blodfrågan, men uteslutning tyckte jag var alldeles självklart, dessutom stod det svart på vitt i bibeln.

Citat:
Jag älskar t.ex Hårdrock, metal osv. Som textmässigt ofta kan vara religionskritiskt, drag av ockultism osv. Även om ett band skulle sjunga om att dyrka Satan, så betyder det inte att jag på något vis håller med, eller har dessa åsikter.

Vad anser man om sådan musik? Vad är tillåtet? (du kommer nog svara, att det är tillåtet, men att man måste göra en personlig bedömning. För vad som är andligt uppbyggande och inte.)

Hårdrock och speciellt trash metal är min favoritmusik, och Metallica har varit mitt favoritband ända sedan dom kom ut med Master of Puppets.

Det är som du säger att man måste göra en personlig bedömning om vad som är uppbyggande, och inte nedbrytande. Jag tycker att Metallica har varit väldigt uppbyggande för mig, som har gjort mig intresserad av att spela och sjunga själv. Men det är som jag sade tidigare att man måste ta hänsyn till andra, för andra kan denna musik vara nedbrytande, och då är det inte kristet att försöka pådyvla någon detta. Utan då är det bättre att man håller det för sig själv eller kanske med ett likasinnat Jehovas vittne. Jag känner flera som lyssnar till hårdrock och spelar också själva hårdrock, och många tycker om Metallica.

Såg du på dokumentären som jag länkade till? Där fanns ett Jehovas vittne som spelade hårdrock på en elgitarr. Här är länken igen:

http://www.youtube.com/watch?v=5mmxF_ilAqw
Citera
2013-11-10, 23:33
Medlem
Citat:
Att ständigt behöva göra dessa beslut, och skala av saker i mitt liv som jag uppskattar. Känns för svårt.

Jo det kan vara jobbigt att vara omtänksam och god, men det är ingen som kräver perfektion eller fullkomlighet(eller var det något annat du tänkte på?).

Citat:
För att inte tala om att gå ut i tjänst, och tala om vissa saker jag inte helt kan hålla med om.

Som ett Jehovas vittne är man inte tvungen att gå ut i tjänst, man blir inte utesluten för det om du trodde det?

Citat:
Som blodfrågan, även om jag fått det förklarat för mig. Kan jag inte förstå det, då jag anser att livet är heligare än blodet, och att allting inte är svart och vitt.

Nej allting är inte svart och vitt, men det finns vissa saker som står svart på vitt i bibeln. Det står faktiskt svart på vitt att kristna måste avhålla sig från blod, oavsett i vilken form, detta är en oeftergivlig krav enligt Apg 15:28-29.

Blodtransfusion är en senare uppfinning som inte existerade på bibelns tid, massor med människor har i så fall dött för att dom inte fått blodtransfusion, men ingen höjde på ögonbrynen då. Bara för att vetenskapen hittar på saker, så betyder det inte att man måste använda sig av det. Det finns andra människor som väljer bort medicinska åtgärder som skulle kunna rädda livet på. Jag vet inte hur vanligt det är nuförtiden, men kemoterapi mot cancer är en hemskt åtgärd och då kan människor välja att inte ta det för att bespara sig lidandet som kanske ändå inte räddar livet utan tvärtom förkortar livet. Då kan människor välja att inte ta emot denna medicinska behandlingen.

Om vi tar ett annat exempel, hur långt kan du gå för att livet är heligt? Om den medicinska forskningen kan använda sig av stamceller från aborterade foster för att rädda liv, skulle du använda dig av det?
Jag är säker på att många abortmotståndare som nu inte har något problem med att ta emot blod, skulle få stora beslutssvårigheter med sina barn eller anhöriga som läkarna menar måste få dessa stamceller från aborterade foster för att överleva.

Det finns säkert andra exempel också där livet inte är det viktigaste, men nu är det sent och kan inte komma på något.

Citat:
Jag kommer alltid tro på Jehovas existens.

Så du tror på att Gud existerar?

Citat:
En annan sak är att uppfostra ens egna barn inom organisationen, jag vill att det skulle få ta det egna beslutet då de är 18 år + . Att inte påverka dom att ta ett beslut de kanske sedan får ångra (uteslutning)

Det är en självklarhet att man inte ska tvinga eller påverka på ett felaktigt sätt någon att ta beslutet att bli ett Jehovas vittne. Men du förstår väl att en viss påverkan har alla föräldrar på sina barn?

Hur skulle Jehovas vittnen agera för att inte påverka? Man kan ju inte lämna barnen ensamma hemma när föräldrarna går på möten t.ex. Ska man inte få förklara och berätta för sina barn om sin övertygelse och tro?

Citat:
Jag är inte så säker på min sak, att jag skulle våga döpa mig, för om jag sedan utesluts, så bryts ju kontakten med många släktingar. Då står jag hellre utanför hela tiden.

Om du inte är övertygad så ska du självklart inte bli döpt, men du kan stödja Jehovas vittnen som du gör nu, om du tycker att det är rätt. Jag är säker på att Gud ser på det gillande.

Citat:
Jag önskar jag kunde vara fri från tvivel, och bara gå framåt utan att ifrågasätta. För det är nästan något du måste göra, för att kunna vara ett "bra" jehovas vittne.

Nej man kan ifrågasätta, men när det börjar drabba andra, och andra förlorar sin tro så blir det allvarligt:

Han sade till sina lärjungar: ”Det är oundvikligt att förförelserna kommer, men ve den genom vilken de kommer. Det vore bättre för honom att ha sänkts i havet med en kvarnsten om halsen än att kunna förleda en enda av dessa små. (Lukas 17:1-2 Bibel2000)

Citat:
Det finns ett ordspråk eller citat, som går ut på att bara den dåraktige, är säker på sin sak. Medans den som tvivlar är klok.

Jo fast då tror jag det handlar om att man är så säker att man inte lyssnar till något annat.

Citat:
Jag har en släkting som är så okritisk till organisationen att det är skrämmande. Hon går i tjänst hela tiden, och är smått hjärntvättad och naiv. Hon har ingen förståelse för hur världen fungerar, ingen koll på vad som händer i världen (nyheter och liknande). Hon är det perfekta Jehovas vittnet, utan ifrågasättande eller kritiskt tänkade. Jag inser bara att jag aldrig skulle kunna tänka så svart och vitt.

Varför skulle det vara det "perfekta Jehovas vittnet"? Jag ser det som en stor fara för den personen, om personen inte bildar en egen uppfattning och egen tro på vad som står i bibeln. Det är dessa personer som blir besvikna om slaven skulle ha fel i en fråga, och riskerar att avfalla.

Dom som avföll 1975 hade inte den rätta bibliska synen, man kan inte förlita sig på vad människor säger och gör, man ska förlita sig endast på Jehova.
Citera
2013-11-10, 23:41
Medlem
Citat:
Kan någon förklara vad Jehovas Vittnen tror, angående att Ärkeängeln Mikael och Jesus är samma person?

Jesus fick namnet Jesus på jorden, det står ingenstans att han skulle ha hetat Jesus innan han kom till jorden. Då är det rimligt att tro att han nämns med ett annat namn i GT.

Citat:
Våra läsare frågar

Är Jesus ärkeängeln Mikael?

▪ Svaret är kort och gott ja. Inom många kulturer är det vanligt att en person har flera namn. Så är det också med flera bibliska personer. Patriarken Jakob kallades även Israel. (1 Moseboken 35:10) Aposteln Petrus omnämns på fem olika sätt – Simeon, Simon, Petrus, Kefas och Simon Petrus. (Matteus 10:2; 16:16; Johannes 1:42; Apostlagärningarna 15:7, 14) Hur kan vi vara säkra på att Mikael är ett annat namn på Jesus? Tänk över följande bevis från Bibeln.

Den mäktiga andevarelsen Mikael omnämns i fem olika bibelverser. Tre av dem finns i Daniels bok. I Daniel 10:13, 21 läser vi att en ängel som sänts ut på ett uppdrag räddas av Mikael, som kallas ”en av de främsta furstarna” och ”er [Israels] furste”. I Daniel 12:1 kan vi läsa att i de sista dagarna ”träder Mikael fram, den store fursten, han som står som försvarare för ditt folks söner”.

Mikael nämns också i Uppenbarelseboken 12:7. Där beskrivs hur ”Mikael och hans änglar” tar del i ett avgörande krig, som resulterar i att Satan, Djävulen, och hans onda änglar kastas ut ur himlen.

Lägg märke till att Mikael i alla de här fallen beskrivs som en stridsängel, som strider för Guds folk och beskyddar dem, och han konfronterar till och med Jehovas störste fiende, Satan.

I Judas, vers 9, kallas Mikael för ”ärkeängeln”. Prefixet ”ärke-” betyder ”främste” eller ”förste”, och ordet ”ärkeängel” används aldrig i pluralform i Bibeln. Ordet nämns bara i en annan bibelvers, i 1 Thessalonikerna 4:16, där Paulus beskriver den uppväckte Jesus med de här orden: ”Herren själv skall stiga ner från himlen med ett befallande rop, med en ärkeängels röst och med Guds trumpet.” Jesus Kristus beskrivs alltså här som ärkeängeln, eller den främste ängeln.

Vilka slutsatser kan vi nu dra med tanke på de här upplysningarna? Jesus Kristus är ärkeängeln Mikael. Båda namnen – Mikael (som betyder ”vem är som Gud?”) och Jesus (”Jehova är räddning”) – riktar uppmärksamheten på hans roll som den främste försvararen av Guds rätt att styra. Filipperna 2:9 berättar att Gud upphöjde den uppståndne Jesus ”till en högre ställning och gav honom i sin ynnest det namn som är över alla andra namn”.

Det är viktigt att komma ihåg att Jesu liv inte började i och med att han föddes som människa. Före hans födelse fick Maria besök av en ängel som berättade att hon skulle bli med barn genom helig ande och att hon skulle ge barnet namnet Jesus. (Lukas 1:31) Under sin jordiska tjänst talade Jesus ofta om att han hade levt i andevärlden innan han blev människa. (Johannes 3:13; 8:23, 58)

Ärkeängeln Mikael är alltså Jesus innan han kom till jorden. Efter sin uppståndelse återvände han till himlen och fortsatte då sin tjänst som Mikael, den främste ängeln, ”till ära för Gud, Fadern”. (Filipperna 2:11)

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2010250
Citera
2013-11-11, 06:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Sanningen har inget med den styrande kretsen att göra, och allt med bibeln att göra. Det finns saker i bibeln som gör att man förstår att detta måste vara sanningen.

Det är sånt semantisk akrobatik, som bidrar till att göra JV impopulära. Du missbrukar båda ordet "man" och ordet "sanning".
Citera
2013-11-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag undrar vad det är för typer med storhetsvansinne som sitter och styr på det där huvudkontoret. Åtta människor som detaljstyr över åtta miljoner människors liv.

Själv skulle jag aldrig kunna etiskt rättfärdiggöra för mig själv min roll som någon som kräver fullständig lydnad av andra och dikterar deras liv in i minsta detalj. Oavsett hur övertygad jag vore i min tro. Tänk om jag skulle ha fel..?? Tänk vilka konsekvenser det skulle kunna få i andras liv. Tänk alla eventuella negativa konsekvenser det skulle kunna få i andras liv. Jag skulle aldrig vilja ha det på mitt samvete i alla fall.

Det är inte åtta personer som styr, gör hemläxan hur JV fungerar innan du uttalar dig.
Du kan dessutom ta en tur till NY och prata med dessa som du tror styr allt så får du ser hur det går till. Det är inget hemligt som försiggår där och alla är välkomna.
Citera
2013-11-11, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du kan dessutom ta en tur till NY och prata med dessa som du tror styr allt så får du ser hur det går till. Det är inget hemligt som försiggår där och alla är välkomna.

Att det demagogiska slingrande är offentligt är ingen rekommendation för oss som betraktar JVs aktiviteter från ett perspektiv utanför den doktrinella bubbla.
Citera
2013-11-11, 14:31
Medlem
Citat:
Det är inte åtta personer som styr, gör hemläxan hur JV fungerar innan du uttalar dig.

Detta håller ju inte!
Att påstå att Den Styrande Kretsen inte bestämmer är ju sam att påstå att styrelsen i ett företag inte bestämmer i företaget!
DSK bestämmer, det är de som avgör vilken policy man ska ha i olika frågor, det är från DSK som ändringar i lärofrågor kommer. Även om andra kanske kan vara inblandade i sådana förändringar, så är det fortfarande DSK som bestämmer.
Och det där med att åka till NY och få inblick i deras arbete, det var väl ett av dina små skämt?
Deras interna möten är hemliga för andra!
Citera
2013-11-11, 15:39
Medlem
Citat:
Jag var för ung på den här tiden men har frågat en del som var med då.
Visst nämndes året 1975 för det hade då gått 6000 år sedan Adams skapelse.
Men det verkar som att detta var till viss del beroende på vilken församling man var i, vissa äldstebröder framförde detta som ett bevis på att slutet skulle komma och tydligen en del av de som kallas resande tillsyningsmän.
Men i andra församlingar var inte detta någon stor sak och om jag har förstått det hela rätt så sa inte JV att slutet skulle komma 1975 även om det antydes att det kunde betyda något speciellt.
Nu kommer säkert vissa att hugga på detta och det får de gärna göra och hänvisa vad som sades om 1975 så slipper jag leta fram det

Som jag sa så sägs det numera vår nuvarande förståelse är... men vi tror att på det stora hela så har vi förstått bibeln och dess budskap på rätt sätt.

Snälla du, det inte bara nämndes att det 1975 hade gått 6000 år sedan Adams skapelse, utan det sades betydligt mer än så.

Och jag kan gärna plocka fram lite citat om så önskas! Nöjer mig med ett enda här, från boken "Evigt liv i Guds söners frihet" utgiven på engelska 1966 och på svenska 1970!
Sidan 29, paragraf 42:

"Alltså kommer 6.000 år av människans tillvaro på jorden snart att vara till ända, ja, inom denna generation........ Om några få år under vår egen generation har vi alltså nått den tid som Jehova Gud skulle kunna betrakta som den sjunde dagen av människans tillvaro.
43. Hur lägligt skulle det inte var för Jehova Gud att göra denna kommande sjunde tusenårsperiod till en sabbatsperiod av vila och befrielse, en stor jubelårssabbat för att proklamera frihet utöver jorden till alla dess inbyggare! Detta skulle vara i läglig tid för mänskligheten. Det skulle också vara lämpligast från Guds sida, eftersom vi skall komma ihåg att mänskligheten ännu har framför sig det som den sista boken i den heliga bibeln talar om såsom Jesu Krist regering över jorden under tusen år, Kristi tusenårsregering..... Det skulle inte vara av en ren slump eller tillfällighet som Jehova Gud låter Jesu Kristi, hans som är 'herre över sabbaten', regering löpa parallellt med det sjunde årtusendet av människans tillvaro, utan det skulle vara helt i överensstämmelse med hans kärleksfulla uppsåt."
(Mitt eftertryck)

Så visst var det lite mer än bara en antydan!

Men Gud gjorde alltså inte det som JV hade talat om var lägligt, eller "lämpligast från Guds sida".
Märkligt att han inte förstod detta.
Jag tycker att ett sådant uttalande är hädelse!

Jag vill förekomma anklagelser om att ha utelämnat något viktigt i sammanhanget när jag har skrivit ...., men det beror enbart på att jag tycker att det är jobbigt för ögonen att skriva av långa stycken. I de första ... talas det om att de gångna 6000 åren för Gud är som 6 24-timmarsdagar, och lite skriftställen. Andra gångens .. står det om att Jesu är herre över sabbaten, med skriftställen. Går ju bra att själv kolla i boken.

Att JV som var med på den tiden sedan har försökt dämpa vad som då sades är knappast oväntat, de har ju sedan matats med detta om att det bara var enskilda osv.
Dessutom vill de flesta inte i efterhand erkänna att de har haft fel, och tom predikat en felaktig lära.

Har själv en nära släkting som varje gång detta kommer på tal hävdar att h-n aldrig trodde på 1975.
Jag brukar då påpeka vad h-n faktiskt sa vid den tiden, nämligen att en nyfödd släkting aldrig skulle hinna börja skolan. Detta uttalande erkänns alltid, och vederbörande får erkänna att det visst fanns en tro på 1975.
Barnet som inte skulle hinna börja skolan blir snart 40 år
Citera
2013-11-11, 15:57
Medlem
Från dagens industri

http://www.di.se/artiklar/2013/11/11/regeringen-forlorar-mot-jehovas-vittnen/

Civilminister Stefan Attefall får en knäpp på näsan av juristerna. Regeringen gjorde fel när den nobbade Jehovas vittnens begäran om statsbidrag.

Regeringen har sedan 2007 varit indragen i segsliten strid med Jehovas vittnen. Det religiösa samfundet ansökte då hos regeringen om att bli berättigat till statsbidrag enligt lagen om stöd till trossamfund.

Men regeringen avslog ansökan, eftersom Jehovas vittnen inte ansågs bidra till att ”upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som samhället vilar på”.

Vittnena överklagade, men fick nobben en gång till. Då landade ärendet hos Högsta förvaltningsdomstolen som sa att regeringen hade fel.

När Jehovas vittnen en gång begärde att få statsbidrag vägrade regeringen ändå. Civilminister Stefan Attefall pekade bland annat på att trossamfundet uppmanar medlemmarna att inte rösta.

Nu hamnade ärendet återigen i Högsta förvaltningsdomstolen som ännu en gång ger regeringen bakläxa. Juristerna i domstolen anser att regeringens beslut strider mot EU-domstolens praxis om att staten ska hålla sig neutral och opartisk.

”Bestämmelsen i 3 § l lagen om stöd till trossamfund kan mot bakgrund av vad nu sagts inte ges den innebörden att ett samfund, vars religiösa lära innebär att dess medlemmar uppmanas avstå från att delta i allmänna val, utan att för den skull motarbeta det demokratiska styrelseskicket, inte kan anses uppfylla kravet för rätt till statsbidrag”, skriver domstolen.

Därför hamnar frågan om statsbidrag återigen hos regeringen.

-------------------------
Stefan Attefall: Man kan ju fundera på om han är helt opartisk med tanke på sin egen bakgrund och tro.
Jan Stefan Attefall, född 21 augusti 1960 i Lycksele i Västerbottens län, är en svensk politiker (kristdemokrat) och sedan 5 oktober 2010 är Sveriges civil- och bostadsminister.

Attefall gick i tonåren med i KDS och fick snart politiska uppdrag.[1] Attefall var förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet 1986-1989 och chefredaktör för Kristdemokraten 1989-1991 och 1995-1998.

Attefall sitter även i Kristdemokraternas partistyrelse.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-11 kl. 16:13.
Citera
2013-11-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Snälla du, det inte bara nämndes att det 1975 hade gått 6000 år sedan Adams skapelse, utan det sades betydligt mer än så.

Och jag kan gärna plocka fram lite citat om så önskas! Nöjer mig med ett enda här, från boken "Evigt liv i Guds söners frihet" utgiven på engelska 1966 och på svenska 1970!
Sidan 29, paragraf 42:

"Alltså kommer 6.000 år av människans tillvaro på jorden snart att vara till ända, ja, inom denna generation........ Om några få år under vår egen generation har vi alltså nått den tid som Jehova Gud skulle kunna betrakta som den sjunde dagen av människans tillvaro.
43. Hur lägligt skulle det inte var för Jehova Gud att göra denna kommande sjunde tusenårsperiod till en sabbatsperiod av vila och befrielse, en stor jubelårssabbat för att proklamera frihet utöver jorden till alla dess inbyggare! Detta skulle vara i läglig tid för mänskligheten. Det skulle också vara lämpligast från Guds sida, eftersom vi skall komma ihåg att mänskligheten ännu har framför sig det som den sista boken i den heliga bibeln talar om såsom Jesu Krist regering över jorden under tusen år, Kristi tusenårsregering..... Det skulle inte vara av en ren slump eller tillfällighet som Jehova Gud låter Jesu Kristi, hans som är 'herre över sabbaten', regering löpa parallellt med det sjunde årtusendet av människans tillvaro, utan det skulle vara helt i överensstämmelse med hans kärleksfulla uppsåt."
(Mitt eftertryck)

Så visst var det lite mer än bara en antydan!

Men Gud gjorde alltså inte det som JV hade talat om var lägligt, eller "lämpligast från Guds sida".
Märkligt att han inte förstod detta.
Jag tycker att ett sådant uttalande är hädelse!

Jag vill förekomma anklagelser om att ha utelämnat något viktigt i sammanhanget när jag har skrivit ...., men det beror enbart på att jag tycker att det är jobbigt för ögonen att skriva av långa stycken. I de första ... talas det om att de gångna 6000 åren för Gud är som 6 24-timmarsdagar, och lite skriftställen. Andra gångens .. står det om att Jesu är herre över sabbaten, med skriftställen. Går ju bra att själv kolla i boken.

Att JV som var med på den tiden sedan har försökt dämpa vad som då sades är knappast oväntat, de har ju sedan matats med detta om att det bara var enskilda osv.
Dessutom vill de flesta inte i efterhand erkänna att de har haft fel, och tom predikat en felaktig lära.

Har själv en nära släkting som varje gång detta kommer på tal hävdar att h-n aldrig trodde på 1975.
Jag brukar då påpeka vad h-n faktiskt sa vid den tiden, nämligen att en nyfödd släkting aldrig skulle hinna börja skolan. Detta uttalande erkänns alltid, och vederbörande får erkänna att det visst fanns en tro på 1975.
Barnet som inte skulle hinna börja skolan blir snart 40 år

w80 15/7 s. 9 §4-5 Välj den bästa levnadsvägen
Om vi förblir trofasta, skall Gud inte tillåta att vi gör fördärvbringande misstag. Men ibland tillåter han att vi tar fel för att vi skall inse vårt behov av att alltid blicka upp till honom och hans ord. Detta stärker vårt förhållande till honom och vår uthållighet medan vi väntar. Av de misstag vi gör lär vi att vi måste vara omsorgsfullare i framtiden. Längtan efter att den nya tingens ordning helt skall ta makten på jorden har alltid varit mycket stark hos de kristna ned genom århundradena. Och på grund av deras egen korta livslängd har de utan tvivel längtat efter att den skulle komma just under deras egen livstid. De som har vinnlagt sig om att ”ständigt” ha Guds domsdag ”i tankarna” har vid mer än ett tillfälle under historiens gång blivit alltför angelägna om att den dagen skulle vara inne, och de har i sina egna sinnen försökt påskynda den stund då de efterlängtade händelserna skulle börja inträffa. (2*Petr. 3:12) I*första århundradet ansåg t.*ex. aposteln Paulus det nödvändigt att skriva till de kristna i Tessalonika på det här sättet, enligt vad vi läser i 2*Tessalonikerna 2:1—3: ”Men vi ber er, bröder, beträffande vår Herre Jesu Kristi närvaro och hur vi skall församlas till honom, att inte fort bringas ur fattningen eller att bli upphetsade, vare sig genom ett inspirerat uttalande eller genom ett muntligt budskap eller genom ett brev såsom från oss, vilket går ut på att Jehovas dag är här. Låt ingen förleda er på något sätt, eftersom den inte skall komma utan att först avfallet kommer och laglöshetens människa uppenbaras, tillintetgörelsens son.”
5 På senare tid har sådan iver, som kan vara berömvärd i sig själv, lett till försök att fastställa datum för den efterlängtade befrielsen från det lidande och de svårigheter som är människors lott jorden utöver. I*samband med att boken Evigt liv i Guds söners frihet kom ut och att det i den talades om hur lämpligt det skulle vara, om Kristi tusenårsregering skulle komma att sammanfalla med det sjunde årtusendet av människans tillvaro, väcktes avsevärda förväntningar beträffande år*1975. Uttalanden gjordes då och därefter, i vilka det betonades att detta bara var en möjlighet. Men tyvärr var det så att jämte sådana — försiktigt hållna — upplysningar publicerades andra framställningar, som antydde att ett sådant förverkligande av förhoppningar senast det året låg mera inom sannolikheternas än bara inom möjligheternas gränser. Det är att beklaga att dessa senare framställningar tydligen ställde de mera försiktigt hållna i skuggan och bidrog till att öka de förväntningar som redan hade skapats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in