2013-11-10, 19:31
Medlem
[quote=Ekasnah|46065792]
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving

Alla Adams avkomlingar blev syndare och det visas genom att vi dör.
Alla ärvde med andra ord den defekt som Adams synd medförde och Jehova har i sin kärlek gjort en anordning för att rädda alla avkomlingarna av Adam.
Genom Jesus död kan alla som dött uppväckas till liv igen hit till jorden.
Därför kallas Jesus den siste Adam.

Farao (påverkad av Satan) försökte utplåna Judarna och på så sätt omintetgöra den lösning Gud hade genom Jesus på alla de problem som uppstod i Edens lustgård.
De tio plågorna var ett slag emot Egyptiernas alla gudar där farao själv sågs som en Gud (son till guden Ra).

Farao utmanade Gud med orden: ”Vem är Jehova, att jag skulle lyda hans röst och släppa Israel? Jag känner över huvud taget inte Jehova, och vad mera är, jag tänker inte släppa Israel.” (2Mo 5:1,*2) Farao menade tydligen att han inte kände Jehova som den sanne Guden eller som en som hade myndighet över Egyptens kung och hans angelägenheter och inte heller som en som hade kraft att genomföra sin vilja enligt det som Mose och Aron hade meddelat.

Därefter följde de tio plågorna.
Den sista var ett slag mot Solguden.
Egyptierna helgade sina förstfödda åt solguden Amon-Ra (Amun-Re), som betraktades som de förstföddas beskyddare. Den tionde av de plågor som Jehova lät komma över egyptierna drog vanära över denne gud och avslöjade att han inte förmådde skydda de förstfödda.

Detta gjorde att Judarna blev släppt och det skyddade Judarna så att lösningen på mänsklighetens problem kunde födas i Juda stam.

Samtidigt så kommer ju dessa förstfödda att få återuppstå så Jehova ger dessa sedan möjlighet att få ett evigt liv.

Du vet väl att de semistiska stammar (judar med flera) som ockuperade Nildeltat slängdes ut från Egypten av farao Ramses. Exodus är alltså en omskrivning av ett militärt fiasko som prästerna med propaganda försöker att dölja...alltså att deras krigsgud (Jahve) förlorade mot Egyptens gudar.

Detta är alltså vad riktiga historiker anser om judarnas flykt från Egypten...och vad de arkeologiska bevisen pekar på!
Citera
2013-11-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Och då är det mer kärleksfullt av Gud att gömma sin sanning hos en liten boktryckarsekt i New York som aldrig har lyckats pricka in en enda förutsägelse rätt?
Han kan inte vara så värst intresserad av att rädda särskilt många egentligen.

Nej han tänker nog att blir det för många så får inte alla tillräckligt med mat och miljöförstöring är oundvikligt...och mätta och nöjda människor är mer lättstyrda....
Citera
2013-11-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag är uppriktigt sagt ledsen för din skull Det är faktiskt de delarna (uteslutningar och kontaktförbud) som jag finner vara de mest inhumana med JV.

Japp Jv är en inhuman sekt av elitkaraktär som styrs av skrupelfria ledare som utan några som helst samvetskval förstör livet för många! Ledarna sitter där i sitt elfenbenstorn och hittar på nya läror och galenskaper när det faller in...
Citera
2013-11-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja det är möjligt att det var olika i olika församlingar och från person till person, man sade i alla fall inget bestämt från officiellt håll från organisationen, man har inget i litteraturen som säger att harmageddon skulle komma då. Det var enskilda Jehovas vittnen som gick alltför långt i tolkningen av dom 6000 åren som litteraturen presenterade. Jag var inte heller med på den tiden, men jag har pratat med några som var med då, dom såg det inte som att harmageddon skulle komma.

Nu är ljugandet i gång igen! Det finns ett tal inspelat från 60-talet från en sammankomst där en av Jv-ledarna tydligt uttalar att 1975 är året då Harmageddon ska komma...försök inte, allt finns inspelat!
Citera
2013-11-10, 20:07
Medlem
Jag undrar vad det är för typer med storhetsvansinne som sitter och styr på det där huvudkontoret. Åtta människor som detaljstyr över åtta miljoner människors liv.

Själv skulle jag aldrig kunna etiskt rättfärdiggöra för mig själv min roll som någon som kräver fullständig lydnad av andra och dikterar deras liv in i minsta detalj. Oavsett hur övertygad jag vore i min tro. Tänk om jag skulle ha fel..?? Tänk vilka konsekvenser det skulle kunna få i andras liv. Tänk alla eventuella negativa konsekvenser det skulle kunna få i andras liv. Jag skulle aldrig vilja ha det på mitt samvete i alla fall.
Citera
2013-11-10, 20:09
Bannlyst
nej men det är väl för att dom kommer och knackar på utan att höra av sig innan...inte för att jag hade lyssnat ändå men tycker det är väldigt drygt när folk bara kommer utan att höra av sig.
Citera
2013-11-10, 20:12
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nu är ljugandet i gång igen! Det finns ett tal inspelat från 60-talet från en sammankomst där en av Jv-ledarna tydligt uttalar att 1975 är året då Harmageddon ska komma...försök inte, allt finns inspelat!

http://www.youtube.com/watch?v=VVkxmqE0qZk

Citera
2013-11-10, 22:25
Medlem
PeterDolvings avatar
Kan någon förklara vad Jehovas Vittnen tror, angående att Ärkeängeln Mikael och Jesus är samma person? En snabb förklaring angående pålen vs. korset skulle också vara tacksamt.
Citera
2013-11-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag gör det extremt enkelt för mig denna gång och med tillägget att wikipedia inte alltid är en 100% säker källa.

Du kan ju läsa själv vad som sägs om vigselring samt födelsedagsfirande så får vi se om du finner någon distinktion mellan dem i religiöst avseende, jag gör det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vigselring

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6delsedag

Oj vilken utmaning det blev
Ni påstår att vi inte är ärliga och jag kan erkänna att vissa saker inte är helt glasklara men jag håller inte med om att din och några andras källor här alltid ska vara universella sanningar, vilket ni påstår. Min uppfattning är att det inte alltid är så lätt, saker är inte alltid så svarta och vita...

Nåja, att erkänna att Jv har fel har ju aldrig funnits på kartan för Jv. Inte förrän efteråt, dvs när ledningen har gjort den ändring som visar att den tidigare hållningen var fel. Jag vågar påståendet att varken du eller andra Jv kommer att erkänna att den närvarande hållningen är fel, oberoende av hur fel den än är.

Wikipedia är ju en helt värdelös källa när det gäller kontroversiella ämnen. Alla möjliga sekteriska uppfattningar har pytsats ut där av anhängare till olika religiösa och politiska system. Även Jv har varit verksamma på Wikipedia för att främja de speciella vakttornsuppfattningarna. Jag använder Wikipedia enbart när det gäller geogafi, t ex att få reda på mer om en liten småstad i USA. Sådana artiklar har skrivits av lokalt kunniga och har därför ett intresse.

Någon skillnad på vigselringar och födelsedagsfirande som härstammande från hedniska sammanhang finns inte och görs inte ens i de hänvisningar du gjort. Båda fenomenen har hedniskt ursprung. Skillnaden är bara att de bedöms olika av Jvs ledning. I samma ögonblick som denna ledning skulle likställa de båda fenomenen och tolerera födelsedagsfirande, i samma ögonblick skulle du och andra Jv göra samma bedömning. Allt beror uteslutande på vad ledningen säger.

Förvisso är ni inte ärliga. Ni säger att vigselringar skall bedömas utifrån hur människor idag betraktar dem. Eftersom inget falskt religiöst vidlåder ringarna idag betraktas de som acceptabla. Men samma sak gäller ju födelsedagsfirande. Om det i forntiden funnits någon religiös tveksamhet till födelsedagsfirande så finns det inte det idag. Och Bibeln förbjuder inte födelsedagsfirande. Men det gör Jvs ledning. Eftersom hållningen saknar stöd i Skriften är det en sekterisk hållning. Och det måste jag förkasta.

O du, om som du säger saker inte alltid är svarta och vita, då befinner de ju sig i en "gråzon", och då brukar ju Jvs ledning lämna saken till det egna samvetets bedömning. Så om födelsedagsfirande finns i en gråzon, varför är man inte konsekventa och lämnar saken åt den enskildes bedömning?? Svaret är oärlighet, eftersom det skulle kosta på att ändra inställning. För du vill väl inte säga att det f n är tolerabelt för Jv att fira födelsedagar?
Citera
2013-11-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Lite mera om födelsedagens ursprung:

I*The Encyclopedia Americana (1991 års upplaga) heter det: ”I*Egyptens, Greklands, Roms och Persiens forntida värld firade man gudars, kungars och adelsmäns födelsedagar.” Det sägs att romarna firade Artemis’ födelse och Apollons dag. Däremot heter det om de forntida israeliterna att ”fastän de hade förteckningar över sina manliga medborgares ålder, finns det inga bevis för att de hade några festligheter på årsdagen av födelsedagen”.
Andra uppslagsverk går in på många detaljer om ursprunget till födelsedagsfirandet: ”Födelsedagskalas började för många år sedan i Europa. Människor trodde på goda och onda andar, som ibland kallades goda och onda feer. Alla var rädda för dessa andar, för att de skulle skada födelsedagsfiraren, och därför omgavs han av släktingar och vänner, vars goda önskningar och själva närvaro skulle skydda honom mot okända faror som födelsedagen medförde. Att ge gåvor medförde ännu större skydd. Att äta tillsammans gav ytterligare skydd och bidrog till att skänka de goda andarnas välsignelser. Födelsedagskalaset var således från början avsett att skydda en människa mot ont och att försäkra att ett gott år skulle komma. — Birthday Parties Around the World (Födelsedagsfester runt om i världen), 1967.
Boken förklarar också ursprunget till många födelsedagsseder. Till exempel: ”Anledningen [till att man använder ljus] går tillbaka till de gamla grekerna och romarna, vilka trodde att ljus hade magiska egenskaper. De bad böner och framförde olika önskningar, som ljuslågorna skulle föra upp till gudarna. Gudarna skulle sedan sända ner sina välsignelser och kanske besvara bönerna.”

Dessa forntida företeelser har ingen bäring på förhållandena idag. Jag har aldrig stött på någon individ som menar att födelsedagsfirande har något som helst religiöst samband. Ljus används inte av något sådant skäl idag. Och användningen av ljus har aldrig i sig varit förkastligt. Alla mina Jv-släktingar har använt stearinljus som festivitas. Och att ha fester har aldrig varit fel.

Glöm inte att Jv har försvarat sitt tolererande av vigselringar med att man måste se till hur hur de betraktas idag, inte hur be betraktats i forntiden. Samma sak gäller självfallet födelsedagsfirandet.
Citera
2013-11-10, 22:56
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Svaret är ju givet...det har aldrig hänt! Bibeln är en sagobok och vi för en debatt med uttolkare av denna bok.

Jv påstår att de med hjälp av guden i bibeln kan utröna vad som står i boken...liksom tusentals andra sekter runt om i världen.

Blev galet med citeringen där, skulle jag tro?
Citera
2013-11-10, 22:59
Medlem
[quote]
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving

Jahve var mycket riktigt en stam/krigsgud från början och de som dyrkade Jahve ansåg sig vara hans folk.

Du kom mycket riktigt till kärnan i de logiska bristerna i Jv:s bibeltolkning...varför skulle en allsmäktig gud behöva hålla på med att bevisa något för någon?

Han behöver inte bevisat något för sig själv utan endast för de andra skapelserna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in