Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Jag tycker du verkar ha en vettig inställning, och jag förstår att individer inom organisationen inte kan ställas till svars, för vad andra gjort. Det är ju ofta en hel grupp får fördomar på sig, efter några andras misstag. Det har ju funnits en hel del rötägg som dragit skam över organisationen.
Ja det finns ju rötägg i alla organisationer, varför skulle Jehovas vittnen vara ett undantag? Det är ju inte så att alla som blir Jehovas vittnen blir som Jesus, fullkomliga och utan brister, det skulle t.o.m. enligt bibeln vara så att finns vargar bland fåren, som inte har dom godaste avsikterna. Och det sägs i bibeln att Satan går omkring som ett rytande lejon bland Guds tjänare, redo att sluka upp någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Uttrycket, att man har "sanningen" menas alltså mer överlag, än att ni är helt övertygade om att allt som sägs av den styrande kretsen är den TOTALA sanningen så att säga?
Precis. Sanningen har inget med den styrande kretsen att göra, och allt med bibeln att göra. Det finns saker i bibeln som gör att man förstår att detta måste vara sanningen.
Men detta kan vara olika för olika personer, för vissa kan det vara att Gud har ett namn, för andra kan det vara någon profetia, för mig var det flera saker, men främst hur människor är mot varandra i svenska samhället i kontrast till hur man som kristen ska behandla andra. Jag hade under hela min uppväxt känt som att jag bor i ett främmande land där ingen förstår mig och jag förstår ingen annan, men när jag läste dom kristna skrifterna så fick jag bekräftelse på det som jag hade kommit fram till utan påverkan från andra. Mina föräldrar var icke troende, jag hade kompisar och vänner som inte var troende, så det fanns ingen sådan påverkan i mitt liv.
När jag läste bibeln så var det som att komma hem, bibeln har sådan kraft:
Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar. (Hebreerna 4:12 Bibel2000)
Nu vill jag också påpeka att det inte var Jehovas vittnens översättning som jag läste, utan "Levande Bibeln" som egentligen är en katastroföversättning. Den fick jag av en grupp karismatiska kristna som jag kom i kontakt med genom en barndomsvän.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Min släkting, sa angående ett program (Uppdrag granskning) om en pedofil inom Jehovas vittnen, att detta kanske var Guds vilja att det här skulle komma fram, hon förstod heller inte hur församlingen (äldstebröderna) kunde agera så fruktansvärt dåligt. Man försökte ju hålla det inom församlingen, och ville inte att polisen skulle göra en utredning, utan tog besluten själva om att detta inte behövdes.
Kan du själv se faran med detta beteende av äldste? Vad tycker du personligen är negativt inom organisationen? Vad skulle du vilja ändra på helt enkelt.
Det här har människor gjort en höna av en fjäder. Det finns många aspekter kring det här, men jag kan t.ex. berätta att det är en självklarhet för Jehovas vittnen att polisanmäla om brott har begåtts, det har aldrig funnits en policy att man inte ska polisanmäla brott, Jehovas vittnen ska följa samhällets lagar samvetsgrant.
När jag läser om föräldrar som säger att äldste inte polisanmälde övergreppet på deras barn så kan jag undra varför dom inte polisanmälde det själva. Varför påstå att äldste vill dölja när det är fritt för var och en att polisanmäla.
Sedan finns det självklart liknande problem som i samhället i övrigt att man inte gärna polisanmäler fader eller bror eller någon man känner, även detta blåstes upp som att man skyddar pedofiler bland Jehovas vittnen, när nu exakt samma problem finns i samhället, och även det att det överhuvudtaget existerar pedofiler i organisationen.
Och en massa annat som man bara blir trött av att försöka försvara när det förvrängs så det står härliga till.
Dessa falska anklagelser drevs från början av avfällingar, sedan kopierade Janne Josefsson helt enkelt ena sidans anklagelser och pressade med dessa uppgifter utan att motsatta sidan fick i lugn och ro förklara sig och försvara sig.
Sedan visar man i TV bara dom upprörda scenerna där personen har fått nog av Jannes "in your face" journalistik som inte objektivt tar reda på om det finns en annan sida av det hela. Och Jehovas vittnen är ju också ett tacksamt objekt för journalister, det är bara att spä på fördomarna för ingen annan journalist kommer att våga sätta sig emot och ifrågasätta uppgifterna och tillvägagångssättet. Lars Adaktusson försökte ifrågasätta just Jannes sätt att bedriva journalistik, men oj vad han trycktes ner av både Janne och andra som kommenterade.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Hur pass kritisk får man vara? Pratar man med andra bröder/systrar om detta, eller håller man det helst för sig själv?
Man kan prata med andra om det, vi har en stor frihet, men det handlar om att respektera andras tro och övertygelse. Om någon blir upprörd så skulle jag säga att man har gått över gränsen, detta gäller även t.ex. vilken musik man lyssnar på, på vilket sätt man är med världens människor o.s.v.
Detta skriftställe kanske ger dig en bild av vad det handlar om:
Ni är ju kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv. Men om ni biter och sliter i varandra är det fara värt att ni gör slut på varandra.
Nej, säger jag, låt er ande leda er, så ger ni aldrig efter för köttets begär. Köttet är fiende till anden och anden till köttet. De två ligger i strid så att ni inte kan göra det ni vill. Men om anden får styra er står ni inte längre under lagen.
Vad köttet ger är lätt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Än en gång varnar jag er: de som gör sig skyldiga till sådant skall inte få del i Guds rike.
Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med alla dess lidelser och begär. Om vi har andligt liv, låt oss då följa en andlig väg. Låt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra.(Galaterna 5:13-26 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Jag ser både positiva och negativa saker med organisationen. Eftersom jag känner mina släktingar, och ser de goda sidorna lika väl som de negativa. Jag tycker många åsikter är sunda, men tyvärr drar alla religioner till sig "nut-cases" som verkligen kan ge fel intryck från utomstående.
Det finns många slags Jehovas vittnen med all slags varierande bakgrund. Jag skulle vilja påstå att Jehovas vittnen är dom som har människor med dom mest varierande bakgrunder, det finns f.d. Katoliker, protestanter, judar, fängelsekunder som kommer från alla slags länder, kulturer och samhällsklasser. Så varför skulle inte även "nut-cases" kunna bli Jehovas vittnen? (Beroende på lite hur du menar).
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Jag har själv varit intresserad av att bli ett Jehovas vittne, men känner att jag inte skulle kunna klara av de förändringar i mitt liv som krävs.
Nej då ska du inte bli det om du känner att du inte klarar av det. Jag hade inget större problem att anamma Jehovas vittnens tro eftersom jag som sagt hade kommit fram till massor med saker själv. Den enda frågan som jag fick fundera på lite längre var blodfrågan, men uteslutning tyckte jag var alldeles självklart, dessutom stod det svart på vitt i bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Jag älskar t.ex Hårdrock, metal osv. Som textmässigt ofta kan vara religionskritiskt, drag av ockultism osv. Även om ett band skulle sjunga om att dyrka Satan, så betyder det inte att jag på något vis håller med, eller har dessa åsikter.
Vad anser man om sådan musik? Vad är tillåtet? (du kommer nog svara, att det är tillåtet, men att man måste göra en personlig bedömning. För vad som är andligt uppbyggande och inte.)
Hårdrock och speciellt trash metal är min favoritmusik, och Metallica har varit mitt favoritband ända sedan dom kom ut med Master of Puppets.
Det är som du säger att man måste göra en personlig bedömning om vad som är uppbyggande, och inte nedbrytande. Jag tycker att Metallica har varit väldigt uppbyggande för mig, som har gjort mig intresserad av att spela och sjunga själv. Men det är som jag sade tidigare att man måste ta hänsyn till andra, för andra kan denna musik vara nedbrytande, och då är det inte kristet att försöka pådyvla någon detta. Utan då är det bättre att man håller det för sig själv eller kanske med ett likasinnat Jehovas vittne. Jag känner flera som lyssnar till hårdrock och spelar också själva hårdrock, och många tycker om Metallica.
Såg du på dokumentären som jag länkade till? Där fanns ett Jehovas vittne som spelade hårdrock på en elgitarr. Här är länken igen:
http://www.youtube.com/watch?v=5mmxF_ilAqw