2013-11-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Självklart är vetenskap ett resultat av dagens samhälle. Vi öppnade ögonen.

HAHA. Det var roligt sagt.

Är du månne politiker?
Citera
2013-11-11, 15:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Eftersom flera ateister inte tycks vara överens med mig om följande enkla definition

kanske ni kan berätta vad det är som inte stämmer i den.

Gjorde jag precis.
Citera
2013-11-11, 15:50
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Eftersom flera ateister inte tycks vara överens med mig om följande enkla definition

En ateist har ingen tro.

En teist har en tro.

Sen kan en ateist tro att det skall regna i eftermiddag eller att flickvännen är otrogen men det är en annan femma.
Citera
2013-11-11, 15:51
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
HAHA. Det var roligt sagt.

Är du månne politiker?
Nej det är jag inte
Citera
2013-11-11, 15:53
Medlem
Citat:
Nej det är jag inte

Men alltså, allvarligt talat nu - visst ser du också hur många som lunkar runt på gatorna, mer eller mindre hjärntvättade, fråntagna sin förmåga till fritt tänkande, till fria känslor? Hela vårt samhällssystem bygger på att medborgarna ska infogas, inte att samhället formas efter oss.

Vad gäller vetenskap överlag, ska man ALDRIG glömma bort, att all forskning t ex alltid utgår från givna parametrar.
Citera
2013-11-11, 15:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Oj, det finns en hel tråd här på forumet om ateism är en tro.

Kontentan tror jag är att ateister inte vill förknippas med tro. Teisten tror men ateisten accepterar inte denna tro och förnekar den. Inte påståendets objekt (Gud) men själva påståendet.

Alltså, tror inte på Guds existens, snarare än att man tror på hans ickeexistens.
Det finns en distinkt skillnad.
Citera
2013-11-11, 15:57
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men alltså, allvarligt talat nu - visst ser du också hur många som lunkar runt på gatorna, mer eller mindre hjärntvättade, fråntagna sin förmåga till fritt tänkande, till fria känslor?

Vad vet du om det? Är du tankeläsare?

Citat:
Hela vårt samhällssystem bygger på att medborgarna ska infogas, inte att samhället formas efter oss.

Har du något annat förslag över hur man ska få ett samhälle som passar så många som möjligt?

Citat:
Vad gäller vetenskap överlag, ska man ALDRIG glömma bort, att all forskning t ex alltid utgår från givna parametrar.

Utveckla.
Citera
2013-11-11, 15:59
Medlem
Citat:

Jag kan med en hundraprocentig säkerhet säga att jag inte tror på någon gud, alltså är jag ateist.

Jag kan dock inte med en hundraprocentig säkerhet säga att det inte finns någon gud, alltså ser jag mig som en agnostisk ateist!

Så vad anser du då att jag tror på?
Citera
2013-11-11, 16:03
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Men alltså, allvarligt talat nu - visst ser du också hur många som lunkar runt på gatorna, mer eller mindre hjärntvättade, fråntagna sin förmåga till fritt tänkande, till fria känslor? Hela vårt samhällssystem bygger på att medborgarna ska infogas, inte att samhället formas efter oss.

Vad har detta med religion och tro på gud att göra menar du?

Vetenskap bygger på test efter test efter test efter test. Ifall många vetenskapsmän på olika platser får fram samma svar får man vara ganska naiv att inte tro på det. Speciellt om alternativet är för exempel Bibeln.

Men vi kan givetvis inte vara säkra på något. Du kanske inte ens finns. Mina arbetskamrater runt mig kanske inte finns. Mina ögon kan verka fungera som vi tror men egentligen vara en projektion av vad någon vill att jag skall se eller hur min fantasi formar världen runt mig. Men man får dra efter halmstrån långt in i högen om man seriöst tror på en sådan verklighet.
Citera
2013-11-11, 16:15
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:

Citat:

En kristen (jude, muslim) tror att gud existerar.
En ateist tror att gud inte existerar.

De flesta ateister skulle nog säga att de inte vet om det finns en gud men att de "bevis" och argument för en gudstro som hittills presenterats inte ger anledning till att tro. Alltså stämmer inte din definition.
Citera
2013-11-11, 16:28
Medlem
Citat:
Vad har detta med religion och tro på gud att göra menar du?

Vetenskap bygger på test efter test efter test efter test. Ifall många vetenskapsmän på olika platser får fram samma svar får man vara ganska naiv att inte tro på det. Speciellt om alternativet är för exempel Bibeln.

Men vi kan givetvis inte vara säkra på något. Du kanske inte ens finns. Mina arbetskamrater runt mig kanske inte finns. Mina ögon kan verka fungera som vi tror men egentligen vara en projektion av vad någon vill att jag skall se eller hur min fantasi formar världen runt mig. Men man får dra efter halmstrån långt in i högen om man seriöst tror på en sådan verklighet.

Jag kanske är ett dataprogram som svarar.

Min poäng var mest att det inte måste vara antingen eller. Varför inte en skapelse i form av "big bang" t ex? Det är ju ingen omöjlighet.

En sak som vetenskapen generellt helt bortser ifrån är t ex känslornas inverkan på människor, exempelvis mentalt, kroppsligt, sjukdomsförlopp osv. Och bara det gör att vetenskapen inte går att förlita sig till helt och fullt.
Citera
2013-11-11, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Varför inte presentera argumenten här, för att testa dess hållbarhet, i stället för att hänvisa till en bok?

Citat:
För att det är en bok på 300 sidor med ganska ingående argument, och för att jag inte tror på McDonaldiseringen där allt ska serveras genast på en bricka och nästan färdigtuggat. Ibland kan det vara en idé att sätta sig in i längre argument istället för att bara läsa i punkt för punkt format.

Eftersom pådyvlar-teistens 'argumentation' till 90+% består av högtläsning från nån missions-manual är det påfallande att dessa "ingående argument" aldrig når fram till t.ex. detta forum.

Det borde väl inte vara helt omöjligt för dig att presentera étt eller några få exempel pä verkligt bra argument. Eller du kanske inte förstår dom såpass bra själv, att du kan argumentera omkring dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in