2013-11-11, 09:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013

Wow äntligen talar NSD ur skägget, kanske på inrådan av Bodström.
Nu kan det verkligen bli ändring på torpet.
Nu sitter Åklagarna i den rävsax de kom i när de tog beslut att INTE kontrollera en
uppenbar MÖJLIG gärningsman med motiv.

Oavsett utgången av detta så är upprättelse på intågande i alla fall. OM det nu blir så.
Problemet är att han i lugn och ro kunnat tänka på precis alla möjliga sätt att göra sig av med bevis.
Men in med polisen och lyft på varenda sten.
Lögner är lika komprommeterande. Och mailen går inte att radera lika lätt från en dator som en mobil.
Nu ska vi kolla ip-adresser, och mailkonversationer.
Ngn som som slår vad om att hans dator blivit stulen? Eller att han visar upp en annan.

Mailkonversationen från 4/5 ska finnas där. Han har suttit på kvällen och svarat på mail.
Låt oss se dem som en del av hans egen bevisning. Ett litet bevis, men ändå. Vi ser om han
ljugit eller talat sanning. Vi vet inte om han mördat eller ej, men ändå.

Citat:
Förre justitieministern Thomas Bodström var inne på samma spår i en av de analyser han gör åt NSD.

Det kan få mycket stor betydelse. Åklagarna har en skyldighet att utreda även sådant som är till fördel för den åtalade. De bör helt klart akta sig för att neka utredningsåtgärder. Det finns många exempel på mål där rätten ogillat ett sådant agerande", skrev Bodström.

Bo Forssberg riktade redan under onsdagens sakframställan kritik mot åklagarna för att de inte utrett den man som Bodenkvinnan hade en kärleksrelation med, som hon sms-ade med samma kväll som hon försvann – och som hotat henne.

Du kanske inte har fattat detta ännu, men Bodström har inte bättre koll på det här fallet än vad tråden har. Han har sämre. Han gör allmänna uttalanden. Bodström vet naturligtvis inte om det är en sakllig invändning mot åklagarna eller inte.

Topsningar och DNA-test har det tjatats om intill förbannelse. Men det finns inga okända DNA-spår i bevismaterialet att undersöka, så vad skulle det bevisa?

När det gäller husrannsakan mot MB så är det ett kort som försvarssidan naturligtvis ska spela ut om man nu vill göra allt man kan för att få sin klient fri. Och det vill man uppenbarligen. Som jag skrivit tidigare så är det ett teoretiskt tänkbart scenario att man kan bli frikänd pga att andra gärningsmän inte kan uteslutas MEN att åklagare och polis samtidigt INTE har tillräckligt starka misstankar för att få göra husrannsakan mot dessa personer. Det KAN inträffa här, men att försvararen och en medioker kändisadvokat säger det är inte samma sak som att det kommer att göra det. Det finns trots allt inget annat som pekar mot Berg än spekulationer runt ett tänkbart motiv. Jag finner det mycket tveksamt att sådant skulle räcka till "rimligt tvivel" om tingsrätten anser KJ vara bunden till den döda kroppen pga blodet i bakluckan och likhundsamerkeringen. Men vi får väl se...
Citera
2013-11-11, 09:36
Medlem
Dom kör sängspåret...

Citat: http://mobil.kuriren.nu/default.aspx?id=7090923&p=
09.10: Nu återvänder Ulrika Schönbeck och vill veta mer om vad som hände den 4 maj. Hon är speciellt intresserad över sängarna och ställer flera frågor om varför 22-åringen gjort sig av med en av sina sängar.
- Mamma och pappa var med när vi slängde sängen. Det gjorde vi innan den kvällen, säger 22-åringen.

Hon kommer INTE kom någonvart med denna deadend. Detta verkar vara en fälla från advokatens sida.
Och de gick in i den. vi får se...
Citera
2013-11-11, 09:37
Medlem
De hade blivit tillsammans igen? Första gången de hade sex och hon var nykter, sen de blev tillsammans igen...
Citera
2013-11-11, 09:43
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Skulle tro att du inte är läkare, du har just diagnostiserat alla med AS som dumma. Vart har du fått den uppgiften från?

Nej jag är ingen läkare,men har erfarenhet av en del diagnoser.
Nej jag menar absolut inte att alla med AS är dumma,men det har skrivits en del om KJ och hans diagnos,det får mig bara att reagera att han kan mer än vad tex hans försvarsadvokat vill lägga fram om han.....
Ta ex att BF säger att han kan inte ljuga....
Han sitter ju själv i förhör och även i Tingsrätten och säger att han ljuger....
Sen när det gäller läkare så är dom snabba med att ställa diagnoser,idag har ju många i varje klass diagnos.
Citera
2013-11-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eftersom mobilen stängdes av onaturligt sa den inte "hejdå" till nätet. Eftersom en passiv mobilen kommunicerar med nätet ca var 4:e timme gick det inte att se någon kommunikation efter sista SMS:et kl 19:31 och försöket att ringa till den kl 23:53. Det hann inte gå fyra timmar.
Men vad är det för signal som en mobiltelefon (alla, genom något slags överenskommen standard?) skickar var fjärde timme? Mobiltelefoner pratar väl oftare, hur ska annars en mobiltelefoniväxel hålla reda på mottagarens lokalisation? Tacksam för källa.
Citera
2013-11-11, 09:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Han raderar alla sms från VB ett par dagar efter att hon förvann med motivering att han redan då visste att han skulle bli misstänkt för mord då han var den sista som såg henne.
Citera
2013-11-11, 09:59
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Idag trodde de att det skulle bli en till, en sjunde dag. De är sena.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag förstod det som att den skulle vara 5 dagar men blivit fördröjd med 1 till dag. Så tisdag vad jag förstår.

Tack för svaren. Är det fortfarande tisdag som är tänkt att bli sista rättegångsdagen? När slutpläderingarna ska hållas? Vet att det kan bli en sista dag senare om han befinns skyldig och RPU:n ska genomgås.
Citera
2013-11-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
KJ har tillgång till media alltså.
I protokollet över frihetsberövandet i maj (FUP s 205) står det att allmänna nyhetstidningar var tillåtna. Om restriktionerna ändrats på något sätt sedan dess vet jag inte.
Citera
2013-11-11, 10:02
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
I protokollet över frihetsberövandet i maj (FUP s 205) står det att allmänna nyhetstidningar var tillåtna. Om restriktionerna ändrats på något sätt sedan dess vet jag inte.

Jag läste på nsd´s liverapportering att restriktionerna var hävda i samband med att åtalet lämnades in.
Citera
2013-11-11, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Tack för svaren. Är det fortfarande tisdag som är tänkt att bli sista rättegångsdagen? När slutpläderingarna ska hållas? Vet att det kan bli en sista dag senare om han befinns skyldig och RPU:n ska genomgås.

MB ska höras i morgon ser det ut som, så i morgon är nog i så fall inte sista dagen.
Citera
2013-11-11, 10:08
Medlem
Popcorn76s avatar
Om han dödat henne i lägenheten (i sängen som är borta tex) kan han mycket väl ha rullat in henne i duschdraperiet och använt tejpen i badrummet för att försegla paketet. Därför är hennes blod på rullen och tejpbitar i hennes hår. Jag hittar inget i FUP om att de frågat något vittne när det senast fanns ett duschdraperi där. Ringarna låg ju i badrummet.
Citera
2013-11-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
KJ har en diagnos och med detta vill jag säga att med tanke på läkare som oftast diagnosar alldeles för snabbt,kan det verkligen stämma att han har AS.
Jag tycker han verkar alldeles för smart för det.
Okey att han inte jobbar eller städar,men dum i huvudet är han inte.
Känns lite som han gillar att vara i centrum och svarar snabbt på åklagarnas frågor gör han.
Som sagt har jag trott att KJ ensam gjort detta,men nu tvivlar jag starkt.

Någon annan vet! Blod är tjockare än vatten tänker jag då.
Utredningen av NP-störningar, särskilt genomgripande utvecklingsstörningar som AS, utreds av flera personer, som regel minst en psykolog och en läkare, ej sällan fler än så, t ex socionom. Det beställs in mycket material, som vårdjournaler och ingående intervjuer med anhöriga förutom testning av den det gäller. AD/HD-diagnoser händer det dock att de ställs lite lättvindigt, tyvärr, men det går inte generellt att säga att dessa tillstånd skulle vara överdiagnostiserade, mer troligt att det är underdiagnostiserat hos både barn och vuxna.

AS står inte i motsättning till att vara "smart". Jag vet inte om du menar gatusmart... Intelligensen överlag, allmän IQ, ska vara minst inom det normala, ej sällan högre. Trots normal till hög intelligens så är handikappet betydande och trots den bland lekmän ofta alternativa benämningen "högfungerande autism".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in