2013-11-11, 09:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Fast du vet inte det, eftersom du tror inte på Gud, så du vet ingenting med säkerhet. Du kanske drömmer nu, och du bara tror att du svarade till mig.

Det är möjligt att jag bevisade Gud, men du är en ateist, så du kan inte veta om jag bevisade Gud eller inte, eftersom du vet ingenting med säkerhet.

Problemet är att du använder logik här nu igen, vilket motbevisar det du säger, eftersom du kan inte tro på logikens lagar som en ateist, eftersom logikens lagar är immateriella, och du tror bara på materia. Logikens lagar är också oföränderliga, vilket du inte kan tro på heller, eftersom du tror på ett universum som konstant förändras.

Suck..

1. Ateism innebär ENBART att man inte tror på Gud. Det har inget med om man tror på det immateriella eller ej.

2. Självklart kan man tro på logik även om man inte skulle tro på det immateriella. Logik kan bevisas och testas i verkligheten också, inte bara i fantasin.

3. Du kan inte vara på riktigt. Du måste vara ett troll. Såhär dum är ingen människa..
Citera
2013-11-11, 09:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Beviset för Guds existens är att utan honom skulle du inte ha kunna bevisa nånting.

Jag ser bara ytterligare ett "det-bara-är-så"påstående. Du har inte tänkt backa upp det med någonting....?

Citat:
Ateister kan inte vara helt säkra på nånting, och utan Gud kan de inte veta om de lever i en matrix/drömvärld eller inte, så de kan inte veta nånting.

1. Och sen i princip samma påstående igen som om upprepning ger sanning.

2. Varför skulle detta bara gälla ateister?

Citat:
Och innan du svarar på det här inlägget, kom ihåg att du kan inte använda logik eller nånting annat för att försöka argumentera mot mig, eftersom logik kommer från Gud, och utan Gud har du ingen grund för logiken,

Cirkelargument, fåntratt.

Citat:
eftersom logiken i ateismens värld är bara kemiska reaktioner i hjärnan som inte existerar som en objektiv och immateriell verklighet.

Definiera "objektiv och immateriell verklighet"

Citat:
Bevis för Gud:
http://www.proofthatgodexists.org/

Vad kul att du hade snöat in dig på lite presuppositionalism. Har du lyssnat på sye ten bruggencate och tyckte ett ljus tändes? "Wow, det här är det perfekta argumentet, asså!!!" Herregud

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transcendental_argument_for_the_existence_of_God

http://wiki.ironchariots.org/index.php?title=Transcendental_argument

Vill du fortsätta kasta länkar eller har du tänkt argumentera för din sak?
Citera
2013-11-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Cirkelargument fungerar för att cirkelargument fungerar.

Efter så lång tid på forumet, utan att ens visa förståelse för fundamentat i argumentation borde säga dig någonting...
Är cirkelargument absolut fel? Så du tror på absolut sanning?
Citera
2013-11-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
2. Självklart kan man tro på logik även om man inte skulle tro på det immateriella. Logik kan bevisas och testas i verkligheten också, inte bara i fantasin.
Så är logikens lagar oföränderliga? Om du tror att logik är materiellt så måste logik vara föränderligt eftersom materia förändras hela tiden, så du kan inte tro på logikens oföränderliga lagar, och därför kan du inte använda absolut logik för att argumentera mot mig.

Citat:
3. Du kan inte vara på riktigt. Du måste vara ett troll. Såhär dum är ingen människa..
I din världsbild kan du inte veta om nånting är på riktigt. Det är möjligt att allt du upplever just nu är egentligen bara en dröm eller en simulation, och därför kan du inte veta om jag är dum eller inte, eftersom du vet ingenting.
Citera
2013-11-11, 09:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Sluta nu, det här är enbart fånigt....
Citera
2013-11-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag ser bara ytterligare ett "det-bara-är-så"påstående. Du har inte tänkt backa upp det med någonting....?
Jaså, har du börjat använda Bogomils taktik och säga "det-bara-är-så" som argument för allt. Patetiskt.

Citat:
Cirkelargument, fåntratt.

Citat:
Definiera "objektiv och immateriell verklighet"
Vad jag menar är att logikens lagar är gäller överallt, och de förändras inte, och de är inte gjorda av materia.
Citera
2013-11-11, 09:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så är logikens lagar oföränderliga? Om du tror att logik är materiellt så måste logik vara föränderligt eftersom materia förändras hela tiden, så du kan inte tro på logikens oföränderliga lagar, och därför kan du inte använda absolut logik för att argumentera mot mig.

Lets cut to the chase. Hur vet du med absolut säkerhet att gud finns? (Följer du sye tens manual kommer du nu säga "för att gud har gjort det absolut säkert för mig", men vi får väl se)

Citat:
I din världsbild kan du inte veta om nånting är på riktigt.

Det kan inte du heller.

Citat:
Det är möjligt att allt du upplever just nu är egentligen bara en dröm eller en simulation, och därför kan du inte veta om jag är dum eller inte, eftersom du vet ingenting.

Det gäller dig också.
Citera
2013-11-11, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Lets cut to the chase. Hur vet du med absolut säkerhet att gud finns?
För att Gud har avslöjat det för mig.
Citera
2013-11-11, 09:26
Avslutad
Citat:

Ett cirkelargument är ett felaktigt och ogiltigt argument. Lite som att göra mål med handen i fotboll och tro att det gills.
Om du inte håller med, så måste du vara konsekvent och köpa detta cirkelargument: "Du har fel för jag har alltid rätt."

Du förlorar oavsett om du tillåter dina cirkelargument eller inte.
Senast redigerad av se_där... 2013-11-11 kl. 09:29.
Citera
2013-11-11, 09:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jaså, har du börjat använda Bogomils taktik och säga "det-bara-är-så" som argument för allt. Patetiskt.

Nej. DU gjorde ett påstående som du inte backade upp. JAG anmärkte på det. Jag väntar fortfarande på att du ska backa upp det.

Citat:

Och leken fortsätter....Berätta nu hur du vet att det är absolut sant att gud finns.

Citat:
Vad jag menar är att logikens lagar är gäller överallt, och de förändras inte, och de är inte gjorda av materia.

Och?
Citera
2013-11-11, 09:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
För att Gud har avslöjat det för mig.

Du följer manualen ser jag. Då fortsätter vi:
Hur vet du att det var gud?
(Nu kommer du sannolikt säga "för att gud har förmågan att göra det helt säkert")
Citera
2013-11-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ett cirkelargument är ett felaktigt argument.
Om du inte håller med, så måste du vara konsekvent och köpa detta cirkelargument: "Du har fel för jag har alltid rätt."

Du förlorar oavsett om du tillåter dina cirkelargument eller inte.
Hur kan du vara absolut säker på något utan Gud? Du har ju ett cirkelargument i din världsbild där du resonerar att ditt resonemang är korrekt, och du använder dina sinnen för att verifiera dina sinnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in