2013-11-11, 00:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad menar du med "vetenskapligt verifierade fakta"?

Jag skrev "empiriskt verifierade fakta". Om du inte förstår vad det betyder så vet jag inte vad mer jag kan göra.

Citat:
Det enda vetenskapliga i ditt svar var "Newtons första lag"

Så det är enligt dig INTE vetenskapligt bevisat att solen existerar?

Citat:
(jag kanske hade valt gravitationslagen istället,

Det är för att du är okunnig om frågan.

Citat:
men hursomhelst, så finns det ingen kausal grund eller förklaringsmekanism till gravitationen.

Vilket inte har det minsta med frågan att göra. Du försöker bara hitta bortförklaringar.¨

Citat:
Men poängen i detta

Du har ingen poäng, bara svammel.

Citat:
är att det inte är rimligt att kräva deduktiv bevisning för allt. (som vissa här inne ständigt hävdar).

Skiter jag fullständigt i. Du bad om deduktivt bevis för "månens rotation", "månen kommer bli full" och "solen kommer gå upp igen" och du fick det. Vad fan är problemet? Erkänn att du fått det du ville ha istället.

Citat:
För att kunna deducera något behövs i princip tillgång till ALLA basfakta. Dvs om vi ska riktigt säkra på att jorden alltid kommer att snurra runt solen skulle vi behöva vänta tills tidens ände och räkna alla varven. Eller som i exemplet med den svarta svanen. MAn skulle behöva samla in alla svanar och räkna dem för att veta. Men istället letar vi efter EN svart sbvan för att "bevisa" att alla svanar INTE är vita.
Hela vetenskapen bygger på generaliseringar. Det är själva grejen - att hitta generella principer i naturen snarare än specifika händelser.

Du pratar bara massa nonsens.

Citat:
Och varför tjatar jag om detta då? Jo för att när det handlar om att försöka bevisa något så abstrakt som Gud, (ock liknande saker) så behöver man vetea hur man ska mäta.

Får jag höra ett förslag på hur du ska mäta efter gud då?

Citat:
Tex genom att observera likheter mellan olika principer i naturen

Som vadå?

Citat:
kan man inducera fram något som kan vara en generalisering.

Exempel, tack.

Citat:
Jag själv har aldrig påstått annat än att det finns annat än induktiva saker som tyder på Guds existens.Gud

Inte ens det, såvitt jag visste. Vad har du för något som tyder på en gud som jag missat?
Citera
2013-11-11, 00:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Förklara istället din existens här och nu.

Vad skulle problemet vara, menar du?

Citat:
Universum skapar medvetande.

Definiera "skapar".
Citera
2013-11-11, 00:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är ett obestridligt faktum. Mer empiriskt kan det inte bli.

Beror på vad han menar med "skapar".

Citat:
Frågan är snarare vad det finns för belägg för att något alls är omedvetet.

En jävla massa. Vad sägs om t ex: "Stenar har inte hjärnor"?

Citat:
Existerar "omedvetenhet"? Och hur vet vi i så fall det?

Dumfråga.
Citera
2013-11-11, 00:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det var "universum tillverkar medvetande". Eftersom medvetandet finns så är det svårt att bortse från.

Han skrev "skapar".

Citat:
Ja ok. Semantiskt så kan man säga så, men tror man måste ha en gemensam definition av vad som räknas som medvetet och inte.

Jag föreslår att vi lägger in stenar under kategorin "inte medvetet". Synpunkter?

Citat:
Detta är också den stora frågan. Vad är egentligen medvetande?

Har du nåt förslag?
Citera
2013-11-11, 03:35
Medlem
Jag blir så arg när jag hör folk argumentera för att gud finns. Jag är ateist och kommer aldrig nånsin tro på någon form av religion förrän jag sett denna "gud" med egna ögon.

Jag tror det finns en enkel anledning till varför skiten fortfarande existerar. Döden. Människan har alltid, och kommer alltid försöka, få reda på vad som händer när man dör. Men man lyckas aldrig, och därför söker "trygghet" i en religion. Att det är en gud som skapat allt för man inte själv kan begripa hur allt fungerar. Jag kan förstå att folk tänkte såhär för tusentals år sedan, för det fanns ingen större vetenskap då. Men vi vet mer idag, det är 2013. Vi vet hur Jorden skapades exempelvis, att det inte var någon Gud som skapade allt på 6 dagar. Ett sånt simpelt argument borde få hela kristendomen att fallera, iaf i mina ögon. Med tanke på att de flesta religionerna hänger ihop så borde det vara lika mycket skitsnack det också.

Hur kan man be 5 gånger om dagen, fasta, äta vissa saker etc, på grund av vad någon person sa/eller fått höra för TUSENTALS år sedan? Vad en person vittnar om, är bland det starkaste argumentet vi har i en rättegång. Men i vetenskapens värld är de det sämsta. Vi måste komma med konkreta bevis för att något ska stämma. Att kunna visa upp något, men vi har ingenting som kommer från någon gud.

Att Jesus var övernaturlig och återuppstod stämmer ju inte. Det har ju gått från mun till mun och det är ju klart att historien förändras. Ungefär som ordleken när en person säger en mening som går laget runt, som tillslut är förvrängd.

En annan sak som är så otroligt roligt är ju att dinosaurier har existerat.. miljontals år sedan, haha det står det inget om i Gamla Testamentet. FÖR VI HADE INGET VETENSKAP DÅ. Alltså är religion bullshit, och även Gud.

Det är som sagt en tröst eller trygghet att tro på något högre för vi inte vet vad som händer med vårat "medvetande" efter att vi slutat att existera. Någon som håller med mig?

PS. Jag orkar inte skriva fler argument just nu för jag är så trött. DS
Citera
2013-11-11, 07:11
Medlem
kopierameras avatar
Citat:
Det har aldrig varit sant att jorden är universums mittpunkt.
Är inte detta bekant för dig?
Nicolaus (Mikołaj) Kopernik, latiniserad namnform Nicolaus Copernicus, född 19 februari 1473 i Thorn i Kungliga Preussen, Polen, död 24 maj 1543 i Frauenburg, var munk, astronom, matematiker, jurist, ekonom, militärstrateg, tolk, ambassadör, läkare, astrolog och kanik.
I sitt verk Om himlakropparnas kretslopp, publicerat 1543, beskrev han hur jorden roterar kring sin axel, och hur den och de andra planeterna cirkulerar kring solen (den heliocentriska världsbilden). Detta stod i strid mot den vedertagna uppfattningen att jorden utgjorde världens mitt med sol, måne och de andra planeterna i banor runt detta centrum.
Citera
2013-11-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needcounseling
Jag blir så arg när jag hör folk argumentera för att gud finns. Jag är ateist och kommer aldrig nånsin tro på någon form av religion förrän jag sett denna "gud" med egna ögon.

Jag tror det finns en enkel anledning till varför skiten fortfarande existerar. Döden. Människan har alltid, och kommer alltid försöka, få reda på vad som händer när man dör. Men man lyckas aldrig, och därför söker "trygghet" i en religion. Att det är en gud som skapat allt för man inte själv kan begripa hur allt fungerar. Jag kan förstå att folk tänkte såhär för tusentals år sedan, för det fanns ingen större vetenskap då. Men vi vet mer idag, det är 2013. Vi vet hur Jorden skapades exempelvis, att det inte var någon Gud som skapade allt på 6 dagar. Ett sånt simpelt argument borde få hela kristendomen att fallera, iaf i mina ögon. Med tanke på att de flesta religionerna hänger ihop så borde det vara lika mycket skitsnack det också.

Hur kan man be 5 gånger om dagen, fasta, äta vissa saker etc, på grund av vad någon person sa/eller fått höra för TUSENTALS år sedan? Vad en person vittnar om, är bland det starkaste argumentet vi har i en rättegång. Men i vetenskapens värld är de det sämsta. Vi måste komma med konkreta bevis för att något ska stämma. Att kunna visa upp något, men vi har ingenting som kommer från någon gud.

Att Jesus var övernaturlig och återuppstod stämmer ju inte. Det har ju gått från mun till mun och det är ju klart att historien förändras. Ungefär som ordleken när en person säger en mening som går laget runt, som tillslut är förvrängd.

En annan sak som är så otroligt roligt är ju att dinosaurier har existerat.. miljontals år sedan, haha det står det inget om i Gamla Testamentet. FÖR VI HADE INGET VETENSKAP DÅ. Alltså är religion bullshit, och även Gud.

Det är som sagt en tröst eller trygghet att tro på något högre för vi inte vet vad som händer med vårat "medvetande" efter att vi slutat att existera. Någon som håller med mig?

PS. Jag orkar inte skriva fler argument just nu för jag är så trött. DS

Det finns säkert en massa olika sätt att vara religiös/troende på men att likställa alla vid människor som bara slaviskt utför vissa arbiträra handlingar utan att förstå varför är en grov förenkling.

Själv ser jag på tro som en livsåskådning som påverkar handlingarna i en viss riktning. Personligen ser jag ingen poäng med att exempelvis be exakt fem gånger dagligen varenda eviga dag bara för att. Men jag ser en stor poäng i att respektera mina medmänniskor och försöker applicera det i mina handlingar (även om jag såklart misslyckas ibland.. ofta..).
Citera
2013-11-11, 08:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needcounseling
Jag är ateist och kommer aldrig nånsin tro på någon form av religion förrän jag sett denna "gud" med egna ögon.

Hur kan man be 5 gånger om dagen, fasta, äta vissa saker etc, på grund av vad någon person sa/eller fått höra för TUSENTALS år sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Själv ser jag på tro som en livsåskådning som påverkar handlingarna i en viss riktning. Personligen ser jag ingen poäng med att exempelvis be exakt fem gånger dagligen varenda eviga dag bara för att. Men jag ser en stor poäng i att respektera mina medmänniskor och försöker applicera det i mina handlingar (även om jag såklart misslyckas ibland.. ofta..).

Dina ovanstående religions-motiver och -manifestationer i all ära, men det har inte ett dyft med att "bevisa gud" att göra.

Neddcounseling's inlägg innehållar en del trådrelevante fasetter, så jag förstår inte varför du fokuserar på den mindre del av inlägget som är minst relevant.
Senast redigerad av Bogomil 2013-11-11 kl. 08:16.
Citera
2013-11-11, 08:41
Medlem
Beviset för Guds existens är att utan honom skulle du inte ha kunna bevisa nånting.

Ateister kan inte vara helt säkra på nånting, och utan Gud kan de inte veta om de lever i en matrix/drömvärld eller inte, så de kan inte veta nånting.

Och innan du svarar på det här inlägget, kom ihåg att du kan inte använda logik eller nånting annat för att försöka argumentera mot mig, eftersom logik kommer från Gud, och utan Gud har du ingen grund för logiken, eftersom logiken i ateismens värld är bara kemiska reaktioner i hjärnan som inte existerar som en objektiv och immateriell verklighet.

Bevis för Gud:
http://www.proofthatgodexists.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Transcendental_argument_for_the_existence_of_God
Senast redigerad av elsydeon 2013-11-11 kl. 08:46.
Citera
2013-11-11, 08:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
beviset för guds existens är att utan honom skulle du inte ha kunna bevisa nånting.

ateister kan inte vara helt säkra på nånting, och utan gud kan de inte veta om de kanske lever i en matrix.

Det är inget "bevis", det är ett cirkelargument som upställar en falsk dikotomi mellan positivistisk absolutism å ena sidan och kvasi-solipsism å andra.

Citat:
och innan du svarar på det här inlägget, kom ihåg att du kan inte använda logik eller nånting annat för att försöka argumentera mot mig, eftersom logik kommer från gud, och utan gud har du ingen grund för logiken, eftersom logiken i ateismens värld är bara kemiska reaktioner i hjärnan som inte existerar som en objektiv och immateriell verklighet.

Plus en strawman.

Du svamlar som vanligt.
Citera
2013-11-11, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är inget "bevis", det är ett cirkelargument som upställar en falsk dikotomi mellan positivistisk absolutism å ena sidan och kvasi-solipsism å andra.
Fast du vet inte det, eftersom du tror inte på Gud, så du vet ingenting med säkerhet. Du kanske drömmer nu, och du bara tror att du svarade till mig.

Det är möjligt att jag bevisade Gud, men du är en ateist, så du kan inte veta om jag bevisade Gud eller inte, eftersom du vet ingenting med säkerhet.

Citat:
Plus en strawman.

Du svamlar som vanligt.
Problemet är att du använder logik här nu igen, vilket motbevisar det du säger, eftersom du kan inte tro på logikens lagar som en ateist, eftersom logikens lagar är immateriella, och du tror bara på materia. Logikens lagar är också oföränderliga, vilket du inte kan tro på heller, eftersom du tror på ett universum som konstant förändras.
Citera
2013-11-11, 09:09
Avslutad
Citat:
Beviset för Guds existens är att utan honom skulle du inte ha kunna bevisa nånting.

Citat:
Och innan du svarar på det här inlägget, kom ihåg att du kan inte använda logik eller nånting annat för att försöka argumentera mot mig, eftersom logik kommer från Gud

Cirkelargument fungerar för att cirkelargument fungerar.

Efter så lång tid på forumet, utan att ens visa förståelse för fundamentat i argumentation borde säga dig någonting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in