Jag skrev "empiriskt verifierade fakta". Om du inte förstår vad det betyder så vet jag inte vad mer jag kan göra.
Citat:
Det enda vetenskapliga i ditt svar var "Newtons första lag"
Så det är enligt dig INTE vetenskapligt bevisat att solen existerar?
Citat:
(jag kanske hade valt gravitationslagen istället,
Det är för att du är okunnig om frågan.
Citat:
men hursomhelst, så finns det ingen kausal grund eller förklaringsmekanism till gravitationen.
Vilket inte har det minsta med frågan att göra. Du försöker bara hitta bortförklaringar.¨
Citat:
Men poängen i detta
Du har ingen poäng, bara svammel.
Citat:
är att det inte är rimligt att kräva deduktiv bevisning för allt. (som vissa här inne ständigt hävdar).
Skiter jag fullständigt i. Du bad om deduktivt bevis för "månens rotation", "månen kommer bli full" och "solen kommer gå upp igen" och du fick det. Vad fan är problemet? Erkänn att du fått det du ville ha istället.
Citat:
För att kunna deducera något behövs i princip tillgång till ALLA basfakta. Dvs om vi ska riktigt säkra på att jorden alltid kommer att snurra runt solen skulle vi behöva vänta tills tidens ände och räkna alla varven. Eller som i exemplet med den svarta svanen. MAn skulle behöva samla in alla svanar och räkna dem för att veta. Men istället letar vi efter EN svart sbvan för att "bevisa" att alla svanar INTE är vita.
Hela vetenskapen bygger på generaliseringar. Det är själva grejen - att hitta generella principer i naturen snarare än specifika händelser.
Hela vetenskapen bygger på generaliseringar. Det är själva grejen - att hitta generella principer i naturen snarare än specifika händelser.
Du pratar bara massa nonsens.
Citat:
Och varför tjatar jag om detta då? Jo för att när det handlar om att försöka bevisa något så abstrakt som Gud, (ock liknande saker) så behöver man vetea hur man ska mäta.
Får jag höra ett förslag på hur du ska mäta efter gud då?
Citat:
Tex genom att observera likheter mellan olika principer i naturen
Som vadå?
Citat:
kan man inducera fram något som kan vara en generalisering.
Exempel, tack.
Citat:
Jag själv har aldrig påstått annat än att det finns annat än induktiva saker som tyder på Guds existens.Gud
Inte ens det, såvitt jag visste. Vad har du för något som tyder på en gud som jag missat?
DS