2013-11-10, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Antar att det blir värre konsekvenser om man visar en fejk biljett än om man säger "oj, jag hade visst ingen biljett. Förlåt."
Eller?

Det har du rätt i. De lär ju bli rätt lacka om man kör en app med fakebiljetter... Men böterna blir väl åtminstone samma
Citera
2013-11-10, 23:02
Medlem
cqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fintnamn
Det har du rätt i. De lär ju bli rätt lacka om man kör en app med fakebiljetter... Men böterna blir väl åtminstone samma
Fejk biljett räknas som urkundsförfalskning har jag för mig.
Står lite mer om det hela här:
http://sl.se/sv/Resenar/Resegaranti-resevillkor/Resa-utan-eller-med-fel-biljett/
Citat:
Förfalskade kort och biljetter polisanmäls alltid.
Citera
2013-11-10, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Fejk biljett räknas som urkundsförfalskning har jag för mig.
Står lite mer om det hela här:
http://sl.se/sv/Resenar/Resegaranti-resevillkor/Resa-utan-eller-med-fel-biljett/

Ok då ser man.. Då förstår jag att man inte ska visa en fejkbiljett.. På tal om allt detta, finns det något för fejkade smsbiljetter i GBG-området?
Citera
2013-11-11, 02:23
Medlem
doris123s avatar
Citat:
Och exakt hur reagerar de om man INTE visar sitt färdbevis? Känns som de borde hålla fast en då med..

de har ingen rätt att hålla fast dig, eller ens att röra dig. läs mer på http://planka.nu kommer en kontrollant och vill se färdbevis så säger du bara "nee jag har inget, men ska ändå av nästa station" eller nåt. vet inte hur det funkar i övriga sverige men i stockholm funkar det så iaf!

EDIT ps: har hört att kontrollanter i gbg är rena helvetet.... så ja jo då kan jag ju förstå om du tror de kommer hålla fast dig om du bor i gbg. usch. tur man bor i stockholm! haha
Senast redigerad av doris123 2013-11-11 kl. 02:25.
Citera
2013-11-11, 15:43
Medlem
Citat:
Och exakt hur reagerar de om man INTE visar sitt färdbevis? Känns som de borde hålla fast en då med..

Du ska undvika dom. Dom får absolut inte röra dig. Dom brukar tillkalla väktare om dom tycker att det behövs.

Väktare får däremot hålla fast dig. Om dom har en anledning.

Förra veckan kom det två blåjackor på bussen. Jag upptäckte dom sent eftersom jag somnar alltid när jag åker kollektivt!

Dom börja fråga det dom brukar fråga jag nekar till allt och går av vid nästa hållplats.

"DU SKA FAN VISA LEG" säger den ena. jag ler, skakar på huvudet och säger nej tack.

Jag la märke till att dom ville provocera mig.
Konstigt val av jobb..
Men något fel i huvudet har man om man väljer att göra smutsjobbet åt ett företag.
Citera
2013-11-12, 23:15
Medlem
Hej.
Jag kör med fejkbiljett och har aldrig blivit påkommen eller sett någon kontroll på bussen jag tar.. använder biljetten ca 10 ggr i veckan.

Jag undrar dock.. kan SL kontrollanter "Aktivera" ett SL kort med sin dosa de använder sig av? Jag tänkte om jag hade ett vuxen SL-kort med mig som inte är aktiverat och sedan bara tar upp den o blippar den när det väl är en kontroll... om det inte går så säger man typ "oj förlåt, jag har kort.. köpte det igår.. lyssna på musik när jag klev på bussen så hörde inte att den sa ifrån..." Sen aktiverar jag den bara i bussen? Kvitto "har" jag ju såklart inte med mig, atm är det ju 60 eller något man har på sig att aktivera.. om man klarar sig är det bara returnera kortet och köpa ett nytt?

Någon provat?
Citera
2013-11-13, 07:13
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av dragondice
Hej.
Jag undrar dock.. kan SL kontrollanter "Aktivera" ett SL kort med sin dosa de använder sig av? Jag tänkte om jag hade ett vuxen SL-kort med mig som inte är aktiverat och sedan bara tar upp den o blippar den när det väl är en kontroll...

Det funkar ju inte så.

Du kan när du köper för en ny period (t ex 30-dagars), tala om när du vill det ska gälla från, men det går inte att aktivera "NärSomHelst" ute på stan inte. Och det är ju heller inte en SMS-Biljett, vilket är vad vi snackar om här.

Det där med att t ex "dra pengar från reskassan" är också en annan sak, och har inget med SMS-Biljetter att göra.

HÄR snackar vi SMS-Biljetter - Enbart!

.
Citera
2013-11-14, 01:43
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
.
Det funkar ju inte så.

Du kan när du köper för en ny period (t ex 30-dagars), tala om när du vill det ska gälla från, men det går inte att aktivera "NärSomHelst" ute på stan inte. Och det är ju heller inte en SMS-Biljett, vilket är vad vi snackar om här.

Det där med att t ex "dra pengar från reskassan" är också en annan sak, och har inget med SMS-Biljetter att göra.

HÄR snackar vi SMS-Biljetter - Enbart!
Eh jo, det börjar inte gälla vid ett givet datum, utan aktiveras i automat eller på buss. Och sluta med dina jävla punkter.
Citera
2013-11-14, 07:15
Medlem
.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Eh jo, det börjar inte gälla vid ett givet datum, utan aktiveras i automat eller på buss. Och sluta med dina jävla punkter.

Din länk där var jättebra, men denna Tråd handlar fortfarande om SMS-Biljetter, och inte om det du länkade till.

Och fortfarande är det som jag skrev: har du redan t ex ett 30-dagars laddat, och det går ut, så kan du fylla på det kortet medan det gamla fortfarande gäller, och ange ett datum när det nya ska starta!

T ex om ditt gamla går ut imorgon fredag, men du ska inte använda kortet förrän på måndag, då säger du till att din nya period ska gälla från måndag, och inte från lördag.

.
Citera
2013-11-14, 14:06
Medlem
Essylias avatar
Håll er till ämnet, det finns dussin med andra trådar för att diskutera huruvida det går att planka med SL-Accesskort och dylikt, alternativt titta till planka.nu
Citera
2013-11-15, 00:49
Medlem
Fungerar inte så bra på 4.4 på Nexus 4, tyvärr. Appen startar och verkar fungera fram till att det bör ligga en fejkad SMS-biljett i inkorgen, vilket det inte gör. Kan jag hjälpa med logcat eller dylikt?
Citera
2013-11-15, 13:07
Medlem
Om jag ska åka norrort > uppsala, ska jag ta en "UL+SL Län" då som biljett?
Är den för bägge då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in