Citat:
Ursprungligen postat av
Systemfailure
Någon som har tillgång till statistiken för årets GJM tenta på GU?
Skulle vara intressant att se om den fortfarande har runt 50% U eller om de förändrat den någonting i år.
Förhoppningsvis kommer någon att klistra in det i tråden, men kan bara lägga in att amanuenserna brukar vara riktigt snabba när man begär ut statistik som den du efterfrågar, då det i princip bara är att klistra in i mailet.
Citat:
Ursprungligen postat av
fraKtur
Någon som har erfarenhet av att ha börjat läsa juridik direkt efter gymnasiet? Är det värt att vänta något år för att bättre komma in i gruppen?
Jag började läsa juridik direkt efter gymnasiet, eller kanske inte direkt. Jag började ungefär ett halvår efter jag tog studenten (började på VT) efter att ha läst en kurs på halvfart och jobbat litet under hösten. Personligen märker jag inte någon större skillnad på grupperna "börjat direkt efter gymnasiet" och "jobbade i två år efter gymnasiet".
Jag vill inte riktigt hålla med var
Publicus menar gällande betyg på programmet. Många i min bekantskapskrets som har tagit uppehåll mellan gymnasiet och juridikstudierna presterar sämre än den gruppen som började efter gymnasiet. Nu vet jag inte om ni skulle säga att jag började direkt efter eller tog en paus, men en stor del som jag umgås med och som gjorde likadant som jag, har goda betyg. Vi är en grupp som hängt ihop ganska länge, och vi har alla mycket goda betyg (AB). Så jag skulle inte vilja påstå att det finns en koppling mellan uppehåll och goda betyg.