2013-11-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och om någon lånat KJ bil, eller om KJ bara hjälpt till med transport? Du vet och kallar honom mördare.

Om någon nu skulle lånat hans bil vid tidpunkten kanske det vore på plats att säga det för att slippa ett mordåtal?....
Citera
2013-11-10, 10:11
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Av det enkla skälet att det var VB hon såg. Vad är oddsen att en annan asiatisk kvinna går just där, just den tiden i Boden?
Jag tror hon dog strax innan hennes mobil "dog", vilket var runt 23:00 om jag inte minns fel. Hennes på gränsen till maniska användade av mobilen ( vilket iofs passar in på alla oss numera) talar om att då hennes mobil stängs av på ett onaturligt sätt, förlorar hon medvetandet alt. dör.

Hennes "maniska användande" av mobilen antyder ju snarare att hon inte levde vid halv åtta på kvällen.. eller i vart fall inte hade möjlighet att använda sin mobil.
Citera
2013-11-10, 10:17
Medlem
Först vill jag börja med att säga, att jag följt tråden och fallet mer eller mindre, men aldrig någonsin skrivit nåt på FB. Nu vill jag dock göra ett undantag, då jag funderar på ett par saker:
Jag har länge jobbat med AS, och även pluggat mycket. Jag känner en stark orättvisa för KJ som ( vad vi vet) inte har blivit bemött utifrån sin funktionsnedsättning i utredningen. frågorna borde vara annorlunda utformade, utifrån hans annorlunda tänk.
Att han googlat anatomin på hunden, är inte alls märkligt med tänket heller, oavsett om han dödade hunden eller inte. Han ville kanske veta tex vad händer i hundens kropp efter händelsen, rent konkret bara. Och det enormt konkreta tankesättet går hand i hand med diagnosen.
Jag tror också att hans svar " jag vet inte", "svårt att minnas pga min funktionsnedsättning" mm är ett inlärt beteende. Mycket väl är det visserligen så att minnet kan svika hos en person med AS. Men många av dessa personer vet om detta och slänger sig gärna med " den problematiken har med min funktionsnedsättning att göra" i onödan - som någon här redan tidigare sagt.
"Gå och hänga sig" - någon ( vet ej vem tyvärr) sa att det ska han inte kunna säga just pga sin AS, men det tror jag visst han kan. Han förstår inte däremot, att det uttalandet tolkas in av andra och att det kan användas emot honom som en humörsbeskrivning. Detta pga han hört uttrycket tidigare och fått förklarat för sig vad som menas, och att man kan använda det uttrycket om man är arg på någon.
Att inte känna igen bröderna, som KJ sa på rättegången är helt i linje med diagnosen också. Man har supersvårt för ansiktsuttryck, mimik osv. Men att han faktiskt kan uttrycka detta, tyder på att han är väl medveten om sin AS, och att han behöver ett mer konkret bemötande i förhören.
Någon person har nog hjälpt KJ i detta, om det är han som gjort det. Vet inte om jag nu tillfört så mycket här, men det är mina reflektioner som jag ville dela med mig av.
Citera
2013-11-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Av någon anledning så hittar jag, i dag, ingen info överhuvudtaget, i FUP, angående lik-hunden
" UNO"s sök in KJs bil.

Finns det någon som har FUP sido info på detta?

Jag vet att det i FUP, sidan 364, finns info att "UNO" gjorde sök på KJs tejprulle (med VBs blod på) den 22 Augusti , 2013, och söket gjordes, som jag förstår det, på samma location som "blod söket" i KJs bil's bagagelucks gjordes af "UNO", nämligen i Luleå polishus, fyshallen.

Men som sagt hitta INGENTING, i dag, i FUP angående blod/lik lukt fyndet i KJs bil !!!???

Och hur kommer det sig att "UNO" skulle söka på KJs "blod besudlade" (det måste vara mikroskopiskt blod eftersom inget blod kan ses på fotos av tejprullen) tejprulle om inte "uno" kan markera på blod från en död människa ???

There is somthing rutten in the state of Boden /Luleå !!!

Jag menar... VARFÖR finns ingen info i FUP på det, ifölge åklagaren, starkaste bevis genimot KJ i FUP, altså det angivna blod/lik lukt fyndet i KJs bil ?
Det finns i början av FUP...genomgående om olika hundsök vid bevis
Citera
2013-11-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaja80
Först vill jag börja med att säga, att jag följt tråden och fallet mer eller mindre, men aldrig någonsin skrivit nåt på FB. Nu vill jag dock göra ett undantag, då jag funderar på ett par saker:
Jag har länge jobbat med AS, och även pluggat mycket. Jag känner en stark orättvisa för KJ som ( vad vi vet) inte har blivit bemött utifrån sin funktionsnedsättning i utredningen. frågorna borde vara annorlunda utformade, utifrån hans annorlunda tänk.
Att han googlat anatomin på hunden, är inte alls märkligt med tänket heller, oavsett om han dödade hunden eller inte. Han ville kanske veta tex vad händer i hundens kropp efter händelsen, rent konkret bara. Och det enormt konkreta tankesättet går hand i hand med diagnosen.
Jag tror också att hans svar " jag vet inte", "svårt att minnas pga min funktionsnedsättning" mm är ett inlärt beteende. Mycket väl är det visserligen så att minnet kan svika hos en person med AS. Men många av dessa personer vet om detta och slänger sig gärna med " den problematiken har med min funktionsnedsättning att göra" i onödan - som någon här redan tidigare sagt.
"Gå och hänga sig" - någon ( vet ej vem tyvärr) sa att det ska han inte kunna säga just pga sin AS, men det tror jag visst han kan. Han förstår inte däremot, att det uttalandet tolkas in av andra och att det kan användas emot honom som en humörsbeskrivning. Detta pga han hört uttrycket tidigare och fått förklarat för sig vad som menas, och att man kan använda det uttrycket om man är arg på någon.
Att inte känna igen bröderna, som KJ sa på rättegången är helt i linje med diagnosen också. Man har supersvårt för ansiktsuttryck, mimik osv. Men att han faktiskt kan uttrycka detta, tyder på att han är väl medveten om sin AS, och att han behöver ett mer konkret bemötande i förhören.
Någon person har nog hjälpt KJ i detta, om det är han som gjort det. Vet inte om jag nu tillfört så mycket här, men det är mina reflektioner som jag ville dela med mig av.

Jag menar, även om han dödat hunden eller inte, ville han veta vad som händer i kroppen eller så.. ja jag hoppas ni förstår och inte drar för höga växlar.
Citera
2013-11-10, 10:20
Medlem
highfives avatar
Visst var det vår akrobat som tog kort på en ev blodig text där benen hittades? Känns inte det lite groteskt och lite udda? Vem gillar att ta kort på groteska saker och känner KJ?

Var väl även vår akrobat som var på plats när fynden gjordes.
Citera
2013-11-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Visst var det vår akrobat som tog kort på en ev blodig text där benen hittades? Känns inte det lite groteskt och lite udda? Vem gillar att ta kort på groteska saker och känner KJ?

Var väl även vår akrobat som var på plats när fynden gjordes.
Akrobat var inte på plats när fynden gjordes, men han och hans tjej samt ngn fler var in i ödehuset efter att man fick gå in där..därav fotografier.
Citera
2013-11-10, 10:31
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min upplevelse är att KJ är noga med att inte prata om "privata" saker, oavsett kön.
Han pratar ju om extremt privata saker. Han går i detalj in i hur han kör upp margarinsmörjda flaskor i röven. Han drar sig inte heller för att detaljerat beskriva sitt och VBs sex (som jag inte ens tror hände), eller den andra tjejens förkärlek för strypsex. Så nej, han besitter inte den här förmågan att skilja på vad som de flesta anser är lite för privat och inte.
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
2. AN:s bror är medlem i HA, har jag hört!
Och om så vore, tror du att alla som är med i HA springer omkring och styckar småtjejer för att syrran är upprörd?
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Ja. Alltså man har inte ens gått ut med en efterlysning av en asiat som kan ha gått där. Det är förjävligt.
Men visst gick man ut i media och bad den här kvinnan att höra av sig?
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.59
Uppgifter finns också att både Mi*ael B*rg den försvunnas karatelärare men
även dennes son skall ha haft förhållande med den sökta.

Finns ju minst en sms konversation mellan VB och AB trots att AB förnekar att han träffat VB, vet inte ens vem det är. Snacka om att ljuga.

Jag har postat ett videoklipp för längesedan från RÅL(facebook?) där RÅL och AB uppträder tillsammans, RÅL är en av KJ bästa kompisar.

Så att AB inte skulle ha en susning om vem KJ och VB är, är bara nonsens, varför ljuger han?

Heder åt familjen förresten.
Han har inte påstått att han inte hade en susning om vem KJ var (sid 1092):
Citat:
Tillfrågad angående sin relation eller kännedom om Kristoffer Johansson så uppger
Alexander att han träffat Kristoffer för 2-3 år sedan på en fest i Boden. Den enda kontakten
de hade var att de hälsade på varandra och kan ha pratat med varandra. Han har efter festen
sett Kristoffer vid några tillfällen i Boden men de har aldrig tagit kontakt med varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ju, som du säger, ganska uppenbart att det inte är första gången i livet som KJ drar diagnoskortet. Han har vant sig vid att inte behöva göra ett skit som han inte känner för - han har ju såna handikapp! Det är vidare uppenbart att hans airsoftpolare har en betydligt högre uppfattning om hans kapacitet än vad hans familj har. Jag tror inte att det handlar så mycket om att familjen försöker skydda honom, utan mer på att han är habituellt "är sin diagnos" hemma där det accepteras och de andra familjemedlemmarna självklart täcker upp för honom, medan han däremot har fullt klart för sig att han skulle bli utstött ur kompisgänget om han körde samma jag klarar inte det här-stil med dem.
Det där är ett vanligt fenomen, under mina år som just boendestödjare så träffade jag många (helst bland de yngre killarna) som gjorde precis samma sak. Och jag tror det är en föräldragrej. Många föräldrar ser inte individen utan diagnosen. "Han har AS/ADHD/Tourettes alltså har han svårt att...."Sällan en tanke på att problemen är högst individuella och av olika svårighetsgrad. Föräldrarna sprang och städade åt dom, matade in pengar, försvarade alla dumheter med diagnosen. Märkligt nog så klarade dessa killar en massa saker som var roligare och mer intressanta. Min upplevelse är att de flesta fixade det mesta såvida det var tillräckligt roligt/intressant, eller att de fick en omedelbar "belöning" av det.

Jag kan ta ett ex. En person hade inte städat själv hemma de senaste 20-25 åren. Han var inte förmögen pga sin diagnos enl anhöriga. Efter en tid så sa jag att "Om du städat själv nästa gång jag kommer hit så ska du få komma hem till mig och dricka kaffe". Nästa gång jag kom var det städat. Mycket handlar om att de vill ha något för det, det är inte kul att städa och de får ingen belöning för det. Och eftersom de inte lider av att ha det stökigt och skitigt så är inte en fräsch lya tillräcklig belöning. Jag kan garantera att KJ skulle ha det städat hemma om ex hans föräldrar lovade honom att de skulle köpa airsoftprylar till honom om han höll städat. En liten påminnelse nu och då skulle räcka.
Citera
2013-11-10, 10:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Akrobat var inte på plats när fynden gjordes, men han och hans tjej samt ngn fler var in i ödehuset efter att man fick gå in där..därav fotografier.
Fel. Hen rapporterade om olika bilar som passerade och så vidare. Visst fan var han där. Bara kolla inläggen.
Citera
2013-11-10, 10:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Men visst gick man ut i media och bad den här kvinnan att höra av sig?
Detta är det enda jag hittar i tidningar innan åtal: http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7935325
Citat:
Samtidigt finns det ett vittne som säger att hon sett en asiatisk kvinna gå på Lorenvägen, nära 22-åringens bostad, vid 21.30 på lördagen.
En mening, där ingen efterlyses och gatunamnet är fel. Hon sågs på Lejonbacksvägen nära Lorvenvägen, inte Lorenvägen.
Citera
2013-11-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Fel. Hen rapporterade om olika bilar som passerade och så vidare. Visst fan var han där. Bara kolla inläggen.
Jag menar han var inte med sökpatrullen som hittade fynden, utan han gick en separat gång in och tog kort...men jag kan minnas fel i dennalånga tråd
Citera
2013-11-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Detta är det enda jag hittar i tidningar innan åtal: http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7935325

En mening, där ingen efterlyses och gatunamnet är fel. Hon sågs på Lejonbacksvägen nära Lorvenvägen, inte Lorenvägen.
Detta hittas om vittne som kan ha sett henne promenera

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7649916

10-11 maj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in