2013-11-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Enligt Quarrels grundlösa spekulationer handlar det faktiskt om att han skulle få sparken eller bli paria, inte att han inte skulle våga vittna på grund av rädsla. Det skulle dessutom inte handla om att MB hade träffat VB, utan en annan asiatiska, vilket skulle göra MB mindre trolig som en alternativ gärningsman. Men kan du peka på nåt konkret som stödjer att taxiföraren kanske skjutsade MB och vilken asiatiska som helst och sen glömdedet eftersom han inte ville mista jobbet eller livet? Rimligt tvivel måste ju innebära nåt mer än ;det skulle kunna vara så att...;.

Enligt dina statistikexempel var det 40 % som uppgav att de inte skulle våga vittna, så då kan man använda det som sakargument för att det är troligare att taxiföraren skulle vittna än att han inte skulle göra det.

Lägg då till att i Boden känner många varandra. Svågern jobbade ju på taxifirman. Så i detta fall tillhör han nog de 40% som inte vågar alternativt den grupp som helt enkelt inte vill vittna rätt.
Citera
2013-11-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Finns myrornas i boden, där folk kan lämna in gamla kläder och skor? Har polisen kollat såna ställen. För även om skorna hamnat på tippen så kan de efter det hamnat hos myrorna.
Eller har man inte brytt sig om att leta efter skoavtrycket som saknas?
Man har jämfört skoavtrycket med en skoavtrycksdatabas (med flera tusen olika skotyper) men inte lyckats med att fastställa vilken sko det handlar om, berättade en kriminaltekniker i förhör i onsdagens förhandling. Det tolkar jag som att det är en ovanlig sko.
Citera
2013-11-09, 20:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte alls otroligt, och AN visste att MB gjorde så, kanske uttalade han tydligt för AN att nu ska VB försvinna från vårat liv för gott, och det kan förklara AN facebookinlägg.
Han hade ju varit på middag med blivande svågern och hade kavaj. Väl hemma hänger han av sig kavajen. Byter om och hoppar in i sin hantverkarbil. Eftersom han nyligen åkt taxi så vet han att det inte är någon poliskontroll efter vägen. Eftersom han var lite stressad och har dåligt minne så blev mobilen kvar i kavajen.
Citera
2013-11-09, 20:54
Medlem
Tog upp detta förut men kan inte släppa det riktigt ännu. Sorry om ngn svarat och jag missat.
Är det ingen som tycker det är konstigt att äta för 1554 kr, och inte lämna dricks?
Jag brukar inte hala upp kortet och sen ge dricksen kontant. Vad tror ni om det?
Hörde polisen det andra paret?
Citera
2013-11-09, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Man har jämfört skoavtrycket med en skoavtrycksdatabas (med flera tusen olika skotyper) men inte lyckats med att fastställa vilken sko det handlar om, berättade en kriminaltekniker i förhör i onsdagens förhandling. Det tolkar jag som att det är en ovanlig sko.

Innehåller databasen skor som är vanliga enbart i Sverige eller världen i stort? Jag tänkte direkt på den där utländske softspelaren som någon(highfive?) också gjorde.
Citera
2013-11-09, 20:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tog upp detta förut men kan inte släppa det riktigt ännu. Sorry om ngn svarat och jag missat.
Är det ingen som tycker det är konstigt att äta för 1554 kr, och inte lämna dricks?
Jag brukar inte hala upp kortet och sen ge dricksen kontant. Vad tror ni om det?
Det är inte ovanligt att ge dricks kontant, eller helt strunta i det.
Citera
2013-11-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om du med 100 000 individer från hela planeten jorden menar 100 000 helt orelaterade individer, är sannolikheten 99,9% att samtliga individer har olika Y-profil. Om du i stället tänker dig ett slumpmässig representativt urval viktat efter populationsstorlek, med 20 000 kineser, 23 000 indier/pakistaner, 150 svenskar, australiska urinvånare och en eskimå på totalt 100 000, kommer det inte att finnas hundratusen olika mönster, men sannolikheten att två slummässigt valda personer i den populationen delar Y-mönster understiger säkerligen 0,3%, och med stor sannolikhet också 0,02%. Man får inte blanda ihop Y-STR-profiler och haplogrupper.

Boden är, som jag har försökt förklara, inte Örträsk eller Storuman, utan en garnisonsort, med allt vad det innebär av folkgenomströmning, dessutom med både svenska, finska och samiska populationer i närområdet. En sådan stadspopulation kan förväntas vara påtagligt utavlad.

Varför har man inte kollat MB? Är det för att han behöver vara skäligen misstänkt eller?
Citera
2013-11-09, 20:57
Moderator
OYs avatar
Citat:

Äh, vad är konstigt med det? Ibland ger man dricks, ibland inte, kanske servitören spillde soppa i knät på MB och maten smakade lik. Jag tror inte att det här är något att forska vidare i.
Citera
2013-11-09, 20:57
Bannlyst
Jag har läst en del i denna tråd men inte allt och får inte ihop det, om nu någon får det !

KJ hävdar att han inte är skyldig eller inblandad, vilket jag inte tro.

Men varför skulle han ställa upp benen i ödehuset eller var det nu hittades ??

Att man styckar är iof ovanligt, men kanske praktiskt ur transport synpunkt.
Men tror ni att han ville skylta med det ? Jag tror inte det.

Att han är inblandad iaf visste att VB inte levde, då han inte ringde en gång till hennes mobil säger att KJ visste att hon inte levde och inte skulle svara.

Att kroppsdelar skulle hittas måste den som ställt dit de veta och vilja.
Det talar för att misstankar skulle riktas mot någon annan än mördaren / mördarna.

Trodde KJ att någon annan skulle misstänkas om delar hittades?

Trodde någon att KJ skulle misstänkas om delar hittades ?

99,9 % vill väl att man inte hittar mordplats, mordvapen, dna, osv...

Får inte ihop detta.

Baldmore
Citera
2013-11-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Men du kan kanske översiktigt uppdatera mig?

Hävdar KJ att han inte alls skickat nåt SMS om grabbens död till VB eller? datum diskussion? annat?

Åklagaren sa att KJ hade googlat på "hundens anatomi" i samband med att hans hund dog. -Nä det var mycket tidigare, svarade KJ. Min hund dog i mars.

-Den 19 februari skickade du sms till VB: "Grabben dog i natt", sa åklagaren.

Det var samma datum som han googlade på hundens anatomi.
Citera
2013-11-09, 20:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldmore
Jag har läst en del i denna tråd men inte allt och får inte ihop det, om nu någon får det !

KJ hävdar att han inte är skyldig eller inblandad, vilket jag inte tro.

Men varför skulle han ställa upp benen i ödehuset eller var det nu hittades ??

Att man styckar är iof ovanligt, men kanske praktiskt ur transport synpunkt.
Men tror ni att han ville skylta med det ? Jag tror inte det.

Att han är inblandad iaf visste att VB inte levde, då han inte ringde en gång till hennes mobil säger att KJ visste att hon inte levde och inte skulle svara.

Att kroppsdelar skulle hittas måste den som ställt dit de veta och vilja.
Det talar för att misstankar skulle riktas mot någon annan än mördaren / mördarna.

Trodde KJ att någon annan skulle misstänkas om delar hittades?

Trodde någon att KJ skulle misstänkas om delar hittades ?

99,9 % vill väl att man inte hittar mordplats, mordvapen, dna, osv...

Får inte ihop detta.

Baldmore

Man kan ju ställ sig frågan, varför vill en mördare att liket skall hittas? Ett vettigt svar så hittar man kanske mördaren.
Citera
2013-11-09, 21:00
Medlem
Citat:
Varför har man inte kollat MB? Är det för att han behöver vara skäligen misstänkt eller?

Nu hittar inte jag ditt inlägg om dricks att citera, så jag citerar den här senaste.

Jag brukar alltid ge dricks kontant. Jag har ALDRIG gett dricks på kort trots att jag har betalat med kort.

Man tvekar ju lite ifall servitriserna verkligen får det om det tas på kort eller om ägaren behåller det för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in