2013-11-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det här håller inte. Det finns inga bevis som säger att KJ har styckat sin hund. Mängder med människor avlivar sina husdjur utan att de för den skull är potentiella styckmördare.
Han står åtalad för styckmord och då tittar man på beteendet. Finns det ngt i hans personlighet som skulle kunna tyda på en ökad empatibrist osv.
Citera
2013-11-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det handlar kanske inte om att han ska få sparken eller ej. Han vågar kanske inte vittna. Därav att han glömt... Många vågar inte vittna, i många fall för att de är rädda för förövaren.

40% vågar inte vittna enligt en undersökning gjord av aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article12538431.ab

Några klipp;

Många vågar inte vittna
LOBBYN 2013-01-01 | Uppdaterad 2013-01-01
Som polis har jag noterat en stigande trend de sista tio åren där allt fler medborgare inte vågar ställa upp att delge polisen vad de sett eller hört i olika brottsutredningar. Nu har jag även stött på rädslan för repressalier även för vardagsbrott till exempel stölder. Detta är nytt och oroar mig.

”Alla vill vittna, men vågar inte”
Bron över Hyllievångsvägen var full av människor när en pappa och hans son utsattes för ett misstänkt hatbrott. Trots att många såg och filmade händelsen har polisen svårt att få in vittnesuppgifter.
2013-09-20 22:45 » Sydsvenskan | Läs hela artikeln »

Hoten mot rättsväsendet skrämmer.
Fyra av tio läsare skulle inte våga vittna i en rättegång.
– Det känns inte jätteöverraskande. Andra undersökningar har visat liknande saker, säger Chrystal Kunosson på Brottsoffermyndigheten.
Enligt Quarrels grundlösa spekulationer handlar det faktiskt om att han skulle få sparken eller bli paria, inte att han inte skulle våga vittna på grund av rädsla. Det skulle dessutom inte handla om att MB hade träffat VB, utan en annan asiatiska, vilket skulle göra MB mindre trolig som en alternativ gärningsman. Men kan du peka på nåt konkret som stödjer att taxiföraren kanske skjutsade MB och vilken asiatiska som helst och sen "glömde" det eftersom han inte ville mista jobbet eller livet? Rimligt tvivel måste ju innebära nåt mer än "det skulle kunna vara så att...".

Enligt dina statistikexempel var det 40 % som uppgav att de inte skulle våga vittna, så då kan man använda det som sakargument för att det är troligare att taxiföraren skulle vittna än att han inte skulle göra det.
Citera
2013-11-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Det är just precis det man lyckades med. Han ljög bevisligen gällande den SMS-utväxling han hade med VB gällande "grabbens" död. Som sagt, en lögn av den person som inte påstår sig inte kunna ljuga säger en hel del..
Men du kan kanske översiktigt uppdatera mig?

Hävdar KJ att han inte alls skickat nåt SMS om grabbens död till VB eller? datum diskussion? annat?
Citera
2013-11-09, 20:42
Medlem
Citat:
Det är just precis det man lyckades med. Han ljög bevisligen gällande den SMS-utväxling han hade med VB gällande "grabbens" död. Som sagt, en lögn av den person som inte påstår sig inte kunna ljuga säger en hel del..
Det hettade till där också. KJ har svårt för att bli överbevisad och det finns inom AS. Kan neka och hitta bortförklaringar om än tusen bevis presenteras. Det är aldrig hans fel, det är andras fel. Detta beror på en svårighet att förstå det sociala samspelet och tolka sociala signaler.
Citera
2013-11-09, 20:43
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är ute efter en jämförelse av spärrar, att avliva ett djur är inte det samma som att avliva en människa föreställer jag mig. Det samma gäller styckning, typ. Jag inbillar mig att inte ens ett fåtal av alla styckare i det här landet skulle kunna stycka en människa, om knappt någon.
Vart vill du komma med detta inlägg? Håller med dig men det för ju inte diskussionen framåt direkt.
Min tes är att KJ varit intresserad gällande död och som den klassiska seriemördaren tränat på ett djur innan. Läskigt men faktiskt inte oväntat när det gäller ett sådant här brott med ett sexmord och en styckad kropp.
Vart olika människors spärrar finns är helt meningslöst att diskutera det är ju snarare mönster från liknande brott som är relevanta att ta upp.
Citera
2013-11-09, 20:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I förhöret innan kom hon 20:20.

(Inte min stavning)

I det andra förhöret är hon mera preciserad och nämner att hon kollar på klockan i samband med avfärden mot Flottiljvägen, den visar då på 20.20. Om...det var denna kväll hon observerade en HD på väg upp mot Åberget, bör den iakttagelsen tidsmässigt ligga mellan 20.20-20.30.
Citera
2013-11-09, 20:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tror mer på att herrn i fråga kom hem med taxin, hoppade in i någon av de två bilarna som han gav bort i somras och åkte med någon av dessa bilar och mötte upp VB cirka kl 21.

Inte alls otroligt, och AN visste att MB gjorde så, kanske uttalade han tydligt för AN att nu ska VB försvinna från vårat liv för gott, och det kan förklara AN facebookinlägg.
Citera
2013-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Vart vill du komma med detta inlägg? Håller med dig men det för ju inte diskussionen framåt direkt.
Min tes är att KJ varit intresserad gällande död och som den klassiska seriemördaren tränat på ett djur innan. Läskigt men faktiskt inte oväntat när det gäller ett sådant här brott med ett sexmord och en styckad kropp.
Vart olika människors spärrar finns är helt meningslöst att diskutera det är ju snarare mönster från liknande brott som är relevanta att ta upp.
Sexmord finns det väl inget som tyder på? Inte att VB varit utsatt för ofrivilligt sex i allafall?
Citera
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Men du kan kanske översiktigt uppdatera mig?

Hävdar KJ att han inte alls skickat nåt SMS om grabbens död till VB eller? datum diskussion? annat?
Ordväxlingen fanns återgiven i dagens pappersutgåva av NSD.
Men det var då han ville att åklagaren "skulle hänga sig".
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Faktum är väl i en större random population, säg 100.000 individer från hela planeten jorden så har omkring 5% samma Y:s,
Om du med 100 000 individer från hela planeten jorden menar 100 000 helt orelaterade individer, är sannolikheten 99,9% att samtliga individer har olika Y-profil. Om du i stället tänker dig ett slumpmässig representativt urval viktat efter populationsstorlek, med 20 000 kineser, 23 000 indier/pakistaner, 150 svenskar, australiska urinvånare och en eskimå på totalt 100 000, kommer det inte att finnas hundratusen olika mönster, men sannolikheten att två slummässigt valda personer i den populationen delar Y-mönster understiger säkerligen 0,3%, och med stor sannolikhet också 0,02%. Man får inte blanda ihop Y-STR-profiler och haplogrupper.

Citat:
med en i en inavlad ort som Boden så kan upp till 50% ha samma Y:s. Detta särskilt om KJ:s förfäder bott på orten sedan säg 1700-talet.
Boden är, som jag har försökt förklara, inte Örträsk eller Storuman, utan en garnisonsort, med allt vad det innebär av folkgenomströmning, dessutom med både svenska, finska och samiska populationer i närområdet. En sådan stadspopulation kan förväntas vara påtagligt utavlad.
Citera
2013-11-09, 20:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Enligt Quarrels grundlösa spekulationer handlar det faktiskt om att han skulle få sparken eller bli paria, inte att han inte skulle våga vittna på grund av rädsla. Det skulle dessutom inte handla om att MB hade träffat VB, utan en annan asiatiska, vilket skulle göra MB mindre trolig som en alternativ gärningsman. Men kan du peka på nåt konkret som stödjer att taxiföraren kanske skjutsade MB och vilken asiatiska som helst och sen "glömde" det eftersom han inte ville mista jobbet eller livet? Rimligt tvivel måste ju innebära nåt mer än "det skulle kunna vara så att...".

Enligt dina statistikexempel var det 40 % som uppgav att de inte skulle våga vittna, så då kan man använda det som sakargument för att det är troligare att taxiföraren skulle vittna än att han inte skulle göra det.
Min spekulation var inte grundlös. Om man till de 40 % lägger rädsla för att få sparken och bli paria, samt inställningen "jag vill inte bli inblandad" kommer man sannolikt upp till att det är troligare att föraren inte skulle göra det än att han inte skulle göra det. Och 40 % räcker långt för att anta att chansen finns att han har något att dölja.
Citera
2013-11-09, 20:50
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag vill belysa att åklagaren är ute på hal is som ens intresserar sig för KJ hunds död och dessutom har med det i FUP och i förhandlingen. Finns ingen relevans i det här. Om KJ hade styckat sin hund så bevisar det öht ingenting i fallet mordet på VB, finns inga likhetstecken. Men jag förstår hur du och åklagaren resonerar, att om KJ styckat sin hund så har han med stor sannolikhet också styckat VB, han var mentalt kapabel att göra både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in