2013-11-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det du har glömt är att den lokala polisen inte styr utredningen utan den styrs av Åklagaren.
Sen har Bodens polis haft hjälp av rikskriminalen och mordkommissionen, så du kan väl helt enkelt bara sluta att förvilla med skvaller från Boden. Vi talar om mordet på Vatchareeya Bangsuan inget annat.
Tack för det. Enligt T-300's hypotes så måste ju hela Sveriges rättsväsende vara inblandade i att skydda MB och hur sannolikt är det?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det du har glömt är att den lokala polisen inte styr utredningen utan den styrs av Åklagaren.
Sen har Bodens polis haft hjälp av rikskriminalen och mordkommissionen, så du kan väl helt enkelt bara sluta att förvilla med skvaller från Boden. Vi talar om mordet på Vatchareeya Bangsuan inget annat.

Det va inte heller avsikten genom att pressa KJ i domstolen, men däremot för att visa vad han går för i pressad situation. Det blev ganska lyckat eftersom hot framkom.

Hjälp av, är inte det samma som att rikskrim. och mordkomm. ledde arbetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Den kasse de hittade i bilen var en Coop kasse (S075) Fup 312 och den tror
jag har funnits där tidigare den var inte tom innehöll Silikonspray och fingervante.
Kan inte förstå varför man inte får veta var i bagaget den låg.

Tror mig sett den på en bild. Längst upp synligt till höger på allt bråte som fanns där. Med blodläckarna synligt. Typ det sista någon lagt i bagageutrymmet.
Citera
2013-11-09, 19:41
Medlem
Cyborg_ses avatar
Bästa bilden på det oidentifierade skoavtrycket ?

Är det kurirens eller fanns det ett bättre i FUP'en?

http://www.kuriren.nu/inc/imagehandler.ashx?id=7006113&height=312&width=468& quality=75

Är avtrycket uppåt eller åt vänster?
Citera
2013-11-09, 19:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friida112
Hur många år kommer han få tror ni?

Han döms väl till vård och inte till fängelse, men skulle han mot förmodan dömas till fängelse så runt 16 år är väl en tanke. Kanske något mer än 16 också men inte mindre.,

Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Tack för det. Enligt T-300's hypotes så måste ju hela Sveriges rättsväsende vara inblandade i att skydda MB och hur sannolikt är det?

Det är inte alls sannolikt det är ren konspiration som inte har förankring i aktuellt brott.
Citera
2013-11-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Håller verkligen med. Men ser inte kopplingen till fallet i tråden?
Det är beteendet man tittar efter. Kan man stycka en hund som man älskar kan det finnas likheter med att stycka en människa. Förmågan till våld finns där och psyket med.
Därmed inte sagt att KJ styckade hunden!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man måste inte vara häktad, det är riktigt. Men man måste vara skäligen misstänkt och det måste vara ett brott av viss allvarlighetsgrad. De undantag som finns från detta är situationer som när ex.vis A knivhugger B hemma hos C. Även om C är helt oskyldig så får polisen göra husrannsakan för att säkra bevis, eftersom det är en brottsplats. Det är dock begränsat till det som behövs just för att säkra spår efter brottet. Man får inte "passa på" att gå igenom C:s dator för att man är lite småmisstänksam mot C för något helt orelaterat brott.

I ett så grovt brott som detta är det dock naturligt att man blir häktad om man blir skäligen misstänkt, bl a på grund av risken för att man ska undanröja bevis.
I det här fallet lär ju brottet inte kunnat anses ha för låg allvarlighetsgrad för husransakan.
Att dom var älskare och SMS trafiken kvällen hon försvann hade väl räckt för en husransakan utan att åklagare hade ställt sin ära på spel?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Håller verkligen med. Men ser inte kopplingen till fallet i tråden?

Jag trodde vi diskuterade KJ:s karaktär? Han älskade ju enligt egen utsago Vatchareeya, även om det inte har framkommit mycket i tingsrätten som tyder på det. En del har i tråden påstått att han är så snäll och minsann inte har något "motiv" eller anledning till att döda henne. Men nog är mord pga eller åtminstone utlöst av olycklig kärlek en av de vanligaste orsakerna. Betydligt vanligare än kallhamrade män som styckmördar sina älskarinnor för att inte frun ska bli arg på dem.
Citera
2013-11-09, 19:44
Medlem
Citat:

Det va inte heller avsikten genom att pressa KJ i domstolen, men däremot för att visa vad han går för i pressad situation. Det blev ganska lyckat eftersom hot framkom.

Du har iofs rätt att polisen styrs av åklagaren, du glömmer att det är polisen som presenterar & lägger fram allt för åklagaren, mkt kan styras på olika sätt hurvida du lägger fram en sak.

Jo mordkommisionen hade ju så jättemkt med detta att göra
Citera
2013-11-09, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Tror mig sett den på en bild. Längst upp synligt till höger på allt bråte som fanns där. Med blodläckarna synligt. Typ det sista någon lagt i bagageutrymmet.

Sopar undan i stort sett allt i bevisväg, kapar dessutom av händerna för att undanskaffa DNA under naglarna, men lämnar en blodig plastpåse(synligt för blotta ögat) i skuffen bland de översta pinalerna, hahahaha, ja KJ har verkligen begått ett stort misstag. Hur kan man ens tro att han varit så slarvig. Det finns en alternativ GM eller så var de flera personer om det här dådet och ingen hade fullständig kontroll på alla detaljer, det är vad jag tror.
Citera
2013-11-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det handlar kanske inte om att han ska få sparken eller ej. Han vågar kanske inte vittna. Därav att han glömt... Många vågar inte vittna, i många fall för att de är rädda för förövaren.

40% vågar inte vittna enligt en undersökning gjord av aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/brottochstraff/article12538431.ab

Några klipp;

Många vågar inte vittna
LOBBYN 2013-01-01 | Uppdaterad 2013-01-01
Som polis har jag noterat en stigande trend de sista tio åren där allt fler medborgare inte vågar ställa upp att delge polisen vad de sett eller hört i olika brottsutredningar. Nu har jag även stött på rädslan för repressalier även för vardagsbrott till exempel stölder. Detta är nytt och oroar mig.

”Alla vill vittna, men vågar inte”
Bron över Hyllievångsvägen var full av människor när en pappa och hans son utsattes för ett misstänkt hatbrott. Trots att många såg och filmade händelsen har polisen svårt att få in vittnesuppgifter.
2013-09-20 22:45 » Sydsvenskan | Läs hela artikeln »

Hoten mot rättsväsendet skrämmer.
Fyra av tio läsare skulle inte våga vittna i en rättegång.
– Det känns inte jätteöverraskande. Andra undersökningar har visat liknande saker, säger Chrystal Kunosson på Brottsoffermyndigheten.

Jag har vittnat ett par gånger förut, har bestämt mig att aldrig mer se någonting, då man är totalt djävla rättslös i detta landet. Inställd rättegång, blir man meddelad ? NÄÄÄ
Du måste komma som vittne what so ever, spelar ingen roll om du har möjlighet eller inte.
Nä har vittnat min sista gång, ska jag vittna ska jag vara anonym, annars har jag inget sett.
Citera
2013-11-09, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Ligger 56 sidor back och ser detta ditt inlägg och även att du bara skrivit ett inlägg, du får gärna utveckla detta om du har lust. Hellre nåt greppbart att skriva om än när alla teorier går i cirklar.

Jag skrev om fotavtrycket som var av en klacksko i huset, ingen av poliserna eller msp hade sådana. Det lät som om det var en kvinnoklacksko. Det står om det i fupen. Och hade man gjort husrannsakan hos mb/an så hade man kunnat utesluta dem. Nu kan vi inte bara glömma bort detta utan det måste utredas i ett senare skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in