Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Hela journalistkåren utom SvD Ledare sitter på nålar beredda att rycka ut och karaktärsmörda den första icke-SD-politiker som börjar prata om att minska volymerna.
Med risk för viss repetition, jag har hävdat förr att Löfvéns senaste utspel att flörta med centern påminner om att antingen Löfvén eller Jämtin har hittat ett PM från Olof Johansson till Ingvar Carlsson sist det begav sig 1995, i någon vrå på Sveavägen 68 och tycker att "Ja men titta! C kan vi samarbeta med". Det man helt missar är att C har från 1995 till nu helt ändrats och är nu ett extremistiskt nyliberalt skitparti som förespråkar både öppna gränser och vill slå sönder svensk arbetsmarknadsmodell.
Socialdemokraternas analys av SD har dom nog hittat i samma skrubb på Sveavägen; det påminner om att Löfvén nu försöker navigera med Christofer Columbus karta, medan resten av världen har kommit på att det här med GPS det är bra grejer.
Jag har också tidigare hävdat att en stark politiker skulle kunna be media vänligen men bestämt att dra åt helvete. Vi har gång efter annan sett prov på det enda som media kan ägna sig åt framgångsrikt, persondrev. Man kan dreva bort en politiker till att tvingas avgå - men skillnaden mellan dom gångerna dom lyckats och när första "rasistpartiledaren" kommer ut av ren nöd är att de gånger media lyckats har det legat oegentligheter bakom. Obetalda TV-licenser åkte nån kulturminister på, obetalda eller dubbelinlämnade kostnadsersättningar för hyror eller var det nu var i Juholts fall. Utan oegentligheter eller faktiska lagbrott tvivlar jag på om media ens kan dreva bort en politiker till. Kejsaren är ju, när allt kommer omkring, naken. Och tankebrott är ju inget riktigt brott. Än.
Så den första sjuklöverpolitiker som visar lite cojones och ber kvällspressen att vänligen hålla käft och dra åt helvete och skiter i att pudla kommer att vinna. Det är min övertygelse, när jag ser hur mer och mer försvagad medias påstådda makt blivit. Det är bara titta på hur Åkesson hanterade järnrörskrisen, media ville så gärna, men kunde inte få nåt skit att fästa på honom.
Jag hade visst hopp om Löfvén att han skulle våga att inte stänga SD-dörren, men nu har han istället för att vinna cementerat "sjuklövern" som inte bara ett skällsord utan ett verkligt scenario.
"Grattis", Stefan.
Vad tror ni andra?