2013-11-09, 10:30
Medlem
sebastian_s avatar
Hur ser flödet från S till SD ut under de senaste åren? Min uppfattning är att det gått trögt. För visst är SD ovanligt fd borgligt(väljarmässigt) för att vara den här typen av parti? Det bådar för att 10% bara väntar på att plockas om vi ser till det europeiska mönstret.
2013-11-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Jag tror på detta resultatet för månad november:

Sifo - 10,1
Ipsos - 9,7
Skop - 9,3
Sentino - 15,2
Novus - 11,5
Demoskop - 11,9
United Minds - 13,0
SCB - 8,9
Yougov - 14,0

Medel: 11,5

Vad tror ni?

Tror 15% fortfarande är för bra för Sentio, Nära men inte riktigt. 13-14 tippar jag på.
Det är mest en magkänsla, 15 redan nu i en undersökning med 1 år kvar till valet känns för bra
Tror det kommer senare
2013-11-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hur ser flödet från S till SD ut under de senaste åren? Min uppfattning är att det gått trögt. För visst är SD ovanligt fd borgligt(väljarmässigt) för att vara den här typen av parti? Det bådar för att 10% bara väntar på att plockas om vi ser till det europeiska mönstret.

De undersökningar jag sett säger att:
SD sedan 2010 har främst tagit sympatisörer från M och S.
Dubbelt så mycket från M som S.

Jag tror dock att flödet från S till SD egentligen varit högre.
Den underskattningen som många institut
har av SD tror jag beror på att många fd S-väljare som bytt
till SD inte vågar (vill) säga detta.
2013-11-09, 11:09
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:

Gissningsvis vill en hel del av S-röstarna ge sitt parti chansen att ta tag i situationen innan de överger partiet. Det är säkerligen därför borgerligheten läcker som ett såll till SD emedan de rödgröna håller fortet.

Massinvandringskritiaka borgerliga väljare har givit borgarna två mandatperioder och det har bara gjort saken värre så nu lämnar man.
2013-11-09, 11:15
Medlem
Intelligenskvots avatar
SCB blir intressant. Dels om SD fortsätter stärka sina positioner utanför sina traditionella väljargrupper och dels om förra gångens förlust till "Övriga partier" (SvP) kvarstår eller tom ökar.
2013-11-09, 11:21
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre
Massinvandringskritiaka borgerliga väljare har givit borgarna två mandatperioder och det har bara gjort saken värre så nu lämnar man.

Ja, alltså Alliansens väljare är ju i regel inte arbetslösa och lågutbildade personer. Var och en begriper att en muslimsk icke integrerbar analfabet från Somalia knappast kan vara lönsam. Flera hundra tusen sådana är självklart en katastrof. När man bortser från något så uppenbart borde det spilla över på all annan politik.
2013-11-09, 11:28
Medlem
Citat:

Gissningsvis är det många sossar som gått via "det nya arbetarpartiet" M till SD.

Om vi ser det historiskt är S nivå rekordlåg, medan M fortfarande ligger jättebra på 25%+. Samtidigt har de små borgerliga kannibaliserats/också tappat till SD.

Men du har helt rätt i att titta på de europeiska nivåerna som indikation. Ett halverat S på 16% är ingen omöjlighet visar Danmark, t ex.

Motargumentet för detta blir ibland att "vi har så många invandrarröster i Sverige" att SD omöjligen kan nå upp till och över dessa nivåer. Det stämmer inte - man glömmer då att det även bland invandrarna finns många européer och sekulära skattebetalare m fl som faktiskt vill se ett Sverige som liknar det de flydde till, inte en afrikanisering/mellanösterifiering. Alla dessa kan S förlora till SD eller ett reformerat M.

Inte ens bland bidragstagande valboskap skulle å andra sidan argumentet "dags att dra ned på invandringen" skrämma bort rösterna - ju fler som tränger sig in, desto fler måste dela. Det begriper ALLA grupper.

Rent rationellt bör alltså partistrategerna inom S inse att SD är ett existentiellt hot och att det enda svaret är en radikalt stramare invandringspolitik, kombinerat med repatriering.

Rationellt, alltså.
2013-11-09, 11:37
Medlem
thomas24s avatar
Jag kan bekräfta att framförallt invandrande östeuropeer stödjer sd. Detta är personer som kom till Sverige för att bli "svenskar" för att dom gillar oss och vårt land. Dom har ofta haft det tufft i sina egna länder och inte fått något gratis.
Jag har dessutom fått reda på att bekanta till familjen som är gamla moderater (pensionerade företagare) nu öppet stödjer sd, och detta trodde jag aldrig jag skulle uppleva.

Framtiden är ljus för sd.
2013-11-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draup.
Antalet medlemmar i
Sverigedemokraterna i riksdagen - nej tack
sjunker i allt raskare takt och föll idag under 390.000
Jag har inte Facebook. Hur fungerar medlemskap i gruppen? Är det en aktiv handling att man går in och avsäger sig medlemskapet, eller baseras antalet medlemmar på hur många som är aktiva i gruppen?

Om det är en aktiv handling att avsäga sig intresset, trots att medlemskapet är kostnadsfritt, så är det ett stort nederlag för SD-hatarna
2013-11-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Jag kan bekräfta att framförallt invandrande östeuropeer stödjer sd. Detta är personer som kom till Sverige för att bli "svenskar" för att dom gillar oss och vårt land. Dom har ofta haft det tufft i sina egna länder och inte fått något gratis.
Jag har dessutom fått reda på att bekanta till familjen som är gamla moderater (pensionerade företagare) nu öppet stödjer sd, och detta trodde jag aldrig jag skulle uppleva.

Framtiden är ljus för sd.

"SD - för invandrare som gillar svenskar!"

Detta är ett av de hårresande feltänken jag tycker mig se inom SD : att man måste ifrågasätta det svenska folkets existens för att inte skrämma bort invandrarrösterna. Att invandrare skulle sky ett parti som viftar med svenska flaggan och ha representanter som är blonda och blåögda.

Inget kunde vara tokigare - den potentielle invandrarväljaren för SD gillar oss svenskar, gillar ett Sverige präglat av oss. De vet att svensken är hygglig och tolerant. Att inga läger väntar.

Den invandrare som känner ett fysiskt obehag av att se SDU:are eller förnekar att det finns en svensk etnicitet är inte målgruppen, om man säger så.
2013-11-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Jag kan bekräfta att framförallt invandrande östeuropeer stödjer sd.
Vilka räknar du till östeuropeer?
Inte jugoslaver hoppas jag.
2013-11-09, 12:12
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Vilka räknar du till östeuropeer?
Inte jugoslaver hoppas jag.
Varför inte det? Det är väl en av de minst bidragsberoende invandrargrupperna i Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in