2013-11-10, 11:51
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Sammanfattning av
https://www.flashback.org/p46061269#p46061269

Sifo: SD ökade mycket kraftigt efter valet
status.st
2010-12-19 7,2 6-16 dec
2010-09-18 3,8 15-16 sep

Novus: SD ökade kraftigt efter valet

status.st
2010-12-17 6,5 30 nov-13 dec
2010-09-18 4,4 15-17 sep

Medelvärdet i status.st ökade också klart efter valet

jan 6,7
sep 5,1

Manifestationerna och kampanjerna efter valet
hade ingen mätbar effekt.
Tvärtom SD ökade månaderna efter valet.
Hur kan du dra den slutsatsen på grund av dessa siffror? Vet du vilka siffror SD hade haft utan dessa manifestationer och kanpanjer? Du tror att SD hade legat på den nivå som blev och jag tror att de hade ökat ytterligare utan kampanjandet. De siffror du visar säger inte vem av oss som har rätt.
Senast redigerad av JP 2013-11-10 kl. 11:54.
2013-11-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
.
.
.
"Grattis", Stefan.

Vad tror ni andra?

Ja, nog är det märkligt att S så öppet förklarar sig livegna alliansen. Nästan så jag tolkar det som att S själva vet att de inte har folkets förtroende gällande styrandet av landet, och därför ber alliansen om hjälp, allt för att oskadliggöra SD. Och ja, det är nästan att man misstänker att S själva känner på sig att Löfven inte är stark nog att ro detta iland, trots sitt stora försprång, och att man därför redan nu försöker skapa en ohelig allians inför valet.
Det är ju en ny blockpolitik vi ser ta form, SD mot övriga. Om något lär det späda på SDs roll som enda oppositionen mot det gamla vanliga vansinnet i riksdagen.

Om nu alliansen är kyliga och står på sig, kommer de vinna på S utspel. Medan S själva får se sig utelämnade i kylan efter sitt fega utspel. Ja, jag tycker det är fegt. Man tror inte på sin egen politik, och vill därför köpa sig fri lejd till valet, med vetskap om att de egentligen är svaga, trots sina siffror.
2013-11-10, 12:10
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Hur kan du dra den slutsatsen på grund av dessa siffror? Vet du vilka siffror SD hade haft utan dessa manifestationer och kanpanjer? Du tror att SD hade legat på den nivå som blev och jag tror att de hade ökat ytterligare utan kampanjandet. De siffror du visar säger inte vem av oss som har rätt.
Tror det är bra på sikt stålbadet mot SD. De som går över till den "mörka sidan" gör det efter ett moget övervägande ,och lär stanna kvar.
så SD slipper till stor del vindflöjelväljarna,så även om man tillfälligt kanske fått högre siffror så kunde de snabbt försvinna också.
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Ja, nog är det märkligt att S så öppet förklarar sig livegna alliansen. Nästan så jag tolkar det som att S själva vet att de inte har folkets förtroende gällande styrandet av landet, och därför ber alliansen om hjälp, allt för att oskadliggöra SD. Och ja, det är nästan att man misstänker att S själva känner på sig att Löfven inte är stark nog att ro detta iland, trots sitt stora försprång, och att man därför redan nu försöker skapa en ohelig allians inför valet.
Det är ju en ny blockpolitik vi ser ta form, SD mot övriga. Om något lär det späda på SDs roll som enda oppositionen mot det gamla vanliga vansinnet i riksdagen.
Hjärnsläpp eller att PK vänstern nypt Löfven i örat,vad vi ser är en väldigt svag partiledare .
men är bara att tacka och ta emot. Efter valet när de som är kvar slickar såren är vi en en helt annan situation.

Citat:
Om nu alliansen är kyliga och står på sig, kommer de vinna på S utspel. Medan S själva får se sig utelämnade i kylan efter sitt fega utspel. Ja, jag tycker det är fegt. Man tror inte på sin egen politik, och vill därför köpa sig fri lejd till valet, med vetskap om att de egentligen är svaga, trots sina siffror.
Misstänker att Löfven försöker testa Centern o KD ,och se om deras opinonssiffror gör dom mottagliga för en kursförändring,men som du säger har löfven nu rycktsprinten från handgranaten,frågan är om han kan få tillbaks den eller om den smäller av i handen,för någonstans att kasta den verkar han inte ha!!
2013-11-10, 12:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet

S är skitfega. Där är vi helt överrens.

Jag tror att S har dåligt självförtroende och det kanske är därför man stänger SD-dörren. Det hade varit skitlätt egentligen - ge SD deras invandringspolitik - och sen ta stöd. Men om S har dåligt självförtroende kanske man inte vill ge sig in i hårda förhandlingar (för det kommer att bli hårt) där man inte kan blidka särintressegrupperna inom partiet. Rabiatfeminister, sossekristna, och en och annan "det handlar om baaaaaaarn!"-kärring.

Jag är inte alls lika säker på att alliansen kommer vinna på detta utspel ens om dom håller sig lugna. Möjligen kan småpartierna ta nån procent, men ett parti som håller på förblöda lurade radhussossar som trodde att dom var Nya Moderater tappar mer. Nu har många kommit på att dom nya moderaterna är precis lika som dom gamla - och ger sig av till SD. Jag tror inte heller att man kan underskatta SDs ställning som näst största parti inom LO - det lär blöda väljare därifrån rakt till SD också. Så tappet från S till alliansen kommer att uppvägas av både S och M tapp till SD, det tror jag.
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-11-10 kl. 12:20.
2013-11-10, 12:27
Avslutad
Det enda som kan bromsa SD, inte hindra är SD själva. Inre konflikter och brist på kompetent folk på vissa ställen. Kasselstrands debaclet måste skötas snyggt.

Jimmie mot rubbet i valrörelsen . Jimmie kan tala om att den som röstar på 7-klövern inte vet vilken politik eller samarbeten som blir av efter valet.
2013-11-10, 12:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Misstänker att Löfven försöker testa Centern o KD ,och se om deras opinonssiffror gör dom mottagliga för en kursförändring,men som du säger har löfven nu rycktsprinten från handgranaten,frågan är om han kan få tillbaks den eller om den smäller av i handen,för någonstans att kasta den verkar han inte ha!!

Erixon konstaterar lakoniskt under rubriken "S utan regeringsalternativ vilket gynnar SD"
Citat:
Problemet för Löfven är att hans önskedrömmar inte har något med verkligheten att göra. S-C-FP-MP har redan 184 mandat och egen majoritet i risdagen. Om Löfvens önskedrömmar hade någon realism i sig, skulle han kunna bilda regering genast.
2013-11-10, 12:46
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Jag har tidigare spekulerat kring nästa regering som en kombination mellan rödgröna och något mindre alliansparti.

S+MP+FP kan vara en lösning. Räcker inte detta så ser vi V på en kant i en instabil koalition. Överlever C kan vi se en någorlunda stabilare historia med S+MP+FP+C.

Personligen ser jag gärna en riksdag utan KD och C, SD riskerar att tappa sin vågmästarroll om de får under 15%, men å andra sidan så kommer M vara utestängda från riksdagen.

Vill M ha något inflytande 2018 eller 2022 så är det endast genom SD.

Efter valet ser vi troligtvis följande situation:

V+S+MP som ligger under 50%. SD som ligger kring 15% samt M och FP på högersidan. C och KD utanför.

Vågmästaren kommer vara FP eller SD.
2013-11-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
...
Det finns stor risk/chans för nyval. Hur tror ni att ett eventuellt nyval skulle påverka SDs chanser? Kommer de betraktas som trouble makers, eller kommer folk inse att en röst på SD faktiskt påverkar?
2013-11-10, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ella-Pella
Det finns stor risk/chans för nyval. Hur tror ni att ett eventuellt nyval skulle påverka SDs chanser? Kommer de betraktas som trouble makers, eller kommer folk inse att en röst på SD faktiskt påverkar?
Läget är nog så allvarligt att 7-klövern får skulden
2013-11-10, 13:32
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag har tidigare spekulerat kring nästa regering som en kombination mellan rödgröna och något mindre alliansparti.

S+MP+FP kan vara en lösning. Räcker inte detta så ser vi V på en kant i en instabil koalition. Överlever C kan vi se en någorlunda stabilare historia med S+MP+FP+C.

Personligen ser jag gärna en riksdag utan KD och C, SD riskerar att tappa sin vågmästarroll om de får under 15%, men å andra sidan så kommer M vara utestängda från riksdagen.

Vill M ha något inflytande 2018 eller 2022 så är det endast genom SD.

Efter valet ser vi troligtvis följande situation:

V+S+MP som ligger under 50%. SD som ligger kring 15% samt M och FP på högersidan. C och KD utanför.

Vågmästaren kommer vara FP eller SD.

Det skulle vara rena självmordet för FP. De är inte i jättebra skick redan som det är av att ätits upp av M men skulle de hoppa i säng med S bekräftar de bara bilden av sig som ett opålitligt parti som de till viss del börjat sudda ur.

Vem skall rösta på FP 2018? Ett parti som driver en hopplös skolfråga och där väljaren inte vet om denna stödjer en S eller M regering med en röst på FP.

Är kanske inte så dumt av Löfven att komma dragandes med detta för oavsett vad Björklund säger (och jag tror han personligen är ärlig) så väcker det minne och misstänksamhet. Med tanke på hur stark vänsterfalangen är i partiet och Birgitta Ohlsson tippas ta över så vet man inte vad som händer. Inte så längesedan hon flirtade med MP i Expressens barprogram. Vill man undvika än S regering är FP inte att rekomendera att rösta på men vill man tvärtom ha en S regering är FP ett ännu sämre val.

Citat:
Ursprungligen postat av Ella-Pella

Inget alls. Italien och Grekland har erfarenheter av sånt här och där växer både nynazistiska som kommunistiska partier. Om de etablerade partierna uppvisar sån inkompetens så straffas de hårt.
Senast redigerad av Deon Lime 2013-11-10 kl. 13:38.
2013-11-10, 13:52
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Det mest troliga är kanske en utveckling som denna:

S och Mp bildar skakig minoritetsregering efter valet. V växer ordentligt i samband med att man utestängs, på bekostnad av S. Både S och mp slaktas av opinionen. Samtidigt fortsätter M att kannibalisera på sina allianskollegor, och kommer i princip att utplåna dem. Sd kommer fortsätta att växa, men i långsammare takt. Vid valet 2018 har M 30% och SD 20%, och är det enda regeringsalternativet vid sidan av S och M i koalition. Efter fyra år i opposition är M möra nog att acceptera mer formellt samarbete med SD mot att återfå regeringsmakten, och vi får en "norsk" koalition i Sverige.

Utifrån läget november 2013 ser även Fula Gubben ovanstående som det mest troliga scenariet, med tillägget att mandatperioden med S+Mp riskerar att bli rena Weimar-republiken. Vad få tänker på idag är att bilden av svenska statsfinanser och ekonomisk politik är mycket stabil utomlands, tack vare Borg i första hand. Ersätt Borg med ett gäng vänstervridna dårfinkar som inte ens har majoritet så kommer asgamarna att flockas kring svenska stats-papper precis som för 20 år sedan.

Det kan alltså bli riktigt jävligt innan det blir bättre. Och allt beror på PK-skadade politikers arrogans och oförmåga att bedöma verkligheten korrekt, med Nero Kleinfeldt i spetsen.

Se om ditt hus, Svensson... ofärdens år närmar sig.
2013-11-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Hur kan du dra den slutsatsen på grund av dessa siffror? Vet du vilka siffror SD hade haft utan dessa manifestationer och kampanjer? Du tror att SD hade legat på den nivå som blev och jag tror att de hade ökat ytterligare utan kampanjandet. De siffror du visar säger inte vem av oss som har rätt.

Jag ger relevanta opinionssiffror för SD månaderna efter valet.

Anledningen till mitt inlägg var att det påstods i några inlägg att SD minskade i
opinionsmätningarna efter valet pga manifestationer och kampanjer. Det är en myt.
Opinionsmätningar visar klart att SD ökade månaderna efter valet.

Du diskuterar något helt annat och läser påståenden som inte finns.
Hur mycket mer hade SD ökat månaderna efter valet
i opinionsmätningarna efter valet utan hatiska manifestationer och kampanjer?
Jag tror att SD hade ökat mera utan hatiska manifestationer och kampanjer.

Utan åsiktsdiktaturen tror jag att SD idag haft minst 25%.
Senast redigerad av amalrik 2013-11-10 kl. 14:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in