2013-11-08, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Hur kan någon av de fyra största bankerna i Sverige vara bra att ha i sin portfölj? Kan någon snälla motivera det, enligt mig är det ren och skär idioti.

En i princip riskfri investering med 4-6% direktavkastning. (Svenska staten låter inte banker kånka)
Citera
2013-11-08, 21:13
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superankan99
En i princip riskfri investering med 4-6% direktavkastning. (Svenska staten låter inte banker kånka)

Håller iofs med om att det inte är fel att ha en svensk bankaktie i portföljen, även fast en del av dem är lite högt värderade just nu, men jag vill bara påpeka att om staten räddar en svensk bank kommer inte banken att gå under, men bankens aktieägare kommer sannolikt att förlora på det, eller iallafall få se sitt ägande utspätt.
Citera
2013-11-08, 21:16
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Sampo 16%
Fortum 10%
Borregaard 10%
Teliasonera 10%
Sandvik 10%
Swedbank 8%
Banco Santander 6%
Billerud 6%
Statoil 5%
Industrivärden 5%
Betsson 5%
SKF 1%

Kontanter 9%

Sampo 17%
Fortum 11%
Teliasonera 11%
Statoil 9%
Sandvik 9%
Borregaard 8%
Swedbank 8%
Billerud 7%
Banco Santander 6%
Betsson 6%
Industrivärden 5%

Kontanter 4%
Citera
2013-11-09, 01:40
Medlem
Citat:
Håller iofs med om att det inte är fel att ha en svensk bankaktie i portföljen, även fast en del av dem är lite högt värderade just nu, men jag vill bara påpeka att om staten räddar en svensk bank kommer inte banken att gå under, men bankens aktieägare kommer sannolikt att förlora på det, eller iallafall få se sitt ägande utspätt.

Exakt, även om banken inte skulle gå under, kommer aktiekursen att rasa helt åt helvete. Bara kolla upp hur aktiekursen bland de 4 största bankerna stod i under krisen 08.
Svenska banker är dessutom notoriskt underkaptialiserade.

http://www.zerohedge.com/news/what-europes-loan-deposit-ratios-look

Sedan att deras "tillgångar" är 9000 miljarder kontra svensk bnp på en 3500 miljader, well......blir många sedlar att trycka för Ingves
Citera
2013-11-09, 02:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Börjat för några månader sen, månadssparar med följande upplägg
75% avanza zero
25% danske invest global index

Förrutom detta så fyller jag upp ett norskt bsu konto. Detta kommer väl nån gång att användas till bostad, men kommer den dagen försöka passa in det till när kursen ligger bra också.

Så mellan 6 och 10 k per månad är detta. Är det galet eller okej?

Är sugen på börja bygga en utdelningsportfölj nästa år när jag är klar med avbetalningar på bilen...
Npn som vill kommentera?
Citera
2013-11-09, 02:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur kan någon av de fyra största bankerna i Sverige vara bra att ha i sin portfölj? Kan någon snälla motivera det, enligt mig är det ren och skär idioti.

Utdelning och vinster. Är du kund i banken ska du absolut äga aktier i samma bank som du är kund. Bra direktavkastning i swedbank för övrigt.
Citera
2013-11-09, 02:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Äger man ett investmentbolag brukar en bank ofta ligga i botten, och då behöver man egentligen inte köpa in en extra bank i portföljen. Men allt är en smaksak.
Citera
2013-11-09, 03:39
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Utdelning och vinster. Är du kund i banken ska du absolut äga aktier i samma bank som du är kund. Bra direktavkastning i swedbank för övrigt.

Varför "ska" man äga aktier i samma bank som man är kund i? Tror du att en småsparare som sätter in några korvören på sparkontot driver Swedbanks EPS? Sedan missar du helt återigen värderingen. Den är viktig och att bara köpa på basis av att man är kund är helt tokigt. Försök att tydligare motivera det du vill säga.
Citera
2013-11-09, 09:09
Medlem
Citat:
Exakt, även om banken inte skulle gå under, kommer aktiekursen att rasa helt åt helvete. Bara kolla upp hur aktiekursen bland de 4 största bankerna stod i under krisen 08.
Svenska banker är dessutom notoriskt underkaptialiserade.

http://www.zerohedge.com/news/what-europes-loan-deposit-ratios-look

Sedan att deras "tillgångar" är 9000 miljarder kontra svensk bnp på en 3500 miljader, well......blir många sedlar att trycka för Ingves

Zerohedge som källa? Är du allvarlig? Ta istället en titt på bankernas faktiskta balansräkningar.

Svenska banker är inte underkapitaliserade. Vet du inte hur bankerna finansierar sin utlåning så skulle jag inte kalla investering i svenska banker som idioti.
Citera
2013-11-09, 10:03
Medlem
Citat:

Jag som trodde innehavet i Handelsbanken var min säkraste placering
Citera
2013-11-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Zerohedge som källa? Är du allvarlig? Ta istället en titt på bankernas faktiskta balansräkningar.

Svenska banker är inte underkapitaliserade. Vet du inte hur bankerna finansierar sin utlåning så skulle jag inte kalla investering i svenska banker som idioti.

Zerohedge, fantastisk sida, så jag vet inte vad du pratar om, men vi har nog alla kommit fram till att du är ekonomiskt efterbliven, så jag låter den passera.

Om en loan-to-deposit ratio på 200% vad är då inte underkaptialiserad för dig?

http://www.zerohedge.com/news/2013-06-15/deutsche-bank-horribly-undercapitalized-its-ridiculous-says-former-fed-president-hoe Men du kanske tycker det här är ok den också?

Sedan vet jag vilken efterbliven teori du kommer komma med också på förhand. Problemet är att de inte finansierar sin utlåning via nya insättningar. Istället komplexa, och oerhört riskfyllda derivat-experiment, vilket i de flest avseenden bygger på kredit de inte har heller.
Några % högre arbetslöshet och några lån som, kort och gott inte kan betalas, ja då blir det väldiga problem. Eller vi kanske ska ta SEB VD på ordet när hon säger "Vi klara oss nog, kanske, utan hjälp från staten vid en kris" <- Stabilt, andra ord för "We are so fucked".

Skulle inte vilja påstå att någon bank i västvärlden är särskilt stabil, men listan visar klart och tydligt att Svenska banker är bland de sämre.

Edit: http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@ir/documents/financial/cid_853157.pdf s 75. Problemet är att, det där ser ju inte stabilt ut. Inte stabilt alls. Visst, så länge karusellen är i gång, men kom ihåg att räntorna väntas höjas nästa år också från Riksbanken, får vi se vad som händer
Senast redigerad av Corinus 2013-11-09 kl. 14:35.
Citera
2013-11-09, 14:21
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Npn som vill kommentera?

Det ser mycket klokt ut. Kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto