2013-11-20, 11:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Direktavkastningen i Starbucks är lite klen just nu, men å andra sidan så höjdes utdelningen med 24% (om jag nu inte räknat helt åt helvete fel) inför den kommande nu i november så det kommer kanske ta sig framöver. De har höjt utdelningen minst en gång varje år sedan 2011.

Man måste vara långsiktig där. Jag noterade precis att min lokala ica säljer starbucks is-latte, samtidigt som starbucks öppnar en restaurang på centralen i Sthlm i december.

Sedan får man ju komma ihåg att det inte bara till Sverige som starbucks expanderar, utan också till utvecklingsländer med usel kaffekultur. Jag kan inte se nåt annat än en succé, med tanke på att starbucks kaffe är så förbannat gott.

Jag har även besökt starbucks ute i Europa och det är sannerligen ett mycket poppis koncept. Lite som caféernas McDonalds. Bolaget är ju relativt ungt och jag tror att det finns mycket mer att hämta där på sikt för den som investerar långsiktigt.
Citera
2013-11-20, 12:37
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man måste vara långsiktig där. Jag noterade precis att min lokala ica säljer starbucks is-latte, samtidigt som starbucks öppnar en restaurang på centralen i Sthlm i december.

Sedan får man ju komma ihåg att det inte bara till Sverige som starbucks expanderar, utan också till utvecklingsländer med usel kaffekultur. Jag kan inte se nåt annat än en succé, med tanke på att starbucks kaffe är så förbannat gott.

Jag har även besökt starbucks ute i Europa och det är sannerligen ett mycket poppis koncept. Lite som caféernas McDonalds. Bolaget är ju relativt ungt och jag tror att det finns mycket mer att hämta där på sikt för den som investerar långsiktigt.
Ja alltså jag menade inte att det var en dålig aktie, utan det var främst din kommentar om den klena utdelningen jag spann vidare på med lite info
Citera
2013-11-20, 12:47
Medlem
Starbucks har stigit med 100% på 3 år, menar ni att där finns mer att ta?

Problemet är väl bara att jag själv inte är så förtjust i Starbucks...
Citera
2013-11-20, 12:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsi
Starbucks har stigit med 100% på 3 år, menar ni att där finns mer att ta?

Problemet är väl bara att jag själv inte är så förtjust i Starbucks...

Varför inte? Det finns många aktier som dubblats flera gånger om. Man kan ju ha aktien under bevakning iaf.
Citera
2013-11-20, 16:08
Medlem
Reardens avatar
Mina högst modesta besparingar ligger fördelade som följer för den nyfikna- motar gärna tankar och åsikter!

Aktier
30% Kungsleden (tips från en pålitlig bekant för ett tag sen och har tjänat ok på den- säljer av när vi passerar 50 dock)

15% Chronotech Pharma (jag gillar företaget och tror på framtiden, stark köprek)

15% Shamaran (Lundinarnas svarta får som jag gick in lite fel i men som jag fortfarande tror har bra potential)

20% Nordea - legat här länge, tänkt sälja flera gånger men den håller sig bra så har inte blivit av, och de har i stort sett lovats höjda utdelningar också.

Fond:
20% Spiltan aktiefond investmentbolag (lägger likvida medel här å länge jag tror på aktiemarknaden)

Det jag ser som min stora svaghet är att jag är så exponerad mot den svenska börsen - jag har tittat lite på Whistler Blackcomb Holding, stabila utdelingar runt 8%, starkt varumärke och jag är själv rätt förtjust i skidåkning. Det som gör att jag drar mig är att jag inte riktigt vill sälja av något och min fond känns som min trygghet i en annars ganska riskfylld portfölj.
Citera
2013-11-20, 21:45
Medlem
Åsikter på min portfölj + ny position

Hej

Har sparat ca 6000 varje månad i ett år nu för att lära mig om aktier och aktiemarknaden.
Är utbildad finansekonom och min strategi har varit säkra bolag ala Warren Buffet stil förutom min position i Nokia som var min chansning.

På bilden nedan kan ni se min portfölj och mitt nästa köp är en position på 12,000 Kr. Mina tankar ligger på att fylla på det på antingen Bahnhof då den har gått bra och företag har en bra kassa och visar stabila rapporter. Eller så tänkte jag att jag skulle köra på i Nokia då jag tror den har mer potential. Har även haft Swedbank i tankarna men är inte så insatt i bankbranschen.

Vad skulle du gjort?

http://www.bilddump.se/bilder/20131120213725-46.59.19.194.jpg
Citera
2013-11-21, 00:07
Medlem
Om jag skulle vara riktigt ärlig så är det nog dags att ta in någon ny aktie i din portfölj och kanske då inom ett nytt område. Framförallt för att sprida riskerna ännu mer. Swedbank är ett bra alternativ, bra bolag med bra utdelning. Annars kanske det är en bra ide att gå in i ett fastighetsbolag? Jag har tre stycken i min portfölj och det är en ganska säker investering då de flesta fastighetsbolagen på börsen är väldigt stabila.

Bestämmer du dig för ett fastighetsbolag så rekommenderar jag:

För värdeökning: Balder (finns pre. aktie men stamaktierna har ingen utdelning men bolaget expanderar kraftigt och kursen lär öka på sikt)

För utdelning + värdeökning: Wihlborgs Fastigheter (finns i öreseunsreg. vilekt är ett expansivt område med bra infrastruktur vilket lockar både företag och invånare)

Ett säkert kort är också det Lundbersägda bolaget hufvudstaden (äger kontorslokaler i centrala stockholm och Göteborg, b.la NK och Nordstan.) ständig utdelning sedan länge men tråkig aktie då kursen inte rör på sig speciellt ofta, men ett tryggt val anser jag.

MVH Cheesecaken
Citera
2013-11-21, 00:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Du behöver inte ha så mycket aktier till att börja med. Ska du ha aktier är det bra om du köper investmentbolag. H&M ska du dock inte släppa!

Köp exempelvis spiltans investmentbolagfond, så får du en riktigt bra spridning till en ytterst låg kostnad, som kommer att spara dig courtagepengar.
Citera
2013-11-21, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
Mina högst modesta besparingar ligger fördelade som följer för den nyfikna- motar gärna tankar och åsikter!

Aktier
30% Kungsleden (tips från en pålitlig bekant för ett tag sen och har tjänat ok på den- säljer av när vi passerar 50 dock)

15% Chronotech Pharma (jag gillar företaget och tror på framtiden, stark köprek)

15% Shamaran (Lundinarnas svarta får som jag gick in lite fel i men som jag fortfarande tror har bra potential)

20% Nordea - legat här länge, tänkt sälja flera gånger men den håller sig bra så har inte blivit av, och de har i stort sett lovats höjda utdelningar också.

Fond:
20% Spiltan aktiefond investmentbolag (lägger likvida medel här å länge jag tror på aktiemarknaden)

Det jag ser som min stora svaghet är att jag är så exponerad mot den svenska börsen - jag har tittat lite på Whistler Blackcomb Holding, stabila utdelingar runt 8%, starkt varumärke och jag är själv rätt förtjust i skidåkning. Det som gör att jag drar mig är att jag inte riktigt vill sälja av något och min fond känns som min trygghet i en annars ganska riskfylld portfölj.

Tycker utifrån min synpunkt inte att ditt stora problem är du är exponerad mot den svenska börsen. Du liksom exponerad mot selektiva delar av den svenska börsen förutom Spiltan då som man får säga är heltäckande.

Hade du haft 100% avanza zero och funderat på att köpa skagen global för att sprida risker geografiskt hade jag förstått dig men du verkar vara en badass motherfucking stockpicker så varför bry sig?

Det finns ju killar som bara sitter med danska banker för de tror att värdet finns där.
Citera
2013-11-21, 10:34
Medlem
Reardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swipp24
Tycker utifrån min synpunkt inte att ditt stora problem är du är exponerad mot den svenska börsen. Du liksom exponerad mot selektiva delar av den svenska börsen förutom Spiltan då som man får säga är heltäckande.

Hade du haft 100% avanza zero och funderat på att köpa skagen global för att sprida risker geografiskt hade jag förstått dig men du verkar vara en badass motherfucking stockpicker så varför bry sig?

Det finns ju killar som bara sitter med danska banker för de tror att värdet finns där.

Jag hade gärna lyssnat på dig mer om du inte använde ord som "liksom" och "badass motherfucking"

Sen undrar jag i mitt still sinne om det råd du ger mig är att sälja av och investera i en indexfond? - Är det så du själv gör?
Citera
2013-11-21, 21:32
Medlem
Min portfölj:

Långsiktig med lite risk och ett skojbolag, ni fattar vilket.

Bolag Inköpspris

Lundin Mining Corp. SDB 27,40 SEK
Fortum Oyj 14,35 EUR
Boliden 92,56 SEK
TeliaSonera 42,60 SEK
Volvo B 84,05 SEK
Starbreeze 00,77 SEK
Citera
2013-11-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shithelmet
Min portfölj:

Långsiktig med lite risk och ett skojbolag, ni fattar vilket.

Bolag Inköpspris

Lundin Mining Corp. SDB 27,40 SEK
Fortum Oyj 14,35 EUR
Boliden 92,56 SEK
TeliaSonera 42,60 SEK
Volvo B 84,05 SEK
Starbreeze 00,77 SEK

Är du inte lite väl exponerad mot gruvor. Ligger själv i Boliden vilket står för ungefär 13% av min portfölj. Funderar att dra ner innehavet med hälften. Kanske öka mot rapport. Måste vara TA nissarna som trycker ner den men att följa med ner mot 80 kr på sikt vilket verkligen skulle kunna hända vid börsoro är jag inte direkt intresserad av. Boliden ser jag inte som direkt högavkastande förrän om kanske ett och ett halvt år.

Volvo kanske du bör avvakta något med också. Kan ju vara en ide att vänta tills det går att se en ljusning iallafall.

Ta in en bank kanske? Fastighetsbolag? Sällanköp? IT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in