2013-11-04, 19:38
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Exakt så. Tack.

Ett problem är att evolutionssekten predikar stenhårt att selektionen "styr" allt.
Men alla är inte övertygade om dess precision eller omfattning.
Ingen påstår väl heller att den inte sker mutationer. Frågan är om dessa är helt slumpade, eller om det finns en möjlighet att själva påverka dem? Om något nöter i flera generation så borde det påverka hur generna utvecklas. Att bara påstå att "de mindre bra inte förökar sig" är fel. Det kanske funkar på vissa insekter.

Om du skaffar barn med din syster så påverkar du nästa generations genetik - rakt av. Om du röker crack när du är gravid påverkar du också nästa generations genetik - rakt av. Att röka crack och begå incest är två stycken Val som jag tror att evolutions-biologer gärna skulle skriva under på. Eller? Evolutionsbiologer hävdar ju att evolutionen saknar syfte och mål. Saknar incest syfte och mål? Det tror jag inte. Jag tror nog att dom syskonen är ganska så glasklart medvetna om vad dom håller på med. Jag tror målet är för brodern att trycka in sin penis i systern, och syftet är möjligtvis att slippa leta upp en flickvän utanför familjen.
Senast redigerad av Herr.Vaken 2013-11-04 kl. 19:45.
Citera
2013-11-04, 19:49
Medlem
baylifes avatar
Asså... Nivån på denna tråd................................
Citera
2013-11-04, 19:51
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
I min biologi-lärobok jag har framför mig just nu; "Evolutionen saknar etik och moral".

Är det samma sak som att vi borde sakna etik och moral? Jag tror bestämt att du blandar äpplen och päron.

Och om man säger att man VET att allt är designat så landar det en ganska så fet bevisbörda i ens knä, det inser du väl. Så jag hämtar lite popcorn och väntar på dina sakliga rationella bevis för den saken.

Du kan väl samtidigt visa hur många evolutionister som tror att världen är helt deterministisk och att vi därför inte är ansvarig för våra egna handlingar. Jag tror inte alls att det är så, självklart har vi en egen vilja och ett eget ansvar trots att vi evolverat.
Citera
2013-11-04, 20:41
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Är det samma sak som att vi borde sakna etik och moral? Jag tror bestämt att du blandar äpplen och päron.

Och om man säger att man VET att allt är designat så landar det en ganska så fet bevisbörda i ens knä, det inser du väl. Så jag hämtar lite popcorn och väntar på dina sakliga rationella bevis för den saken.

Du kan väl samtidigt visa hur många evolutionister som tror att världen är helt deterministisk och att vi därför inte är ansvarig för våra egna handlingar. Jag tror inte alls att det är så, självklart har vi en egen vilja och ett eget ansvar trots att vi evolverat.

Så hitler t.ex, undkom evolutionen? eller sker evolutionen i ett vakuum utanför alla våra handlingar och val? Hitler använde ju t.om evolutionsteorin till att rättfärdiga det han gjorde. Han var själv en förespråkare för "survival of the fittest". Vad jag hört iaf.

jag valde att skriva det här inlägget. det här inlägget är designat av Mig. Jag är född av en man och en kvinna som valde att ha sex, och därav så tog dom ansvaret som kommer med sex, dvs - barn. Dom designade därav mig iomed att dom medvetet visste om att deras val skulle kunna få Mig som konsekvens. Är inte jag ett "bevis" på design?
Senast redigerad av Herr.Vaken 2013-11-04 kl. 20:45.
Citera
2013-11-04, 20:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Så hitler t.ex, undkom evolutionen? eller sker evolutionen i ett vakuum utanför alla våra handlingar och val? Hitler använde ju t.om evolutionsteorin till att rättfärdiga det han gjorde. Han var själv en förespråkare för "survival of the fittest". Vad jag hört iaf.

jag valde att skriva det här inlägget. det här inlägget är designat av Mig. Jag är född av en man och en kvinna som valde att ha sex, och därav så tog dom ansvaret som kommer med sex, dvs - barn. Dom designade därav mig iomed att dom medvetet visste om att deras val skulle kunna få Mig som konsekvens. Är inte jag ett "bevis" på design?

Nej, du är INTE ett bevis på design

Har dina föräldrar bestämt hur lång du blev? När du gick i puberteten? Vilka sjukdomar du ska få?

EDIT:

Hitler var född och uppväxt katolik. Han skriver om "skaparen" i Mein kampf. Nazisterna bar på sina uniformer text som också hänvisade till Gud.
Att han sedan plockade delar av Evolutionsteorin och skapade en pervers ras-ideologi är väl inget som motbevisar något.
Senast redigerad av Rust-Lee 2013-11-04 kl. 20:51.
Citera
2013-11-04, 20:51
Medlem
Citat:
Så hitler t.ex, undkom evolutionen?
Hitler personligen fick ju inga barn, så på det sättet kan man kanske säga att han undkom. Men du menar kanske något annat?

Citat:
eller sker evolutionen i ett vakuum utanför alla våra handlingar och val?
I den mån våra handlingar och val påverkar vår reproduktionsframgång så är de i spel.

Citat:
Nej, eftersom de inte designat dig i den mening vi vanligtvis lägger i ordet "design". De bestämde inte mycket om dig, de valde (sannolikt) inte alls vilka av deras gener som du skulle få eller vilka eventuella mutationer som skulle ske i ditt genom.
Citera
2013-11-04, 21:11
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Hitler personligen fick ju inga barn, så på det sättet kan man kanske säga att han undkom. Men du menar kanske något annat?

I den mån våra handlingar och val påverkar vår reproduktionsframgång så är de i spel.

Nej, eftersom de inte designat dig i den mening vi vanligtvis lägger i ordet "design". De bestämde inte mycket om dig, de valde (sannolikt) inte alls vilka av deras gener som du skulle få eller vilka eventuella mutationer som skulle ske i ditt genom.

Jag säger inte att människor inte är begränsade i sin förmåga. Givetvis kunde dom inte bestämma hur lång jag skulle bli. Men till en viss del har dom ett val. Det är ju samma sak med musik. Du kan inte reproducera hur en låt låter i ditt huvud till 100% - iomed att du inte "hör" låten i ditt huvud. Men du kan ju uppfinna någonting som reflekterar den. Hitler hann väl aldrig till pianot MAO.

Så var är evolutionen Inte i spel då?
Citera
2013-11-04, 21:14
Medlem
Herr.Vakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej, du är INTE ett bevis på design

Har dina föräldrar bestämt hur lång du blev? När du gick i puberteten? Vilka sjukdomar du ska få?

EDIT:

Hitler var född och uppväxt katolik. Han skriver om "skaparen" i Mein kampf. Nazisterna bar på sina uniformer text som också hänvisade till Gud.
Att han sedan plockade delar av Evolutionsteorin och skapade en pervers ras-ideologi är väl inget som motbevisar något.

Vad är det du menar på att jag försöker motbevisa? Jag gör ju bara en observation. Evolution-biologer säger ju själva att det bara är en teori. Dom säger själva att evolution inte är ett faktum. Evolutionen är ju lite som ett olöst mord. Massvis av bevis och hypoteser men ingen förövare. Du kanske t.om har en bild på förövaren, namn, personnummer osv - men fortfarande. Evolutionisterna säger ju själva att den bara är en teori.

edit: ang att jag inte är designad så läs vad jag skrev till han ovan.

edit2: ang "mord" och "ansvar" så kan jag länka till artiklar där vetenskapsmän begått brott under ursäkten "evolution" och "vetenskap". Om jag minns rätt iallafall. Sidan är nere just nu som sitter på dom artiklarna så jag får återkomma.

I vilket fall så är det ju inte helt orationellt. varför inte gå ut och skjuta någon och sen bara säga till domaren "nä alltså det var apan i mig som gjorde det." ? om man ska ta eovlutionen som ett faktum borde man ju kunna komma undan med mord och andra diverse brott väldigt enkelt. Om vi nu härstammar från Apor så varför inte passa på att kasta bajs på folk på gatan så fort du känner dig lite frustrerad eller förolämpad?
Senast redigerad av Herr.Vaken 2013-11-04 kl. 21:18.
Citera
2013-11-04, 21:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Vad är det du menar på att jag försöker motbevisa? Jag gör ju bara en observation. Evolution-biologer säger ju själva att det bara är en teori. Dom säger själva att evolution inte är ett faktum. Evolutionen är ju lite som ett olöst mord. Massvis av bevis och hypoteser men ingen förövare. Du kanske t.om har en bild på förövaren, namn, personnummer osv - men fortfarande. Evolutionisterna säger ju själva att den bara är en teori.

edit: ang att jag inte är designad så läs vad jag skrev till han ovan.

edit2: ang "mord" och "ansvar" så kan jag länka till artiklar där vetenskapsmän begått brott under ursäkten "evolution" och "vetenskap". Om jag minns rätt iallafall. Sidan är nere just nu som sitter på dom artiklarna så jag får återkomma.

I vilket fall så är det ju inte helt orationellt. varför inte gå ut och skjuta någon och sen bara säga till domaren "nä alltså det var apan i mig som gjorde det." ? om man ska ta eovlutionen som ett faktum borde man ju kunna komma undan med mord och andra diverse brott väldigt enkelt. Om vi nu härstammar från Apor så varför inte passa på att kasta bajs på folk på gatan så fort du känner dig lite frustrerad eller förolämpad?

Bara en teori?

Vet du vad en vetenskaplig teori innebär?
Det är inte samma sak som ordet teori i vardaglig mun.

En vetenskaplig teori är en komplex vetenskaplig slutsats och förklaringsmodell, alternativt system av detsamma, till exempel Einsteins relativitetsteorier eller gravitationsteorin. I motsats till teori i dagligt tal, används ordet inom vetenskapen inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen.
Citera
2013-11-04, 21:32
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
I min biologi-lärobok jag har framför mig just nu; "Evolutionen saknar etik och moral".

Glöm inte Newton: "Actioni contrariam semper et æqualem esse reactionem". Det måste ju betyda att om någon slår mig måste jag slå tillbaka lika hårt, eller hur? Men Jesus sa ju att jag skulle vända andra kinden till... Nu vet jag inte vem jag ska lita på.

Människor är inte evolutionen; vi är en produkt av den. Jag förstår inte riktigt poängen med att skriva det du citerar i en lärobok om evolution, men det är ju inte felaktigt. Gravitationen har inte heller etik och moral, men jag tvivlar starkt på att det står uttryckligen i någon fysikbok.

Och Hitler? SRSLY?
Citera
2013-11-04, 21:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Biologisk evolution, förändring över tid, det är ett observerat faktum. Evolutionsteorin är vår i särklass bästa förklaringsmodell till denna observation.
Citera
2013-11-04, 22:00
Medlem
Pads avatar
Citat:

Det första stora generalfelet du gör är att tro att evolutionen petar på individbasis. Evolution påverkar populationer. Och du missade HELT att tala om varför individer i en population inte skulle kunna göra val som faktiskt påverkar hela populationen (bästa exemplet är väl Genghis Khan som haft ett minst sagt genetiskt avtryck på senare generationer).

Kom igen nu, du sa ju att du VISSTE, är det där allt du kan komma med i bevisväg?

EDIT: Nu har jag hunnit läsa resten av inläggen också. Jösses, om du inte ens har koll på vad ordet teori betyder i en vetenskaplig kontext ska du kanske tagga ner dina påståenden en smula?
Senast redigerad av Pad 2013-11-04 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in