2013-11-09, 13:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
En teknisk fråga:

Kan man plantera likdoft? Eller måste man ha med sig en kroppsedel att gnida in för att plantera det?
Jag antar det, eftersom kriminalsökhundar tränas. Tränaren släpar nog inte omkring på kroppsdelar.
Citera
2013-11-09, 13:09
Moderator
OYs avatar
TL säger att hon har en gemensam bekant till KJ, det är AH, adress Flottiljvägen 4A samt Fabriksgatan 7?

Jag förstår inte riktigt, var bor grabben egentligen. Flottiljvägen 4 A är ju grannhuset till KJ bostadsadress, dessutom port vid parkeringsplatsen. Betyder säkert ingenting, men har det här diskuterats?

EDIT;Bor grabben på Flottiljvägen 4A så är det ju intressant. Mobiler kopplar mot samma mast som från Flottiljvägen 4C, AH och KJ umgicks frekvent och hade kontakt så gott som dagligen. Vet vi genom vittnesförhören att KJ och/eller VB omöjligtvis kan ha varit hemma hos AH den aktuella kvällen?

EDIT2;An*reas säger att han är på väg att flytta till egen lägenhet på Flottiljvägen 4 i Boden.
An*reas säger att han ofta har besök av flickvännen E*ma An*ersson hh Sävast i sin nya
lägenhet.

Hittade det här nu, så han bodde inte på Flottiljvägen 4A aktuell kväll?
Senast redigerad av OY 2013-11-09 kl. 13:23.
Citera
2013-11-09, 13:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Min personliga teori kring tejprullen är att den aldrig lämnat lägenheten, utan kontaminerats när KJ gjort något där. Exempelvis försökt lägga någon typ av förband på VB efter att ha givit henne ett första hugg. Han har haft en tejprulle till för vad han nu gjort senare ute i terrängen och den har gått samma väg som det mesta andra han använde och trodde att det kunde finnas spår på. Det är bara en teori men känns i varje fall mer sannolik än "VB fick en karateskada och förband sig själv hemma i KJ:s lägenhet". Särskilt som det via SMS- och FB-trafik inte går att belägga att hon skulle ha avlagt några särskilt frekventa besök hos honom.

Jo, så resonerar jag också. Kom just att tänka på det långa svarta hårstrået som syns på en margarinflaska(eller vad det nu är) i badrumsskåpet under tejprullen. Man ska kanske inte utesluta att VB varit och rotat i badrumsskåpet, kanske för att ta lite tejp vid något tillfälle för att plåstra om ett litet sår?
Citera
2013-11-09, 13:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag antar det, eftersom kriminalsökhundar tränas. Tränaren släpar nog inte omkring på kroppsdelar.

Man använder föremål som varit i kontakt med den avlidne, t ex kläder.
Citera
2013-11-09, 13:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tror som sagt att det är betydligt mer troligt att MB har lejt någon annan att mörda VB. Alltså inte alltför troligt att MB´s DNA skulle hittas på VB.

- MB visste att misstankar skulle riktas mot honom.
- MB har hotat folk med Hells Angels.
- MB har sagt att han kan leja någon annan att döda åt honom.
- MB har dödshotat VB vid två tillfällen, som vi känner till iaf.
- MB har sagt saker i stil med att de som jävlas med honom skall han döda, och att familjen Berg ställer upp för varandra då.
- Med mera, med mera.

- MB har bevisligen kontakter inom Hells Angels.
- MB´s bror (eller kusin?) TB är jägare som arbetar (arbetat?) med att ta bort slaktavfall.

Du tror att Hells Angels går med på att mörda en vanlig 20-årig tjej? Har du något belägg från hela världen på att Hells Angels skulle ha ägnat sig åt sånt? Har du ens något bevis för att han verkligen skulle ha kontakter med HA? Hur många personer tror du f ö inte har hotat med HA i trängda lägen, det är väl folks favorithot sen HA kom i mediafokus för runt 20 år sen?

När har MB dödshotat VB? Det enda jag kommer på är en konversation där det framgår att han tydligen sagt att han hatar henne och att VB på sitt hysteriska vis drar en parallell till att om man hatar någon så vill man också döda den personen.
Citera
2013-11-09, 13:20
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man använder föremål som varit i kontakt med den avlidne, t ex kläder.

Frågan är då, hur sannolikt är det att man kommer på att plantera likdoft. Skulle man tänka på det när det verkligen gäller.

Blod är ju självklart. Kanske något av offrets tillhörigheter också.

Hur kunde MB veta vilken bil var KJs? Han måste i så fall vetat i förväg om att KJ inte låser sin bil.
Citera
2013-11-09, 13:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Frågan är då, hur sannolikt är det att man kommer på att plantera likdoft. Skulle man tänka på det när det verkligen gäller.

Hur kunde MB veta vilken bil var KJs? Han måste i så fall vetat i förväg om att KJ inte låser sin bil.

Vart menar du att likdoft skulle vara planterad i det här fallet?
Citera
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nej du har tolkat det där fel: +1 betyder att sannolikheten att matchen är oskyldig är mellan 1-99%.

2. Därefter vid studiet av beviset så ger det en absolut minst sannolikhet under helt galna antaganden på att en random person på hela jordklotet ska ge samma match kring 6% baserat på ett galet kombinatoriskt antagande.
Du får förlåta men jag kan inte säga annat än goddag yxskaft.
Läs gärna på lite: http://www.skl.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/

Och missa inte det absolut viktigaste.
Citat:
Tänk på att inte vända på begreppen:
Vid grad +1 är det sex till hundra gånger troligare att man får detta resultat om det är så att dna:t kommer från just den aktuella personen

...men det betyder inte:
att det är det är sex till hundra gånger troligare att dna:t kommer från just den aktuella personen om det är så att man får detta resultat. Just detta vet vi inget om - det kan finnas andra resultat som vi inte känner till som pekar i annan riktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vart menar du att likdoft skulle vara planterad i det här fallet?

I bakluckan. Uno markerade likdoft.
Citera
2013-11-09, 13:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Fattar inte hur åklagarna vågade väcka åtal mot KJ, utan att grundligare undersökt MB. Med det avser jag topsning, beslagtagen dator och minst 2 hundsök via husrannsakan.
MB stör hela min tankeprocess gällande KJ som GM, händelseförlopp mm.
I min värld prioriteras motiv, om så bara misstanken.
Skulle KJ erkänna nu, utan att kunna peka ut BP, kommer jag mer tro på att det rör sig om utmattning och leda från hans sida, att få ett avslut.

Du kommer aldrig att sluta tjata om detta trots att du flera gånger fått förklarat för dig varför det är så. Åklagarna är jurister (något det är VÄLDIGT TYDLIGT att du INTE är) och vet vilka regler och begränsningar som finns i en brottsutredning. En av dem är att man inte kan stövla in hos folk bara för att man vill utesluta dem som gärningsmän. Det spelar ingen roll om du sitter som en papegoja här och ropar att det borde ha gjorts, det har inte funnits tillräcklig grad av misstanke i något läge. Du får helt enkelt acceptera att allmänna spekulationer om att nån verkar ha haft ett rimligt motiv inte räcker. Du kan jämföra med Pierre Karlsson på Öland som antagligen kommer att dömas för dubbelmordet där på två gamla vänner och bekanta. Man visste att han troligen var den skyldige, men man hade inte grund för att göra husrannsakan förrän man lyckades få dit honom på ett annat brott (vapenbrott tror jag) och då hade turen att hitta blod från ena offret på hans gevär. Så fungerar det i en rättstat och så SKA det fungera i en rättsstat. Det är skrämmande att folk här i tråden vill något annat trots tung teknisk bevisning och en rad andra omständigheter som pekar mot en annan misstänkt. Vi kanske ska åka hem till DIG och vända upp och ner och ut och in på DIN bostad och DITT liv istället - ditt försvarande av KJ verkar ju misstänkt och tyder på att du är medbrottsling, DET borde väl räcka för en liten husrannsakan?
Citera
2013-11-09, 13:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

KJ kände till MB, så vetskapen var nog ömsesidig. Hur stor vetskapen är är okänt.
Citera
2013-11-09, 13:27
Medlem
Citat:
Han hade knappast blivit tacksam för alibihjälpen, eftersom han i så fall hade avslöjat alibit själv. Efter ett sådant avslöjande hade taxiföraren lugnt kunna träda fram och styrka alibit. Men nu hände inte det, så föraren kniper käft.

Det är mycket svårt att hitta taxiförare som inte har trätt fram av just det skälet, de har inte trätt fram.

Varför tjatar du om den där taxiresan med MB och VB som inte existerar på annat ställe än i ditt huvud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in