2013-11-07, 19:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Tolkning och tillämpning kan jag ju börja med. Eventuellt EU-boken eller Nergelius efter det.

Hehe nej då, jag tror inte det kommer ge mig så fantastiskt mycket. Är ganska ödmjukt inställd till det här då jag inte pluggat sista åren. Därför jag tänkte börja läsa i förtid. Inte p.ga. hybris.
Glöm som sagt inte att Nergelius bok inte är obligatorisk litteratur, så om jag vore du skulle jag låna den och inte köpa den. När du väl studerar är det också bättre att använda den som referenslitteratur istället för någonting att bära med sig i väskan.

Citera
2013-11-07, 20:01
Medlem
Det bästa med Nergelius bok var fotnoten där det stod något i stil med "Thomas Bull tycker dock så här, Thomas Bull har fel.". Annars tycker jag den boken var fruktansvärt träig och när man behövde kolla upp något i RF så läste majoriteten av dem på min termin Bulls och Sterzels bok. Men vill man börja läsa i förväg tycker jag man borde börja med kapitlet om Sverige i "Komparativ konstitutionell rätt", förklaras väldigt kortfattat och bra om grundlagarna med mera.
Citera
2013-11-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Av någon anledning, vilket jag beklagar, så är det väl ingen aktiv i tråden som läser vid Örebro, vi får därför ingen feedback hur betygsfördelningen ser ut vid nämnda universitet, och inte heller information om hur det är att läsa där. Även flera från Umeå och Göteborg borde aktivera sig lite mer.

De på ÖU, UmU och GU pluggar väl istället för att hänga på FB. UU, LU och SU är väl för slappt och slänger iväg AB:n lättvindigt, vilket troligtvis förklarar vår överrepresentation på forumen.
Citera
2013-11-07, 21:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
De på ÖU, UmU och GU pluggar väl istället för att hänga på FB. UU, LU och SU är väl för slappt och slänger iväg AB:n lättvindigt, vilket troligtvis förklarar vår överrepresentation på forumen.
Jag tror snarare att studenter vid UU, LU och SU är så kompetenta att vi faktiskt kan hänga på FB och samtidigt inkassera våra AB:n. Studenter vid UmU, GU och ÖU måste plugga röven av sig för att klara tentorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Det bästa med Nergelius bok var fotnoten där det stod något i stil med "Thomas Bull tycker dock så här, Thomas Bull har fel.". Annars tycker jag den boken var fruktansvärt träig och när man behövde kolla upp något i RF så läste majoriteten av dem på min termin Bulls och Sterzels bok. Men vill man börja läsa i förväg tycker jag man borde börja med kapitlet om Sverige i "Komparativ konstitutionell rätt", förklaras väldigt kortfattat och bra om grundlagarna med mera.
Du menar s. 94 not. 28?

"Bull (a.a., s. 79 f.) menar, i anslutning till ett yrkande om folkomröstning om ändringar i 10 kap. RF som väcktes våren 2002, att denna femtondagarsfrist i princip måste tillåtas löpa även om riksdagen skall ta sommaruppehåll. I detta fall beslöt talmannen att yrkandet måste tas upp till prövning före sommaruppehållet, varvid det inte visade sig möjligt att nå det erforderliga antalet röster för att det skulle komma upp till prövning (dvs. 35). Jag finner dock Bulls slutsatser på denna punkt orimligt långtgående och kan inte finna annat än att talmannen handlade frågan korrekt."
Senast redigerad av eXtremo 2013-11-07 kl. 21:38.
Citera
2013-11-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag vet inte om det är så som du skriver.

Av någon anledning, vilket jag beklagar, så är det väl ingen aktiv i tråden som läser vid Örebro, vi får därför ingen feedback hur betygsfördelningen ser ut vid nämnda universitet, och inte heller information om hur det är att läsa där. Även flera från Umeå och Göteborg borde aktivera sig lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ser med lättnad på att vi inte har någon från ÖU i tråden, sedan tycker jag det är skönt att vi slipper genustokeriet samt fiskdoft.

Jag läser T3 i Örebro. Jag håller koll på den här tråden och har även skrivit om betygsfördelning vid något tillfälle. Jag skriver dock inte särskilt mycket om hur det är att studera i Örebro helt enkelt för att intresset generellt sett verkar ganska svalt.

Vad gäller betygen så blev fördelningen på T1, Rättens Grunder, enligt följande:

Betyg/Grade Procent
---------------------
AB 40
BA 56
B 2

T2, Privaträtt:

Betyg/Grade Procent
---------------------
AB 23
BA 57
B 20

(Med reservation för att det kan vara t.ex. 23/58/19 också, när vi fick ut informationen från institutionen hade någon nog gjort ett avrundningsfel. Det gick nämligen inte ut automatiskt som det brukar göra.)
Citera
2013-11-08, 18:47
Bannlyst
Var inne på fastreg och tittade under betyg, var exakt står det hur många poäng man fick?
Citera
2013-11-08, 19:38
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
Var inne på fastreg och tittade under betyg, var exakt står det hur många poäng man fick?

vill du vara litet mer specifik med vilket universitet, år, kurs betyget berör?
Citera
2013-11-08, 19:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis

Det bör stå i kolumnen "spec."
Citera
2013-11-08, 19:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
vill du vara litet mer specifik med vilket universitet, år, kurs betyget berör?
Låter som något hemskt påfund som stockholmarna håller på med.
Citera
2013-11-08, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det bör stå i kolumnen "spec."

Var tvungen att dubbelkolla, tack!
Citera
2013-11-09, 13:07
Medlem
Någon som har tillgång till statistiken för årets GJM tenta på GU?

Skulle vara intressant att se om den fortfarande har runt 50% U eller om de förändrat den någonting i år.
Citera
2013-11-09, 13:21
Medlem
fraKturs avatar
Någon som har erfarenhet av att ha börjat läsa juridik direkt efter gymnasiet? Är det värt att vänta något år för att bättre komma in i gruppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in