2013-11-08, 21:05
Medlem
robomans avatar
Ger man Saw en 8:a av 10 så har man haft en väldigt god filmupplevelse, uppenbarligen. Det hade jag också när jag såg den. Hade ingen aning om vad den skulle handla om, vilket jag är oerhört glad för så här i efterhand. Den kändes som något helt nytt, så lekfull, spännande och samtidigt skrämmande.

Tvåan är också bra, även om man i den kan börja se aningar av vad som ska komma i alla uppföljare därefter. Alltså mest blod, skrik och oväntade vändningar. Jag har i alla fall delat ut 4 av 5 till Saw och Saw 2.
Citera
2013-11-08, 21:57
Medlem
jimmyfingerss avatar
The Hard Way (1991)

Snutkomedi med James Woods som spelar New York-polis, Michael J. Fox spelar en välmenande men påträngande skådespelare som vill göra research och uppleva snutlivet genom att följa med Woods. Stephen Lang spelar skurken i form av seriemördare. Sedan är det precis vad man förväntar sig: komedi och action. Finns mycket att klaga på om man vill ha mer, men tar man filmen för vad den är så är den rolig och underhållande. Härlig sent 80-/tidigt 90-talsstämning!

6/10
Citera
2013-11-08, 22:14
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Ger man Saw en 8:a av 10 så har man många skruvar lösa där uppe...
Haha. Det stämmer säkert.
Citera
2013-11-08, 23:21
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det enda segmenten jag kan säga som kan ha varit filmat med VHS kamera är huvudakten där de kollar på banden och de sista segmentet. Resten av segmenten är inte filmad med en VHS kamera utan en HD kamera vilket ställer frågan. Vem fan för över digitalt filmande till ett VHS band i en sådan situation?
Jaja, whatever. Näst sista segmentet är strik talat webcam men poängen är att det är en skakig miffokamera som gör en sjösjuk och sänker en redan snoozig film till dyn på botten. Vissa tyckte att det gjorde hela Blair Witch men jag absolut hatar en grynig, ryckig bild med ljud som en rysk AM-radio.
Citera
2013-11-08, 23:44
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Young Guns II (1990)

Trot eller ej men Young Guns II överträffar i mina ögon faktiskt den första filmen, på alla plan dessutom. Denna är båda skönare och om möjligt mer fartfylld. Filmen tar vid direkt efter första filmen där vi får följa "Billy the Kid" (Emilio Estevez) och hans gängs flykt genom New Mexico där det lurar fiender bakom varje hörn. Estevez var bra även i del 1 men här är han bara för klockren alltså. Fick en att garva filmen igenom som den galne skjutgalne "the Kid". Riktigt skön roll. Grejen med den här filmen är att den är så förbaskat oklart huruvida det är på blodigt allvar eller kalas-komedi. Nu funkade det som tur var bra med den mixen även om filmer oftast kan tappa på detta, vilket denna inte gör och därför är vassare än ettan. Bon Jovi's soundtrack tycker jag är passande till båda dessa filmer.

7/10
Citera
2013-11-09, 00:59
Medlem
Lotsos avatar
Ender's Game (2013)

Jag vill först och främst påpeka att jag inte har läst boken och tänker nog aldrig att göra det. Så detta är en recession enbart baserad på hur den är som en film.
Som en film så tyckte jag den var bra, men inte mer. Jag hade verkligen önskat ifall filmen gick ännu mer in i Ender's psykologi och hans inre tankar än vad man fick se. Istället läggs filmens fokus mer på träningen. Vilket i sig är en ganska så underhållande del, men det är också en del som är rätt så bekant och ingenting nytt i dagens filmer.
Du har de typiska klassiska karaktärerna, även ifall vi inte får veta något större om sidokaraktärerna. Framför allt så blev jag besviken på Hailee Steinfeld. Vem som helst hade kunnat spela den rollen då hon inte fick tillräckligt med tid framför kameran och vi får heller inte riktigt lära känna hennes karaktär. Vilket är tråkigt med tanke på hur bra hon är när man har sett henne i True Grit.
Men den stora anledningen till varför jag såg filmen i första taget var Harrison Ford. Jag ser nästan allt den mannen gör och jag tyckte det kändes som en någorlunda intressant film när jag såg han skulle vara i den. Hans insats är som alltid väldigt bra men detta är ändå en av hans bättre roller tillsammans med hans insats i 42 på senare år.
Han är också den mest minnesvärda i filmen och den enda vi får något veta om sidan av Ender. Jag vill även passa på att hylla Viola Davis som också hon gjorde en stark presentation.

Där är dock en del dumma moment i filmen. Men att gå in på dem momentet är att spoila lite för mycket så tror inte jag kommer gå in på dessa moment, men minst sagt så finns där några saker som man verkligen funderar över under filmens gång.
Men där är också för varje dum moment ett par riktigt smarta moment. Framför allt så gillar jag att hela filmen är en träning. Den annonseras som en action-sci-fi film men där är inget riktigt stort krig med i den. Bara börja och de är max 1minut och slutet men det är en simulator så det är inte ens riktigt. Jag gillar att en film lyckas skapa en tillräckligt stark atmosfär och hålla tempot uppe trots att där inte är något officiellt krig i den.
Istället bjuds det på träningsmoment och det är underhållna i sig där vi får följa mer Ender's taktik och hur han tänker i slagfältet, vilket är betydligt mer intressant att se på än ett krig där man bara skjuter utan någon tanke. Vilket är att vi får gå in mera i Ender's psyke och tankar men som jag skrev i början så är där inte tillräckligt med många scener som jag hade velat ha.

Sist vill jag prata om slutet som jag tror de allra flesta lär hata. Först så är det mer eller mindre ett cliffhanger slut ungefär som i Prometheus och leder upp till en möjlig uppföljare. Som med största sannolikhet inte lär komma ut med tanke på hur det gick för filmen inom bioförsäljningen.
Men minst sagt så tyckte jag inte om slutet. Det kändes lite förhastat och som jag skrev det var inget riktigt avslut på filmen. Sedan s gav den några frågor som man satt och funderade på. Men i slutändan så tyckte jag inte om slutet och tyckte de sänkte filmen något, framför allt med tanke på hur mycket den har byggt upp till detta.

I sin helhet tyckte jag om filmen, den var bra. Jag tyckte om träningsmomenten och att den fokuserade mer på taktiken och hur Ender tänkte än själva huvudslaget och gjorde det till en hjärndöda actionfilm.
Med det sagt så är där ett par dumma moment och jag hade önskat mer psykologi hos Ender. Sedan så hatade jag slutet. Jag vet inte hur den är jämförelse med boken men vad jag har hört så är den inte alls som boken och fans utav boken har hoppat på filmen enormt.
Personligen som en film så lyckades den underhålla mig och jag gillade den. Sedan så förgyllde ju Harrison Ford alla scener han var i ändå.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1731141/?ref_=hm_cht_t1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=vP0cUBi4hwE
Citera
2013-11-09, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Ender's Game (2013)

Jag vill först och främst påpeka att jag inte har läst boken och tänker nog aldrig att göra det. Så detta är en recession enbart baserad på hur den är som en film.
Som en film så tyckte jag den var bra, men inte mer. Jag hade verkligen önskat ifall filmen gick ännu mer in i Ender's psykologi och hans inre tankar än vad man fick se. Istället läggs filmens fokus mer på träningen. Vilket i sig är en ganska så underhållande del, men det är också en del som är rätt så bekant och ingenting nytt i dagens filmer.
Du har de typiska klassiska karaktärerna, även ifall vi inte får veta något större om sidokaraktärerna. Framför allt så blev jag besviken på Hailee Steinfeld. Vem som helst hade kunnat spela den rollen då hon inte fick tillräckligt med tid framför kameran och vi får heller inte riktigt lära känna hennes karaktär. Vilket är tråkigt med tanke på hur bra hon är när man har sett henne i True Grit.
Men den stora anledningen till varför jag såg filmen i första taget var Harrison Ford. Jag ser nästan allt den mannen gör och jag tyckte det kändes som en någorlunda intressant film när jag såg han skulle vara i den. Hans insats är som alltid väldigt bra men detta är ändå en av hans bättre roller tillsammans med hans insats i 42 på senare år.
Han är också den mest minnesvärda i filmen och den enda vi får något veta om sidan av Ender. Jag vill även passa på att hylla Viola Davis som också hon gjorde en stark presentation.

Där är dock en del dumma moment i filmen. Men att gå in på dem momentet är att spoila lite för mycket så tror inte jag kommer gå in på dessa moment, men minst sagt så finns där några saker som man verkligen funderar över under filmens gång.
Men där är också för varje dum moment ett par riktigt smarta moment. Framför allt så gillar jag att hela filmen är en träning. Den annonseras som en action-sci-fi film men där är inget riktigt stort krig med i den. Bara börja och de är max 1minut och slutet men det är en simulator så det är inte ens riktigt. Jag gillar att en film lyckas skapa en tillräckligt stark atmosfär och hålla tempot uppe trots att där inte är något officiellt krig i den.
Istället bjuds det på träningsmoment och det är underhållna i sig där vi får följa mer Ender's taktik och hur han tänker i slagfältet, vilket är betydligt mer intressant att se på än ett krig där man bara skjuter utan någon tanke. Vilket är att vi får gå in mera i Ender's psyke och tankar men som jag skrev i början så är där inte tillräckligt med många scener som jag hade velat ha.

Sist vill jag prata om slutet som jag tror de allra flesta lär hata. Först så är det mer eller mindre ett cliffhanger slut ungefär som i Prometheus och leder upp till en möjlig uppföljare. Som med största sannolikhet inte lär komma ut med tanke på hur det gick för filmen inom bioförsäljningen.
Men minst sagt så tyckte jag inte om slutet. Det kändes lite förhastat och som jag skrev det var inget riktigt avslut på filmen. Sedan s gav den några frågor som man satt och funderade på. Men i slutändan så tyckte jag inte om slutet och tyckte de sänkte filmen något, framför allt med tanke på hur mycket den har byggt upp till detta.

I sin helhet tyckte jag om filmen, den var bra. Jag tyckte om träningsmomenten och att den fokuserade mer på taktiken och hur Ender tänkte än själva huvudslaget och gjorde det till en hjärndöda actionfilm.
Med det sagt så är där ett par dumma moment och jag hade önskat mer psykologi hos Ender. Sedan så hatade jag slutet. Jag vet inte hur den är jämförelse med boken men vad jag har hört så är den inte alls som boken och fans utav boken har hoppat på filmen enormt.
Personligen som en film så lyckades den underhålla mig och jag gillade den. Sedan så förgyllde ju Harrison Ford alla scener han var i ändå.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1731141/?ref_=hm_cht_t1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=vP0cUBi4hwE

Är vi förvånade att du hyllar barnfilmer?
Citera
2013-11-09, 01:13
Medlem
Lotsos avatar
Citat:

Ja 11års gräns är väl för barn eller?
Fast alla barnfilmer hyllar jag väl inte? Finns massvis med animerade filmer som är skit.
Citera
2013-11-09, 01:16
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
The Hard Way (1991)

Snutkomedi med James Woods som spelar New York-polis, Michael J. Fox spelar en välmenande men påträngande skådespelare som vill göra research och uppleva snutlivet genom att följa med Woods. Stephen Lang spelar skurken i form av seriemördare. Sedan är det precis vad man förväntar sig: komedi och action. Finns mycket att klaga på om man vill ha mer, men tar man filmen för vad den är så är den rolig och underhållande. Härlig sent 80-/tidigt 90-talsstämning!

6/10

Håller med dig att det är en underhållande actionkomedi utan att på något sätt vara någon toppfilm.
Citera
2013-11-09, 02:30
Medlem
Spyrrans avatar
Såg precis Devil från 2010. Hade tänkt fortsätta med skräckfilmer och recensera alla på en och samma gång, men det här var ju bara urbota uselt. På sätt och vis var själva iden intressant, vem som var djävulen var inte uppenbart redan från början. Samtidigt var inledningen bra. Men ju mer tiden gick, desto sämre blev det. Känns lite om om en amatör eller student som har gjort sin första film. Jag tappade intresset men fortsatte att se klart ändå.

En perfekt rulle om man vill bli på dåligt humör. Jag lyckades i alla fall bli det. Vet inte om jag har lust att se mer skräck på ett bra tag pga den där smörjan
Citera
2013-11-09, 03:26
Medlem
Dimaks avatar
Såg en vietnam rulle med Sean penn kommer dock inte ihåg vad den hette, från 89 iaf,

Den var bra men tycker de skulle har skjutit ner alla i byn istället.
Citera
2013-11-09, 10:09
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men "It's a wonderful life" (1946) är väl exempelvis barntillåten? Bara för att en film är barntillåten måste den ju inte vara dålig. Eller syftar du på filmer som är gjorda för barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in