http://www.imdb.com/title/tt1236471/?ref_=sr_1
"Darfur" (2009)
Fyfan..
Det var någonting som ekade i huvudet varannan minut under den här filmens gång.
Och alltså, ni ska veta en sak om mig och det är att jag väldigt, VÄLDIGT avtrubbad när det kommer till extrema filmer och dess innehåll.. Men när det gäller krigsfilmer och fruktansvärda situationer som hänt (t.ex Förintelsen) eller som fortf pågår (t.ex denna Sudan-Darfur-konflikten) så sätter en helt annan sorts emotionell kraft in och jag får verkligen spöa mig själv psykiskt för att kunna ta mig igenom.
Det den här filmen visar, som vi alla vet pågår i detta nu, är inte annat än en inblick i den mörkaste, gravt inhumana och mest skoningslösa av helvetessituationer jag någonsin skådat. I allra högsta grad så drabbas man av den här filmen, och tusen frågor dyker upp.
Tror människor verkligen på en Godhetens Gud fortf när de vet att sånt här pågår? När och hur blev världen så oerhört skadat skev? Och varför, VARFÖR gör vi människor det här mot varandra?
Ju längre filmen går desto mer vill jag bara gråta, försöka hålla mig ifrån att kräkas, mura igen hela lägenheten för att skydda min familj från allt hemskt och bara vänta på en förändring som antagligen aldrig ändå kommer hända i det här livet.
Det här är en film ALLA ska se, enligt min åsikt. Sånt här är vad som behövs för att slå i ansiktet på dom det berör. Men hur många procent kommer klara av det egentligen, p.g.a av filmens, utan att överdriva, helt sanslöst otäcka innehåll?
(Sen misstänker jag att den kommer förbli osedd med tanke på vem det är som regisserat den. Men till er som tvekar, se filmen innan ni snackar, annars.. Ja, your loss).
Och den ska inte ses som en film på vanligt manér, utan regissören ger oss här en inblick av vad som hänt, händer och kommer fortsätta hända om folk inte börjar lära sig.. Komma till insikt. Det finns inga hjältar, det skipas ingen rättvisa överhuvudtaget och just som man tror att man sett det värsta, så fortsätter det gå ännu längre. För det är väl precis så det är eller?
Somsagt, en inblick.
Religion är för mig ren ondska. Ren jävla dumhet och idioti för svaga individer som inte förstår att världen inte är styrd av en högre makt utan av människans fria vilja.
Och våran fria vilja, ja den missbrukas ju som alla med lite vett förstått för längesedan i den allra grövsta bemärkelse.
Ännu en gång.. Fyfan.
/ Mordum