2013-11-08, 16:26
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
348:an kanske inte är tillräckligt klassisk för farbror?

Hrmpf, tar du del av diskussionen som förts på de senaste sidorna i tråden, kommer du nog märka att jag knappast är någon purist i sammanhanget. Däremot är jag förvånad att inte du kom med något inlägg igår - diskussionen var ju som klippt och skuren för en gammal knarrig Pörr att ventilera sina än mer knarriga åsikter i.

Däremot tycker jag inte om 348:ans form. Och detta trots att jag ägt två par skor på den lästen tidigare. Den är helt enkelt för långsmal, mejslad och "trökig" för min smak.
Citera
2013-11-08, 20:26
Medlem
Har läst igenom den gamla skofacisttråden där AlisterG har besvarat min fråga, men jag ställer den igen för säkerhetsskull eftersom AlisterGs jämförelse var med en Chukka-boot om jag inte missminner mig.

Jag är i begrepp att inhandla Carmina i Rain-lästen främst. Jag har dessvärre inte möjlighet att prova lästen. Risken tilltrots med att köpa över nätet söker jag er hjälp.

Mina storlekar är följande (samtliga standardbredd):
C&J, 348-läst: 7,5UK
Vass, U-läst: 41,5EU
Vass, F-läst: 41,5EU
G&G, MH71-läst: 8UK

AlisterG förespråkar att man går ner en stl. i Rain-lästen. Dock är detta en oxford-sko det handlar om. AlisterGs jämförelse i tidigare tråd var med en Chukka-boot.

Någon med erfarenhet från ovan läster som kan vara behjälplig gällande vilken storlek jag behöver i Rain-lästen? För den med erfarenhet vore jag tacksam om rekommendationer kan göras för Robert-lästen också.
Skulle även uppskatta om någon kan erbjuda mått för C&J 348-läst i stl. 7,5UK.

Tack på förhand.
Senast redigerad av DonRaphael 2013-11-08 kl. 20:39.
Citera
2013-11-08, 21:05
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Både Pommadier och Pate de luxe blir mellanbrun. Kommer det bli en bra färg för ett par Conistons om jag vill ha dom likt originalfärgen?

Coniston är väl tan = ljusbrun? Det är således den du ska ha. Mellanbrun kommer att bli för mörk.
Citera
2013-11-08, 21:16
Medlem
Disco-Mannens avatar
Har blivit erbjuden att köpa ett par helt nya Meermin Linea Maestro Norvegesse Dubbelmunkar i färgen Tan i rätt storlek för 1500 kr. Ska man slå till och köpa dem eller ska man avstå ?
Citera
2013-11-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Coniston är väl tan = ljusbrun? Det är således den du ska ha. Mellanbrun kommer att bli för mörk.

Jag har ett par handskar i tan, dessa, och jag tycker dom känns rätt långt ifrån varandra.

Här är en bild med handskarna bredvid skorna: http://i.imgur.com/uJVN7Y2.jpg

Borde jag kanske köpa fler krämer för att uppnå lite skiftningar? Räcker det med bara Pate de luxe i exempelvis mellanbrun och mörkbrun för det och använda endast mellanbrun Pommadier för grunden?
Citera
2013-11-08, 22:21
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Har blivit erbjuden att köpa ett par helt nya Meermin Linea Maestro Norvegesse Dubbelmunkar i färgen Tan i rätt storlek för 1500 kr. Ska man slå till och köpa dem eller ska man avstå ?
Om de passar dig tycker jag att du borde slå till. Det är ju en sjuhelsikes skön kombination av element.
Citera
2013-11-08, 22:54
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Här är en bild med handskarna bredvid skorna: http://i.imgur.com/uJVN7Y2.jpg

Färgåtergivningen i den där bilden lämnar en del att önska. Hade lika gärna kunnat vara i svartvitt. Menar dock fortfarande att det är ljusbrunt du ska ha om du vill behålla den ursprungliga nyansen på kängorna.
Citera
2013-11-08, 23:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Om de passar dig tycker jag att du borde slå till. Det är ju en sjuhelsikes skön kombination av element.

Om det är den här skon Disco talar om så är det snarare en sabla soppa av element. Fel färg, medaljong istället för cap, knasig (kort och tjock) norvegese.
Citera
2013-11-09, 00:35
Medlem
Citat:
Färgåtergivningen i den där bilden lämnar en del att önska. Hade lika gärna kunnat vara i svartvitt. Menar dock fortfarande att det är ljusbrunt du ska ha om du vill behålla den ursprungliga nyansen på kängorna.

Jo självklart. Det jag ville visa var att det var väldigt stora kontraster på handskarna i tan och kängorna i tan.
Citera
2013-11-09, 00:35
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Om det är den här skon Disco talar om så är det snarare en sabla soppa av element. Fel färg, medaljong istället för cap, knasig (kort och tjock) norvegese.

Japp det är den skon som jag har blivit erbjuden och köpa (felköp av en kompis). Ska ta en närmare syn på skorna innan jag bestämmer mig för att köpa dem. Men priset talar för ett köp.

aja tack för informationen JohnnyDungeon och Fixiebike
Citera
2013-11-09, 06:54
Medlem
För det priset är det bara att slå till!
Citera
2013-11-09, 08:37
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Japp det är den skon som jag har blivit erbjuden och köpa (felköp av en kompis). Ska ta en närmare syn på skorna innan jag bestämmer mig för att köpa dem. Men priset talar för ett köp.

aja tack för informationen JohnnyDungeon och Fixiebike

Oavsett om det är ett bra pris eller ej, är iaf enligt min smak den där skon bara fel. Det är för mycket olika saker som pågår samtidigt. Det blir ett slags "Frankensteinsko" - där man plockat ihop designdetaljer från en massa andra skor och slängt ihop till en enda. Lite förvånande är det därför att Meermin missat det uppenbara och inte lagt till ett par tassels på munkremmarna.

Men gillar du stilen är det ju självklart att bra köpläge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in