2013-11-08, 23:30
Medlem
Intressant läsning utifrån AS och brottslighet

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/forskare-aspergers-kan-inte-forklara-brottsliga-handlingar/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag tänker inte utifrån hunden, utan mer att han kanske fantiserat om att stycka någon och att han därför gjort det då. Att det kunde vara det utlösande, att känna hur det känns att stycka en kropp?

Det tycker jag är helt osannolikt. KJ har inget intresse av styckning eller skada någon. Han kände samhörighet med djur, inbillar jag mig. En hund t.ex. "dömer" inte någon för att man har ett handikapp - dom älskar en förutsättningslöst.

Jag tror KJ var väldigt fäst vid sin hund.
Citera
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friida112
Tror ni att det är rätt GM?
Ja, till 99,9% säkert vilket är bortom rimligt tvivel.
Citera
2013-11-08, 23:33
Medlem
sannes avatar
FUP 1113.

MB har ju uttalat dödshot emot V slutet på mars 2013.

micke som ar snall
hmm har inte pappa berattat att han hotat mig till liv

Han sa bråka inte med berg vi är hel gäng! Alla säger till mig att det lät som hot
Citera
2013-11-08, 23:33
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag tänker inte utifrån hunden, utan mer att han kanske fantiserat om att stycka någon och att han därför gjort det då. Att det kunde vara det utlösande, att känna hur det känns att stycka en kropp?

Skulle inte en sådan fantasi nästan uteslutet leda till ett planerat mord?

Om GM besitter dessa fantasier/planer torde han inte ha tänkt längre än att ta ett brottsoffer som han inte bara har anknytningar till rent juridiskt utan även känslomässigt. Plocka upp en luffare eller någon han inte skulle ha anknytning till.

Dessutom tyder ju rapporterna på att styckningen var inte gjord med någon grad av proffessionalism utan var högst lekmannamässig ,jag tycker man kan tänka sig att man i ett sådant scenario där man fantiserar om styckning bör forska i ämnet och studera olika metoder och även ha adekvata verkltyg.

Dessutom finns det inget som framkommit i KJs karaktär som kan leda oss att tro han skulle ha någon form av sadistiska våldstendenser

Jag tror inte att lustmord har någon hög sannolikhet som motivbild.
Citera
2013-11-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Ja, till 99,9% säkert vilket är bortom rimligt tvivel.

Nej.

Jag skulle säga att med den tillgängliga informationen just nu så är:

KJ skyldig till mord: 10%
KJ skyldig till dråp: 15%
Brott mot griftefriden: 25%
KJ medhjälpare i dådet utan enskilt ansvar för ovanstående: 40%

Någonstans där i krokarna borde det ligga just nu.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tycker jag är helt osannolikt. KJ har inget intresse av styckning eller skada någon. Han kände samhörighet med djur, inbillar jag mig. En hund t.ex. "dömer" inte någon för att man har ett handikapp - dom älskar en förutsättningslöst.

Jag tror KJ var väldigt fäst vid sin hund.
Ja men du missuppfattar mig, jag svarade på varför motivet till att han kan ha dödat V, kan ha varit att han fantiserat om att stycka en kropp. Inte att han gjort det med hunden.
Citera
Medlem
just_a_girls avatar
En G*drun Elise Yvon*ne B*rg L*ndqvist *u,n,e,u har bott på samma adress som KJ, vilket framkommer av Rejta när man googlar på adressen. Är hon släkt med VB och bodde hon där då? Hon bor i H*rads, a, nu i ett stort hus med vad som ser ut att vara både lada och ytterligare en byggnad på en stor tomt. Hon är inte syster till MB? Sysslar med design och djur bl.a. har säkert både en och två vassa föremål hemma av den anledningen.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Då vill jag påstå att denna rättegång blir lite av unik i Sverige om advokaten inför sittande rätt pekar ut en annan person som GM och denna samtidigt är kallad som vittne...

Det har han ju i princip gjort i sitt öppningsanförande.
Citera
2013-11-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Då vill jag påstå att denna rättegång blir lite av unik i Sverige om advokaten inför sittande rätt pekar ut en annan person som GM och denna samtidigt är kallad som vittne...
Kan du försöka förklara hur det kommer sig att det är blod från Ploy som finns i ditt bagageugrymme?

– Det måste vara någon som har planterat det där.

Han pekar sedan ut den 50-årige man som Kuriren tidigare berättat om, som under en tid haft en relation med Vatchareeya Bangsuan.

– Han vet var jag bodde och vilken bil jag hade, säger 22-åringen och fortsätter:

– Jag tycker också det är underligt att det var så brett med blod.

– Själv skulle jag tycka att det var oerhört underligt att det fanns blod i bagaget, säger Ulrika Schönbeck och pekar sedan på ett förhör där 22-åringen sagt att det var svårt att hitta knappen där man öppnar bagaget.

Nu är hans version att han aldrig låser bilen.

KJ pekade ut MB och även det är märkligt
Citera
2013-11-08, 23:36
Bannlyst
Jag har läst tråden men ingenstans har han blivt känd som en romantiker eller tänkare han trivs med hundar.

Att han ljuger om fiske och sitt överdrivna intr för vapen och jakt är uppenbart i tingsrätten.
Men nästa dag vet han knappt hur man rensar en fisk. Klart man undrar varför hände dett just nu när han var 22 och inte 17 år.?

Han har säkert övat i tanken i många år.
Senast redigerad av Dirrtyfingers 2013-11-08 kl. 23:38.
Citera
2013-11-08, 23:36
Medlem
Två saker.
[1] - KJ ändrar tiden VB lämnar hans lägenhet till 20:30. DJ pratade idag om att KJ tog illa vid sig av spekulationer om honom i trådar på nätet (läs flashback). För att få hans historia att bättre stämma med MBs förehavanden från FUP den kvällen, och utmåla honom som misstänkt, har han nu ändrat tiden. I FUP har det konsekvent varit efter 2a avsnittet av Family Guy som hon lämnar lägenheten och han fortsätter kolla på någon film. Vill också tillägga att skriken som två grannar oberoende av varandra hör inträffar runt 21 tiden.

[2] - Behöver lite hjälp med den här listan. Ni som vet bättre, fyll gärna på:

Föremål som har hittats som knyter KJ till mordet:
[x] 2 arbetshandskar med VBs blod på (i KJs bagagelucka)
[x] Blod i bilen samt likdoft
[x] Kirurgtejp med VBs blod på (som någon planterat, men som han hittat i en saab och rullat cig med)

Föremål som saknas hos KJ sen 1a jan 2013:
[] Ryggsäck, 120 el. 150l (benen får garanterat plats där). Vänner har sagt att han har köpt en sådan, men den har inte påträffats.
[] Halva hans dubbelsäng
[] Ett verktyg som KJ haft enligt vänner, men som han slängt sen dess. Skapar D-märken som på VBs rygg.
Konstigt att vissa spår lyckas han sopa undan, medans andra (handskarna) lämnar han bara kvar.
Senast redigerad av Sobrutia 2013-11-08 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in