2013-11-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Vad är det du vill säga egentligen? Ditt inlägg, it doesn't make any sense, för mig. Förutom någonting om att satan styr mitt liv eftersom jag vägrar ta till mig er lära, inte förstår den och inte minns allt ni sagt.

Du sade detta:

Citat:
Ni lyckas med att få ateismen och satanismen att framstå som otroligt vettiga livsåskådningar.

Men du har ju uppenbarligen felaktiga uppfattningar när du sedan säger:

Citat:
Om himlen endast är befolkat av en åtta miljoner JW:s så tror jag att jag avstår. Skulle bli självmordsbenägen på mindre än en vecka.

Du baserar alltså ditt påstående om att ateismen och satanismen framstår som vettigare livsåskådningar på felaktiga grunder. Därför var jag ironisk och sade att detta kanske berodde på att det istället kanske är du som tillhör satanismen, men jag tar tillbaka det.
Citera
2013-11-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Med tanke på vad som tidigare skrevs i tråden ang Sällskapet och pengar, så är det absolut så att sällskapet har blivit giriga på senare tid.
Har inte uppfattningen att det var så tidigare, men nu är det odiskutabelt.

Det jag tänker på är hur de om och om igen söker statsbidrag!
Avslag på avslag, men sällskapet överklagar gång på gång.
Sedan 2007 har de sökt sådana bidrag!

Senast med bla denna formulering:

"Jehovas vittnen ansöker om rättsprövning och yrkar att Högsta
förvaltningsdomstolen förklarar regeringens beslut olagligt och beordrar
regeringen att tilldela Jehovas vittnen statsbidrag."

Om inte detta är girighet, vad är det då???

Och hur kan det vara förenligt med att inte vara en del av världen att vilja förklara "regeringens beslut olagligt" och att "beordra regeringen"??
I den organisation jag kände till som barn och ungdom sades det alltid att de inte ville ha sådana bidrag, utan de litade på att Gud skulle se till att hans organisation hade vad de behövde för verket.

Det gör man tydligen inte längre!

Det har lika mycket med de rättigheter som finns i ett samhälle såväl som skyldigheter.
Den paragraf man lutar sig emot har bara används en gång och då emot JV. De som fällde utslaget tillhör andra frikyrkor och då kan man undra hur neutrala de är i sin bedömning.
Dessutom finns det samfund som idag får bidrag men som ur ett samhällsperspektiv och som absolut av er i den här tråden anses ha en extrem syn i många frågor.
Det handlar för vår del av ett erkännande som en etablerad rörelse.
Citera
2013-11-08, 20:30
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det har lika mycket med de rättigheter som finns i ett samhälle såväl som skyldigheter.
Den paragraf man lutar sig emot har bara används en gång och då emot JV. De som fällde utslaget tillhör andra frikyrkor och då kan man undra hur neutrala de är i sin bedömning.
Dessutom finns det samfund som idag får bidrag men som ur ett samhällsperspektiv och som absolut av er i den här tråden anses ha en extrem syn i många frågor.

Två fel gör inte ett rätt. Jag tycker inga religiösa samfund ska få bidrag eller liknande.
Citera
2013-11-08, 20:33
Bannlyst
Därför att det finns så många som inte tror och jehovas knackar dörr. Anses påträngande.
Citera
2013-11-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Två fel gör inte ett rätt. Jag tycker inga religiösa samfund ska få bidrag eller liknande.

Det kan så vara vi har aldrig ansökt om bidrag tidigare.
Men om 22 000 JV betalar skatt och regeringen har sagt att religiösa samfund har rätt till bidrag så borde det ju gälla alla alternativt att inga samfund får bidrag.
Citera
2013-11-08, 21:04
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så vi ska alltså acceptera att ett väsen som framstår både ont och grymt ska vara genom god och allsmäktig blint eftersom vi anses ofullkomliga? Nej tack, det där är bara korkad naivitet. För att acceptera detta om Jahve kräver jag att det styrks.

Vilken typ av bevis vill du ha?
Tycker du det verkar som att han verkar grym och ond om du tittar på den jord han skapat?
Är inte människan skapad på ett sånt sätt att hon kan njuta av livet.
Råder det inte harmoni i universum, astronomer beskriver rörelserna som en balettdans.
Den exakthet som finns i naturlagarna visar inte det på både intelligens och vishet?
Ett klot som tar hand om sig själv producerar sitt eget syre etc.
Miraklet när ett barn kommer till och allt bara fungerar.
En fågel som kan flyga hundratals mil och varje år komma tillbaka till samma träd.
Det är lätt att säga att allt detta är slumpens verk.
Men vilken konstruktion kräver inte en konstruktör.

Citat:
Nej, alla förstår det inte för att det krävs förkunskap, bland annat om vem Satan är. Jag hävdar att ingen, som inte subtilt eller öppet lärts att Satan var den som fick E&A att begå denna första "synd", drar denna slutsats.
Det var helt uppenbart för Adam & Eva i alla fall.

Citat:
Men han bröt ju mot systemet när han stoppade faraons fria vilja vilket du fortsätter att undvika att bemöta. Sedan så funkar det ju tydligen bra för universumet att använda sig av kryphål. Vilken skapelse, hörru!

Förstår du att Satan ville bli lik Gud och hans tanke var att få människan att tillbe honom.
Han är också idag enligt bibeln den som styr idag, människan Gud.
Gud styr fortfarande sin församling och han har rätten att skydda den på olika sätt.
Judarna var Guds egendomsfolk och hade till uppgift bland annat att frälsaren eller Jesus skulle födas i en speciell släktlinje av judarna, i Juda stam.
Därför skyddade Jehova judarna från angrepp som indirekt kom från Satan men han använde mänskliga härskare som i fallet med Farao.
Se det som ett stort schackspel där båda har ett regelverk att följa.
I fallet med Job fick han prövas av satan men Gud sa att han fick inte döda honom, Satan protesterade inte mot detta och visar i sin tur att Satan inte ifrågasätter att Gud har rätten att sätta upp normer för sin skapelse.
Citera
2013-11-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Nej, det handlar inte alls om rättigheter och skyldigheter!
Visst, det finns andra samfund som får bidrag, men som inte borde ha det.
men det ändrar inte på dessa fakta:
JV har plötsligt blivit giriga, och vill ha av "kejsaren, hellre än att ge".
Och det handlar inte alls om "ett erkännande som etablerad rörelse". Googla och se vilka stora rörelser som inte har statsbidrag!
För min del är detta helt avgörande, ansökan om statsbidrag blir i fortsättningen mitt svart när någon släkting tycker att jag skall ta mig samman och komma med i "Sanningen".
Citera
2013-11-08, 22:18
Medlem
Gahlsters avatar
[quote=Ekasnah|46052681]
Citat:
Tycker du det verkar som att han verkar grym och ond om du tittar på den jord han skapat?
Råder det inte harmoni i universum, astronomer beskriver rörelserna som en balettdans.
Den exakthet som finns i naturlagarna visar inte det på både intelligens och vishet?
En fågel som kan flyga hundratals mil och varje år komma tillbaka till samma träd.

Bevis som visar att hen kommer se till att allas behov är tillfredsställda, ungefär. Borde väl inte vara så knepigt för någon som är allsmäktig.
Har du läst bibeln? Jahve är inte direkt snäll utan verkar rätt besatt av död och lidande. Han hjälper bl.a. en som kan likställas med en dåtida självmordsbombare.
Nix, eftersom det påvisats att fantastiska saker kan utvecklas utan någon bakomliggande intelligens så ser jag inte att det skulle behövas på andra områden.

Citat:

Det får du utveckla för jag vet inget som antyder det.

Citat:
Förstår du att Satan ville bli lik Gud och hans tanke var att få människan att tillbe honom.
Gud styr fortfarande sin församling och han har rätten att skydda den på olika sätt.
Judarna var Guds egendomsfolk och hade till uppgift bland annat att frälsaren eller Jesus skulle födas i en speciell släktlinje av judarna, i Juda stam.
Därför skyddade Jehova judarna från angrepp som indirekt kom från Satan men han använde mänskliga härskare som i fallet med Farao.
I fallet med Job fick han prövas av satan men Gud sa att han fick inte döda honom, Satan protesterade inte mot detta och visar i sin tur att Satan inte ifrågasätter att Gud har rätten att sätta upp normer för sin skapelse.

Fortfarande redogör du inte varför det gick bra att ta ifrån faraon sin fria vilja men att det tydligen skulle vara ett grovt brott som skulle skaka universums grundvalar om hen gjorde det mot någon annan.
Citera
2013-11-08, 22:57
Medlem
[quote=Ekasnah|46052681]
Citat:

På vilket sätt styr Satan idag?
Citera
2013-11-08, 23:03
Medlem
Är det möjligt att utöva sin fria vilja till att begå självmord i nästa värld/himlen?
Citera
2013-11-09, 01:22
Medlem
Citat:
Är det möjligt att utöva sin fria vilja till att begå självmord i nästa värld/himlen?

I himmelen torde det vara omöjligt efter som det sägs att det ärver odödlighet, de blir ju andevarelser bibeln säger att kött och blod inte kan ärva sanningen.

I livet på jorden som är ett evigt liv men inte odödligt så skulle det vara det teoretiskt även om jag har svårt att se någon som skulle vilja göra det. Gud utlovar fullkomlighet dvs inga depressioner etc.
Citera
2013-11-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, det handlar inte alls om rättigheter och skyldigheter!
Visst, det finns andra samfund som får bidrag, men som inte borde ha det.
men det ändrar inte på dessa fakta:
JV har plötsligt blivit giriga, och vill ha av "kejsaren, hellre än att ge".
Och det handlar inte alls om "ett erkännande som etablerad rörelse". Googla och se vilka stora rörelser som inte har statsbidrag!
För min del är detta helt avgörande, ansökan om statsbidrag blir i fortsättningen mitt svart när någon släkting tycker att jag skall ta mig samman och komma med i "Sanningen".

Så du menar att detta skulle vara det som får dig att inte gå med i JV?
Det låter inte troligt med tanke på allt annat du hela tiden spyr galla över gällande JV.
Ibland och för den delen väldigt ofta är saker inte svart och vita som du och några fler vill
visa på här.
Sätt dig in i frågeställningarna så är inte svaren så enkla och givna.
Jag tycker det om det mycket i livet att vi ofta får vi en grovt förenklad bild, det gäller t ex nyheter, vetenskap och inte minst vad olika religioner tror på.
Precis som det är många lögner om JV så upplever jag att det är så om många andra samfund också.
Det är lättare att bara häva ur sig något på en fikarast och sedan påstå att det är så, om inte annat för att de sa det på uppdrag granskning eller något åt det hållet.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-09 kl. 01:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in