2013-11-07, 22:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Allsmäktig handlar om hans makt.

Jag tror att du har tydliggjort att det rör sig om MAKT.

Citat:
Han står fast vid sina principer och på det vilar hela universum och universums frid.

Den perfekte slavexistens där ingen vågar säga ifrån; visst.

Citat:
Kan du tänka dig HD som ska döma någon för mord och det är helt uppenbart att personen är skyldig och säger ähh vi struntar i lagen den här gången du kan gå som en fri man.
Vad skulle hända med det rättsystemet?

Samma falska analogi igen ... och igen ..... och igen ..... och ..........
Citera
2013-11-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Onda var i detta fall långt ifrån synonymt med alla.

Vad innebär detta andliga behov? Det låter väldigt mycket som en permanent drog som vi ska få så att vi är nöjda och glada med Jahves regim och utan någon egentlig fri vilja.

Ok men vem har sagt att alla onda ska vara döda för evigt?
Vi säger inte det utan att endast det som enligt bibeln syndat emot helig ande inte kommer att få en uppståndelse.

Vi är skapade med behov av att äta, sova, känna oss älskade etc på samma sätt skapades vi med ett andligt behov.
Fyller vi detta idag så känner vi både lycka och sinnesfrid.
Substitutet till det andliga är det materiella enligt Jesus , vi lever i en värld där många tror att det materiella är det som leder till lycka.
Bibeln framhåller att det är att tillfredsställa sitt andliga behov som ger lycka.

Fri vilja balanseras mot normer Gud ställt upp som är till vårt bästa.
När du går på Ölandsbron sparkar du inte på räckena och tycker att de begränsar din frihet att röra dig hur du vill de skyddar istället dig.
På samma sätt finns det en stor frihet att "röra" sig inom Guds normer men det finns också tydliga barriärer som finns där för att skydda oss.
Citera
2013-11-07, 23:01
Medlem
Bara för att man inte är mesig och utan övertygelse, betyder inte att man inte är ödmjuk.

(oj många negationer, med andra ord: Bara för att man inte är mesig och utan övertygelse betyder inte att man är stolt och omedgörlig).

Jesus hade starka åsikter, som retade upp hela etablissemanget och som slutade i döden på grund av människornas hat, betyder det att Jesus inte var ödmjuk?
Citera
2013-11-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jesus hade starka åsikter, som retade upp hela etablissemanget och som slutade i döden på grund av människornas hat, betyder det att Jesus inte var ödmjuk?

Så sant många blandar ihop det.
Dessutom kan det vara svårt att nyansera sina svar här...det är inte alltid så lätt i skrift...utan tonfall och ansiktsuttryck
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-07 kl. 23:11.
Citera
2013-11-07, 23:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi är skapade med behov av att äta, sova, känna oss älskade etc på samma sätt skapades vi med ett andligt behov.

Personligen har jag inte TILSTYMMELSEN av något andligt behov som även perifärt påminnar om det trams du presenterar.

Speak for yourself.
Citera
2013-11-07, 23:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bara för att man inte är mesig och utan övertygelse, betyder inte att man inte är ödmjuk.

Vilket är typisk för MAKT-hierarkier. Man fjäskar för bossen och domderar för dom underlydande.
Citera
2013-11-07, 23:15
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:

(oj många negationer, med andra ord: Bara för att man inte är mesig och utan övertygelse betyder inte att man är stolt och omedgörlig).

Angående personliga styrkor, eller vad vi nu ska kalla det.

Anser ni att alla personer har samma förutsättningar för predikande?. Jag har ändå fått för mig att Jehovas vittnen är en karriar-religion, och kräver en speciell typ av person.

Alla människor vågar inte stå upp och tala inför folk, att ta ställning och kanske ofta stöta på konflikter. Detta måste vara mycket stressigt. Mose var ingen talare (har jag för mig?) och ville helst inte tala inför folket.

Personer som inte har de psykiska förutsättningarna, hur klarar de sig i denna organisation?

En av de viktigaste frågorna, är ju trots allt predikandet. Det är grunden till hela religionen. Det räcker inte med att gå på möten och få "andlig näring", utan man måste utsätta sig , som för vissa människor skulle innebära ren och skär skräck.

Kan ni själv se negativt på vissa frågor inom Jehovas vittnen? Uteslutningar, att man kan döpas vid alldeles för ung ålder (med tanke på de MYCKET hårda konsekvenserna).

Kan ni se de personliga tragedier som detta kan medföra? Jag har sett det inom släkten själv, och har fått en avsmak av vissa personers beteende. (Jesus hade aldrig betett sig så, är min uppfattning)

Det är just det "rädda" beteendet jag avskyr. Vissa vittnen träffar uteslutna släktingar (Jag vet detta personligen) Vissa tittar inte ens åt sina egna döttrar eller söner.

Kan man ha en personlig hållning till en uteslutning? För jag tvivlar på att äldstebröderna vet alla de som träffar nära och kära. Som så bör, om det inte finns något riktigt hot, mot deras egna tro.

Sorry om det blev lite fumligt inlägg.
Citera
2013-11-07, 23:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
En av de viktigaste frågorna, är ju trots allt predikandet.

Kalla det det om du vill. Demagogiserandet är nog närmare verkligheten i JVs fall.
Citera
2013-11-07, 23:25
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kalla det det om du vill. Demagogiserandet är nog närmare verkligheten i JVs fall.

Jag vet inte ens vad det betyder. Men du förstog nog vad jag menade
Citera
2013-11-07, 23:50
Medlem
Citat:
Angående personliga styrkor, eller vad vi nu ska kalla det.

Anser ni att alla personer har samma förutsättningar för predikande?. Jag har ändå fått för mig att Jehovas vittnen är en karriar-religion, och kräver en speciell typ av person.

Alla människor vågar inte stå upp och tala inför folk, att ta ställning och kanske ofta stöta på konflikter. Detta måste vara mycket stressigt. Mose var ingen talare (har jag för mig?) och ville helst inte tala inför folket.

Personer som inte har de psykiska förutsättningarna, hur klarar de sig i denna organisation?

Det är ingen "karriär-religion", vissa kanske tror det, men dom brukar inte vara långlivade, många av dom blir uteslutna efter ett tag när dom inte får sin "karriärs-lystnad" tillgodosedd på grund av att andra ser att denna personen inte är andlig, utan bara är ute efter en karriär och ett namn för sig själv.

Det behövs olika typer av människor i Guds organisation, det finns människor som har talförmågan, andra har stor empati, en tredje grupp är bra på praktiska saker. Det finns många olika slags människor bland Jehovas vittnen, olika kulturer, raser och tidigare religioner. Jehovas vittnen finns över hela jorden. Detta är unikt som sällan uppmärksammas.

Du har helt enkelt en stereotyp bild av Jehovas vittnen, förmodligen påverkad av media och sajter som dessa som spyr ut stereotyper.

Citat:
En av de viktigaste frågorna, är ju trots allt predikandet. Det är grunden till hela religionen. Det räcker inte med att gå på möten och få "andlig näring", utan man måste utsätta sig , som för vissa människor skulle innebära ren och skär skräck.

Dom flesta om inte alla känner denna "skräck", detta är känt och normalt för en människa som ska träffa och prata med okända människor. Vissa klarar det bättre, vissa klarar det sämre, vissa klarar det inte alls. Men det finns inget krav på att vittna för andra för att kunna kalla sig för ett Jehovas vittne. Man gör det man klarar av.

Citat:
Kan ni själv se negativt på vissa frågor inom Jehovas vittnen? Uteslutningar, att man kan döpas vid alldeles för ung ålder (med tanke på de MYCKET hårda konsekvenserna).

Ja vissa blir döpta för unga, men det är föräldrarnas ansvar (och en viss mån församlingens ansvar). Det finns ingen åldersgräns i bibeln som organisationen kan stödja sig emot. Så fort man är mogen nog att förstå dom omfattande frågorna (som aldrig skulle ställas t.ex. hos Katoliker bl.a.) och man inser frågornas allvar, så är man mogen nog att bli döpt. Det finns inget i bibeln som säger emot detta, däremot är spädbarnsdop där barnet inte ens kan svara på frågor helt emot bibeln. Vilket både Katolska Kyrkan och Svenska Kyrkan bland andra tillämpar, vilket alltså är helt emot bibeln.

Citat:
Kan ni se de personliga tragedier som detta kan medföra? Jag har sett det inom släkten själv, och har fått en avsmak av vissa personers beteende. (Jesus hade aldrig betett sig så, är min uppfattning)

Det är just det "rädda" beteendet jag avskyr. Vissa vittnen träffar uteslutna släktingar (Jag vet detta personligen) Vissa tittar inte ens åt sina egna döttrar eller söner.

Kan man ha en personlig hållning till en uteslutning? För jag tvivlar på att äldstebröderna vet alla de som träffar nära och kära. Som så bör, om det inte finns något riktigt hot, mot deras egna tro.

Sorry om det blev lite fumligt inlägg.

Det finns personliga tragedier bland många olika religiösa och även medelsvensson, och många av personliga beteenden som inte nödvändigtvis reflekterar majoriteten i den tro eller det landet, varför skulle inte Jehovas vittne ha dessa? Varför antar ni att Jehovas vittnen är fullkomliga utan fel?
Citera
2013-11-07, 23:55
Medlem
Citat:
Jag vet inte ens vad det betyder.

Det är nog inte många som vet vad Bogomil pratar om för det mesta, men bara för att han slänger sig med stora ord så har dom flesta respekt för honom, jag ser bara honom som ett troll, som slänger sig med ord som han lärt sig utantill, en papegoja som ständigt upprepar sig.
Citera
2013-11-07, 23:56
Medlem
Den här tråden ger mig högt blodtryck. Ni lyckas med att få ateismen och satanismen att framstå som otroligt vettiga livsåskådningar. Vem i hela fridens namn skulle välja bli Jehovas Vittne liksom?

Om himlen endast är befolkat av en åtta miljoner JW:s så tror jag att jag avstår. Skulle bli självmordsbenägen på mindre än en vecka.

Edit:
Om ni JW:s i tråden inte verkade vara så pålästa i det som jag förmodar är JW:s läror skulle jag tro att ni är troll.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-08 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in