Citat:
Ursprungligen postat av
FUP-12
Jag tror du tänker lite bakvänt där.
Jag resonerar så här:
Om KJ fälls för mord, så falls han p.g.a. blod och liklukt i bagageutrymmet.
Samt DNA som mest troligt kommer från honom på hennes vrist.
Citat:
Om KJ frias för mord så gör han det genom att rätten på något sätt köper att blodet och liklukten kan ha kommit dit på annat sätt.
Och om rätten på detta sätt har resonerat bort blodet och liklukten, så finns det inget underlag för att fälla honom för brott mot griftefriden.
Allt eller inget, tror jag på.
Jag har alltid tyckt det samma. Om man binder KJ till att ha befattat sig med VB:s döda kropp är saken Oskar. Hon är bevisligen mördad, så några Alm-tvivel om dödsorsaken finns inte. Han har, vad än försvaret vill göra gällande, inget alibi, han var den siste som bevisligen såg henne, och han argumenterar lika konstigt- och lika just
argumenterande - som Christine Schürrer gjorde i arbogarättegången. Allra rimliga medhjälparscenarier, som rent allmänt dessutom är extremt sällsynta IRL, skulle dessutom ha skon på andra foten - att KJ mördat VB, men fått hjälp med att undanskaffa kroppen, alltså just det som han verkligen kan bindas till. Jag kan omöjligt inse hur det rent sakligt och logiskt finns utrymme för alternativhypoteser om gärningsman inom
rimligt tvivel om KJ binds till att ha befattat sig med hennes döda kropp.
Om han å andra sidan inte anses vara bunden till att ha befattat sig med kroppen är resten bara en massa saker som tyder på att han mest troligt är skyldig, men inget som på minsta sätt binder honom till någonting bortom rimligt tvivel, och då ska han frias helt och hållet.