Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
För tydlighetens skuld: Jag menar absolut inte att Bergwall är helt utan ansvar för den här soppan. Det ligger snarare i sakens natur att patienter av den hör typen (tvångsvrdade blanddiagnoser med stor inslag av personlighetsstörning) hittar på en hel del som ställer till förtret för omgivningen. Däremot tycker jag att mina kollegor på Säter borde varit litet mer öppensinniga och haft just detta i åtanke. Hu poliser och åklagare fungerar ska jag inte uttala mig så bestämt om men även där tycker jag att man borde funderat ett tag till på allt som serverades från Bergwalls sida, via personalen på Säter.
Du har flera gånger berättat att du arbetar i psykvården, och med detta inlägg gör du verkligen skäl för ditt tagna namn
NurseRatched.
Din inställning om att patienter och intagna;
hittar på en hel del som ställer till med förtret för omgivningen, är ett sätt att uttrycka sig om denna rättsskandal som är i linje med den inställning som dina kollegor på Säter visat.
Det är märkligt att du kallar dem för kollegor, trots att du inte arbetar där. Men det visar sig att samhörighet med yrkesgruppen är den farliga identitet som till och med, finns inom psykiatrin. Det handlar om jag svaga personer som förpestar demokratin. De söker sig dit de kan trakassera de svaga, som inget har att sätta emot. De gömmer sig bakom yrkesfasaden som ger ett skydd, som nu visar sig vara värre än jag misstänkte tidigare. De kostar skattebetalarna pengar när detta svenska fenomen sätter rättssäkerheten ur spel med random tyckande. För i detta fall briserade det, för de som hade skydd i denna bubbla.
De är experter på att framställa sig själva som offer, trots att de lever på bekostnad av andra. Som jag nämnt tidigare, otal gånger, är skillnaden på patienter och vårdare hårfin utifrån den plats jag betraktat detta spektakel.
Personligen tror jag att det finns en massa personer som är så fulla av sin egen förträfflighet, att de struntar i instruktioner eller lag. Dessa uslingar bryr sig inte om regler och kallar det för trams. De talar om sitt eget maktmissbruk, som sunt förnuft.
Det gäller att hålla med trots att man är emot och till slut inte vet man inte vad man ska tycka, eller hur Nurse Ratched?
Hur långt får övergrepp gå, och vad går gränsen till att man tar avstånd från personer som missbrukar sin makt inom det offentliga?