2013-11-03, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Har grannar som är iofs ganska trevliga men verkar inte tänka mycket på att man kan stänga dörrar och skåp i en lugnare takt. J.... spring i lägenheten ibland som det hörst tydligt hos mig. Värst är det på morgonen då de ska iväg till jobbet, man har blivit väckt av det och då jag är en utpräglad kvällsmäniska och gillar att ta sovmorgnar så börjar jag känna mig lite irriterad. Man känner också att det skulle bli mycket lättare att ta upp det om de vore otrevliga, så här känns det lite pinsamt och man vill inte förstöra relationen. Så vad gör man?

Enkel situvation. Låna över de på en fika och berätta hur du upplever allt på morgonen. Tänkte att man kunde ringa sexuritas men lite svårt att få det bekräftat när de bara stampar och så. Sen vill man ju inte få igång bråk. Men aja bjud över de på fika ha det gött så ska allt lösa sig.
Citera
2013-11-04, 09:30
Medlem
oyegies avatar
Nu börjar man bli irriterad,det är nåt mongo som envisas med att smälla igen balkongdörren eller vad man nu håller på med men det liksom brakar till i hela lägenheten så man nästan skiter i brallan,det har varit så sen jag flyttade in.
Citera
2013-11-04, 09:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Nu börjar man bli irriterad,det är nåt mongo som envisas med att smälla igen balkongdörren eller vad man nu håller på med men det liksom brakar till i hela lägenheten så man nästan skiter i brallan,det har varit så sen jag flyttade in.

Dom kanske har samma problem som vi hade att balkongdörren slagit sig, vi var tvugna att ta i för kung och fosterland + lite till för att få igen våran. Och inte fan kom hyresvärden och fixade den heller...
Citera
2013-11-04, 10:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom kanske har samma problem som vi hade att balkongdörren slagit sig, vi var tvugna att ta i för kung och fosterland + lite till för att få igen våran. Och inte fan kom hyresvärden och fixade den heller...
Har du testat att ta paraffin på ytorna där dörren tar i dörrposten?
Senast redigerad av borriz 2013-11-04 kl. 11:01.
Citera
2013-11-08, 01:01
Medlem
[complex]s avatar
Fan, jag har en "ny" granne som borrat i typ två månader nu till och från..
Jag sover på lite olika tider och det är inte så jävla kul att vakna upp av en slag-borr eller borr. Sen hammare efter det...

Men det är jag som har sovit på fel tider, så jag har inte ens klagat.. (Antar att man får låta emellan 08-22.)
Varit tyst i två dagar nu iallafall..

Hoppas att han är klar. Verkar inte bygga om utan "hobby-snickra" typ tror jag. (Har bara hört av annan att han arbetar som snickare..)

Eller så har han renoverat. Jag hoppas han är klar nu..
Jävligt störande att inte få sova i lugn och ro. Och sömnen är viktig.

Finns inget värre än att vakna upp med en borr vägg i vägg där man sover. Sjukt irriterande.
Sen jag börjat dunka ibland på väggen har han slutat..

Men ibland har man varit så trött att man inte orkat röra på sig och försökt sova med öronproppar ändå, men det har inte riktigt funkat.
Men nu har det varit lugnt några dagar så jag hoppas han är klar fan..
Senast redigerad av [complex] 2013-11-08 kl. 01:07.
Citera
2013-11-08, 10:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du testat att ta paraffin på ytorna där dörren tar i dörrposten?

Tro mig, vi testade allt, men när dörren är 2-3 millimeter större än "hålet" pga att den slagit sig och trät svällt av fukt så hjälper inte det
Vi fick lov att gå runt på utsidan och tacka dörren innåt/uppåt samtidigt som en stof på insidan och drog för kung och fosterland och försökte få ner handtaget.
Citera
2013-11-08, 10:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Fan, jag har en "ny" granne som borrat i typ två månader nu till och från..
Jag sover på lite olika tider och det är inte så jävla kul att vakna upp av en slag-borr eller borr. Sen hammare efter det...

Men det är jag som har sovit på fel tider, så jag har inte ens klagat.. (Antar att man får låta emellan 08-22.)
Varit tyst i två dagar nu iallafall..

Hoppas att han är klar. Verkar inte bygga om utan "hobby-snickra" typ tror jag. (Har bara hört av annan att han arbetar som snickare..)

Eller så har han renoverat. Jag hoppas han är klar nu..
Jävligt störande att inte få sova i lugn och ro. Och sömnen är viktig.

Finns inget värre än att vakna upp med en borr vägg i vägg där man sover. Sjukt irriterande.
Sen jag börjat dunka ibland på väggen har han slutat..

Men ibland har man varit så trött att man inte orkat röra på sig och försökt sova med öronproppar ändå, men det har inte riktigt funkat.
Men nu har det varit lugnt några dagar så jag hoppas han är klar fan..

Om han borra mycket så kan du ju testa att gå och ringa på innan du går och lägger dig om du ska sova på dagen och helt enkelt be honom att inte borra idag.
Citera
2013-11-08, 20:11
Medlem
irrblosss avatar
Någon som har koll på om det finns några gränsvärden på buller i hyresrätter? Jag vet att Socialstyrelsen har rekommendationer, men om det finns något lagligt stöd vet jag inte. Är så sjukt trött på grannarna (eller om det är en enstaka granne - det är svårt att avgöra varifrån bullret kommer eftersom det är betongväggar).

Har nu beställt en ljudnivålogger som loggar dB(A) och dB(C), men har inte fått den än. Har tänkt denna låta logga under typ en vecka och sedan sammanställa värdena och skicka in till hyresvärden för att visa att mitt boende suger pga min granne/grannar. Vet inte om de kan göra något åt det om man inte pekar ut någon speciell granne, men det känns som att det är deras problem att utreda vem det är som skapar störningen och inte jag.

I kväll testade jag med en app på telefonen som mäter ljudtryck, jag dubbelkollade den mot en ljudnivåmätare vi har på jobbet och den låg ganska nära sanningen. I kväll dundrade grannarna på så att jag hade ett dB(A)-värde i vardagsrummet som pendlade mellan 55 och 58. Enligt Socialstyrelsen anses nivåer över 45 dB(A) kvällstid vara störande och skadligt för hälsan.

Så vad är era tankar om att gå vetenskapligt tillväga för att påvisa att det förekommer störningar? Någon annan som gjort detta? Väger det tyngre, eller tror hyresvärden bara att man har för mycket fritid om man lämnar in en "bullerrapport"?

En annan tanke, som kanske hör hemma i någon fysiktråd, men dB-värdet varierar ju med dunkandet. Det är själva variationen som är jobbig. Hade man haft en jämn hög ljudnivå hade det ju inte varit så störande. Någon som har koll på hur man mäter hur "störande" det är med variationer i ljudnivån, och inte bara själva ljudnivån i sig?
Citera
2013-11-08, 21:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Någon som har koll på om det finns några gränsvärden på buller i hyresrätter?
Prata med miljöförvaltningen i din kommun.
Citera
2013-11-08, 21:43
Bannlyst
Grannen får nått spel efter 20:00?

Bor i Lägenhet och fått en,
(tydligen)nyinflyttad granne
Helt plötsligt för drygt en månad sedan händer nått spektakulärt,vid ca 20:00 börjas det stampas runt så det låter som någon springer runt i träskor i lägenheten bredvid

svårt att direkt säga om det är grannen i samma våning eller våningen ovanför
men nått e sjukt "sjukt" ,låter som dom springer runt i skor stampar i golvet och flyttar möbler

händer just nu och samma varje dag mellan 20:00 och 00:30 ungefär.

Jäkligt svårt på vardagar att somna pga av detta ,
Så funderar på att "snällt" sätta en lapp på entré dörren (men funderar på vad jag ska skriva)
eller ringa fastighetsvärden ,vilket inte kommer resultera nått nämnvärt eftersom dom säkerligen inte kommer stå där och lyssna vid 21:00 tiden varje kväll?
Vad tycker ni man ska göra?
Citera
2013-11-08, 21:49
Medlem
Att det skulle vara rave är faktiskt inte omöjligt, kan ju låta rätt skumt men när man väl är där så är det ös. Eller hög musik i allmänhet, kan ju vara djup bas som dunkar. Det är väl bara att fråga snällt?
Citera
2013-11-08, 21:50
Medlem
Hagganss avatar
Det är säkert finska zigenare som kör sin jävla tango eller vad fan det nu är dom pysslar med.

Prova först att sätta upp en lapp, och om inte det fungerar (vilket det säkerligen inte kommer att göra) så ringer du värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in