2013-11-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Personen blir bara återupptagen om den visar "uppriktig ånger".
Hur ångrar man att man hade rätt?

Jag vet att man som JV döps till organisationen och inte enligt det bibliska "i faderns och sonens och den Heliga andens namn".
Men det är man knappast medveten om när man döps som minderårig som de flesta åtminstone i Sverige gör.
Man gör det för att det förväntas av dig.

Jag tror att du vet att man inte behöver vara det minsta påstridig för att åka ut.
Man behöver bara uttrycka en avvikande uppfattning privat.

Kan du ge exempel på en förening eller parti som kräver att medlemmarna aldrig mer ska prata med en före detta medlem?
Om inte är din jämförelse värdelös (igen).

Jo man måste vara påstridig eller som du säger uttrycka en avvikande uppfattning privat.
Alltså om man fortsätter predika en lära som inte stämmer med JV uppfattning och gör detta i ringa omfattning händer inget. Men jag vet att många som senare blivit utesluten har aktivt torgfört sina tankar och det är en helt annan sak.

Nu är du faktiskt lite tramsig när du tillämpar vidare en liknelse på ett sätt som inte handlar om varför den liknelsen först nämndes.
Så kan du göra med Jesu alla liknelser också.
Citera
2013-11-07, 21:59
Medlem
[quote=Ekasnah|46032866]
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Nej JV tror inte att de har direkt kontakt med Gud eller att de får direkta uppmaningar från Gud.

Bibeln är Guds ord, Vakttornet förklarar bibliska sanningar enligt hur JV har förstått bibeln.

Men om och om och om igen har vi läst i Jvs litteratur att det är Gud som har uppenbarat den aktuella förståelsen. Det gäller också uppfgattningar som ledningen senare har förkastat. Att Jv inte skulle ha uppfattningen att den är ledd av Gud är i strid med vad litteraturen om och om igen har sagt.
Citera
2013-11-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nej, det gör jag inte, för vad börsbolagen anser är inte avgörande. Jesu föremöme är det däremot. Att förbjuda något som var förknippat med Jesus är fördömligt. Jv står där med sin historiska villfarelse som ännu inte helt har klingat av. Det fanns en tid då Jesus inte skulle få ha hållit övningstal bland Jv, och DET är avgörande. Skäggfobin kan Jv aldrig tvätta av sig. Den vidlåder som ett belägg för sekterism. Och nota bene, i de för Jv förhatliga kyrkorna hade man hela tiden en sund uppfattning som aldrig förmenade någon framträdande person att ha skägg.

Jag tror att om han kom och ingen visste det var han så skulle nog många ha tankar om hans klädsel också.
Olika tider och seder som sagt.
Citera
2013-11-07, 22:01
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Till det kan jag tillägga att i Guds avsikt så är det så att alla som dött genom naturlig död eller genom lidande på något sätt kommer att få en uppståndelse tillbaka hit till jorden.
Så det lidande och död mänskligheten fått utstå genom Satans och människans styre kommer genom Guds försorg att återställas.
Det som pågår nu blir en parentes i historien men tyvärr nödvändig för att skapa ett prejudikat för att människan ska få ett liv i evig lycka.

Alla väcks till evig lycka? Tidigare skulle ju de onda dö och förbli döda?

Och det där med evig lycka, hur går det där till? Jahve kommer förändra oss på något sätt eller? För jag kan inte se att jag bara sådär kommer att vara lycklig i all evighet.
Citera
2013-11-07, 22:04
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sålänge ni inte försökar stoppa teokrati ner i halsen på andra är det er sak inom gruppen.

Upprättar någon en intern teokrati inom sin grupp som inte bara är skadlig denna själv utan även de andra och framförallt utomstående, då är det i mina ögon inte bara dennas/dessas sak.
Citera
2013-11-07, 22:06
Medlem
[quote=Ekasnah|46038148]
Citat:
Jag skrev inte att enheten är det viktigaste det är du som felciterar mig

Nja, du argumenterade åt det hållet. Och om enheten trots allt inte är det viktigaste har det aldrig funnits någon ursäkt för att jama med i falska uppfattningar som den tidigare om överheten, den tidigare om att det var fel att gifta sig osv, osv. Men i verkligheten anser Jvs ledning att det är viktigare att i alla lägen följa ledningens uppfattningar. Den har inte uppfattningen att det finns något viktigare än att jama med den. Ingen som höggljutt haft rätt när ledningen haft fel har någonsin fått minsta erkännande.
Citera
2013-11-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ja, det är just det som är poängen. Födelsedagsfirande, t ex. sker inte för att hylla någon vidskepelse eller några falska gudar. Hur det än kan var varit i forntiden så gäller detta inte i dag. Skulle det hedniska ursprunget vara avgörande, så måste vigselringarna kastas. För de har upptagits från hedendomen och helgats genom bruk inom kyrkan, precis som kardinal Newman har visat. Kan de användas trots den hedniska bakgrunden måste man tolerera också andra seder med hednisk bakgrund som idag har en helt annan innebörd än förr. Annars förtjänar man benämningen skrymtare.

Så om vigselringarna kan ha sin plats bland kristna måste t ex födelsedagsfirandet kunna ha det.

Vigselringens ursprung är inte så tydligt Newman har sin teori om det.
Citera
2013-11-07, 22:08
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Den dagen han gjorde uppror emot Gud och syndade.
Ja vi kan kräva vägledning och det får vi.
När du skriver hen blir det bara svårare att förstå exakt vad du syftar på...Det är språket som avgör om han kallas han eller något annat pronomen, det beror mer på språkets uppbyggnad.

Nja, knappast, jag använder i princip uteslutande hen när jag talar om en monoteistisk gudom. Och har du inte bott under en sten det senaste året eller så så lär du ju veta vad hen betyder utan problem.
Citera
2013-11-07, 22:09
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Den dagen han gjorde uppror emot Gud och syndade.
Ja vi kan kräva vägledning och det får vi.
När du skriver hen blir det bara svårare att förstå exakt vad du syftar på...Det är språket som avgör om han kallas han eller något annat pronomen, det beror mer på språkets uppbyggnad.

Nja, knappast, jag använder i princip uteslutande hen när jag talar om en monoteistisk gudom. Och har du inte bott under en sten det senaste året eller så så lär du ju veta vad hen betyder utan problem.

Edit: Nu fattade jag att du även svarat inom citatet, ska läsa det nu.
Citera
2013-11-07, 22:09
Medlem
Citat:
Jag tror att om han kom och ingen visste det var han så skulle nog många ha tankar om hans klädsel också.
Olika tider och seder som sagt.

Duger inte. Det som godkänts av Jesus får aldrig förkastas. Särskilt inte som det handlar om något som Gud skapat. Jv står där med byxorna nere, och inget kan ändra på att de borde skämmas för sin skäggfobi. Deras hållning här är inget bra argument för att deras ord skulle vara förpliktande.
Citera
2013-11-07, 22:10
Medlem
[quote=Eberhard|46038337]
Citat:

Men om och om och om igen har vi läst i Jvs litteratur att det är Gud som har uppenbarat den aktuella förståelsen. Det gäller också uppfgattningar som ledningen senare har förkastat. Att Jv inte skulle ha uppfattningen att den är ledd av Gud är i strid med vad litteraturen om och om igen har sagt.

Direktkontakt och att Gud har uppenbarat en förståelse är inte samma sak.
Guds ande leder uppriktiga människor att förstå bibeln om de är uppriktiga och ödmjuka.
Citera
2013-11-07, 22:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sålänge ni inte försökar stoppa teokrati ner i halsen på andra är det er sak inom gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Upprättar någon en intern teokrati inom sin grupp som inte bara är skadlig denna själv utan även de andra och framförallt utomstående, då är det i mina ögon inte bara dennas/dessas sak.

Hur stolliga JV än verkar vara i mina ögan, vill jag gärna ge dom rättan till att vara det som en privat grupp av konsentuella vuxna.

Såsnart det påverkar nån utanför denna grupp av konsentuella vuxna blir det en helt annan sak.

Men jag tror inte på "tankepolis" attityder e.dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in