Citat:
Ursprungligen postat av
Ekasnah
Det gällde ju Guds makt och hur det kan visa hur Gud inte är allvetande.
Bara för att man kan en sak behöver man inte göra det.
Men nu ville människan styra själv utan Gud.
Gud styr inte den här världen enligt bibeln utan det gör hans motståndare Satan tillsammans med människan.
Gud tillåter lidandet men är inte orsaken till det.
Han vill göra slut på det och kommer att göra slut på det, men skulle han gå in idag och reglera det så skulle Satan kunna säga ja men hade jag fått styra utan att du lade dig i så hade resultatet blivit ett annat.
Frågan om Guds suveränitet måste avgöras en gång för alla detta blir ett prejudikat och gör att ingen någonsin i framtiden kommer att behöva lida.
Jag tror jag börjar få en rudimentär förståelse för JW:s lära.
Det mänskligheten väntar på är den dagen när det är uppenbart att Guds styre är bättre än Satans. Uppenbart för vem? Knappast för Satan. Uppenbart för mänskligheten? Ja, beroende på hur man ser på det kanske. Eftersom den delen av mänskligheten som inte håller med kommer att elimineras och att resterande (hela) mänskligheten kommer att anse det uppenbart så kanske. Uppenbart för Gud?? Försöker han bevisa något för sig själv?
I nästa värld kommer Guds styre att råda. Alla kommer att leva efter hans bud av egen fri vilja och därmed kommer lidandet att inte finnas mer. Gud kommer att upprätthålla lagen genom att eliminera de som tröttnar på att av egen fri vilja följa Guds lag varpå ingen kommer att behöva lida.
Har jag förstått det någorlunda korrekt?
Edit:
Hur ser förresten Satans styre ut (den som vi lever under nu)? Finns det några lagar vi är underställda som jag borde känna till? Har han något straffsystem?