2013-11-07, 21:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
sanna kristna har en teokrati, inte en demokrati.

En teokrati handlar om vad som står i bibeln, inte vad en majoritet anser att det står i bibeln

Sålänge ni inte försökar stoppa teokrati ner i halsen på andra är det er sak inom gruppen.
Citera
2013-11-07, 21:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Till det kan jag tillägga att i Guds avsikt så är det så att alla som dött genom naturlig död eller genom lidande på något sätt kommer att få en uppståndelse tillbaka hit till jorden.

Du menar i din arrogante uppfattning att du är en av 'guds' talespersoner.
Citera
2013-11-07, 21:38
Medlem
Citat:
Det är väl mera så att olika seder och bruk får olika genomslagskraft.
Att komma på en begravning med en blå skjorta och rosa slips skulle vara en skandal i en svensk kyrka för trettio år sedan, idag är det ingen som höjer på ögonbrynet.
Olika tider har olika seder för vad som ses som ok och inte.
Jag hade en skrift från ett svensk börsbolag där deras chefer inte fick ha skägg för det var emot deras policy och det var "bara" ca 20 år sedan.
Du förstorar saker.

Nej, det gör jag inte, för vad börsbolagen anser är inte avgörande. Jesu föremöme är det däremot. Att förbjuda något som var förknippat med Jesus är fördömligt. Jv står där med sin historiska villfarelse som ännu inte helt har klingat av. Det fanns en tid då Jesus inte skulle få ha hållit övningstal bland Jv, och DET är avgörande. Skäggfobin kan Jv aldrig tvätta av sig. Den vidlåder som ett belägg för sekterism. Och nota bene, i de för Jv förhatliga kyrkorna hade man hela tiden en sund uppfattning som aldrig förmenade någon framträdande person att ha skägg.
Citera
2013-11-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ett par miljoner? Satan har dödat miljarder med människor i krig, men även i "naturlig" död:

"Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader."(Joh 8:44 Bibel2000)

Enligt bibelns historia var det din Gud som införde döden som straff och skyllde det på Satan.
Citera
2013-11-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sålänge ni inte försökar stoppa teokrati ner i halsen på andra är det er sak inom gruppen.

De kör sin teokrati ner i halsen på alla som har haft oturen att växa upp i deras sekt.
För det straffas man för hela livet.
"You can check out any time you like, but you can never leave."
Citera
2013-11-07, 21:45
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så moral varierar från väsen till väsen? Kan du, om du är allsmäktig, inte med din mänskliga fantasi föreställa dig att det är möjligt på ett... ska vi säga smidigare sätt?
Varför hen* kan handla som hen gör förklaras ju ganska enkelt med att hen är allsmäktig. Plockar vi bort kan så blir det lite klurigare, men inte så hemskt mycket. Det påvisar vad denna gudom har för moral. Och den är inte så fin om man jämför med din och min(jag tar för givet att du har en inte allt för långt under medel moral som sämst, hoppas det är ok ). Men som tur är så tyder ju allt på att detta bara är ett mytologiskt väsen.
Ja det gör det genom att Guds moral är högre än människans. Den moraliska känsla vi kan ha trots vår ofullkomlighet kommer ytterst från honom.

Citat:
Mjo, det vill jag nog påstå. Vi kan ju börja med det faktum att Jahve inte ansåg det nödvändigt att påpeka att ormen inte var en vanlig orm utan hens ärkefiende. Först efter mer än 1000 år inspirerade hen en person vars verk med nöd och näppe plockades med i bibeln och där ska det tydligen framgå. Ursäkta mig, men det där är för mig väldigt usel bevisföring. Fast du kanske har något bättre som jag inte känner till?(Jo, jag kände till detta innan ttps nämne det i vår tidigare diskussion i ämnet som du nog bör minnas?)

Eva var tillräckligt smart för att förstå att det inte var en vanlig orm som talade. Inga andra ormar eller djur talade vid den här tiden. Hon förstod att det var ett budskap från andevärlden.

Citat:
Och det är viktigare än en viss faraos fria vilja t.ex.? Sedan ska ju Jahve vara allsmäktig, i det kan man ju tycka borde innefatta förmågan att övertyga någon icke-allsmäktig om en saks riktighet utan att trampa på den fria viljan

Satan visste att han gick emot Guds vilja. Han hade sett Guds godhet så kanske han t om i sin enfald trodde att det inte skulle få så katastrofala konsekvenser för honom (han kommer ju att förintas). Detta i sin tur beror kanske på att han under lång tid kanske miljoner år bara sett Guds kärlek och aldrig sett att i sin personlighet så kräver hans rättvisa att handla på ett sätt som kan innebära att man inte har rätten kvar att existera, som i fallet med Satan.

Citat:
Jasså, när föll Satan då i onåd enligt er?
Och vi har rätten att kräva en del av hen då hen ofrånkomligen har ett vissst ansvar för oss.
Den sista meningen bemöter jag med ett känt citat:

Those who would trade in their freedom for their protection deserve neither.

*Är JV förresten jättebestämda på att Jahve är en han och tar illa upp om hen kallas hen, hon, det eller liknande? Inte så att jag kommer ändra mitt sätt men lite nyfiken är jag allt.

Den dagen han gjorde uppror emot Gud och syndade.
Ja vi kan kräva vägledning och det får vi.
När du skriver hen blir det bara svårare att förstå exakt vad du syftar på...Det är språket som avgör om han kallas han eller något annat pronomen, det beror mer på språkets uppbyggnad.
Citera
2013-11-07, 21:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den dagen han gjorde uppror emot Gud och syndade.

Det är ingen "synd" att vara anti-fascist.
Citera
2013-11-07, 21:49
Medlem
Citat:
Frågan är om vigselringen användes som en del av falska religiösa sedvänjor och fortfarande äger sådan religiös betydelse?

Ja, det är just det som är poängen. Födelsedagsfirande, t ex. sker inte för att hylla någon vidskepelse eller några falska gudar. Hur det än kan var varit i forntiden så gäller detta inte i dag. Skulle det hedniska ursprunget vara avgörande, så måste vigselringarna kastas. För de har upptagits från hedendomen och helgats genom bruk inom kyrkan, precis som kardinal Newman har visat. Kan de användas trots den hedniska bakgrunden måste man tolerera också andra seder med hednisk bakgrund som idag har en helt annan innebörd än förr. Annars förtjänar man benämningen skrymtare.

Så om vigselringarna kan ha sin plats bland kristna måste t ex födelsedagsfirandet kunna ha det.
Citera
2013-11-07, 21:51
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du verkar inte vara insatt i de många krumbukter som kännetecknat Jvs historia. Hade du haft kunskap om dessa skulle du inte ha skrivit det nu nu skrivit.

Enheten är inte det viktigaste. Sanningen och renheten är viktigare.
Jag skrev inte att enheten är det viktigaste det är du som felciterar mig
Citera
2013-11-07, 21:52
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Om inte frågan om vem som har rätten att bestämma vad som är gott och ont, rätt och fel besvaras, om Gud bara tar bort dom ifrågasätter Gud, så skulle Gud få skapa nya varelser i all evighet som i sin tur börjar ifrågasätta om det Gud gör är rätt och gott att bara ta bort dom onda så fort dom avfaller. Guds skapelse skulle i all evighet ifrågasätta Gud och fundera om dom onda kanske har en poäng i det dom säger, och ondskan skulle sprida sig och regera över hela skapelsen.

Gud vet att det är rätt att ta bort dom onda som förstör, men det vet inte hans skapelse om han inte tillåter det onda regera tills det är bortom all tvivel att det finns bara ett styre som gäller, och det är skaparens kärleksfulla styre.

Om Gud tillåter ondskan, så kommer i alla fall en liten del av hans skapelse att förstå vem som har rätt och fel, vem som har rätten att avgöra vad som är gott och ont.

Operationen var en liknelse på något som för tillfället gör ont, men som i slutändan för något gott med sig. Du vet väl att det finns många operationer som inte tar bort det onda trots att man har smärtstillande? T.ex. behandling mot cancer med strålning gör mycket ont för stunden, man tappar hår och lider, men i slutändan kan cancern botas.

Cancern med ondskan i Guds skapelse gör även den ont, men det är tillfälligt, tills det är fullständigt bevisat för Guds hela skapelse att Guds styre över jorden är något gott, till skillnad på det jordiska styre som nu existerar.

Ondskan på jorden som är som en cancer går att bota, men det krävs en behandling som gör ont. Alla onda människor kommer att anklaga Gud för denna smärta, denna ondska, men dom som förstår och är ödmjuka, förstår att det onda kommer från det andra lägret som vill ha oändlig frihet utan att NÅGON bestämmer för dom vad som är gott och ont.

"Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar"(Upp 16:10-11 Bibel2000)

Jag ser inget större och evigt lidande. Sen kan man ju tycka att en allsmäktig gudom borde vara kapabel att skapa en varelse med tillräcklig insiktsförmåga.

Strålbehandling är knappast ett kirurgiskt ingrepp så det kan du knappast lasta mig för att jag inte innefattade i det du benämnde operationer. Utöver det får du gärna redogöra vad och varför det är smärtsamt.

Men bara för att vi (ännu) inte uppnått en perfekt utopi innebär inte automatiskt att blir det bara för att en gudom som påstår sig vara god och allsmäktig påtar sig all makt för evigt.

Vilka är de i det andra lägret?
Citera
2013-11-07, 21:57
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
En teokrati handlar om vad som står i bibeln, inte vad en majoritet anser att det står i bibeln.

Enligt dig enkom vad det står i bibeln rakt av och inga omtolkningar?
Citera
2013-11-07, 21:57
Medlem
Citat:
Det gällde ju Guds makt och hur det kan visa hur Gud inte är allvetande.
Bara för att man kan en sak behöver man inte göra det.

Men nu ville människan styra själv utan Gud.
Gud styr inte den här världen enligt bibeln utan det gör hans motståndare Satan tillsammans med människan.
Gud tillåter lidandet men är inte orsaken till det.
Han vill göra slut på det och kommer att göra slut på det, men skulle han gå in idag och reglera det så skulle Satan kunna säga ja men hade jag fått styra utan att du lade dig i så hade resultatet blivit ett annat.
Frågan om Guds suveränitet måste avgöras en gång för alla detta blir ett prejudikat och gör att ingen någonsin i framtiden kommer att behöva lida.

Jag tror jag börjar få en rudimentär förståelse för JW:s lära.

Det mänskligheten väntar på är den dagen när det är uppenbart att Guds styre är bättre än Satans. Uppenbart för vem? Knappast för Satan. Uppenbart för mänskligheten? Ja, beroende på hur man ser på det kanske. Eftersom den delen av mänskligheten som inte håller med kommer att elimineras och att resterande (hela) mänskligheten kommer att anse det uppenbart så kanske. Uppenbart för Gud?? Försöker han bevisa något för sig själv?

I nästa värld kommer Guds styre att råda. Alla kommer att leva efter hans bud av egen fri vilja och därmed kommer lidandet att inte finnas mer. Gud kommer att upprätthålla lagen genom att eliminera de som tröttnar på att av egen fri vilja följa Guds lag varpå ingen kommer att behöva lida.

Har jag förstått det någorlunda korrekt?

Edit:
Hur ser förresten Satans styre ut (den som vi lever under nu)? Finns det några lagar vi är underställda som jag borde känna till? Har han något straffsystem?
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-07 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in