2013-11-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jag bjuder på den taskigheten
För övrigt håller jag inte med dig om vaktmästaren på Flashback skulle ha mer att tillföra om utvärdering av rättsläkarens eget inhämtade av fakta, fakta som ingen av oss helt se, utan bara har blivit delgiven av den samma(rättsläkaren), sorry.
En rättsläkare är försiktigt utryckt "helvetes kompetent", har du provad ta en diskution med en läkare?
Angående sista meningen, sista stycket: Ja, det har jag i alla fall. Läkarna fallerar ibland på "lagen om det uteslutande tredje". Det har räckt för mig att börja tvivla på "helvetes kompetent(a personer)".
Citera
2013-11-07, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Misstänker att du svarat mig men på fel inlägg.

Man kan inte städa bort blod på en matta.

Nej, inte helt och hållet, men någorlunda går väl att städa.
På det hela taget är det dock alldeles för lite blod polisen har hittat efter ett styckmord.
Ketchupflaska-effekten har uteblivit i den här utredningen iom att varken mordplats och-eller styckats hittats. Hade de hittat dessa hade det här varit klappat o klart. Nu är det tveksamt om de får en fällande dom.
Citera
2013-11-07, 20:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det där är väl inte riktigt korrekt, om vi nu tänker på samma sak? Jag tänker på det som uppdagades häromdagen; att en vaktmästare hade fått sköta vissa obduceringsuppdrag.

Det är väl skillnad på rättsläkare och "vanlig" obducent?

Självklart är det så, och i det här fallet har dom varit 3 stycken och minimikravet är två annars.
Man kan säga att rättsläkaren är den som både försvar och åklagare inte rår på då det gäller utlåtandet.
Det är ju inte sällan en rättsläkares utlåtande avgör ett händelseförlopp helt och hållet och om misstänkte ljuger tex.

Den som provar sig med att påstå andra scenario än det en rättsläkare har påstått är jävligt illa ute eller rättare sagt helt kokt.
Citera
2013-11-07, 20:47
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani

Du vill komma till att VB varit vid liv och gömd någonstans? Finns något mer som skulle kunna tyda på det, menar du?

Såhär säger mamman i rätten idag. Jag reagerade på detta, att man kan tolka det som att mamman tror V försvunnit med någon?!

- Detta kommer jag ihåg. Tre dagar efter att hon har försvunnit. Då började jag tänka, vem har hon försvunnit med? Jag hittade hennes "password" till Facebook, och började kolla där. Då hittade jag tränaren där, bland hennes vänner. Jag läste i smyg.
Citera
2013-11-07, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
[/b]

KJ säger ju att han inte ens minns hur hans närstående ser ut så det blir nog ingen större reaktion imorgon då.
Är det helt uteslutet för "Oskyldiganhängarna" att KJ utnyttjar och överdriver sitt handikapp?

Vad menas med en större reaktion kan jag undra men som jag skrev du kommer förmodligen
att kunna se att hans bror kommer att få "KJ:s uppmärksamhet". Att KJ stängt av alla minnen
för att klara av situationen där han befunnit sig dom senaste månaderna betyder inte att han
imorgon inte känner igen sin egen bror vilket både du och jag förstår.

KJ:s "handikapp" är inte överdrivet det är väldokumenterat sedan många år innan VB blev mördad,
Säkert kan han "utnyttja" sitt "handikapp" någon gång precis som vi alla andra "normala" också kan
utnyttja vissa saker i vissa situationer. När han gör det kan inte jag däremot svara på det är nog
en fråga du borde ställa till hans föräldrar istället.
Citera
2013-11-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag förstår inte riktigt vad som är så märkligt. Kroppen har legat emballerad men läckt när XX förflyttat den. Rättsläkaren förklarade att det fanns mycket blod i kroppen så det är inte konstigt att det rann ut mer än XX väntade sig, exempelvis när XX vred på kroppen när den drogs ur eller in i bakluckan.

Jag tolkade rättsläkaren som att när dom - vid fyndplatsen - skulle förflytta kroppen (antagligen till tältet för rättsundersökning) då rann det mesta blodet ut, bortsett från en lungsäck.

Enligt rättsläkaren - som jag tolkade det - skulle det tyda på att VB "fraktas" i horisontalt läge, annars skulle hon blött kraftigt. Det tycker jag motsäger att hon skulle "släpats" in och ut en skuff.
Citera
2013-11-07, 20:50
Medlem
Det jag tycker är lite konstigt är att det rinner en stor mängd blod ut ur vb när obducenten vänder på kroppen (kom ej ihåg sidonumret i fup)
Man får ju anta att hon är förflyttad med en hel del lyft och vridningar (om de inte var två som lyfte upp, höll rätvänt, och lade ned försiktigt)

Kan det ha varit så att hon blev mördad, styckad och nedfryst? Och att blodet under transporten var fryst?

De måste antagligen ha haft någon form av plastpåse/pressenning för transporten. Men tog den med sig för att undanröja eventuella spår.

Det enda som egentligen inte stämmer in i bilden är att benen är placerade i huset. Och att fyndplatsen är så pass öppen i jämförelse med 1000 andra ställen där hon ens aldrig hade hittats.
Mps fick också tips om platsen.

Någon ville definitivt att kroppen skulle hittas, ganska omgående.

Det är inga duvungar som utfört detta.
Citera
2013-11-07, 20:50
Medlem
Aspbergare verkar livsfarliga men det tystas ofta ned. Adam Lanza ökänd för sin skolmassaker är en aspis tex. Just när dessa personer mobbas och förnedras, trycks ned, kan vara sexuellt också elleratt de ständigt nobbas blir de livsfarliga.

Aspies are prey animals, said Tony Attwood at an Asperger’s conference in 2012. We are much more likely to be victims than villains. Wounded prey may, however, grow desperate and strike back. A lifetime of being bullied, rejected, and relegated to the periphery of life can give rise to anger and bitter fantasies of revenge, especially perhaps among lonely young autistics that have grown up in a culture where violence is glamorized and who may turn to perfecting their skills at violent video games in lieu of a social life.
Citera
2013-11-07, 20:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tolkade rättsläkaren som att när dom - vid fyndplatsen - skulle förflytta kroppen (antagligen till tältet för rättsundersökning) då rann det mesta blodet ut, bortsett från en lungsäck.

Enligt rättsläkaren - som jag tolkade det - skulle det tyda på att VB "fraktas" i horisontalt läge, annars skulle hon blött kraftigt. Det tycker jag motsäger att hon skulle "släpats" in och ut en skuff.

Jag har inga särskilda kunskaper om anatomi, men ja tänker att det är naturligt att en kropp med inre blodansamlingar kan ge ifrån sig blod just när den vinklas för att föras in i en baklucka. Att det fanns mycket blod kvar i kroppen betyder ju inte att det inte läckt ut nåt innan.

Det här är ingen viktig fråga egentligen.
Citera
2013-11-07, 20:58
Medlem
highfives avatar
Citat:
Så vitt jag förstått utvecklas dom sig inte utav sig själv, utan det är spyflugan som lägger ägg - som sedan utvecklas till "likmask"/larv.

Vem såg en spyfluga tidigast i Boden?

Börjar bli dags för er att inse att KJ inte klarar av att sopa bort mordvapen, mordplats, emballage, kläder, en mobiltelefon, ett par fysikböcker, ett par skor, ett par kängor, två händer, en styckningsplats, styckningsverktyg på egen hand. Sökningar efter allt detta har skett av polis, hemvärn, mps, frivilliga och några berömvärda flashbackare.

Däremot klarar han inte av att kasta en blodig handske, byta bagagerumsmatta, torka av listen på bagageluckan och slänga en blodig påse och kasta en tejprulle.

Sen när det gäller glappen i spaningen på KJ, vad tror ni det beror på? Resursbrist, lättja eller att polisen hade fokus på en annan gm?
Citera
2013-11-07, 20:59
Medlem
Citat:

Enligt rättsläkaren - som jag tolkade det - skulle det tyda på att VB fraktasi horisontalt läge, annars skulle hon blött kraftigt. Det tycker jag motsäger att hon skulle släpats in och ut en skuff.
Jag tillägger;
Det tycker jag motsäger att hon skulle släpats in och ut en skuf AV EN PERSON...
Citera
2013-11-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har inga särskilda kunskaper om anatomi, men ja tänker att det är naturligt att en kropp med inre blodansamlingar kan ge ifrån sig blod just när den vinklas för att föras in i en baklucka. Att det fanns mycket blod kvar i kroppen betyder ju inte att det inte läckt ut nåt innan.

Det här är ingen viktig fråga egentligen.

Varför anser du frågan oviktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in