2013-11-07, 18:08
Medlem
Citat:
=Gahlster|46033860]
Hur fick du till det av det jag skrev?
Det gällde ju Guds makt och hur det kan visa hur Gud inte är allvetande.
Bara för att man kan en sak behöver man inte göra det.

Citat:
Att se till att undvika saker som man kan veta leder till lidande

Men nu ville människan styra själv utan Gud.
Gud styr inte den här världen enligt bibeln utan det gör hans motståndare Satan tillsammans med människan.
Gud tillåter lidandet men är inte orsaken till det.
Han vill göra slut på det och kommer att göra slut på det, men skulle han gå in idag och reglera det så skulle Satan kunna säga ja men hade jag fått styra utan att du lade dig i så hade resultatet blivit ett annat.
Frågan om Guds suveränitet måste avgöras en gång för alla detta blir ett prejudikat och gör att ingen någonsin i framtiden kommer att behöva lida.
Citera
2013-11-07, 18:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns "undvikande av lidande" och "undvikande av lidande".

Det lidande som mänskligheten upplever idag är något som vi måste gå igenom för att kunna undvika ett större lidande i en evighet.

Villket på intet sätt gör den underliggande MAKT-filosofi eller den demagogiska maknadsföring legitim.
Citera
2013-11-07, 18:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Gud styr inte den här världen enligt bibeln utan det gör hans motståndare Satan tillsammans med människan.

Och problematiken började redan i Eden, och hittills har vi inte hört annat än MAKT-självrättfärdiggörande om den saken.
Citera
2013-11-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
1) Allt kött innehåller ju rester av blod. Borde inte allt kött också vara förbjudet att äta i så fall?

2) Förbudet mot att fira någonting världsligt låter ju så människofientligt. Vi behöver ju ha fester, glädjas och minnas och hoppas för att vara lyckliga och orka med vardan. Skulle det vara förbjudet för JW att fira saker såsom varje ny medlem som finner Jehovs och tas in i organisationen? Eller festliga åminnelser om Jesu goda gärningar? Eller spontana fester bara för att fira Gud, Jesus eller nåt annat ni finner heligt?

Gud ställer upp normerna för människan. Han sa att vi fick äta kött och visst lite blod kommer alltid att finnas kvar men vi behöver ju inte vara mera rättfärdig än vad Gud är.
Blodet däremot fick människan inte äta.

Visst får människan fira olika saker och ha fester.
Problemet med många av högtiderna är att de har ett hedniskt ursprung och även om ingen idag tänker på det så upphöjer man ofta Satan och hans demoner.
Så från ett bibliskt sätt så bör man nog avhålla sig från dessa högtider.
Vi har väldigt mycket fester skulle jag säga men då inte med religiösa förtecken.
Citera
2013-11-07, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud ställer upp normerna för människan.

Enligt olika tolkninger.

Och det framgår tydligt att JV är blant dom sämre tolknings-metodologetiker eftersom ni anser det nödvändigt att inflika så mycket pseudo-rationellt trams och så mycket demagogi i er tolkning.
Citera
2013-11-07, 18:34
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Mycket tramsande i denna tråden tycker jag. Vissa har egna uppfattningar som sedan tas i argument, för att sedan fortsätta med låga påhopp. Var sakliga, kom med källa och sluta skriva saker som är taget ur luften.

Jag fick tipset att lägga till dem som man upplever bara spammar i tråden på ignoreralistan och det gör att det blir lite mindre av dem som bara upprepar exakt samma sak oavsett vilket ämne som behandlas.
Ett litet tips
Citera
2013-11-07, 19:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag fick tipset att lägga till dem som man upplever bara spammar i tråden på ignoreralistan och det gör att det blir lite mindre av dem som bara upprepar exakt samma sak oavsett vilket ämne som behandlas.
Ett litet tips

Precis som jag kritiserar JVs argumentation för: Slingrande från och ignorerande av det obekväma. Det skall helst vara ja-sägare eller dom som är för naiva till att genomskåda demagogin.

Desutom är "spamming" ett värdeladdad ord, när debatt-verkligheten består av ett utmatningskrig där JV bara upprepar sina samma postulat i det oändliga.
Citera
2013-11-07, 19:34
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Precis som jag kritiserar JVs argumentation för: Slingrande från och ignorerande av det obekväma. Det skall helst vara ja-sägare eller dom som är för naiva till att genomskåda demagogin.

Desutom är "spamming" ett värdeladdad ord, när debatt-verkligheten består av ett utmatningskrig där JV bara upprepar sina samma postulat i det oändliga.

Preics, stoppa fingrarna i öronen och ignorera verkligheten i förmån av en sagovärld + Charles Taze Russell trams.
Citera
2013-11-07, 19:58
Medlem
Citat:
Om man t.ex. tänker på dom som är födda under semestern, alla i skolan firar och upphöjer klasskamrater som råkar vara födda under skoltid, du tror inte det påverkar barn negativt? Eller att den populära klasskamraten får jättefina presenter och är uppvaktad av många, medan den impopulära är det ingen som uppmärksammar och firar. Eller att en person bara råkar få mer presenter och/eller finare presenter. Eller den beslutsångest man har att välja en present just nu för att någon fyller år, eller att den som fyller år får en värdelös present och ändå måste hålla minen uppe och ljuga om att det var en jättefin present.

Den här rättviseprincipen är ju rörande.
Varför gäller inte den när JV firar bröllop och bröllopsdagar?
Där är det ingen som bryr sig om vem som får mest presenter.
Varför inte?
Är det skillnad på att fira 1 eller 2 personer?

Citat:
Man blir utesluten om man försöker dra andra med sig och vållar splittring i församlingen:

"Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning. Du kan vara säker på att han har gått vilse och är en syndare som har dömt sig själv." (Titus 3:10-11 Bibel2000)

Här kan jag berätta att ttsp ljuger för er.
Det vet jag av egen erfarenhet.
Citera
2013-11-07, 19:59
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det finns "undvikande av lidande" och "undvikande av lidande".

Det lidande som mänskligheten upplever idag är något som vi måste gå igenom för att kunna undvika ett större lidande i en evighet.

Vad menar du med det fetade? Alltså, vad är detta större och eviga lidande?

Citat:
Det lidande som vi upplever idag har ändå ett slut, i den nya ordningen minskar lidandet och i paradiset försvinner den helt:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Gud tillåter denna lidande under en viss tid för att det sedan ska bli bra, ungefär som att föräldrar tillåter sitt barn genomgå en smärtfylld operation för att rädda livet på barnet. Den smärtfyllda operationen kommer att vara ett diffust minne när barnet växer upp och blir vuxen.

Skillnaden är att Jahve är allsmäktig enligt er. Det är vi människor men ändå så har vi saker som smärtstillande, lokalbedövningar och narkos. Vad syftar du på egentligen för operationer? Och om du var allsmäktig, visst skulle du kunna fixa det som fixas vid operationen med 100% säkerhet och utan att någon känner smärta?
Citera
2013-11-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Fast på ett sätt kan jag tycka att det är helt ok för en religion att utvecklas och förändras. Nya insikter eller uppenbarelser bör ju egentligen leda till en modifiering av läran (om den stöds av hela församlingen). Men man kan ju inte påstå sig ha det slutgiltiga svaret om man har den inställningen. Och att mörka tidigare läror är ju också helt fel i så fall.

Det är ok att utvecklas och förändras.
Det som inte är ok är att kräva blind lydnad för allt vad man för tillfället lär, med hot om uteslutning för den som invänder.
Det visar sig att när någon person har invänt och har haft rätt i frågan blir personen ändå inte återupptagen efter ändringen.
JV är inte intresserade om det var rätt eller fel, bara av att personen invände mot den då aktuella läran.
Citera
2013-11-07, 20:26
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det gällde ju Guds makt och hur det kan visa hur Gud inte är allvetande.
Bara för att man kan en sak behöver man inte göra det.

Det är rätt stor skillnad att göra något bara för att man kan och för att det är ens moraliska plikt.

Citat:

Tur är väl det eftersom Satan enligt bibeln bara haft ihjäl ett fåtal medan Jahves "deathcount" uppskattas till ett per miljoner om man inte bara räknar med de hen aktivt personligen dödat utan även de som hen beordrat att dödas.

Citat:
Gud tillåter lidandet men är inte orsaken till det.
Han vill göra slut på det och kommer att göra slut på det, men skulle han gå in idag och reglera det så skulle Satan kunna säga ja men hade jag fått styra utan att du lade dig i så hade resultatet blivit ett annat.

Så allsmäktiga Jahve kan inte förmå Satan att inte uttrycka detta? Lite motsägelsefullt om du frågar mig.

Citat:
Frågan om Guds suveränitet måste avgöras en gång för alla detta blir ett prejudikat och gör att ingen någonsin i framtiden kommer att behöva lida.

"Ni har misslyckats med att själva uppnå en perfekt utopi så nu kliver jag in och bestämmer att jag kan detta bättre och kommer behålla makten för tid och evighet" ungefär. Låter ju trevligt. Kan inte Jahve vara så ödmjuk att faktiskt förevisa oss vad han som envåldshärskare skulle innebära och att vi sedan själva får bestämma vad vi tycker är bäst för tid och evighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in