2013-11-07, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Så när Gud gjorde så Paulus blev blind i några dagar skulle han använt all sin makt och utplånat både Paulus och jorden?

Falsk dikotomi, det finns andra alternativ.

Citat:
Vari ligger den moraliska skyldigheten?

Att ha kompetens (omnisciens), som motsvarar skapelses-förmågan (omnipotens).
Citera
2013-11-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra, jag håller med.

Jag svarar snabbt på vissa av frågorna

Det beror på hur man använder aktier, om man använder dom som ett spel, då är det fel, men om man använder dom så som det är tänkt att det ska vara, en investering i ett företag som man tror på, så är det inte fel.

Det finns inte bara ett bibelställe om blodet, det finns bibelställen med förbudet för Noa, som gäller än i dag, och det finns bibelställen när det gäller blodet i det första förbundet som inte gäller idag. Och det finns en återupprepning av förbudet för Noa i den kristna skriften apostlagärningarna.

Och nej förbudet i bibeln handlar inte om blodsmitta, även om det är en positiv bieffekt, det handlar om att blodet ska respekteras, som representerar livet för den skapelsen, oavsett om det är djur eller människor, och det representerar värdet av blodet som offer för försoning med Gud.

När Noa fick förbudet att äta blod (transfusion var inte uppfunnet då, och därför nämns inte) så var det för att respektera det liv man tar, genom att hälla ut blodet i marken och inte ta till vara på det. Köttet fick man äta men inte blodet. Senare skulle blodet användas i det första förbundet som försoning mellan Gud och hans utvalda folk, inte heller här fick man äta eller använda förutom vid försoning.

I det första förbundet offrades alltså djurets blod för en försoning för människor, sedan offrades Jesu blod för att slutligen försona mellan människa och Gud. Om man då använder blodet i annat än offer, så mister blodet sin betydelse.

Det är dels det att man hyllar en människa på ett felaktigt sätt, bara för att man är född en viss dag på året, så ska det betyda något speciellt, men det gör det inte, som får sociala konsekvenser.

Dels så började denna hedniska sedvänja förmodligen i Babylon med astrologerna som tydde stjärnor och stjärntecken, och det var viktigt att veta dagen man var född för att kunna tyda stjärnorna, då blev födelsedagen viktigt. Det var även astrologer som tydde stjärnorna när Jesus föddes, detta visar också det hedniska i att fira Jesu födelsedag i December, som inte ens kunde ha varit den tid på året som Jesus föddes.

1) Allt kött innehåller ju rester av blod. Borde inte allt kött också vara förbjudet att äta i så fall?

2) Förbudet mot att fira någonting världsligt låter ju så människofientligt. Vi behöver ju ha fester, glädjas och minnas och hoppas för att vara lyckliga och orka med vardan. Skulle det vara förbjudet för JW att fira saker såsom varje ny medlem som finner Jehovs och tas in i organisationen? Eller festliga åminnelser om Jesu goda gärningar? Eller spontana fester bara för att fira Gud, Jesus eller nåt annat ni finner heligt?
Citera
2013-11-07, 17:15
Medlem
Bogomils avatar
Utan att förringa betydelsen av JVs interna funktioner, den inter-kristna debatt mellan JV och andra kristna eller av quoteminings-kriget blant bibel-tolkare, vill jag påpeka att det essentiella i JVs impopularitet INTE liggar i denna typ av minoritets-perspektiv, men i JVs allmäna elistiska självgodhet och vidervärdiga, intellektuellt ohederliga demagogi.

Och det är tämligen symptomatisk för JVs relation till kritik, att dom på denna tråd väljar att ignorera den allmäna kritik och istället fokuserar på interna detaljer av mycket lite intresse för den allmänhet som JV försökar stoppa sina dogmer ner i halsen på.

(I det "allmäna" inkluderar jag också den akademiska rationalismen som även "Svensson" är mer eller mindre informerat om).
Citera
2013-11-07, 17:26
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Mycket tramsande i denna tråden tycker jag. Vissa har egna uppfattningar som sedan tas i argument, för att sedan fortsätta med låga påhopp. Var sakliga, kom med källa och sluta skriva saker som är taget ur luften.

Jag har dock fyra frågor jag söker svar på:
Citat:
1. Varför har man ändrat sig i frågan angående militärtjänst? Många JV´s har varit totalvägrare, och fått sitta i fängelse, eller böta vid dessa sammanhang. Vapenfri tjänst ansågs inte vara acceptabelt, eftersom man ändå var en "del" i krigsmaskineriet.

Detta är en av sakerna jag tycker överenstämmer totalt med vad bibeln säger, men varför har man då ändrat sig, till att man nu får göra vapenfri tjänst?

Vi gör fortfarande inte vapenfri tjänst som står under militärmakten.
Däremot har vissa länder ett system helt skilt från krigsmakten där man istället får betjäna landet och folket kanske genom att städa i parker etc. Detta kan varje JV göra och man kan ju se det som att man betalar "skatt" till landet. Alla andra män måste ju ge bort ca 1 år av sitt liv till staten (militären) och då anser vi att vi också kan göra det som goda medborgare bara det inte är underställt krigsmakten.

Citat:
2. Varför förbjuder Jehovas vittnen hasardspel av olika slag (från bibeln och kristna överlag, jag vet).
Men ändå tillåts det att man handlar med aktier? Aktier är inte långt ifrån att spela med pengar, så varför tillåts detta?
När du äger aktier äger du en del i ett bolag och om inte bolaget går i konkurs så har du fortfarande kvar din ägarandel, så på ett sätt kan man se aktieköp som ett säljande och köpande av varor (ägarandel). ett stabilt bolag fluktuerar inte så mycket utan man kanske räknar hem den årliga avkastningen i form av aktieutdelning etc. Ett aktieköp ska ju helst grunda sig på kunskap om bolaget och hur man tror att det kommer att utvecklas. Däremot finns det idag strukturella produkter som t ex turbo warrants och optioner som absolut börjar närma sig hasardspel just för att det blir värdelösa efter ett visst datum samt att de har en hävstång som kan generera många hundra procents avkastning på kort tid men även bli värdelösa på samma tid ibland bara dagar.

Hasardspel bygger på att man satsar pengar på något med osäker utgång som ofta styrs helt av slumpen.

Citat:
4. Jag kan förstå Julen, jag kan förstå Påsken, jag kan förstå Midsommar. Men utveckla födelsedagen.

Johannes döparen tappar huvudet på en kvinnas födelsedag. Födelsedagar nämns inte annars.

Men vars är födelsedagen en synd? Räknas det som att man tar äran till en människa från Gud? Att man absolut inte får "hylla" en medmänniska?

Eller är det helt enkelt för episoden med Johannes, som man "säkrar ryggen" emot att Gud ogillar detta?

I*The World Book Encyclopedia sägs det att de första kristna ”ansåg att firandet av födelsedagar var en hednisk sedvänja”. De forntida grekerna, till exempel, trodde att varje människa hade en skyddsande som var med vid människans födelse och sedan vakade över henne. Den här anden ”hade en mystisk samhörighet med den gud på vars födelsedag individen föddes”, förklarar boken The Lore of Birthdays. Födelsedagar har också länge varit förbundna med astrologi och horoskop.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6delsedag
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-07 kl. 18:16.
Citera
2013-11-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
1) Allt kött innehåller ju rester av blod. Borde inte allt kött också vara förbjudet att äta i så fall?

Man respekterar blodet genom att tappa blodet ur djur, det är den handlingen som Gud gett bud om, det räcker för att visa respekt, även om det är omöjligt att få ut allt blod.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
2) Förbudet mot att fira någonting världsligt låter ju så människofientligt. Vi behöver ju ha fester, glädjas och minnas och hoppas för att vara lyckliga och orka med vardan. Skulle det vara förbjudet för JW att fira saker såsom varje ny medlem som finner Jehovs och tas in i organisationen? Eller festliga åminnelser om Jesu goda gärningar? Eller spontana fester bara för att fira Gud, Jesus eller nåt annat ni finner heligt?

Nej det är inget fel i att ha fester, det har Jehovas vittnen ofta, men då handlar festerna inte om att hålla uppe en tradition som har hedniska rötter i hedniska gudar och föreställningar.
Citera
2013-11-07, 17:37
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Nr 4. Själv kan jag inte förstå påskfobin. Kristna har alltid firat påsk, som de övertog av judarna. Det kristna påskfirandet är inte hedniskt och har inte övertagits från hedendomen.
Vilket påsk firande syftar du på?
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-07 kl. 18:18.
Citera
2013-11-07, 17:39
Medlem
Bogomils avatar
Inläggen # 4445 och 4446, demonstrerar ju tydligt min poäng i mitt eget inlägg # 4444: Att JVs 'argumentation' är slingrande.

Nu förstår jag mycket väl att liksom jag inte vill sugas in i t.ex. JVs MAKT-filosofiska premisser, så vill JV inte heller sugas i på rationalismens hemmaplan. Det besynnerliga är att dom ändå .... inkonsekvent .... försökar sig på pseudo-rationalism i sin marknadsföring.
Citera
2013-11-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Citat:
Jo men till slut blir det ju bara namnet på sekten som förblir den samma....tänk dig om t ex katolska kyrkan bytte läror och doktriner lika ofta?

Det skulle väl vara alldeles ypperligt om det ändrade sig när det anser sig ha fel?
Är det bättre att fortsätta lära ut något man vet inte stämmer bara för att det finns en kyrklig tradition?

Och Jv anser sig ju ha den slutgiltiga sanningen...man t o m kallar det att vara med i sanningen Jv emellan!

Ja men det tror väl alla religiösa grupper?
Hör du ofta pingstvänner som säger? Ja vi har då inte sanningen utan den finns hos katolikerna.
Om man inte tror att man är i den sanna tron skulle man väl byta, eller?
Citera
2013-11-07, 17:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja men det tror väl alla religiösa grupper?
Hör du ofta pingstvänner som säger? Ja vi har då inte sanningen utan den finns hos katolikerna.
Om man inte tror att man är i den sanna tron skulle man väl byta, eller?

Du kännar dig tydligen tryggast på området av det inter-kristna munhuggeriet. Men det är väl allmänheten som ni vill konvertera?
Citera
2013-11-07, 17:48
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Så när Gud gjorde så Paulus blev blind i några dagar skulle han använt all sin makt och utplånat både Paulus och jorden?

Hur fick du till det av det jag skrev?

Citat:
Vari ligger den moraliska skyldigheten?

Att se till att undvika saker som man kan veta leder till lidande.
Citera
2013-11-07, 17:58
Medlem
Citat:
=PeterDolving|46031503]

Jag har även läst om Jehovas Vittnen som försöker påverka den styrande kretsen i frågan. Men blir man inte utesluten om man ifrågasätter? Jag har många släktingar som är Jehovas vittnen, så jag är ganska insatt.

Den kristna enheten är viktig för oss.
Man får föra fram sina tankar och åsikter men vi anser det viktigt att göra det i en respektfull anda.
Det går alldeles utmärkt att skriva till den styrande kretsen om man tror att man har förstått en sak på ett annat sätt än vad JV tror idag. Vissa av dessa brev som skickas är det som bidrar till att vi får en ny förståelse. Men om man för stunden inte får gehör så anser vi att det är bättre för friden att inte ta strid. För att bli utesluten krävs det ganska mycket och att man är påstridig till den grad att man oroar och stör friden i församlingen. Det fungerar ju på samma sätt i ett politiskt parti man får tycka olika men även där finns en gräns för vad som kan tolereras.

Citat:
En släkting hade skägg, och fick inte hålla tal om han hade skägget. Jag tycker det låter absurt.
Detta är nog något som lever kvar framförallt hos äldre JV.
Det finns inget som säger att det är fel med skägg det är ju trots allt Gud som gett mannen skägget.
Men det sågs som rebelliskt tidigare med skägg men det är nog på väg bort, kravet är väl att det ser välordnat ut om man ska ha ett tal precis som klädseln frisyren etc.

Kan hålla med om att detta är lite konstigt men var man inte med på den tiden så kanske det är svårt att förstå.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-07 kl. 18:19.
Citera
2013-11-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Att se till att undvika saker som man kan veta leder till lidande.

Det finns "undvikande av lidande" och "undvikande av lidande".

Det lidande som mänskligheten upplever idag är något som vi måste gå igenom för att kunna undvika ett större lidande i en evighet.

Det lidande som vi upplever idag har ändå ett slut, i den nya ordningen minskar lidandet och i paradiset försvinner den helt:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Gud tillåter denna lidande under en viss tid för att det sedan ska bli bra, ungefär som att föräldrar tillåter sitt barn genomgå en smärtfylld operation för att rädda livet på barnet. Den smärtfyllda operationen kommer att vara ett diffust minne när barnet växer upp och blir vuxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in