[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDolving
Mycket tramsande i denna tråden tycker jag. Vissa har egna uppfattningar som sedan tas i argument, för att sedan fortsätta med låga påhopp. Var sakliga, kom med källa och sluta skriva saker som är taget ur luften.
Jag har dock fyra frågor jag söker svar på:
Citat:
1. Varför har man ändrat sig i frågan angående militärtjänst? Många JV´s har varit totalvägrare, och fått sitta i fängelse, eller böta vid dessa sammanhang. Vapenfri tjänst ansågs inte vara acceptabelt, eftersom man ändå var en "del" i krigsmaskineriet.
Detta är en av sakerna jag tycker överenstämmer totalt med vad bibeln säger, men varför har man då ändrat sig, till att man nu får göra vapenfri tjänst?
Vi gör fortfarande inte vapenfri tjänst som står under militärmakten.
Däremot har vissa länder ett system helt skilt från krigsmakten där man istället får betjäna landet och folket kanske genom att städa i parker etc. Detta kan varje JV göra och man kan ju se det som att man betalar "skatt" till landet. Alla andra män måste ju ge bort ca 1 år av sitt liv till staten (militären) och då anser vi att vi också kan göra det som goda medborgare bara det inte är underställt krigsmakten.
Citat:
2. Varför förbjuder Jehovas vittnen hasardspel av olika slag (från bibeln och kristna överlag, jag vet).
Men ändå tillåts det att man handlar med aktier? Aktier är inte långt ifrån att spela med pengar, så varför tillåts detta?
När du äger aktier äger du en del i ett bolag och om inte bolaget går i konkurs så har du fortfarande kvar din ägarandel, så på ett sätt kan man se aktieköp som ett säljande och köpande av varor (ägarandel). ett stabilt bolag fluktuerar inte så mycket utan man kanske räknar hem den årliga avkastningen i form av aktieutdelning etc. Ett aktieköp ska ju helst grunda sig på kunskap om bolaget och hur man tror att det kommer att utvecklas. Däremot finns det idag strukturella produkter som t ex turbo warrants och optioner som absolut börjar närma sig hasardspel just för att det blir värdelösa efter ett visst datum samt att de har en hävstång som kan generera många hundra procents avkastning på kort tid men även bli värdelösa på samma tid ibland bara dagar.
Hasardspel bygger på att man satsar pengar på något med osäker utgång som ofta styrs helt av slumpen.
Citat:
4. Jag kan förstå Julen, jag kan förstå Påsken, jag kan förstå Midsommar. Men utveckla födelsedagen.
Johannes döparen tappar huvudet på en kvinnas födelsedag. Födelsedagar nämns inte annars.
Men vars är födelsedagen en synd? Räknas det som att man tar äran till en människa från Gud? Att man absolut inte får "hylla" en medmänniska?
Eller är det helt enkelt för episoden med Johannes, som man "säkrar ryggen" emot att Gud ogillar detta?
I*The World Book Encyclopedia sägs det att de första kristna ”ansåg att firandet av födelsedagar var en hednisk sedvänja”. De forntida grekerna, till exempel, trodde att varje människa hade en skyddsande som var med vid människans födelse och sedan vakade över henne. Den här anden ”hade en mystisk samhörighet med den gud på vars födelsedag individen föddes”, förklarar boken The Lore of Birthdays. Födelsedagar har också länge varit förbundna med astrologi och horoskop.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6delsedag